Nieuwe ski's of nieuwe bindingen

Goedemorgen allen,

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn ski’s terug gegaan naar de winkel waar ik ze standaard laat behandelen, omdat ik te makkelijk uit mijn bindingen schiet (pas sinds kort). Korte conclusie: mijn bindingen komen niet meer door de test heen. De winkel zoekt ondertussen dit weekend uit of er nog bindingen zijn voor mijn ski’s, maar ik wil toch even hier om hulp vragen bij mijn beslissing: Nieuwe ski’s uitzoeken of nieuwe bindingen (als ze er zijn) voor mijn ski’s bestellen.

Over mijn ski’s: Het zijn K2 Impact’s uit 2012. Ik schat het nu zelf op zijn 23-28 ski weken in die tijd. Ik vind ze nog steeds fijn skien, ondanks dat ik qua niveau echt wel ben verbeterd sinds die tijd. Ik weet zelf echter te weinig over bindingen om te weten of er simpel nieuwe op te zetten zijn en of dit het nog waard is; De man in de winkel gaf aan dat dit ca 150 euro kost, maar de ski’s zijn ook nog in goeie staat dus zouden nog jaren mee kunnen. Het is alleen niet zeker of ik de bindingen (als ze er al zijn) dan op tijd heb voor mijn vakantie. Als dit niet lukt dan lijkt het tijd te zijn voor nieuwe ski’s. Geen probleem op zich na 11 jaar, maar wel kort dag.

Over mijn ski ervaring / wat ik zoek: Ik ben een piste skier, ben nu 28 jaar en ski sinds ik een jaar of 5 ben. In mijn jeugd meestal 1 week per jaar, de laatste 10-12 jaar altijd wel minstens 2 keer, bij uitzondering 3. Ik kom van alle pistes af en wissel graag af tussen diepe carve bochten en ritmische korte bochten (ski moet beiden gewoon kunnen). Hierbij wil ik wel opmerken dat ik geen snelheids / raceskiër ben, er zijn altijd snellere mensen onderweg. Funpark zaken doe ik niet aan ivm een zware knieblessure in het verleden (Voetbal was de oorzaak ;) ). Vraag gerust om meer info als ik nog wat gemist heb ;).

Mijn vraag: hebben jullie tips voor vergelijkbare / iets sportievere ski’s? Of nog tips met betrekking tot de bindingen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Als ik dit lees denk ik dat een vervanging aan de orde is… skis kunen er nog goed uitzien maar na 150 plus dagen gaan ze zeker niet meer skieen als nieuw. Als je dan meeneemt dat je 150 eoro moet opleggen om de bindingen te vervangen kan je wel zeggen dat ze afgeschreven zijn.

Qua model zou ik kijken naar allerounders on piste mid radius (15m). Voorbeelden zijn (maar elk merk heeft deze en slechte skis zijn er niet):

  • atomic x9s of x9s wb
  • dynastar speed 763 (of ouder model speedzone 12)
  • nordica rb 72 /76
  • fischer rc4 the curv gt (lengte korter pakken dan je denkt) of eventueel de dtx van deze range.
  • maar elk melk heeft deze , ik lijst gewoon diegene die ik geskied heb, boodschap is ze te proberen.

Veel succes

Als je bij K2 wilt blijven indien je kiest voor nieuwe ski’s en van carven houdt: K2 Disruption MTi 170

null

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga is het een en ander uitzoeken vandaag en dan morgen terug naar de winkel.

Ik moest googelen wat voor ski’s die Impact waren :) maar dat zijn allmountain ski’s 80mm met een houten kern, rocker en wat carbon. Een wat softere ski dus. Niks mis mee, maar alle bovengenoemde ski’s zijn een heel pak pittiger dan deze ski. Zeker met een slechte knie zou ik wat zachters kiezen.

Ik denk dan aan een atomic Q7, Salomon stance 84, Elan Wingman 82 cti. Een mooie opstap, maar niet teveel van het goede. Overigens had ik niet meer geinvesteerd in nieuwe bingen. Beter dat geld besteden aan een nieuw setje.

Gewoon voor weinig een paar Völkl Deacon 80 oppikken bij Goofken of op zoek naar een set K2 Disruption 78Ti

Ik zou dan inderdaad ook gewoon voor wat anders gaan. Bijvoorbeeld zo’n elan wingman, een volkl deacon 80, e.d.
De rest van de ski heeft namelijk ook wel zijn beste tijd gehad, en in 11 jaar tijd is er ook wel de nodige progressies geweest in ski-design.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Bedankt weer voor de reacties. Ik ga zeker de Elan wingman en Deacons eens bekijken. Zijn er nog tips qua lengte. Ben zelf 1,78 en ca 70 kg.

Zowel 170 als 175 kan goed. De eerste als je meer korte bochten skiet, de tweede als je meer stabiliteit rechtuit en float door de zachtere sneeuw zoekt. Kwestie van voorkeur.

Plaats een reactie