Pas zelfstandig de piste op met skibrevet?

Naar aanleiding van een topic over Zoetermeer, maar ook de vele ongelukken die jaarlijks gebeuren met skiën, zou het haalbaar zijn om mensen pas te laten skiën als ze kunnen aantonen dat ze voldoende techniek hebben om veilig een berg af te komen? Dus dat je een soort skibrevet krijgt nadat je een paar lessen hebt gevolgd.
En dat je bijv moet kunnen aantonen in de skigebieden dat je de zwarte piste af kunt? Zo niet, dan ben je niet verzekerd bijvoorbeeld? Dus dat je ook voor gevorderden een soort test moet afleggen, maar waar ligt dan de grens?

Is het haalbaar? Zijn er andere activiteiten waarbij dit al gedaan wordt? Maar ook al is het niet haalbaar, vind je dat het er wel zou moeten zijn?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 09 feb 2023 14:44

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Bij het paardrijden proberen ze het door een ruiterbewijs aan te bieden die laat zien dat jij kundig genoeg bent om met een paard buiten te gaan rijden, op de weg en in de natuur. Maar dit bewijs is niet verplicht en iedereen kan in principe een paard huren en ermee de bossen in gaan. Al worden de paarden gelukkig niet zomaar verhuurd aan onervaren mensen. Je moet dan voorrijden om te laten zien dat je kunt rijden.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Er zijn genoeg recreanten die perfect veilig op een blauwe piste kunnen skiën maar schrik hebben op rood of zwart en er dus ook niet op komen. Met het bevret dat jij voorsteld, zou iedereen ok een zwarte piste moeten durven/kunnen skiën.

Sportduiken: in principe kun je geen uitrusting kopen/huren zonder brevet. Maar goed, het venijn zit in de woorden “in principe”

Vaarbewijzen: Ken een geval van dichtbij waar varabewijzen voor Belgie gewoon bij een nl drukkerij besteld werden

Al met al lijkt handhaving/controle een vrij kansloze missie. Sukkels die bewust roekeloos aan de gang gaan, zullen zich er ook niet veel aan gelegen laten liggen of ze verzekerd zijn of niet.

Gelukkig laatst ook een “goede sukkel” in ZTM meegemaakt. Had zich gewoon enorm verkeken op de helling (avond, dus was aardig aan barrels geskied). Hij was blij dat-ie even naar beneden geholpen werd en ging vrolijk op baan 1 en 2 verder ;)

Edwin van Riel

Er zijn genoeg recreanten die perfect veilig op een blauwe piste kunnen skiën maar schrik hebben op rood of zwart en er dus ook niet op komen. Met het bevret dat jij voorsteld, zou iedereen ok een zwarte piste moeten durven/kunnen skiën.

Goeleg op 08 feb 2023 12:49

Nee dat hoeft natuurlijk niet, en dat zou dan een gevorderdenpas moeten zijn bijv. Maar dat is natuurlijk niet haalbaar, want de ene zwarte piste is de andere niet en sommige rode pistes zijn uitdagender dan sommige zwarte pistes.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Sportduiken: in principe kun je geen uitrusting kopen/huren zonder brevet. Maar goed, het venijn zit in de woorden “in principe”

Vaarbewijzen: Ken een geval van dichtbij waar varabewijzen voor Belgie gewoon bij een nl drukkerij besteld werden

Al met al lijkt handhaving/controle een vrij kansloze missie. Sukkels die bewust roekeloos aan de gang gaan, zullen zich er ook niet veel aan gelegen laten liggen of ze verzekerd zijn of niet.

Gelukkig laatst ook een “goede sukkel” in ZTM meegemaakt. Had zich gewoon enorm verkeken op de helling (avond, dus was aardig aan barrels geskied). Hij was blij dat-ie even naar beneden geholpen werd en ging vrolijk op baan 1 en 2 verder ;)

evr66 op 08 feb 2023 12:57

Oh ja, met duiken moet je idd ook je brevet hebben. Maar je kunt waarschijnlijk gewoon duikuitrusting kopen zonder het tonen van een brevet?

En vaarbewjizen, vanaf hoeveel pk is dat ook alweer? Wij hebben in Griekenland een boot gehuurd van 20 pk oid, en daar kon je ook al redelijk hard mee. Je kreeg 5 minuten uitleg en that’s it :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@jools

Duiken: ja, je kunt wel kopen, maar de samenstelling van een uitrusting is wat complexer dan met skien. Je valt dus vrij vlot iond e shop door de mand. Met een beetje geluk leggen ze jhe daar wel uit dat een paar dagen les niet onverstandig is ;) Bovendien lijkt deze sport wellicht wat gevaralijker dan skien waardoor de verleiding om maar een fles om te hangen en het water in te stappen iets minder groot is ;). Bij huren van uitrusingen wordt wel vaak naar je brevet gevraagd.

Vaarbewijzen: vereist bij snelheid > 20 km/h of lengte >15m dacht ik

Edwin van Riel

Elke keer er wat gebeurt komt die discussie weer naar boven.
Vaarbewijs verplichting zouden ze wel mogen verruimen zoals met een rijbewijs voor de auto. Of minstens op de drukke vaarwegen. Idem marifoon. Je komt soms wat tegen op het water. En dat valt ook nog te handhaven.
Een skibewijs is een interessant idee, maar hoe zou je dat praktisch kunnen handhaven? Lijkt me onmogelijk te organiseren en de hele wintersport economie gaat er ook niet bepaald happy mee zijn.

Ik zou eerst de ‘vele’ ongelukken, waar TS naar refereert, graag uitgesplitst zien in:

  • het aantal buiten piste.
  • het aantal op piste, veroorzaker heeft nooit les gehad.
  • het aantal op piste, veroorzaker heeft les gehad.

In theorie zou het goed zijn dat iedereen een soort basistraining heeft gehad voor ze een liftpas mogen kopen.

In de praktijk is het moeilijk haalbaar denk ik.
Er zal in dat geval een internationaal gecertificeerd lesplan en examen moeten komen, en ik denk dat dit nooit gaat gebeuren, alleen al om het feit dat iedereen die nu al kan skiën op kosten gejaagd wordt omdat ze een examen oid zouden moeten afleggen.

Zelf heb ik er weinig op tegen als beginners zonder ervaring zelf wat oefenen op een blauwe of groene piste. Het overgrote deel doet dat relatief netjes.

Zou het voor wintersport niet wenselijk vinden. Zou het echter niet gek vinden als er door de pistediensten wat meer op gelet en op aangesproken gaat worden bij mensen die gevaarlijke dingen uithalen en eventueel pas innemen.

Heb zelf wel een brevet voor paragliden, maar daarvoor verschillen de regels per land ook weer. In Frankrijk heb je niets nodig in Zwitserland zelfs weer aanvullende eisen op het brevet dat ik nu heb.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 08 feb 2023 13:26

Dat lijkt me echt helemaal niks en ook vrij overbodig.

Skiën is niet bepaald rocket science, in de praktijk is zo’n brevet laten halen voor iedereen onhaalbaar, handhaving lijkt me helemaal een utopie en ik vraag me ook af of het überhaupt helpt. Onoplettendheid. roekeloosheid en zelfoverschatting hou je toch, of het nu met of zonder brevet is. En daarbij, een ongeluk kan ook gewoon echt zijn wat het is namelijk: een ongeluk.

Ik zie er niet zoveel in. Ik zie zelden gevaarlijke situaties ontstaan door mensen die niet zo goed kunnen skiën. Ik zie juist vooral situaties ontstaan door mensen die redelijk tot soms heel goed kunnen skiën. Maar die door zelfoverschatting, óf door hun asociale houding voor gevaar zorgen. Dat zijn problemen waar een skibrevet niet tegen helpt.

In zekere mate kan ik het idee van een skibewijs wel snappen. Anderzijds vind ik wel dat dit wel het uiterste middel moet zijn. Ik zou persoonlijk eerst de aandacht willen besteden aan andere opties zoals bewustwording van gevaren, de risico’s, het effect van (jouw) gedrag op de piste voor/van jezelf en voor anderen, FIS pisteregels, veiligheid/risico, veiligheidsmiddelen en secundair materiaalonderhoud. met bovenstaande punten zal je nooit 100% ongelukken kunnen uitsluiten. de wintersport blijft immers in zekere zin een risicosport.

Als voorbeeld: In de jaren 80 en 90 had je het programma 12 steden, 13 ongelukken. Het aantal verkeersongevallen nam daarna fors af omdat mensen bewuster werden van de gevaren op de weg omdat velen naar het programma keken. De kracht van het programma zat ook in het feit dat het ging om mensen zoals ‘jij’ en ‘ik’ in hun dagelijks leven. Het rijbewijs is een verplichting om op de weg te mogen rijden, maar als vrijwillig brandweerman zie ik nog regelmatig ernstige ongevallen met dito letsel of fatale afloop. Helemaal ongevallen uitbannen met een skibewijs is dus een utopie. We kunnen de ongelukken wel m.i. verminderen met bovenstaande punten die ik als voorbeeld aanhaal.

*bericht bewerkt door Gerben1979 op 08 feb 2023 13:59

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Andere opzet: brevetje dat je een beetje normaal naar beneden kunt komen en beseft hebt van je eigen mogelijkheden/beperkingen, dan 30% korting op de skipas (feitelijk worden uiteindelijk de andere passen duurder natuurlijk ;) ).

Uitsluiten kun je niets, maar alle beetjes helpen ;)

Edwin van Riel

Ik zie er ook weinig in, gewoon omdat skiën op wintersport zó verschillend is:
Wat moet je kunnen om op de piste te mogen komen? Ploegbochten op een blauwe piste? Dat kan 99,99% van de mensen die van de oefenweides komen wel hoor…

Jij stelt voor: “dat je bijv moet kunnen aantonen in de skigebieden dat je de zwarte piste af kunt? Zo niet, dan ben je niet verzekerd bijvoorbeeld?” Zijn er ergens statistieken hoeveel mensen eigenlijk zwarte pistes afgaan? Dat lijkt me een minderheid in de meeste gebieden.

Ik zeg niet dat ik tegen maatregelen ben om ongevallen/blessures/overlijdens tegen te gaan, maar ik zie ook niet direct hoe je zaken kan verbeteren.

  • Alcoholcontroles/verbod op de berg (Gaat ook niet snel gebeuren, de inkomsten zijn véél te hoog)
    => Op zich wil ik daar eigenlijk tolerant in zijn (want iedereen geniet op een andere manier van zijn vakantie, het is niet omdat ik niet drink, dat iedereen dat maar moet doen). Maar als ik dan zie dat om 11u00 er volop wijn, bier en sterke drank vloeit… M’n verstand kan er niet bij…

  • Helmgebruik verplichten (voor mij persoonlijk geen must, ik snap niet dat mensen géén helm willen dragen, maar OK, dat is eigen verantwoordelijkheid
    => Zou me niet verbazen mochten daar in de toekomst wel verplichtingen rond komen; misschien vanuit de gebieden zelf, of via de verzekeraars.
    Je hebt mensen die de hele dag willen knallen; anderen willen een uurtje of 2 wat cruisen op een blauwe piste om nadien op het terras te gaan zitten…

  • Off-piste een lawinekit verplichten (ik ga nooit off-piste, dus ik kan zelf het nut niet inschatten)

In zekere mate kan ik het idee van een skibewijs wel snappen. Anderzijds vind ik wel dat dit wel het uiterste middel moet zijn. Ik zou persoonlijk eerst de aandacht willen besteden aan andere opties zoals bewustwording van gevaren, de risico’s, het effect van (jouw) gedrag op de piste voor/van jezelf en voor anderen, FIS pisteregels, veiligheid/risico, veiligheidsmiddelen en secundair materiaalonderhoud. met bovenstaande punten zal je nooit 100% ongelukken kunnen uitsluiten. de wintersport blijft immers in zekere zin een risicosport.

Als voorbeeld: In de jaren 80 en 90 had je het programma 12 steden, 13 ongelukken. Het aantal verkeersongevallen nam daarna fors af omdat mensen bewuster werden van de gevaren op de weg omdat velen naar het programma keken. De kracht van het programma zat ook in het feit dat het ging om mensen zoals ‘jij’ en ‘ik’ in hun dagelijks leven. Het rijbewijs is een verplichting om op de weg te mogen rijden, maar als vrijwillig brandweerman zie ik nog regelmatig ernstige ongevallen met dito letsel of fatale afloop. Helemaal ongevallen uitbannen met een skibewijs is dus een utopie. We kunnen de ongelukken wel m.i. verminderen met bovenstaande punten die ik als voorbeeld aanhaal.

Gerben1979 op 08 feb 2023 13:58

Ik zie hier wel een mooie taak voor snowmagazine en ski&more. Kunnen zechest inhoudelijks doen, ipv weer een stukkie over tassen en sokken.
Vooral aandacht voor de Fis-reglementen is mi hard nodig!

Zou het voor wintersport niet wenselijk vinden. Zou het echter niet gek vinden als er door de pistediensten wat meer op gelet en op aangesproken gaat worden bij mensen die gevaarlijke dingen uithalen en eventueel pas innemen.

Heb zelf wel een brevet voor paragliden, maar daarvoor verschillen de regels per land ook weer. In Frankrijk heb je niets nodig in Zwitserland zelfs weer aanvullende eisen op het brevet dat ik nu heb.

Tiny-M op 08 feb 2023 13:25

Dit… 't zijn meestal niet beginners die overdreven risico’s nemen (tenzij ze meegetrokken worden met kennissen richting een piste boven hun niveau natuurlijk) , maar licht gevorderden die denken dat ze het allemaal wel weten. Zelfoverschatting en te weinig ervaring/techniek/kennis kan een gevaarlijke cocktail zijn. Typisch ook jonge (maar ook soms oudere) mannen. Dat los je niet op met een skivaardigheidsbrevet.

Dunning Kruger opnieuw to the rescue. Typisch de skieers die in 't geel stukje “mount stupid” zitten. Trouwens niet alleen iets van skieen maar ALLE (risico) sporten. Bergbeklimmen, mountainbiken, kite surfen, parapente, (technisch) duiken. Ben zelf een technisch duik instructeur en je ziet het toch nog regelmatig. Eerlijk gezegd vind ik dat vrouwen meestal betere duikers zijn (misschien ook skiers :-p), minder EGO, meer zelf relativering, kritischer voor zichzelf, veel vragen stellen, etc. Zij geraken veel sneller op een punt waar confidence en competence matchen.

Vind die van @evr66 wel een goeie, meer de wortel dan de stok.

null

*bericht bewerkt door Asterino op 08 feb 2023 15:43

Dat zie je hier toch al, als je een man en een vrouw vraagt welk skiniveau ze hebben zegt een vrouw 4 en een man 5 terwijl ze even goed kunnen skieen. Ook lastig met niveau aangeven bij skiverhuur.

@Asterino kan het geloof ik niet beter verwoorden 😉

Verschil man/vrouw kan ik me ook deels in vinden. Er zijn binnen het paragliden (en volgens mij meer risico sporten) een stuk minder vrouwen dan mannen (vrouwen nemen denk ik het risico liever überhaupt niet?) en zie ze inclusief mezelf vaak wat afwachtender. Eerst maar eens goed kijken wat de omstandigheden zijn etc.
Heb me afgelopen oktober nog eens vermaakt met kijken hoe aardig wat mannen in moeilijke omstandigheden (vaak ook boven kunnen) heel veel foute starts hebben gemaakt. Inclusief weer tegen de grond aan komen en stukjes over de berg worden gesleept. Einde middag waren de omstandigheden weer een stuk rustiger en heb ik nog een heerlijk lange vlucht gemaakt.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 08 feb 2023 16:17

In principe zou je voor alle bezigheden waarbij je anderen in gevaar kunt brengen een brevet moeten hebben.

In de praktijk worden het dan wel steeds meer bezigheden die gevaarlijk zijn, omdat het overal drukker is, het gaat sneller en de mensch wordt asocialer.

@Asterino - goede vergelijking. Denk wel dat je met een brevet (dan vooral de opleiding) die mount stupid kan verkleinen of zelfs wegwerken. Zie effect van lawine safety opleidingen bv.

De meeste roekelozen die ik zie hebben een vergelijkbaar niveau als het leeuwendeel van de vakantiegangers… Die halen dat skibewijs dus wel…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat zie je hier toch al, als je een man en een vrouw vraagt welk skiniveau ze hebben zegt een vrouw 4 en een man 5 terwijl ze even goed kunnen skieen. Ook lastig met niveau aangeven bij skiverhuur.

SuzannaE op 08 feb 2023 15:50

Maar dat is omdat vrouwen niet kunnen rekenen. ;)

Het idee is misschien nog niet eens heel slecht, maar hoe ga je ooit een uniform brevet krijgen. Als je bijvoorbeeld al kijkt naar de eisen die nodig zijn om skileraar te worden die zijn al zo enorm verschillend per land. Waar je bijvoorbeeld in Oostenrijk met een paar dagen cursus (anwarter) al skileraar kunt worden heb je in Frankrijk een wekenlange, zware training nodig.

Dus als ze de papieren voor skileraar niet uniform kunnen krijgen word dat voor zo’n brevet helemaal een onmogelijke uitdaging.

Born to Ride

@Hupla Die mount stupid ontstaat vaak kort na het brevet. Wanneer je zelfstandig aan de slag mag. Autorijden is een prima voorbeeld denk ik.
Zelf heb ik die ervaring ook in het paragliden. Na mijn brevet zelfstandig vliegen en de fouten die je dan maakt uit relatieve onervarenheid in combinatie met de (onwennige) zelfstandigheid zijn groter geweest dan tijdens de hele opleiding. Die curve klopt dan ook volledig: na zo’n fout een stuk minder vertrouwen. Door analyse en weer veel vliegen samen met andere piloten bouwde dat vertrouwen wel weer op.

On topic: de nut en noodzaak van een skibrevet zie ik niet zo. Skisport is nou ook weer geen rocket science. Het is vergelijkbaar met fietsen. Laat het bij een aanbeveling lessen te volgen.
Bij andere brevetsporten is het allemaal toch wat technischer en kunnen relatief simpele fouten al snel totaal verkeerd lopen. En het belangrijkste: tegen overmoed kun je niet aan brevetteren.

@Hessel Ok, wanneer je alleen de techniek aanleert en verder niets over veiligheid, anticiperen, botsingen vermijden, …
Met autorijden is het eigenlijk net zo. Vandaag is de norm voor rijopleidingen wat ze vroeger wel eens ‘defensief autorijden’ noemden en dat gaat een stuk verder dan alleen de techniek van het autorijden en de verkeersregels respecteren. Dan leer je vooruit kijken, anticiperen en ongevallen vermijden.
In skilessen leer je echter alleen maar de zuivere techniek van het skiën of snowboarden. Zelfs iets vanzelfsprekend zoals de FIS regels worden je daar niet in de praktijk aangeleerd. Daar ligt m.i. een opportuniteit om die overmoedige confidence wat te temperen.

@Hupla ook dat is sterk per land afhankelijk. In Frankrijk word er ook daar gemiddeld genomen veel meer aandacht aan besteed dan in Oostenrijk, mede door het grote niveau verschil van skileraren.

Born to Ride

@Hupla ook dat is sterk per land afhankelijk. In Frankrijk word er ook daar gemiddeld genomen veel meer aandacht aan besteed dan in Oostenrijk, mede door het grote niveau verschil van skileraren.

Matthias123 op 08 feb 2023 18:24

Dat is best mogelijk, ken Oostenrijk niet echt op dat vlak. Maar ik heb de kinderen na een heleboel lessen in Frankrijk toch ook nog aangeleerd van niet zomaar in het midden te stoppen, eerst kijken wanneer ze de piste weer op jumpen of even snel over de schouder te kijken wanneer ze drastisch van spoor veranderen. Idem van even af te remmen wanneer je de piste niet meer kan zien vlak voor een steilere helling. Dat soort dingetjes.

*bericht bewerkt door Hupla op 08 feb 2023 18:42

@Hupla ook bij opleidingen waar veiligheid een integraal onderdeel is, komt direct na brevettering een fase waarin het spannend wordt. Of dat nu auto, vliegen of duiken is.

Ja, maar in bv een duik opleiding wordt echt wel veel meer aandacht aan veiligheid/risico’s/procedures besteed dan in een ski klasje.

Edwin van Riel

Plaats een reactie