advies gevraagd: Wintersportlocatie

Beste mede-forum-ganger,

Volgend jaar gaat het dan toch echt gebeuren, alleen op wintersport!
Wat zijn op basis van de onderstaande gedefinieerde voorkeuren, interessante locaties (prijs/kwaliteit) om in te verdiepen? Er zijn er immers zo veel. Ik hoop dat jij mij hierin kan ondersteunen.

Mijn voorkeuren:

  • een locatie goed bereikbaar met de trein
  • het gaat echt om het snowboarden, niet de après ski.
  • ik definieer mijzelf als een beginnende / medior snowboardster. Ik kan mijzelf goed redden op een rode piste. Echter er kan technisch vast en zeker vanalles beter. Zoals hoe te carve, hoe om te gaan met smalle paden en/of grote vlakke stukken etc. (Het nemen van lessen zijn hiermee dan ook wel het uitgangspunt, dus touren zit er niet in).
  • voorkeur voor het land laat ik even achterwege, op dit moment heb ik alleen ervaring met Oostenrijk (wat mij overigens goed bevallen is).

Alvast bedankt! :)

Als ik jouw ervaring goed inschat dan ga je in de meeste gebieden een leuke tijd hebben, dus daar heb ik niet direct een tip voor.

Je schrijft dat je voor het eerst alleen op wintersport gaat, is dat een bewuste keuze of is er gewoon niemand uit je omgeving die op wintersport wil? De reden dat ik dit vraag is dat ik in de sneeuw werk en elk jaar weer merk dat alleen snowboarden in zo’n groot gebied me niet zo bevalt. Dat kan jij heel anders ervaren natuurlijk, maar er worden op dit forum vaak reismaatjes gezocht en als je pas volgend jaar gaat dan heb je ook nog alle tijd om elkaar dit jaar vooraf even te leren kennen.
Als ik alleen op wintersport zou willen dan zou ik een reismaatje zoeken en het gebied minder belangrijk vinden.

Van de andere kant, ik werk in een klein hotel en ontvang ook wel gasten die alleen zijn. Die vermaken zich prima, het is dus echt wat je zelf prettig vindt.

een trein reis op zich is al een leuke manier om mensen te leren kennen. Je zoekt dfus een gebied dat dichtbij een treinstation is… Er is al eea geschreven hier op t forum:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/431119/op-wintersp…

@henk15, Bedankt voor je reactie :)

Het is een terecht en goed punt om aan te stippen, maar in dit geval is het een bewuste keuze. Ik ben simpelweg benieuwd of ‘alleen op Wintersport vakantie’ mij gaat bevallen.

Uiteraard komt de stap niet helemaal uit het niks. Door mijn beperkte ervaring trek ik overdag graag mijn eigen plan. Hiermee kan ik alles op mijn gemak doen, is niemand afhankelijk van mij en/of hoef ik niet boven mijn kunnen te snowboarden. Dus wat dat betreft verwacht ik de saaiheid niet.

Ik ben vooral benieuwd hoe de avonden gaan bevallen. Een groepsreis is heel gezellig, maar ook prijzig als je over het algemeen alleen gebruik maakt van de gezelligheid in de avond / Apres ski. Betreft de vriendenclub: Wel die hebben de prioriteit de komende jaren elders liggen dan op wintersport :P. Maar dat hoort er nu éénmaal bij.

*bericht bewerkt door Manniej op 15 feb 2023 14:49

een trein reis op zich is al een leuke manier om mensen te leren kennen. Je zoekt dfus een gebied dat dichtbij een treinstation is… Er is al eea geschreven hier op t forum:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/431119/op-wintersp…

Nemrah op 15 feb 2023 11:20

Heel fijn! Dankje je wel voor de verwijzing. Ik ga hier direct naar kijken

Ga zelf al aantal jaar ook alleen op wintersport en bevalt me uitstekend.
Altijd net iets later 1ste lift nemen zodat de grootste drukte al weg is en iedereen zich al verspreid heeft over het gebeid. Kunnen gaan en staan waar je wilt, welke pistes je neem, wanneer je terrasje doet.
De avonden vallen best mee… of appartementje en dan op gemak iets koken en wat tv kijken of hostel en dan gaat de iPad mee als backup voor moest er niemand zijn waar je gezellig praatje mee kunt doen aan tafel.

locatie:
Les Arcs,
De trein stopt aan de funiculaire die je naar boven brengt.

Zelf heb ik goede ervaringen met het Basecamp hostel in Bourg St-Maurice. ( https://www.hotel-basecamplodge.com/en/ ) ligt op een kleine 10min wandelen van het station (ook te doen met skibus). Daar al aantal keer in een 1 persoonskamer gelogeerd op basis van half pension. En is me steeds goed bevallen.

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt.
Rechtstreekse trein, nacht- of dagtrein, heb je eigen materiaal (is meer bagage), etc.
Pakketreis of zelf acco en trein regelen.
Bij pakketten zit je vaak aan zaterdag-zaterdag vast (of vrijdagavond vertrek heen, zaterdagavond terug). Zelf regelen ben je wat flexibeler.
Nachttrein kan rechtstreeks, skithalys ook, maar overige dagtreinen zit je met overstappen. Hoeft geen probleem te zijn als je genoeg overstaptijd reserveert en je geschikte koffers/ski- of snowboardtassen hebt.
Qua gebied kun je bijna overal heen met de trein tegenwoordig.
Bijna alle grote Franse skigebieden (hoewel PdS iets minder praktisch ligt), of zo’n beetje geheel Tirol en een aardig deel van Salzburgerland.
Eigenlijk zoek je gewoon een gebied uit en kijkt vervolgens of dit haalbaar is met de trein.

Alleen reizen kan heel leuk zijn, anderen vinden het weer helemaal niks. Dus da’s persoonlijk.

Misschien het Backyard Hostel in Mayrhofen? Schijnt gerund te worden door twee Nederlanders. Treinstation tot in Mayrhofen, laatste stuk met taxi oid

Kies een gebied uit waar je heen wilt en kijk dan hoe je er komt. Vaak is er na het treinstation gewoon fatsoenlijk natransport mogelijk middels een bus of een taxi.

Trein kan vaak overdag en in de nacht.

Verblijf: kies iets waar je ook kunt dineren.

Persoonlijk: zet je contact radar aan…

Kijk eens bij Werfenweng, gezellig millieu vriendelijk dorpje in Pongau, eigen station goed met de trein bereikbaar vanuit Salzburg HBF. Ski gebied is niet erg groot maar wel mooi en prachtige uitzichten.
Als je daar een pension of hotel met HP neemt kom je vanzelf ook andere tegen voor een praatje, als je dat wil. Knus dorp met wellness en leuk om even door heen te wandelen.
Als je een dag wat anders wil kun je met trein of bus naar ST Johann / Alpendorf daar is een groot skigebied op een paar minuten rijden.

Dienten Die Alte schule

Zelf ben ik al een heel antalkeer met de trein vanuit Utrecht naar leogang gegaan met de nightjet is dat goed te doen die komt aan in wörgl en dan is het nog een klein stukje met een regionale trein en ben je in leogang.

De après-ski is daar niet heel denderend maar je geeft ook aan dat voor jou geen punt is.

Heeft @piefke La Norma al aangeraden? of Val Frejus. Weinig sleepliften en je kan makkelijk met de trein naar Modane, vanaf daar kan je makkelijk met een taxi naar een van de dorpen. Tussen de dorpen rijdt een gratis pendelbus.

Met skiën kom je echt tot rust.

Het is te veel om iedereen seperaat te bedanken! Dus vandaar via dit centrale bericht!

Dank jullie wel voor de specifieke tips, trics en wedervragen! Ik kan hiermee vooruit! :) Mocht er nog iets te binnen schieten, voel je vooral vrij om dit alsnog te benoemen.

Plaats een reactie