Rondje Saalbach vanaf Zell am See Express haalbaar?

Ik zou graag in de week van 6 t/m 11 maart vanuit Zell am See een tocht maken naar Saalbach, dus via de zellamseeXpress en de bus naar Vorderglemm. Omdat ik het gebied van SHLF nog niet ken vind ik het op basis van de pistekaart lastig in te schatten wat daar haalbaar is.

Ik heb de volgende vragen:

  1. Als we na de Schönleitenbahn I en II via de blauwe piste 166, en 151 of 152, vanaf de Wildenkarkogel afdalen naar Saalbach kunnen we dan in het dorp gemakkelijk oversteken naar de Schattberg X-press? Dat zie je niet duidelijk op de pistekaart. Ik zou daarna namelijk vanaf de Schattberg met de blauwe piste 4 en 2a weer terug willen afdalen naar Vorderglemm, om via opnieuw de Schönleitenbahn, piste 162, stoeltjeslift Polten 8er en piste 168 weer af terug te gaan naar het dalstation van de zellamseeExpress.

  2. Of kunnen we beter, na de afdaling naar Saalbach, met de Kohlmaisbahn weer omhoog gaan en dan via piste 155, Panorama 6er lift, piste 156, Magic 6er lift, piste 157+165, de Schönleiter 6er en via ook piste 162 en de lift Polten 8er en piste 168 op hetzelfde punt uit te komen voor dalafdaling piste 186? Dit lijk mij veel omslachtiger en dus tijdrovender.

  3. De belangrijkste vraag: Is dit überhaupt haalbaar of ben ik veel te ambitieus en moeten we het op een (veel) kleiner rondje houden rondom de Wildenkarkogel met misschien de Pründelkopf en Grosser Asitz?

Ik hoop dat er een kenner is van het gebied die dit goed in kan schatten en die niet het overzicht is kwijt geraakt in mijn opsomming van alle pistes en liften. Ik vind het leuk om zo een tocht voor te bereiden. Onderdeel van de voorpret. Maar wat hulp en advies voor deze dag is welkom!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik zou optie 1 aanhouden maar dan vanuit Saalbach de Bernkogelbahn omhoog pakken en piste 146 pakken om daarna makkelijker de doorsteek te maken naar de Schattberg. Je hebt ook nog wel tijd om dan afdaling 1 te pakken en weer met Schattberg omhoog te gaan.

dag @Nick_Lobé,

  1. Het oversteken in Saalbach is een klein wandelingetje van een paar minuten door het (gezellige) dorpje. Dat is geen enkel probleem. De afdaling van de Schatberg is een hele leuke. Deel 2 van je traject hangt ervan af of piste 168 geopend is. Op vandaag wel denk ik, maar eerder zeldzaam wegens niet besneeuwd en redelijk zuid gericht. Zie ook dit blog: https://www.wintersport.be/weblog/31/01/2023/langste-piste-s…

  2. Idem voor piste 168. Wel leuk om ook de Kohlmaisbaan eens gedaan te hebben

  3. is prima te doen hoor, ik kom meestal uit Leogang dus weet nu niet hoe lang het duurt voor je van Schmitten in Vorderglemm geraakt. Het gebied is zo aan elkaar geschakeld dat je ook onderweg kan beslissen om als dan niet terug te keren als het wat te laat wordt. Goed letten om de laatste rit richting Zell am See lijkt me.

  4. Suggestie van het huis: als je scenario 2 doet kan je het ‘tweede rondje’ in plaats van richting Saalbach, eventueel richting Leogang. Meestal rustiger.

Veel succes én plezier

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Rondje 1 moet zeker haalbaar zijn. Het stukje lopen in Saalbach naar de schatberg express is niet super lang maar vind het zelf wel niet heel goed aangeduid. Maar je vindt het wel.

Ik zou dan enkel als je de 2a hebt afgedaald tot aan de schönleitenbahn even kijken hoe laat het is en eventueel de bus terug nemen naar de Zell am see express. (Met nog eens schönleiten, polten, dal afdaling tot aan Zell am see express ben je snel nog 40-60min bezig. afhankelijk van je ski niveau)

Kijk, dat gaat snel en werkt dus weer prima op het forum. Direct al goede reacties met tips van ter plaatse wel bekende wintersporters. Eigenlijk alle drie met de bevestiging dat het plan sowieso haalbaar is. Bedankt alvast daarvoor. Ik ga nog even tijd nemen, met de piste kaart erbij, om naar jullie verschillende tips te kijken.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik zou optie 1 aanhouden maar dan vanuit Saalbach de Bernkogelbahn omhoog pakken en piste 146 pakken om daarna makkelijker de doorsteek te maken naar de Schattberg. Je hebt ook nog wel tijd om dan afdaling 1 te pakken en weer met Schattberg omhoog te gaan.

Maxski op 14 feb 2023 16:58

Beste @Maxski Dat lijkt me een goede tip met nog een mooie afdaling 146 erbij.
Afdaling 1 zal dan afhangen van de tijd.

Is het vanaf de afdaling met de 152 dan nog steeds wel een klein stukje lopen (of prikken?) naar de Bernkogelbahn?En kun je vanaf de 146 dan wel direct door skiën naar de Schattberg X-press?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

dag @Nick_Lobé,

  1. Het oversteken in Saalbach is een klein wandelingetje van een paar minuten door het (gezellige) dorpje. Dat is geen enkel probleem. De afdaling van de Schatberg is een hele leuke. Deel 2 van je traject hangt ervan af of piste 168 geopend is. Op vandaag wel denk ik, maar eerder zeldzaam wegens niet besneeuwd en redelijk zuid gericht. Zie ook dit blog: https://www.wintersport.be/weblog/31/01/2023/langste-piste-s…

  2. Idem voor piste 168. Wel leuk om ook de Kohlmaisbaan eens gedaan te hebben

  3. is prima te doen hoor, ik kom meestal uit Leogang dus weet nu niet hoe lang het duurt voor je van Schmitten in Vorderglemm geraakt. Het gebied is zo aan elkaar geschakeld dat je ook onderweg kan beslissen om als dan niet terug te keren als het wat te laat wordt. Goed letten om de laatste rit richting Zell am See lijkt me.

  4. Suggestie van het huis: als je scenario 2 doet kan je het ‘tweede rondje’ in plaats van richting Saalbach, eventueel richting Leogang. Meestal rustiger.

Veel succes én plezier

ChristopheJ op 14 feb 2023 17:02

Dankje @ChristopheJ !

Piste 168 is wel een kritiek punt dus. Had ik idd al ergens over gelezen. Zag dat hij vandaag open was op de interactieve pistekaart, maar zonder besneeuwing en de voorspelde droogte met hogere temperaturen zal de kans begin maart een stuk kleiner zijn. De bus zal dan het alternatief zijn.

Een mooi rustiger stuk richting Leogang is ook een leuk alternatief.

Sowieso fijn dat je ook bevestigt dat het prima te doen is zo’n rondje. Bedankt!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik zou optie 1 aanhouden maar dan vanuit Saalbach de Bernkogelbahn omhoog pakken en piste 146 pakken om daarna makkelijker de doorsteek te maken naar de Schattberg. Je hebt ook nog wel tijd om dan afdaling 1 te pakken en weer met Schattberg omhoog te gaan.

Maxski op 14 feb 2023 16:58

Beste @Maxski Dat lijkt me een goede tip met nog een mooie afdaling 146 erbij.
Afdaling 1 zal dan afhangen van de tijd.

Is het vanaf de afdaling met de 152 dan nog steeds wel een klein stukje lopen (of prikken?) naar de Bernkogelbahn?En kun je vanaf de 146 dan wel direct door skiën naar de Schattberg X-press?

Nick_Lobé op 14 feb 2023 20:10

Beste Nick,vanaf de 152 is het 2 minuten lopen naar de Bernkogelbahn. Vanaf de 146 hou je onderaan rechts aan en via het tunneltje eindig je op ca. 200 van de Schattberg X Press. 1 minuut lopen. Piste 1 is echt wel een aanrader.
Veel plezier !

Rondje 1 moet zeker haalbaar zijn. Het stukje lopen in Saalbach naar de schatberg express is niet super lang maar vind het zelf wel niet heel goed aangeduid. Maar je vindt het wel.

Ik zou dan enkel als je de 2a hebt afgedaald tot aan de schönleitenbahn even kijken hoe laat het is en eventueel de bus terug nemen naar de Zell am see express. (Met nog eens schönleiten, polten, dal afdaling tot aan Zell am see express ben je snel nog 40-60min bezig. afhankelijk van je ski niveau)

nielvaneetvelt op 14 feb 2023 17:06

Hi @nielvaneetvelt ,

Rondje 1 heeft ook mijn voorkeur.

Ja, de bus is een prima escape dan. Zeker met onze groep van verschillend niveau. Dan is de "zwakste " schakel bepalend voor het tempo en de haalbaarheid van meerder afdalingen. Kunnen we ter plekke afwegen, afhankelijk van de tijd en de resterende energie van ons kleine groepje.

Het lopen door het dorpje kan best ook even leuk zijn als het niet te ver is. Kunnen we vast ook combineren met een (korte) stop voor een drankje of een hapje.

Thanks!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik zou optie 1 aanhouden maar dan vanuit Saalbach de Bernkogelbahn omhoog pakken en piste 146 pakken om daarna makkelijker de doorsteek te maken naar de Schattberg. Je hebt ook nog wel tijd om dan afdaling 1 te pakken en weer met Schattberg omhoog te gaan.

Maxski op 14 feb 2023 16:58

Beste @Maxski Dat lijkt me een goede tip met nog een mooie afdaling 146 erbij.
Afdaling 1 zal dan afhangen van de tijd.

Is het vanaf de afdaling met de 152 dan nog steeds wel een klein stukje lopen (of prikken?) naar de Bernkogelbahn?En kun je vanaf de 146 dan wel direct door skiën naar de Schattberg X-press?

Nick_Lobé op 14 feb 2023 20:10

Beste Nick,vanaf de 152 is het 2 minuten lopen naar de Bernkogelbahn. Vanaf de 146 hou je onderaan rechts aan en via het tunneltje eindig je op ca. 200 van de Schattberg X Press. 1 minuut lopen. Piste 1 is echt wel een aanrader.
Veel plezier !

Maxski op 14 feb 2023 20:22

Top @Maxski , duidelijke uitleg!!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

de piste 2a altijd pakken. Is de mooiste blauwe van SHLF

de piste 2a altijd pakken. Is de mooiste blauwe van SHLF

eric.steijvers op 14 feb 2023 20:48 [@eric.steijvers](/profiel/eric.steijvers)

Optie 1 met deze piste 2a moet hem dus gewoon worden!!!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Eens.

Ik zou vanuit de schonleitenbahn naar Saalbach afdelen, de Kohlmaisbahn pakken, die afdaling afmaken, onderaan rechts aanhouden naar de Bernkogelbahn, bij die afdaling ook weer rechts aanhouden (onder bruggetje door) naar de Schattberg Xpress,
Vanaf daar via die rode naar de 2A en die helemaal naar beneden naar de Schonleitenbahn.
Als je wilt kun je trouwens eerst nog even de gave zwarte bij de schattberg pakken. Die is gaaf en vaak rustig. En dan weer omhoog en via de A2 naar vorderglemm.

Als de dalafdaling Viehhofen open is naar boven gaan, als die gesloten is daar de bus pakken (maar dan zou ik wel eerst naar boven gaan en de afdaling onder de schonleitenbahn meepakken)

Kan makkelijk qua tijd allemaal.
Ik denk zelfs dat je zo vroeg bent dat je bij je terugreis vanuit de Schonleitenbahn nog wel richting Leogang kunt gaan, daar heb je ook een erg mooie dalafdaling.

Totales Vollidiot

Eens.

Ik zou vanuit de schonleitenbahn naar Saalbach afdelen, de Kohlmaisbahn pakken, die afdaling afmaken, onderaan rechts aanhouden naar de Bernkogelbahn, bij die afdaling ook weer rechts aanhouden (onder bruggetje door) naar de Schattberg Xpress,
Vanaf daar via die rode naar de 2A en die helemaal naar beneden naar de Schonleitenbahn.
Als je wilt kun je trouwens eerst nog even de gave zwarte bij de schattberg pakken. Die is gaaf en vaak rustig. En dan weer omhoog en via de A2 naar vorderglemm.

Als de dalafdaling Viehhofen open is naar boven gaan, als die gesloten is daar de bus pakken (maar dan zou ik wel eerst naar boven gaan en de afdaling onder de schonleitenbahn meepakken)

Kan makkelijk qua tijd allemaal.
Ik denk zelfs dat je zo vroeg bent dat je bij je terugreis vanuit de Schonleitenbahn nog wel richting Leogang kunt gaan, daar heb je ook een erg mooie dalafdaling.

Kdtl op 15 feb 2023 07:20

Dankje @Kdtl
Nog een bevestiging dat het goed te doen is. Hopen op wat verse sneeuw, zodat de dalafdaling Viehhofen op kan blijven. Maar anders zijn er voldoende goede alternatieven voor een mooie dag lees ik zo, die ook goed haalbaar zijn binnen de tijd.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Als je echt vlot doorskiet (en de extra pistes even laat voor wat ze zijn) kun je lekker gaan lunchen bij “der Alte Schmiede” (richting Leogang), dat is echt een aanrader!

Totales Vollidiot

Het is prima te doen; je skiet vrij makkelijk een eind weg. Helaas is sinds vandaag de blauwe 168 weer gesloten.
Als je een auto tot je beschikking hebt kun je overwegen om 's morgens naar de schonleitenbahn te rijden en dan kun je de hele dag in SHLF skieen. Dan kun je ook makkelijk richting Hinterglemm en/of Fieberbrunn afhankelijk van jullie skiniveau en zie je veel meer van dit prachtige gebied zonder dat je stress hebt om de bus en ZellamSee Express te halen.

Ik hoop dat de blauwe 168 nog wel open gaat… ik ga over anderhalve week naar SHFL en ik zou hem toch wel eens willen doen (en dan met de bus naar Saalbach terug).

@Nick_Lobé je eerste rondje klinkt zeker haalbaar en is er eentje die ik ook zou doen. En als het lukt nog één of beide dalafdalingen in Leogang meepakken. Heb de 2A zelf nog niet geskied (vorig jaar was ik nog niet zo ver) maar mijn man wel en die vond hem ook fantastisch. Voor mij staat hij dit jaar op de planning, gok op dag 1 ook al (wij gaan 5 uur met leraar het gebied rond dit keer).

*bericht bewerkt door LoveToSki op 15 feb 2023 09:59

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als je echt vlot doorskiet (en de extra pistes even laat voor wat ze zijn) kun je lekker gaan lunchen bij “der Alte Schmiede” (richting Leogang), dat is echt een aanrader!

Kdtl op 15 feb 2023 08:59

Ook altijd fijne tips. Maar misschien moet ik die bewaren voor een volgende keer als we meer tijd in SHLF hebben.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Het is prima te doen; je skiet vrij makkelijk een eind weg. Helaas is sinds vandaag de blauwe 168 weer gesloten.
Als je een auto tot je beschikking hebt kun je overwegen om 's morgens naar de schonleitenbahn te rijden en dan kun je de hele dag in SHLF skieen. Dan kun je ook makkelijk richting Hinterglemm en/of Fieberbrunn afhankelijk van jullie skiniveau en zie je veel meer van dit prachtige gebied zonder dat je stress hebt om de bus en ZellamSee Express te halen.

Daffie op 15 feb 2023 09:17

We zijn idd met een eigen auto. 20 minuten extra reistijd zag ik. Ga ik onthouden als escape. Er schijnt weer meer kou en zelfs sneeuw aan te komen eind vd maand, dus wie weet krijgt piste 168 nog een boost!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik hoop dat de blauwe 168 nog wel open gaat… ik ga over anderhalve week naar SHFL en ik zou hem toch wel eens willen doen (en dan met de bus naar Saalbach terug).

@Nick_Lobé je eerste rondje klinkt zeker haalbaar en is er eentje die ik ook zou doen. En als het lukt nog één of beide dalafdalingen in Leogang meepakken. Heb de 2A zelf nog niet geskied (vorig jaar was ik nog niet zo ver) maar mijn man wel en die vond hem ook fantastisch. Voor mij staat hij dit jaar op de planning, gok op dag 1 ook al (wij gaan 5 uur met leraar het gebied rond dit keer).

LoveToSki op 15 feb 2023 09:59 [@LoveToSki](/profiel/lovetoski), weer eens wat anders dan SnowWorld of Winterberg, hahaha. Beterrrr!
Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Vervelendste is de bus, 168 wel gedaan is echt een top piste! Veel plezier!

LoveToSki op 15 feb 2023 09:59 [@LoveToSki](/profiel/lovetoski), weer eens wat anders dan SnowWorld of Winterberg, hahaha. Beterrrr!
Nick_Lobé op 15 feb 2023 17:57

Haha ja, al zullen we elkaar nu dan niet tegen gaan komen (en hopelijk geen skiliften die ontsporen)! Wordt de tweede keer SHLF nu, intussen ook Frankrijk nog verkend een beetje!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

De week wintersport zit er al weer op en ik vind het leuk om alle tipgevers te laten weten dat de dag in Saalbach Hinterglemm geweldig was! Ik heb veel aan jullie tips gehad:
@Daffie We hebben er inderdaad voor gekozen om er met de auto naar Vorderglemm te rijden. Dat was uiteindelijk maar 35 minuten rijden vanaf ons pension in Uttendorf. Niet druk op de parkeerplaats en verse sneeuw in het dal op deze dag!
@Maxski en @Kdtl We hebben na de lange blauwe afdaling van de Schönleitenbahn idd ook de Kohlmaisbahn en de Bernkogelbahn gedaan. Wat een leuke afdalingen! ook voor de mindere skiërs uit onze groep goed te doen. Via het tunneltje stonden we daarna zo bij de Schattberg X-press.
@eric.steijvers Ik vond idd de blauwe 2a een geweldige afdalingen. We hebben hem uiteindelijk met een deel van de groep maar 2x gedaan! Het was op deze dag ook de enige piste die af en toe in de zon lag.
@ChristopheJ Ik ben, samen met mijn zoon op zijn snowboard, ook nog een stuk richting Leogang gegaan. Helaas lag dat in de middag helemaal in de wolken/mist en wast het zicht bijna 0. Onbedoeld kwamen we daardoor 2x off piste terecht. Leuk avontuur, maar ik ga er graag nog eens terug met beter weer en zicht. Sowieso vond ik het een prachtig deel van het skigebied SHLF wat ik gezien heb. Daar wil ik zeker een keer langer dan 1 dag naartoe!
@nielvaneetvelt 2 uit onze groep hebben ipv een 2e ronde de bus gepakt vanuit Saalbach terug naar Vorderglemm. Dat gaat idd ook prima. Goed alternatief voor de minder fanatieke skiërs of als er afdalingen dicht zijn.
@LoveToSki Helaas was de 168 bij ons niet open. En gezien de weinige sneeuw en het ontbreken van sneeuwkanonnen vrees ik dat jij hem ook niet hebt kunnen doen. Maar voor ons was het geen probleem. Een heerlijke dag gehad. Ik hoop dat jullie ook een topweek hebben gehad. We zien elkaar vast weer in SnowWorld binnenkort!

Dank allemaal dus voor de goede tips die hebben geholpen bij het plannen van deze superdag in SHLF! Nu maar nagenieten en alweer plannen maken voor volgend seizoen.

Groeten van Nick!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@Nick_Lobé wij hebben hem helaas ook niet kunnen doen… de dalafdaling (78) naar ons huis ook al niet (ook niet besneeuwd)… we wilden eigenlijk volgend jaar weer maar helaas omdat de schoolvakanties een week eerder zijn is ons huis al bezet. De 168 moet nog even wachten!

We zullen elkaar zeker wel tegenkomen in Zoetermeer! Het plan is lekker vaak te gaan (zowel ski als snowboard tegenwoordig)!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 24 mrt 2023 20:03

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@Nick_Lobé wij hebben hem helaas ook niet kunnen doen… de dalafdaling (78) naar ons huis ook al niet (ook niet besneeuwd)… we wilden eigenlijk volgend jaar weer maar helaas omdat de schoolvakanties een week eerder zijn is ons huis al bezet. De 168 moet nog even wachten!

We zullen elkaar zeker wel tegenkomen in Zoetermeer! Het plan is lekker vaak te gaan (zowel ski als snowboard tegenwoordig)!

LoveToSki op 24 mrt 2023 20:02

Zondagochtend ben ik daar weer! Saalbach kom ik ook zeker terug.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Dan zien we elkaar morgen misschien wel!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie