Matige kwaliteit lange piste Zoetermeer

Ben nog nooit in zoetermeer geweest…maar wat moet ik me voorstellen bij piste 3 (alleen voor experten)?

Ben wel wat in binnen pistes geweest vroeger (bv landgraaf) maar quasi alle pistes zijn toch niet meer dan (licht)blauw…?

Kan me wel voorstellen dat t echt gevaarlijk wordt als je klasjes met kinderen hebt en dan onbenullen op jeans die daar door rammen! Is mijn grootste angst eigenlijk voor onze 4 jarige op de blauwe pistes hier (in de dolomieten).

Snowworld valt ook wel wat te verwijten. Ze laten teveel mensen toe terwijl ze te weinig personeel hebben om toezicht te houden. Vorig jaar ben ik echt afgeknapt op snowworld Landgraaf, slechte pistes en ellenlang wachten voor alles. Sleepliften zonder toezicht. Mensen die over poortjes moeten klimmen omdat hun kaartje niet werkt en er nergens personeel te bekennen valt. Het draait daar alleen om de centen en veiligheid telt niet.

@asterino: 300 m Lang, 60 m hoogteverschil en mooi steady. Stelt niet veel voor voor de meesten wanneer de sneeuw goed is. Na een paar uur (zeker in drukke periodes) wat buckeltjes en ijs bovenin, dan moet je gewoon aardig kunnen skiën om lekker naar beneden te komen.
@willem7 volledig mee eens. Toezicht is er nauwelijks meer. Wachttijden vallen mee voor ons, pakken meestal za en zo gewoon om 8 uur een uurtje, dan gaat het best ;)

Edwin van Riel

Nou zeg maar gerust dat de buchels onver de hele piste waren, of in ieder geval rui over 3/4e. Vooral het middenstuk was beroerd. Boven viel nog wel mee.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Afgelopen dinsdag gingen wij naar Snowworld Zoetermeer. Het hoofddoel was om mijn vrienden te leren skiën ter voorbereiding van onze trip naar Valloire in maart. We hebben gekozen voor Zoetermeer vanwege de lange piste. Zodat er wat afwisseling was.
De linker beginnerspiste lag er prima bij, mooi vlak. Wel wat druk rond 20 uur, maar iets later was het weer mooi rustig. Om het rupsbandje op te komen moesten beginners nogal hun best doen want dat lag een beetje schuin omhoog op matten, maar die matten lagen vol met sneeuw dus het was spekglad :P Dus maar snel over gestapt op de sleeplift.

Een van mijn vrienden pakte het skiën best snel op, dus wilde ik haar meenemen de lange piste op. Wat een ellende was dat zeg. De baan lag er echt heel slecht bij, of het waren sneeuwbulten/buggels, of het was ijs. Zelfs ik had daar wat moeite mee. Mijn vriendin ook en die viel daardoor ook. Ik ben er nog 2 keer vanaf gegaan maar ik werd er bloedchagrijnig van dus toch maar weer terug gegaan naar de korte piste.
Ik baal, want juist vanwege die lange piste zijn we naar Zoetermeer gegaan, terwijl mijn favoriete baan eigenlijk Spaarnwoude/Amsterdam is.
Is dit standaard zo? Dan de lange piste er beroerd bij ligt? Ik vond het eigenlijk een beetje zonde van mn geld en ik zou er dus niet weer heen gaan omdat ik dan de pistekwaliteit van Spaarnwoude beter vind.

Jools op 02 feb 2023 12:25

Ik was zaterdagmiddag 4 februari in Zoetermeer .
3/4 van de langste piste was pukkels! Ben flink op mijn heup gevallen en werd angstig
Heb gebeld met het hoofdkantoor over de conditie van de piste. Dit kon ik in een contactformulier op de website invullen en/of melden bij de receptie.
Daar wezen ze mij naar de 2e piste. Je staat langer in de lift dan dat je skied, maar toch kon ik wat. Gevorderd betekent niet dat je pukkel piste kan skiën. Het was niet te doen. Hevig gebaald. Prepareren moet daarna uitharden zei een medewerker.
Ik ben niet de enigste als ik hier de verhalen lees.

Ja ik heb al gezegd dat ik ze verder geen les wil geven en ik probeer ze aan te praten dat ze gewoon een weekje les moeten nemen in het gebied, maar dat zien ze nog niet helemaal zitten. Zaten te kijken voor een losse les in Snowworld maar voor 2 keer dat geld kunnen ze een hele week op les in de Alpen. Ze zijn alleen bang dat hun vakantie geen vakantie meer is als ze op les gaan, maar dat probeer ik ze in te praten :')

Jools op 03 feb 2023 20:28

Een vakantie zonder les als beginner is geen bergvakantie maar een berg afzien. Zo’n leraar weet welke pistes hij met een groep beginners moet nemen en kan je ook overhalen afdalingen te doen die ze misschien zelf nog niet durven (maar wel kunnen).
Met zo’n groep zou ik al snel splitsen, anders is er voor mij weinig lol als babysit.
Wanneer de beginners les nemen heb jij kans lekker vrij te spelen en kan je na de lessen jezelf wel ‘opofferen’.

Volgens mij had de kop van dit topic niet “slechte baan” moeten heten, maar “moet ik iemand zelf lesgeven of niet”. Met pistes is het net zoals het weer: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Wat als het eens tegenzit in de Alpen (sneeuw, mist, slecht zicht, drukte, etc) ? Geven we dan ook anderen de schuld als iets niet lukt of als er (bijna) ongelukken gebeuren omdat mensen niet kunnen skiën. Ik ski al een jaartje of 50 en vanaf mijn 7e de eerste 8-9 jaar les en daarna heel veel training gehad. En dus is skien een beetje als lopen of fietsen geworden. Voor het fietsen overigens net als ieder ander hier denk ik een verkeersexamen gedaan. Jaren later mijn rijbewijs gehaald en ook daar lessen in gekregen… kortom, gevaren op de tegenwoordige veel te drukke pistes kunnen voorkomen worden: skipas kopen = skivaardigheidsbewijs laten zien. En dus iedereen verplicht op les door gediplomeerde leraren. Zijn we van veel ellende af.

*bericht bewerkt door Paulr op 06 feb 2023 07:23

Paulr

verkeersexamen voor het fietsen?

Dat was er toch zo’n 40-50 jaar geleden nog niet?

Het is wel verleidelijk om iets van een skibewijs in te voeren. Misschien helpt het enigszins.
Maar als je weer een halfdronken vollidiot later in de middag volslagen belachelijk dicht langs anderen ziet vliegen…Tsja.

Ga je dan ook een skibewijs innemen als iemand onverantwoord gedrag vertoond?
En hoe ga je dat administratief allemaal bijhouden.

Totales Vollidiot

Ik was zaterdagmiddag 4 februari in Zoetermeer .
3/4 van de langste piste was pukkels! Ben flink op mijn heup gevallen en werd angstig
Heb gebeld met het hoofdkantoor over de conditie van de piste. Dit kon ik in een contactformulier op de website invullen en/of melden bij de receptie.
Daar wezen ze mij naar de 2e piste. Je staat langer in de lift dan dat je skied, maar toch kon ik wat. Gevorderd betekent niet dat je pukkel piste kan skiën.

Marf op 06 feb 2023 00:56

Is gevorderd nu niet precies wel dat je dus ook die piste kan skiën als ie niet perfect geprepareerd is? In het topic over ski niveaus staat bij gevorderd: ‘ komt overal vanaf’.
Ik snap dat het niet leuk is als een piste ijzig of bultig is, maar als je dat niet kunt, dan is een verwijzing naar de baan 2 op dat moment niet zo heel erg raar, want dan kun je dus nog niet goed genoeg skiën voor baan 3 .

Gisterochtend (zondag) van 9.00-11.00 wezen skiën met mijn zoon.
Drukte viel mee en de kwaliteit van de sneeuw was nog prima. Om 10.30 uur kwamen wel de eerste bulten bij piste 3, maar nog prima te doen.
Om 11.00 uur stond er wel een mega rij bij de skihuur, dus vermoed dat het toen wel druk werd op de piste, wat de kwaliteit niet ten goede komt.
Volgende week zondag weer om 9.00 uur met mijn andere zoon en hopelijk is het dan ook niet druk.

*bericht bewerkt door ruben4 op 06 feb 2023 10:12

Volgens mij had de kop van dit topic niet “slechte baan” moeten heten, maar “moet ik iemand zelf lesgeven of niet”. Met pistes is het net zoals het weer: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Wat als het eens tegenzit in de Alpen (sneeuw, mist, slecht zicht, drukte, etc) ? Geven we dan ook anderen de schuld als iets niet lukt of als er (bijna) ongelukken gebeuren omdat mensen niet kunnen skiën.
(…)

Paulr op 06 feb 2023 07:21

Ik ben gisteren (5/2) ook naar Snowworld Zoetermeer geweest vanaf ca. 10.15 uur (heb ongeveer 3 kwartier gewacht op uitgifte van skies voor mijn kids). Ik ski al ca. 25 jaar waarbij ik meerdere keren per jaar ga skiën, geregeld voor de techniek/houding nog steeds skiles neem en een jaarabonnement tot voor kort had bij een skibaan met een rollerband.

Piste 3 (Snowworld) was ook gisterochtend redelijk buckelig (ook in vergelijking met pistes in de Alpen) en dan met name bovenin. Ik kan mij voorstellen mensen met weinig ski-ervaring daar moeite mee hebben. Probleem is echter niet de sneeuwconditie, maar de hoeveelheid mensen op de piste die daarbij ook niet / nauwelijks kunnen skiën. Als je de FIS-regels (bv. 1. hou rekening met anderen, 2. beheers je snelheid, 3. kies een veilig spoor etc) in acht wilt nemen, is het nagenoeg onmogelijk om met enige snelheid naar beneden te skiën daarbij rekening houden met de anderen op de piste.

Ik vind het mooi dat Jools met enige skiervaring zijn vrienden de beginselen wilt doen aanleren, maar gezien zijn beperkte ervaring lijkt mij het verstandiger dat zijn vrienden gewoon les van een leraar krijgen.

De reden waarom ik het van Jools niet zo verstandig vind, is dat ik in de herfstvakantie onderaan de piste door een @#$#%$ met beperkte ervaring van achteren aangeskied ben. Hij kon mij niet ontwijken (terwijl ik nagenoeg stil stond) en verweet mij een onverwachte beweging te maken. Ik heb nu (4 maanden later) nog steeds veel last van mij knie als gevolg van dit ongeval. Vraag blijft hoe die knie zich zal houden op de wintersport.

Mensen die voor het eerst skiën zijn niet bezig met de pisteregels, houden geen rekening met anderen en kunnen hun snelheid niet onder controle houden. Deze beginners zijn met name bezig om zich zelf niet te pletter te skiën. Ik heb gisteren kunnen aanschouwen dat ca 60% van de mensen die op Piste 3 aan het skiën of snowboarden waren een zeer beperkte techniek hadden.

Mensen moeten meer geduld hebben en eerst de skitechniek onder de knie krijgen alvorens een wat steilere piste (bij voorkeur met een leraar) willen pakken. Als mensen geen les willen nemen, dan moeten ze niet gaan skiën. Niet zo zeer voor zichzelf, maar voor de anderen die ze in gevaar brengen danwel verwonden. Dit geldt niet alleen in de Alpen maar ook bij Snowworld.

Gewoon wegblijven uit die skihallen in deze tijd van het jaar.

Evr66, ja kan me er nu wel iets bij voorstellen. Drukke piste, ijzig (harde sneeuw) en bukkels. Da’s geen ideale combo, en al zeker niet voor (misschien zichzelf overschattende) beginners.

Over zelf les geven, is hierboven al genoeg over geschreven. Simpel, doe het niet. Niet goed voor de beginners en niet goed voor jou.

't zou niet slecht zijn om een soort “skibewijs” te moeten hebben voor je pistes op mag, alleen waar leg je de grens, vanaf wanneer krijg je een ski bewijs? Kunnen remmen en draaien in ploeg op een blauwe piste? Relatief goed parallel een blauwe en rode piste kunnen afskieen? Het probleem is dat onafhankelijk van je niveau zelfoverschatting en risico pakken (geen gevaar zien) een gevaarlijke cocktail is voor de skier en de omgeving. Ik maakte me vroeger niet zoveel zorgen over malloten, maar nu ik een (quasi) 4 jarige meeneem op de pistes ben ik wel bang. Onze jongen kan leuk bochtjes maken en remmen, maar als er een malloot van 100kg tegen lichtsnelheid hem van achter pakt, dan is 't over en uit. Moet er niet aan denken!

Shit is dat he?

Ik zag voor mijn ogen mijn stilstaande dochter door een snowboarder vol aangeskied (aangeboard?) worden. En hard…

Ze kwam eraf met flinke blauwe plekken. En schrik.

Hij kon afgevoerd worden met een armblessure.

Wat is dat toch dat mensen zoveel te hard zonder controle naar beneden menen te moeten gaan?

Totales Vollidiot

Nja ik wil ook wel in de ochtend lekker mijn ding doen, maar het belangrijkste is dat ik niet de verantwoordelijkheid wil hebben voor wanneer het mis gaat. En idd ik kan ze de basis leren maar ik kan niet meer dan dat, want daar ben ik niet voor opgeleid. Maar inmiddels heb ik ze volgens mij redelijk zo ver dat ze toch les gaan nemen.
Sowieso leer ik ze als eerst om te remmen, eerst op het vlakke en daarna op de piste. En ik heb daarin verantwoordelijkheid genomen, anders hebben ze gewoon zelf zonder hulp gaan skiën maar aan dat soort mensen die zich als ongeleide projectielen van een berg af werpen heb ik zelf ook een hekel, dus wees blij dat ik daarin een basis heb mee gegeven ;)

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Wellicht moet je hen dit forum eens laten lezen….

Paulr

“ Het hoofddoel was om mijn vrienden te leren skiën ter voorbereiding van onze trip naar Valloire in maart… Een van mijn vrienden pakte het skiën best snel op, dus wilde ik haar meenemen de lange piste op.”

Tsja, er staat toch aangegeven dat het voor ervaren skiërs is bij mijn weten. 10 of 20 x de korte piste aardig afdalen maakt je geen ervaren skiër helaas. En les van iemand die zelf moeite heeft met piste 3? Neem dan gewoon les bij snowworld of een aantal anderen die daar les geven en er tenminste enigszins voor opgeleid zijn. Dit kost tijd, geld en levert met wat pech gevaarlijke situaties op.

Wat ik snowworld op dit moment vooral kwalijk neem is dat ze niet ingrijpen wanneer er op baan 3 mensen rondzwerven die er echt nog niets te zoeken hebben.

Nou, dit gaat me niet in dank afgenomen worden, maar denk er gerust even over na.

evr66 op 03 feb 2023 16:01

Ben het helemaal met je eens hoor. Ik was er vorige week ook. Toen werd mijn vriendin bijna aangeskied door een beginner die alleen maar recht naar beneden ging. Die jongen viel, had last van zijn heup. Dus toen ik een gedeelte van zijn verloren materiaal aan hem gaf en hem vroeg of het ging, ook wel aangegeven dat hij wel bochten moet maken…Hij ging maar weer terug naar de andere hallen.
Echt onbegrijpelijk…helaas kom je dit soort figuren ook steeds vaker op de piste tegen. Die denken na 2 lessen (van vrienden) wel dat ze kunnen skiën. Zijn een gevaar voor de andere pistegebruikers.

Volgens mij had de kop van dit topic niet “slechte baan” moeten heten, maar “moet ik iemand zelf lesgeven of niet”. Met pistes is het net zoals het weer: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Wat als het eens tegenzit in de Alpen (sneeuw, mist, slecht zicht, drukte, etc) ? Geven we dan ook anderen de schuld als iets niet lukt of als er (bijna) ongelukken gebeuren omdat mensen niet kunnen skiën.
(…)

Paulr op 06 feb 2023 07:21

Ik ben gisteren (5/2) ook naar Snowworld Zoetermeer geweest vanaf ca. 10.15 uur (heb ongeveer 3 kwartier gewacht op uitgifte van skies voor mijn kids). Ik ski al ca. 25 jaar waarbij ik meerdere keren per jaar ga skiën, geregeld voor de techniek/houding nog steeds skiles neem en een jaarabonnement tot voor kort had bij een skibaan met een rollerband.

Piste 3 (Snowworld) was ook gisterochtend redelijk buckelig (ook in vergelijking met pistes in de Alpen) en dan met name bovenin. Ik kan mij voorstellen mensen met weinig ski-ervaring daar moeite mee hebben. Probleem is echter niet de sneeuwconditie, maar de hoeveelheid mensen op de piste die daarbij ook niet / nauwelijks kunnen skiën. Als je de FIS-regels (bv. 1. hou rekening met anderen, 2. beheers je snelheid, 3. kies een veilig spoor etc) in acht wilt nemen, is het nagenoeg onmogelijk om met enige snelheid naar beneden te skiën daarbij rekening houden met de anderen op de piste.

Ik vind het mooi dat Jools met enige skiervaring zijn vrienden de beginselen wilt doen aanleren, maar gezien zijn beperkte ervaring lijkt mij het verstandiger dat zijn vrienden gewoon les van een leraar krijgen.

De reden waarom ik het van Jools niet zo verstandig vind, is dat ik in de herfstvakantie onderaan de piste door een @#$#%$ met beperkte ervaring van achteren aangeskied ben. Hij kon mij niet ontwijken (terwijl ik nagenoeg stil stond) en verweet mij een onverwachte beweging te maken. Ik heb nu (4 maanden later) nog steeds veel last van mij knie als gevolg van dit ongeval. Vraag blijft hoe die knie zich zal houden op de wintersport.

Mensen die voor het eerst skiën zijn niet bezig met de pisteregels, houden geen rekening met anderen en kunnen hun snelheid niet onder controle houden. Deze beginners zijn met name bezig om zich zelf niet te pletter te skiën. Ik heb gisteren kunnen aanschouwen dat ca 60% van de mensen die op Piste 3 aan het skiën of snowboarden waren een zeer beperkte techniek hadden.

Mensen moeten meer geduld hebben en eerst de skitechniek onder de knie krijgen alvorens een wat steilere piste (bij voorkeur met een leraar) willen pakken. Als mensen geen les willen nemen, dan moeten ze niet gaan skiën. Niet zo zeer voor zichzelf, maar voor de anderen die ze in gevaar brengen danwel verwonden. Dit geldt niet alleen in de Alpen maar ook bij Snowworld.

bobbiedejong op 06 feb 2023 10:38

Amen, helemaal mee eens

Ja ik heb al gezegd dat ik ze verder geen les wil geven en ik probeer ze aan te praten dat ze gewoon een weekje les moeten nemen in het gebied, maar dat zien ze nog niet helemaal zitten. Zaten te kijken voor een losse les in Snowworld maar voor 2 keer dat geld kunnen ze een hele week op les in de Alpen. Ze zijn alleen bang dat hun vakantie geen vakantie meer is als ze op les gaan, maar dat probeer ik ze in te praten :')

Jools op 03 feb 2023 20:28

Qua les zou ik zeker een lopende band met tapijt adviseren. Je staat dan maximaal met 3 personen op de piste. Iedere fout wordt direct afgestraft. Je hangt niet achteraan een sliert van minimaal 10 personen waarbij je vaak ook ‘maar wat doet’. De kosten vallen heel erg mee en na 7 lessen kan je heel behoorlijk in de bergen van een blauwe of (licht) rode piste af…
Er zitten in Rotterdam, Alphen en Den Haag van zulke skihallen. Maar weet zeker dat er nog veel meer zijn.

Ja voor techniek is dat wel fijn denk ik.
Momenteel gaat een andere vriend een dagje met vrienden naar Bottrop. Niemand van hen kan skiën, en ze gaan ook aan de drank, want ja, het is all-in hé. Ik kan daar dan echt niet tegen, en ik wil van alles zeggen maar ik doe het maar niet :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Stappen ze ook met drank op en zonder rijbewijs achter het stuur van hun auto?

Of snappen ze dan wel dat hoge snelheid in combinatie met een verminderd reactievermogen en gebrek aan controle een dodelijke combinatie kunnen zijn.

Mijn 4 jarige skiet ook. Moet er niet aan denken dat die in botsing komt met zo’n ongeleid projectiel.

Toffe vrienden, ik zou wat skiën betreft eens om me heen gaan kijken ;)

Edwin van Riel

Shit is dat he?

Ik zag voor mijn ogen mijn stilstaande dochter door een snowboarder vol aangeskied (aangeboard?) worden. En hard…

Ze kwam eraf met flinke blauwe plekken. En schrik.

Hij kon afgevoerd worden met een armblessure.

Wat is dat toch dat mensen zoveel te hard zonder controle naar beneden menen te moeten gaan?

Kdtl op 06 feb 2023 12:11

Het lijkt makkelijker dan het is. Het is immers niets anders dan gecontroleerd vallen 😁.
Gelukkig dat de schade meeviel.

Toffe vrienden, ik zou wat skiën betreft eens om me heen gaan kijken ;)

evr66 op 08 feb 2023 12:40

Tsja, gaat toch wel vaker zo. Van mijn vriendengroep hebben de meesten ook geen les gehad, niet nodig voor die ene shortski per jaar is hun mening. Keertje geoefend in Landgraaf tot je een hockeystop kunt en door naar Oostenrijk. Meesten komen inmiddels rutchend overal vanaf. Echter is er 1 bij die nu na 4x op skivakantie te zijn geweest nog zijn ski’s uit doet op elk steil stuk en naar beneden wandelt, en zelfs die krijg ik niet aan zijn verstand dat hij een stuk meer plezier gaat hebben als hij eens een aantal uur gaat lessen op de rolband of tijdens de vakantie.

Zelf was ik overigens initieel geen haar beter, alleen heb ik na de eerste vakantie zonder les besloten dat ik dat nooit meer ging doen.

Tja Zoetermeer,

Prima om er een beetje in te komen voor het skiseizoen. Heb je net het gevoel een beetje te pakken ben je alleen weer beneden. De pistekwaliteit is wat mij betreft niet slecht, maar zeker ook niet goed. De confrontatie dat je toch nog niet zo goed bent als vorig jaar, aan het eind v/d vakantie. De omgeving wordt op den duur toch een beetje saai. Telkens hetzelfde stukje tussen de ijzeren airco’s en reclamezuilen van een echt skigebied. Mooie foto’s, maar tegelijk ook de confrontatie dat je daar nu bij lange na nog niet bent.

Maar dan… sta je in de lift en zie je die bepaalde skiër / snowboarder met een steeds snellere vaart naar beneden komen in een totaal verkeerde houding. Je lacht en wijst al naar je vrienden om je heen om te zorgen dat niemand dit mis. Je houdt je adem in als hij 2 anderen op hoge snelheid op goed geluk rakelings passeert. Je stelt voor jezelf al een bepaald punt in van: daar moet het wel mis gaan. Het einde haalt 'ie in ieder geval nooit. En dan komt de klap. Ok, je bent toch wel 'ff bezorgt: je wil niet dat er iemand zwaargewond wordt afgevoerd. Je ziet gelukkig terwijl je naar beneden skiet dat het waarschijnlijk met enkele blauwe plekken of een lichte kneuzing is afgelopen.

Gemiddeld zo’n 2x dikke pret per avond skiën. Ga je toch nog met een big smile naar huis.

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 09 feb 2023 16:38

Plaats een reactie