Nieuwe damesski's

Mijn vrouw is aan nieuwe ski’s toe. Haar antieke ski’s kunnen echt niet meer. Mijn vrouw is 1.69, 48 jaar en z’n 25 jaar (weken) ervaring (niveau 6-7 schat ik in). Haar huidige skies zijn 1.53, met 109-68-95. Ze skiet met name korte paralelle bochten op rood, maar ook zwart doet ze eigenlijk zonder problemen. Off piste zal ze (bijna) niet gaan doen. Ze komt overal netjes en gecontroleerd van af, maar niet met hoge snelheid, daar is ze wat angstig voor. Ze wil wel wat meer gaan carven.
Nu ben ik aan het kijken wat voor haar mooie skies zouden zijn. Ik wil niet te stugge skies, moet met name makkelijk te skien zijn in alle omstandigheden (pap, ijzig, verse/losse sneeu, strakke pistes).
Nu heb ik een ‘short list’:

Head Real Joy
Head Epic Joy
Rossignol Nova 10 Ti Xpress W
Rossignol Nova 8 Ti Xpress W
Elan Insomnia Elite Ti
Elan Insomnia 14Ti Power Shift
Elan Insomnia 12 C Power Shift
Fischer RC One F18
Fischer RC ONE LITE 68

Ik weet dat er nog veel andere merken/modellen zijn, maar wil niet te veel keuzes hebben ;-(
Wil niet te brede skies bij de voeten, omdat verschil dan wat te groot wordt met huidige skies en wil skies met relatief kleine radius (vanwege de wat kortere bochten die ze skiet)
Zelf denk ik aan een lengte van 155-160cm
Welke zouden jullie aanraden of afraden?
Alvast bedankt!!

*bericht bewerkt door jemosnow op 10 feb 2023 13:48

Ben je er weer Bonfix/Sneeuwballetje?

Negeren @jemosnow, er komen wel goede reacties. Deze persoon verdwijnt wel weer eerdaags.

Ik wil helemaal geen 8-10 jaar met mijn ski’s doen, want over 10 jaar zijn de kekke printjes van die ski’s van nu net zo hopeloos gedateerd als die latten uit 1980.
Maar dat is persoonlijk .Daarom huur ik wel, zodat ik relatief nieuw materiaal heb.
Net zo persoonlijk is voorkeur voor een ski, dus ik zou lekker gaan testen.
Mijn persoonlijke favoriet is de atomic redster s9, ik ben net zo oud als jouw vrouw, 3 cm langer .

*bericht bewerkt door Suuski op 10 feb 2023 15:05

Ik wil helemaal geen 8-10 jaar met mijn ski’s doen, want over 10 jaar zijn de ski’s van nu net zo hopeloos gedateerd als die latten uit 1980.
Maar dat is persoonlijk .Daarom huur ik wel, zodat ik relatief nieuw materiaal heb.
Net zo persoonlijk is voorkeur voor een ski, dus ik zou lekker gaan testen.

Suuski op 10 feb 2023 14:46

Met alle respect, maar ik vraag ook niet om hoe lang jij met je skies wilt doen. Wij kopen wel skies en daar vraag ik advies over.

En zo snel gaat de techniek nou ook weer niet naar mijn idee. Heb vorige week met nieuwe huurskies geskied en merkte wel iets verschil met mijn eigen skies van 8 jaar geleden, maar het is nou ook net geen revolutie die in die 8 jaar is gebeurd (in ieder geval niet in het segment waar ik in ski…)
Het is met name de marketingafdeling van de ski-merken die roepen dat er veel verandert…

@rodelbui,
Misschien moet jij jezelf wat minder serieus nemen.
Of in ieder geval niet denken dt jij de enige bent die iets (on) zinnigs zegt.

@ TO
Kopen of huren, ieder zijn ding, maar als je er minimaal 8 jaar met plezier op wilt skiën, zou ik jouw vrouw aanraden om zelf wat verschillende modellen te testen en niet blind te varen op advies van een forum. Ik denk dat je longlist best aardig is, al mis ik de Volkl Flair en en de atomic Cloud.

Er stonden hier laatst nagenoeg nieuwe syperjoy’s aangeboden in maat 1.58. Is dat niet wat?

De Fischer F18 is al sinds jaar en dag een topper.

Maar ik zou jullie willen aanraden om een keer naar Zoetermeer te rijden. Bij de winkel van Duijvesteijn hangt een een groot testrek met ski’s die je kan testen. Er hangen meerdere ski’s van het rijtje wat je noemde.

Het is lastig om in te schatten wat gaat passen bij haar, omdat ze op die antieke ski’s skiet. Gewoon eens e.e.a. proberen lijkt me het beste.

Denk dat de richting goed zit met de shortlist (allround carver, flexibele radius, ongeveer 75 onder de voet, bindingen wat meer vooruit). Zou toch ook de Atomics en Volkl overwegen en de Fischers eigenlijk niet.
De nuance is de flex van de ski ifv de skistijl en ervaring. Moet de ski wat zachter of wat stijver zijn, … da’s moeilijker te beoordelen en ervaar je best zelf.
Wat zijn de huidige ski’s eigenlijk?

@suuski
Dank voor je opmerking. ik zal ook niet blind op varen op meningen van anderen, maar neem het wel mee in mijn overweging. Zeker als mensen ervaringen delen over waarom wel of waarom niet, dan is dat zeer welkom.

Atomics en Volkl hebben over algemeen een wat grotere radius en zijn daarom van het lijstje verwijderd.
Zelf nog wel de Salomon S/max en Nordica Belle DC 72 bekeken, maar niet echt beschikbaar en ook wat grotere radius.

*bericht bewerkt door jemosnow op 10 feb 2023 16:44

Aan je lijst kun je nog de Atomic Cloud C12 en C11 en de Salomon S/Max10 W toevoegen.
Grote kans dat de iets stijvere modellen iets beter bevallen, daar die vaak iets mooier gecontroleerd te slippen zijn.

Staar je niet blind op de radius trouwens. Pas als je vrouw de ski echt flink op zijn kant krijgt, valt het verschil te merken. Op alle punten daarvoor is het vooral de basisstijfheid (of het gebrek daaraan) dat je merkt.

*bericht bewerkt door Bennie op 10 feb 2023 17:21

Er stonden hier laatst nagenoeg nieuwe syperjoy’s aangeboden in maat 1.58. Is dat niet wat?

marklit op 10 feb 2023 16:36

op zich niet verkeerd, maar ski’s zijn van 2019/2020. Als we dan toch nieuwe ski’s kopen, dan echt nieuw. Volgens sommigen hier schijnen ski’s zoveel te veranderen, dat deze al behoorlijk verouderd zijn… (niet mee eens). Maar deze ski’s moeten behoorlijke wax/herstel activiteiten ondergaan, dus dat komt er dan ook nog bij.
Maar super joy is idd wel een serieuze die ik ook wil toevoegen aan de lijst…

Heb je ook aan de Absolute Joy gedacht? Die zijn flexibel maar ook leuk sportief te skieen. Wat breder ook met de zachtere sneeuw. Naast deze heb ik ook de RC One Lite 68 en die vind ik helemaal fijn maar soms wat lastiger met losse / diepe sneeuw. Ik ski op niveau 6.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 11 feb 2023 14:01

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ben 1.66 en heb sinds vorig jaar de atomic cloud 12 (c12) in de lengte 161. ik kwam ook van ST (short turns) en korte ski’s (149), maar tien meter op deze ( ik mocht een hele dag proberen) en ik was verkocht. Vooral als je wil carven: alsof je op kleine wieltjes van de berg af zoeft, ronduit fantastisch. Zeer ijzige omstandigheden geen probleem, supergrip, ook op hele steile afdalingen (Black Four). Ik had ski’s uit 2011, dus in mijn geval was de voortgeschreden techniek ook echt een (extra) ervaring. Een echte aanrader dus deze atomic c12. Ze komen ook goed uit diverse tests. Het nadeel is wel dat ze wat duurder zijn. Tenslotte, de C12 en C11 zou ik niet in een adem noemen, tussen die twee zit toch nog wel wat verschil. Succes met kiezen en kopen!

Anne Marie

Twee weken terug een dag heerlijk geskied op Atomic Cloud C 14 Revoshock. Wat een grip (erg harde pistes), wat een stabiliteit, lange bochten, korte bochten, alles kon en alles ging lekker, zowel snel skiënd als langzamer. Was helemaal verbaasd over hoe fijn dit skiede. Erg in lijn met hoe ik in 2019 de Atomic Cloud 12 uit dat jaar ervaarde bij testen op Snowworld.

@yeti_girl (en anderen): zitten er nog wezenlijke verschillen tussen de c12 en c14??

Het gevoel dat destijds in 2019 de Cloud 12 me gaf en 2 weken geleden de Cloud 14: daartussen geen wezenlijke verschillen. Heb de afgelopen week hard gezocht op internet naar de verschillen tussen de Cloud 12 van dit seizoen en de C14 van dit seizoen (beide Revoshock) en behalve een licht verschil in gewicht (C14 tikkie zwaarder dan de C12) kan ik ze niet vinden. Prijsverschil trouwens wel. Heb veel reviews op YouTube bekeken en de beschrijvingen van de C12 lijken enorm op hoe ik de C14 heb ervaren. Vond op internet een mooie aanbieding voor de C12 en daarop heb ik mezelf inmiddels getrakteerd. Wat ik zelf in 2019 merkte was dat je op de Cloud 12 wel echt steeds goed centraal en in “aanvallende houding” moest staan, anders gaat de ski er met je vandoor. Iets wat me twee weken geleden op de C14 iig geen enkele moeite kostte, zowel eerder als later op de dag. Maar dus wel iets om opmerkzaam op te zijn: je moet de ski technisch wel aankunnen.

Plaats een reactie