Gezocht ski voor man 39, 180 cm, 83 kg

Wij zijn dan wel ski fans (en skiën 2 a 3 x per jaar).

Maar hebben geen benul van materiaal. Partner pas in 2016 begonnen met skiën en toen een simpele goedkope beginners ski aangeschaft K2 konic chief 75 van 156 cm. (Ivm dat huren je ook iedere keer 100 euro kunt aftikken).

Dit voldoet dus absoluut niet meer aangezien hij van ultieme beginner tot wel een heel behoorlijke skiër is gegaan (je leercurve gaat ook rap als je 2-3 x per jaar 1 week skiet en ook lest op borstelbaan en indoor tapijt)

Maar nu zoekt hij dus een nieuwe ski

We zijn eigenlijk grotendeels gewoon piste skiërs en partner heeft een mooie snelheid (en enorm veel kracht in het lijf en benen).

Wie oh wie heeft er een advies voor ons (een winkel kan ons vanalles wijsmaken…), hij houdt van makkelijk bochten kunnen maken en stabiliteit en een ski waarbij je op veel ondergronden uit de voeten kan.(kwa kwaliteit…) een piste met weinig sneeuw/veel ijs/ bobbels is toch anders dan een strak biljard laken.

En welke lengte ongeveer zou passend zijn?(170?)

De Fischer rc one 73 in 174 is denk ik een heel fijne ski voor hem als ik de beschrijving zo lees.

Een goede winkel geeft je een goed advies zodat je als klant ook weer terug komt bij ze. Hier krijg je veelal ook persoonlijke adviezen

Een goede ski is heel persoonlijk. De beste methode is nog altijd uitproberen en pas dan kopen. Volgens mij kun je die combi in Nederland vinden bij Snowworld/Duijvestein.

Het is ook vrij ondoenlijk voor ons om een inschatting te maken van zijn niveau. Want wat is “heel behoorlijk”? Hangt enorm af van wat je benchmark is. Ik vind van mijzelf ook dat ik best rap ben op de piste, maar ik denk niet dat Marcel Hirscher ook maar enigszins onder de indruk zal zijn.

Om nog maar te zwijgen over dat je wat tegengestelde zaken vraagt. Een ski die heel gemakkelijk bochten maakt, zal ergens wat moeten laten liggen ten aanzien van stabiliteit. Lengte hangt af van het soort ski (short turn radius koop je b.v. korter dan een long turn radius en het zal zo fluctueren tussen 15 cm korter tot lichaamslengte).

Een ski die op alle ondergronden perfect is bestaat ook niet. Daar moet je dan toch keuzes in maken. En zeker als je op een piste blijft, dan zou ik gewoon voor smal onder de voet kiezen en met een rocker (wat ze allemaal hebben) kom je dan echt wel in de meeste omstandigheden goed uit de voeten. Maar… ik weet zeker dat er hier ook zullen zijn die juist wat breder onder de voet zullen aanraden, want mijn persoonlijke voorkeur speelt hier alweer een rol.

Kortom: lekker naar Snowworld, of nog leuker: een weekendje naar de bergen en daar testen en kopen. Al is het daar nu eigenlijk alweer vrij laat voor, veel is alweer uitverkocht.

En begin met de schoenen. Want zijn die nog passend bij zijn niveau (met name de flexwaarde)?

Ja flex is zeker passend (120),

We zijn idd ook veelste laat hoor :-) maar er komen nog vele ski vakanties.
Zijn er nog merken waar je uit de buurt van moet blijven.

Zit te kijken naar een elan Amphibio 16 Ti 172 cm (vinden de kleur niet zo, maar das dat is van ondergeschikt belang), the Amphibio 18 Ti2 leek ons sowieso al te veel van het goede

*bericht bewerkt door orkaan1983 op 05 feb 2023 14:48

Bij elan zou ik ook zeker het model daaronder in overweging nemen, de amphibio 14. Die is iets breder en dus wat meer geschikt voor wat zachtere sneeuw. Tevens is die ski ook net wat makkelijker te skiën dan de 16.

Maar het beste advies blijft inderdaad gewoon testen; kijk gewoon of je ergens op locatie kunt testen of anders in een indoorhal.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Plaats een reactie