Advies - Twijfel over pasvorm skischoenen

Het volgende: vorig jaar voor het eerst gaan skiën en dit is mij zo goed goed bevallen dat ik dit eerder had moeten doen. Ik heb 5 volle dagen les gehad in het skigebied 4 Vallees Zwitserland. Ook nog aan het einde van het jaar een weekje Winterberg gedaan. Eind Februari staan er 13 dagen Ski Amadé Oostenrijk op de planning. Inmiddels kom ik goed parallel een rode piste af. Ik ben nog wel beginnend.

Omdat ik het fijner vind om eigen skischoenen te hebben ben ik afgelopen week naar een wintersport winkel gegaan. Ik heb hier een 3D scan laten maken en er werden 2 type schoen voorgesteld. De Fisher Ranger One 100 en de Rossignol Speed 90X. De Fishers zijn het uiteindelijk geworden. Mede doordat ik een vrij hoge wreef heb zaten deze schoenen het meest comfortabel. De Rossignols vond ik op mijn wreef drukken maar niet van bewust dat dit wellicht wel de bedoeling is.

Nu heb ik toch wat twijfels over de pasvorm of deze wel de juiste is voor mij. De Fishers zitten eigenlijk als gegoten. De enkel zit goed en komt niet los. Ik voel mijn tenen net tegen de voorkant en als ik in skihouding ga staan komen ze los. Nergens drukpunten. Ik maak mij enkel zorgen om de ruimte die ik heb rondom de wreef en de bewegingshoeveelheid die ik heb bij de tenen. Dit voelt allemaal vrij ruim. Ik kan mijn tenen volledig krommen.Ik heb de schallen voorop niet strak staan. Mij werd verteld dat dit komt door dit type schoen omdat deze echt gericht is op comfort. Is dit normaal of moet ik echt druk voelen op de wreef zoals bij de Rossignols wel het geval was?

*bericht bewerkt door Snowglow op 03 feb 2023 22:08

Druk op de wreef is niet goed. Hou zo’n schoen maar eens een uur aan, dan merk je wel waarom.
Mij lijkt het dat je schoen ok zit maar als jij aanvoelt dat je tenen of wreef te los zitten ga dan even terug en leg het uit. 😉

Bla, bla, bla.

Klinkt alsof je schoenen vrij goed zitten, op de hoogte/ ruimte bij je tenen na wellicht. Zelf heb ik vrij platte voeten en dus ook veel ruimte aan de bovenkant in mijn schoenen vaak ondanks dat enkel, breedte en lengte exact goed zijn. Wat hiervoor goed werkt is een opvuller in de schoenen doen waardoor mijn voeten net iets hoger in de schoen zitten waardoor ik de schallen niet strak hoef te zetten, wat voor een afknellend gevoel zou zorgen.

De verkoper of bootfitter kan je hier vast meer/ beter advies geven maar zelf was voor mij dit een easy fix: https://www.bol.com/nl/nl/p/sidas-volume-reducer-opvuller-sc…

Eigenlijk merk je ps of een schoen goed zit als je er op gaat skiën, en vooral op een wat steilere helling. Dan merk je ,als je teveel ruimte hebt, dat je voet naar voren schuift in de schoen ofvdt je gaat klauwen met je tenen om eer grip in je schoen te hebben.
Als dat niet zo is: Gefeliciteerd, je hebtbeen schoen die je past.
Als dat wel zo is, terug naar de winkel/bootfitter, die je waarschijnlijk met een zooltje of extra opvulling kan helpen.

Een hoge wreef en standaard skischoenen zijn geen vrienden van elkaar.
Jammer dat de winkel de keuze door de computer voor je heeft laten bepalen.
De maat van de skischoen wordt bepaald door drie maten van de voet: de lengte, de breedte en de H.I.P. (volume) (over de HIP lees je hier meer: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/hoe-hip-zijn-je-s…)

De keuze voor de Ranger is opzich niet een hele verkeerde omdat hij nog wel bootfit mogelijkheden biedt…

Date your skis but marry your boots

Ik lees niet of er verder al wat gefit is aan je schoenen (betere inleg zool, custom fit etc)
Maar ga (voor je vakantie) eens 2 uurtjes of zo ergens indoor skien en voel hoe het zit.
Zijn er drukpunten maak een foto van de rode plekken op je voet (deze helpen je bootfitter met het aanpassen)
Zit ie te los dan kunnen ze er nog wat aan doen voordat je op vakantie gaat.

Er zit een andere zool in de Superfeet black. Er is ook geen vacuum fit uitgevoerd omdat ik geen drukpunten had na de schoen een tijd aan gehad te hebben. Ik zou dit nog eens voor kunnen leggen.

Er zit een andere zool in de Superfeet black. Er is ook geen vacuum fit uitgevoerd omdat ik geen drukpunten had na de schoen een tijd aan gehad te hebben. Ik zou dit nog eens voor kunnen leggen.

Snowglow op 05 feb 2023 19:23

Waaat?
Dus je koopt een Vacuum schoen (= duurder dan gewone skischoen) ze nemen niet de moeite om m te vacumeren nu blijkt je instap hoogte of wreefhoogte niet goed en je hoort alleen maar smoesjes…???

Sorry hoor en iedereen kan een foutje maken maar ik word hier wel een beetje pissig van…

Date your skis but marry your boots

Proberen. En merk je dat je voeten niet vastzitten, dan terug. Meestal heb je 12 maanden om gratis zaken bij te laten werken.

Overigens, bedenk ook dat comfortschoenen anders zullen zitten dan superstijve schoenen. Het is niet voor niets dat racers de schnallen steeds los doen. Dat is na verloop van tijd gewoon niet heel prettig.

Dus om tenen kunnen bewegen zou ik mij geen zorgen maken.

Er zit een andere zool in de Superfeet black. Er is ook geen vacuum fit uitgevoerd omdat ik geen drukpunten had na de schoen een tijd aan gehad te hebben. Ik zou dit nog eens voor kunnen leggen.

Snowglow op 05 feb 2023 19:23

Waaat?
Dus je koopt een Vacuum schoen (= duurder dan gewone skischoen) ze nemen niet de moeite om m te vacumeren nu blijkt je instap hoogte of wreefhoogte niet goed en je hoort alleen maar smoesjes…???

Sorry hoor en iedereen kan een foutje maken maar ik word hier wel een beetje pissig van…

Marco-Paul op 05 feb 2023 19:35

Dit baart me wel enige zorgen. Ik wist niet dat een Vacuum fit verplicht was dus ik heb mij laten adviseren door de verkoper. Ik ga terug met de schoenen en wellicht dat ik opzoek ga naar een andere bootfitter.

Er zit een andere zool in de Superfeet black. Er is ook geen vacuum fit uitgevoerd omdat ik geen drukpunten had na de schoen een tijd aan gehad te hebben. Ik zou dit nog eens voor kunnen leggen.

Snowglow op 05 feb 2023 19:23

Waaat?
Dus je koopt een Vacuum schoen (= duurder dan gewone skischoen) ze nemen niet de moeite om m te vacumeren nu blijkt je instap hoogte of wreefhoogte niet goed en je hoort alleen maar smoesjes…???

Sorry hoor en iedereen kan een foutje maken maar ik word hier wel een beetje pissig van…

Marco-Paul op 05 feb 2023 19:35

Dit baart me wel enige zorgen. Ik wist niet dat een Vacuum fit verplicht was dus ik heb mij laten adviseren door de verkoper. Ik ga terug met de schoenen en wellicht dat ik opzoek ga naar een andere bootfitter.

Snowglow op 06 feb 2023 12:00

Ik zou eerste even een aantal uren skiën voordat je terug gaat. Tenen mogen wat bewegen in de schoen. Als je gaat klauwen ( zoals Suuski zegt) dan zitten je schoenen te los. Afhankelijk van het tijdstip van de dag zal je de schnallen strakker/losser doen bij je wreef. Als je geen drukpunten hebt en je hak zit vast, dan lijkt het een goede schoen te zijn. Mochten er toch problemen zijn dan kan je dat tweaken met de Vacuum fit.

Er bestaat niet zoiets als een regel dat je schoenen die Vacuum gefit kunnen worden ook MOETen worden. Mijn schoenen zaten eigenlijk ook direct prima, pas na 2 skivakanties kreeg ik wat ruimte en toen heb ik ze pas laten behandelen/vacumeren. Dat is helemaal prima. Mijn tenen zitten ook serieus los als ik ski, als ik sta of loop tikken ze net de voorkant aan, als de enkel maar vast zit want schuiven moet zeker niet. Volgens mij heb je een prima advies en skischoen waar je nog verder mee kan tunen indien nodig

Plaats een reactie