Matige kwaliteit lange piste Zoetermeer

Afgelopen dinsdag gingen wij naar Snowworld Zoetermeer. Het hoofddoel was om mijn vrienden te leren skiën ter voorbereiding van onze trip naar Valloire in maart. We hebben gekozen voor Zoetermeer vanwege de lange piste. Zodat er wat afwisseling was.
De linker beginnerspiste lag er prima bij, mooi vlak. Wel wat druk rond 20 uur, maar iets later was het weer mooi rustig. Om het rupsbandje op te komen moesten beginners nogal hun best doen want dat lag een beetje schuin omhoog op matten, maar die matten lagen vol met sneeuw dus het was spekglad :P Dus maar snel over gestapt op de sleeplift.

Een van mijn vrienden pakte het skiën best snel op, dus wilde ik haar meenemen de lange piste op. Wat een ellende was dat zeg. De baan lag er echt heel slecht bij, of het waren sneeuwbulten/buggels, of het was ijs. Zelfs ik had daar wat moeite mee. Mijn vriendin ook en die viel daardoor ook. Ik ben er nog 2 keer vanaf gegaan maar ik werd er bloedchagrijnig van dus toch maar weer terug gegaan naar de korte piste.
Ik baal, want juist vanwege die lange piste zijn we naar Zoetermeer gegaan, terwijl mijn favoriete baan eigenlijk Spaarnwoude/Amsterdam is.
Is dit standaard zo? Dan de lange piste er beroerd bij ligt? Ik vond het eigenlijk een beetje zonde van mn geld en ik zou er dus niet weer heen gaan omdat ik dan de pistekwaliteit van Spaarnwoude beter vind.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Hi! Ik ben 4 keer naar Snowworld Zoetermeer geweest waarvan 2 keer in de avond. Ik heb het idee dat ze de piste in de ochtend prepareren en de kwaliteit afneemt naarmate het later op de dag wordt. Twee keer in de avond een soort ijzige buckelpiste gehad… Paar weken geleden in de ochtend geweest (± 10:30) en toen was de kwaliteit van de piste echt een stuk beter! Zeg maar gerust een 8/10 ipv een 3.5/10 toen ik er in avond was.

Ik zou de volgende keer in de ochtend gaan ipv de avond/middag.

Hi! Ik ben 4 keer naar Snowworld Zoetermeer geweest waarvan 2 keer in de avond. Ik heb het idee dat ze de piste in de ochtend prepareren en de kwaliteit afneemt naarmate het later op de dag wordt. Twee keer in de avond een soort ijzige buckelpiste gehad… Paar weken geleden in de ochtend geweest (± 10:30) en toen was de kwaliteit van de piste echt een stuk beter! Zeg maar gerust een 8/10 ipv een 3.5/10 toen ik er in avond was.

Ik zou de volgende keer in de ochtend gaan ipv de avond/middag.

Tim-kieft op 02 feb 2023 12:34

Ja zo’n vermoeden had ik al, logisch ook natuurlijk.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

KrisWeer op 02 feb 2023 12:37

Ja dat vroeg ik me ook af, knal er even met een bully overheen.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik ben er 6 januari savonds geweest en 21 januari sochtends.
De 6e was t echt waardeloos. Bovenaan lag er amper sneeuw en daarna veel buckels.
De 21e was het het 1e uurtje mwah , halfverwege ijzig/weinig sneeuw. Na 10.00 ook drama door beginnersgroepjes (denk kleine kinderen in pizzapunt in lessen gecombineerd met beginners zonder begeleiding)
Ben toen ook weer teruggegaan naar kleine piste. Maar alleen de piste waar normaal de funbaan is was te skieeen want de andere ook vol met lessen.

Beetje zonde van m’n geld.

Volgende keer ergens anders heen.

Goede oefenbodem 🤣
Ik ben eens in Valloire geweest en toen was de enige geopende piste terug naar het dorp (de blauwe Lutins) ook gedeeltelijk spekglad en ijzig. Maar dan 1 km i.p.v. 200 m.

Als je een strakke piste wilt kun je idd beter in de ochtend gaan. Ze prepareren de pistes na sluitingstijd, in de nacht. Dat is niet tussendoor in een half uurtje glad te trekken. Hoe drukker het is, hoe ‘beroerder’ de piste er 's avonds dus bij ligt. Al is dit relatief, want die bugels stellen eigenlijk niets voor vergeleken in een echt skigebied. Ik neem aan dat je vrienden in Valloire op les gaan Joost? Want de lange piste in Zoetermeer is nog steeds licht, lichtblauw vergeleken met pistes vaak in de bergen.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 02 feb 2023 13:09

Wellicht pakt Zoetermeer wat mee van de Nordstau, dat zal de condities aanzienlijk verbeteren…

Wij zijn hier thuis abonnementhouders en wij vermijden Zoetermeer en Landgraaf deze maanden in de weekenden… ik ga het liefst in de ochtenden doordeweeks (en dan mazzel hebben - als er scholen komen ben je de lul, dan is er 0 ruimte op de pistes). Of naar Terneuzen bijvoorbeeld. Heb zelf dan wel niet zoveel issues met de lange piste als die 's avond kapot is, ik kom er wel beneden en maak er wat leuks van.

Ik heb wel eens geklaagd, ik breng maandelijks genoeg geld naar Snowworld en zou toch graag willen weten als er enorme drukte verwacht wordt of pistes afgezet worden. Maargoed, dat is ook geen doen denk ik. Zo was ik er afgelopen vrijdagochtend om eens een keer te snowboarden, ik ben een pure beginner dus ik wilde op piste 1. Daar heb ik 1 uur lekker kunnen oefenen daarna was de piste gewoon vol door de schoolklassen.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 02 feb 2023 13:46

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

KrisWeer op 02 feb 2023 12:37

Ik heb t ze gevraagd. Na gladtrekken heeft t tijd nodig om weer te binden. Anders zinloos. Vandaar…

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

KrisWeer op 02 feb 2023 12:37

Ik heb t ze gevraagd. Na gladtrekken heeft t tijd nodig om weer te binden. Anders zinloos. Vandaar…

kjiratsiekoedel op 02 feb 2023 14:26

Interessant, nooit van gehoord. Het werkt in een hal blijkbaar anders dan op een berg.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

KrisWeer op 02 feb 2023 12:37

Ik heb t ze gevraagd. Na gladtrekken heeft t tijd nodig om weer te binden. Anders zinloos. Vandaar…

kjiratsiekoedel op 02 feb 2023 14:26

Interessant, nooit van gehoord. Het werkt in een hal blijkbaar anders dan op een berg.

KrisWeer op 02 feb 2023 14:31

in de bergen werkt het precies hetzelfde. Worden de pistes ook 's nachts geprepareerd zodat ze goed kunnen bevriezen. Als ze het vlak voor het openen zouden doen is de piste ook veel te zacht en heb je na een halfuur ook mega bulten

De sneeuw in Zoetermeer is ook veel meer afgerond. Daardoor minder binding.

Verder is de kwaliteit inderdaad prut aan t eind van de dag tijdens deze drukke tijd

laten ze het verschil zien tussen wel of niet een nachtje vorst.

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

KrisWeer op 02 feb 2023 12:37

Ik heb t ze gevraagd. Na gladtrekken heeft t tijd nodig om weer te binden. Anders zinloos. Vandaar…

kjiratsiekoedel op 02 feb 2023 14:26

Interessant, nooit van gehoord. Het werkt in een hal blijkbaar anders dan op een berg.

KrisWeer op 02 feb 2023 14:31

in de bergen werkt het precies hetzelfde. Worden de pistes ook 's nachts geprepareerd zodat ze goed kunnen bevriezen. Als ze het vlak voor het openen zouden doen is de piste ook veel te zacht en heb je na een halfuur ook mega bulten

Dirk_Simpie op 02 feb 2023 14:37

Dit doen ze altijd voor het avondskiën en ik merk nou niet dat er dan veel sneller bulten ontstaan dan in de ochtend. Dat is natuurlijk maar voor een paar uurtjes maar dat zou het in Zoetermeer ook zijn.

Als het altijd vriest zoals in Zoetermeer dan hoeft de sneeuw toch niet opnieuw te bevriezen na het gladtrekken?

*bericht bewerkt door KrisWeer op 02 feb 2023 15:02

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

laten ze het verschil zien tussen wel of niet een nachtje vorst.

otn01 op 02 feb 2023 14:45

Thx. Netjes en duidelijk uitgelegd! :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 02 feb 2023 15:00

Bla, bla, bla.

Dat is in de drukke maanden helaas standaard 's avonds. Ik vraag me af waarom ze de piste niet een half uurtje dichtgooien rond 18u om 'm weer even glad te trekken. De openingstijden zijn ruim genoeg.

KrisWeer op 02 feb 2023 12:37

Ik heb t ze gevraagd. Na gladtrekken heeft t tijd nodig om weer te binden. Anders zinloos. Vandaar…

kjiratsiekoedel op 02 feb 2023 14:26

Interessant, nooit van gehoord. Het werkt in een hal blijkbaar anders dan op een berg.

KrisWeer op 02 feb 2023 14:31

in de bergen werkt het precies hetzelfde. Worden de pistes ook 's nachts geprepareerd zodat ze goed kunnen bevriezen. Als ze het vlak voor het openen zouden doen is de piste ook veel te zacht en heb je na een halfuur ook mega bulten

Dirk_Simpie op 02 feb 2023 14:37

Dit doen ze altijd voor het avondskiën en ik merk nou niet dat er dan veel sneller bulten ontstaan dan in de ochtend. Dat is natuurlijk maar voor een paar uurtjes maar dat zou het in Zoetermeer ook zijn.

Als het altijd vriest zoals in Zoetermeer dan hoeft de sneeuw toch niet opnieuw te bevriezen na het gladtrekken?

KrisWeer op 02 feb 2023 14:55

Bevriezen is iets anders dan binden (sinteren). De kristallen (al zijn t eerder korrels in Zoetermeer) zijn wel bevroren, maar binding tussen de deeltjes heeft tijd nodig.

Als zelfs Jools er wat moeite mee heeft, dan weet je het wel mensen 😉. Nee geintje hoor. Het kan echt heel erg zijn. De ijsvorming hebben ze naar mijn idee al jaren niet onder controle.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ga in de zomer wel weer 👍

Als zelfs Jools er wat moeite mee heeft, dan weet je het wel mensen 😉. Nee geintje hoor. Het kan echt heel erg zijn. De ijsvorming hebben ze naar mijn idee al jaren niet onder controle.

Shane op 02 feb 2023 23:41

Zeg wil je me niet zo plagen. Mijn techniek komt dus duidelijk te kort voor dit soort banen dus ik voel me al aangetast in mijn talent ja.
:P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

“ Het hoofddoel was om mijn vrienden te leren skiën ter voorbereiding van onze trip naar Valloire in maart… Een van mijn vrienden pakte het skiën best snel op, dus wilde ik haar meenemen de lange piste op.”

Tsja, er staat toch aangegeven dat het voor ervaren skiërs is bij mijn weten. 10 of 20 x de korte piste aardig afdalen maakt je geen ervaren skiër helaas. En les van iemand die zelf moeite heeft met piste 3? Neem dan gewoon les bij snowworld of een aantal anderen die daar les geven en er tenminste enigszins voor opgeleid zijn. Dit kost tijd, geld en levert met wat pech gevaarlijke situaties op.

Wat ik snowworld op dit moment vooral kwalijk neem is dat ze niet ingrijpen wanneer er op baan 3 mensen rondzwerven die er echt nog niets te zoeken hebben.

Nou, dit gaat me niet in dank afgenomen worden, maar denk er gerust even over na.

Edwin van Riel

Tja, ik ben misschien niet de beste skiër maar wel iemand die aardig goed kan uitleggen hoe het moet en de basis kan ik goed overbrengen :) Maar ik snap je commentaar, achteraf had ik haar ook niet mee moeten nemen, maar als de baan er goed bij had gelegen dat had ze prima naar beneden gekomen. :)

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Tsja, als, dan enzovoorts.

Sorry van mijn botte verhaal maar er gebeuren op dit moment echt te veel (bijna) ongelukken daar. Laatst zelf ook in de lift geramd door iemand met een volledig gebrek aan controle.

Gewoon echt niet grappig. Dan nog wat mensen die zonder opletten even door een slalom aan heen stampen en je kunt gewoon wachten op flinke blessures.

Laat les geven gewoon over aan mensen die hiervoor opgeleid zijn. Die laten zich ook minder verleiden om leerlingen een baan op te slepen wanneer ze daar niet aan toe zijn en kijken ook eerst even hoe de baan er bij ligt. De ene dag (en met name tijdstip) is de andere niet. En, indien jouw omschrijving van jouw moeite met de baan klopt, skiën ze op die baan gewoon allemaal beter dan jij. Mensen instructie geven op een baan die je zelf niet 100% de baas bent, is niet handig.

Los daarvan: met de juiste opbouw qua lessen leert men gewoon sneller, hoe goed jij ook denkt bepaalde zaken uit te kunnen leggen, het totale plaatje qua opbouw ontbreekt.

Edwin van Riel

Wees blij dat ik al de moeite neem om ze de basis aan te leren. Het allereerste wat ze van mij leren is remmen op alle momenten. Omdat ik zelf ook een hekel heb aan mensen die zich zonder enige kennis van een berg af werpen.
Overigens probeer ik ze aan te praten dat ze les nodig hebben op vakantie, maar daar willen ze niet aan, tja wie ben ik dan om ze te dwingen?

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Jij als meest ervaren persoon zou hier in moeten grijpen. Geen vakantie zonder les. Én een goede aansprakelijkheidsverzekering. Leuk voor andere mensen als je door zo iemand onderuit geskied wordt met ernstige blessure tot gevolg. Je vrienden zijn niet gehinderd door enige kennis en onderschatten de gevaren. Een echte berg is nog wel wat anders dan piste 3 in zoetermeer.

Evr66
Geheel met je eens op dit na:
“Die laten zich ook minder verleiden om leerlingen een baan op te slepen wanneer ze daar niet aan toe zijn en kijken ook eerst even hoe de baan er bij ligt.”
Toen ik er laatst was waren er leraren met kindjes van 4 a 5jr aan het lessen tussen de kamikaze idiote op een baan waar op de helft amper grip was.

Dat was ook eigenlijk de druppel voor mij om daar nog geld uit te geven. Ik zou daar nooit mijn kind zo laten lessen.

Het probleem zit voor een flink deel in de kamikaze idioten helaas. Vind gewoon dat de daar moet ingrijpen. Die kinderklasjes gaan wel goed maar een volwassene die daar hard op knalt en het is een echt probleem

Edwin van Riel

Evr66
Geheel met je eens op dit na:
“Die laten zich ook minder verleiden om leerlingen een baan op te slepen wanneer ze daar niet aan toe zijn en kijken ook eerst even hoe de baan er bij ligt.”
Toen ik er laatst was waren er leraren met kindjes van 4 a 5jr aan het lessen tussen de kamikaze idiote op een baan waar op de helft amper grip was.

Dat was ook eigenlijk de druppel voor mij om daar nog geld uit te geven. Ik zou daar nooit mijn kind zo laten lessen.

SuzannaE op 03 feb 2023 19:11

maar lag dat aan de lerearen of aan zoals je zegt de “kamikaze idioten” ?

ik stoor mij ook als ik les aan het geven ben, aan de mensen zonder enige ervaring ook op piste 1en 2
soms ook op piste 3 ( geef les bij blinde en slechtziende)
Het is vaak dat de mensen zelf willen proberen/denken dat ze het kunnen en helaas niet piste regels kennen zoals iemand die wel les heeft genomen.
we kunnen helaas niemand verplichten, danwel in iemands portomonee kijken.

Hopelijk zal TS haar vrienden kunnen overtuigen om wel les te nemen en ga aub niet zelf proberen om het uit te leggen. Op het moment dat er wel wat gebeurd ben je het haasje, helemaal in de alpen.

Verders wens ik TS een fijne vakantie

Ja ik heb al gezegd dat ik ze verder geen les wil geven en ik probeer ze aan te praten dat ze gewoon een weekje les moeten nemen in het gebied, maar dat zien ze nog niet helemaal zitten. Zaten te kijken voor een losse les in Snowworld maar voor 2 keer dat geld kunnen ze een hele week op les in de Alpen. Ze zijn alleen bang dat hun vakantie geen vakantie meer is als ze op les gaan, maar dat probeer ik ze in te praten :')

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik heb leren skieen in Snowworld en toen viel Oostenrijk me nog flink tegen met enorme angst tot gevolg. Kon daar pas na 3 dagen lesnemen want als je niet vooraf boekt heb je gewoon pech. Was niet de leukste vakantie toen die eerste dagen. Les nemen is juist leuk in Oostenrijk of Frankrijk! Je mag mijn ervaring wel met ze delen!

Helaas worden kamikazepiloten (of pistepannekoeken zoals wij ze thuis noemen) niet geweerd omdat er geen lesplicht in Snowworld is. Ik heb wel meermaals hele boze leraren gezien die mensen wegstuurden maar er ook niks aan konden doen als ze terugkwamen…

Ik ga vrijdag naar Zoetermeer… helaas wel in de middag dus ik hoop op een beetje mazzel qua drukte. Moet nog even proberen of de ochtend toch kan lukken. Morgen gaan we Terneuzen eens bekijken, is alweer 2 jaar terug dus ik ben benieuwd hoe het daar is nu.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie