Niveau kind na 8 lessen rollerbaan

Wie kan hier een uitspraak over doen?
Wat voor niveau kan ik het beste aangeven bij skilessen voor mijn dochter?
Ze is 7 en heeft dit najaar 8 lessen op de rollerbaan gehad.
In het echt nog nooit in geskied, wel 2 uurtjes geoefend in Zoetermeer. O.a. om even handigheid te krijgen met een sleeplift. (Geen problemen mee)

Zou ze meekunnen met kinderen die al een week les gehad hebben vorig jaar?

Ik denk dat je het beste even contact kan opnemen met de skischool hierover (als die nog plek hebben in de vakantie als er nog niks geboekt is).

Ze heeft nog nooit een piste in de bergen gezien, dus ik kan me indenken dat ze haar eerst qua techniek willen zien voorskieen en een keer de piste op willen nemen met de beginners.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Mijn kinderen hebben les gehad in Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk. In alle 3 de landen mochten ze de piste op als ze konden remmen (pizzapunt) en ploegbochtjes.
Meestal hebben ze dat nivo halverwege de 1e lesweek.
Als je dochter dat beheerst kan ze zeker mee met een groepje leeftijdsgenoten die een jaar les hebben gehad.

Als je naar Frankrijk gaat kan je van de Franse skischool (ESF) filmpjes bekijken over de verschillende lesniveau’s.

*bericht bewerkt door Eliza op 13 feb 2023 21:43

Ligt er aan wat ze kan na deze 8 lessen. Als ze in die 2 uur Zoetermeer ploeg bochten heeft gemaakt met een beetje druk op de dalski lijkt het me niet dat ze bij de absolute beginners ingedeeld hoeft te worden

Gang is alles

Ploegbochtjes gaan prima en ‘tappen’ met de bergski ook.
Tnx voor t inzicht. Bij kinderen is t zo anders als bij volwassenen.

Reservering is er vanuit de reisorganisatie dus geen stress.

Meestal is het bij de kinderlessen in Oostenrijk eerst voorskiën en dan worden de kinderen door de leraren ingedeeld.
Soms wordt in de week ook nog gewisseld als het niveau
Als het erom gaat dat je dochter bij vriendjes/vriendinnetjes in de les komt kun je dat met een beetje sturing vaak ook wel aangeven bij de skischool is mijn ervaring, mits het niveau enigszins aansluit.
Na 8 lessen op de rollenbaan heeft ze iig de beginselen onder de knie, maar de sneeuw is toch anders (zeker de eerste keer). .
En eerste lessen zijn meestal op zondag, zodat je op zaterdag al klein beetje met haar kunt oefenen op de oefenweide met je dochter (de basis heeft ze inmers)
Maar als gezegd soms wordt er in de week ook bog gewisseld.

Wie kan hier een uitspraak over doen?
Wat voor niveau kan ik het beste aangeven bij skilessen voor mijn dochter?
Ze is 7 en heeft dit najaar 8 lessen op de rollerbaan gehad.
In het echt nog nooit in geskied, wel 2 uurtjes geoefend in Zoetermeer. O.a. om even handigheid te krijgen met een sleeplift. (Geen problemen mee)

Zou ze meekunnen met kinderen die al een week les gehad hebben vorig jaar?

SuzannaE op 13 feb 2023 21:37

Onze jongste van 10 heeft samen met mij op tapis plein geoefend en op de eerste dag deed hij al een blauwe (zeg maar paarse, want op sommige stukken was die 29° als ik Fatmap mag geloven) dalafdaling (de Crôt bij Avoriaz, naar de parking van de Prodains). Dat waren 11 lessen.
Helaas, ik heb exact dezelfde lessen gehad en bij mij was het minder succesvol. Ik denk hoe jonger hoe beter. Ik denk dat uw dochter van 7 het prima zal doen zo.

In oostenrijk doen ze inderdaad meestal aan “voorskien”

tip; in de ochtend wat vroeger naar de oefenweide en je dochter even naar beneden laten glijden en laten sturen en remmen.
Dan heeft ze in ieder geval een keertje dat gedaan in de sneeuw.

Met voorskien zien de leraren echt snel genoeg wat het niveau en de potentie van een kind is.
Bovendien ben ik ook gewend dat er tussen klasjes gewisseld wordt.

Totales Vollidiot

Idd als je naar Oostenrijk gaat dan ga je meestal voorskien…

Voorskien is ook niet zaligmakend hoor… het komt vanzelf! als ze in de beginnersgroep ingedeeld wordt dan zal ze vanzelf omhoog gezet worden als ze te goed is en andersom ook… de eerste dag kijken ze toch nog met de middagpauze vaak of de groepjes goed zijn of niet… Op de Maandagen komen er vaak nog weer enkele nieuwe kinderen bij…

Bij ons is er 1 die ging bij het voorskien zo goed en netjes dat die in een te goede groep gezet werd. Ze ging in de ochtend op de zondag gelijk al met die groep mee de rode piste af, ze kon het nog net niet en kreeg wat angst, lag achteraan in de groep en kinderen zijn dan heel eerlijk… Werd overigens snel gecorrigeerd in de middagpauze en toen was het goed!

Weet niet in welk gebied je zit en hoeveel skiklassen er zijn… wisselen is met veel skiklassen snel gedaan, ze zien en spreken elkaar toch allemaal!

Bedoel maar te zeggen dat je je niet zo druk hoeft te maken, ze kijken echt wel of alles in de goede groep zit. Te goed voorskien is ook niet handig… gewoon lekker laten gaan, zijn de eerste skilessen in de echte bergen, lekker onbezorgd en laten genieten! Leukste is als ze in dezelfde leeftijd wordt ingedeeld en beetje contact kan maken mnet groepsgenootjes…

Waarschijnlijk zal ze gewoon op de beginnersweide gaan starten, niet kinderland, rollerbaan omhoog en lekker wat oefeningen doen; bochtjes en remmen.

Dit is per kind verschillend en gelukkig dat de meeste skischolen de kids laten voorskiën of werken met een skipaspoort als je vaker in een plaats (zoals Fiss) komt. Als een kind snel progressie maakt, zullen ze kinderen doorzetten naar een hogere groep.
Van mijn kinderen duurde het bij de jongste en bij mijn oudste wat langer voordat ze de beginselen van remmen en bochten onder de knie kregen. De middelste stapte op de skies en skiede dezelfde dag nog van een blauwe piste af met zijn groepje. Nu skiën ze allemaal goed.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat de skischolen de kinderen het beste kunnen beoordelen wat de kinderen aankunnen qua les en dat de kids na een aantal jaren grotendeels allemaal hetzelfde niveau hebben. De jongste twee lessen nog steeds (na 10 jaar) een aantal dagen in de vakantie omdat ze het leuker vinden om met leeftijdgenoten te skiën dan met hun “boomer”-vader ;-).

zo´n ski-paspoort volgens bepaalde landelijke maatstaven is natuurlijk wel top! zou dan wel centraal geregeld moeten zijn…

Dank voor alle reacties.
We gaan sowieso veel lol hebben.

Ik ga ook nog 3 ochtenden lessen. Ben benieuwd wat we kunnen aan t einde van de week. 😊

(Nu nog heel hard duimen voor een beetje verse sneeuw)

*bericht bewerkt door SuzannaE op 14 feb 2023 12:17

En vooral lekker genieten, dan komt alles goed! Waar gaan jullie heen?

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie