Voordelig tanken Autohof

De aanwezigheid van Autohofen (Autohofs?) langs de duitse snelwegen is al vaker genoemd om voordeliger te tanken.
Ter voorbereiding van mijn vakantie was ik wel benieuwd naar het daadwerkelijke verschil met tanken direct langs de autobahn. Die ‘paar extra centen’ maken op een wintersportvakantie toch niet uit…
Dat dat verschil is niet mis, kan voor een liter Euro95 (en andere brandstoffen ook) zomaar €0,60/liter schelen! Daar zou je die max 1-2 minuutjes extra toch wel voor over moeten hebben. Met 50 liter toch een voordeel van €30.
Ik heb de prijzen bekeken in de app 1-2-3 Fuel voor prijzen in heel Duitsland.

Als je de prijzen hebt bekeken geef dan een concreet voorbeeld hè.
Ik geloof er namelijk niks van dat je dezelfde benzine tankt aan 1,65 ipv 2,25€ (plusminus de prijs voor E5-spul).
Tot het tegendeel bewezen is natuurlijk. ;)

Bla, bla, bla.

60 cent is 60 cent…
Maar goed mijn voorbeeld zit langs de A61 in de buurt van Mendig. Tankstation Brohtal-ost E10 €2,34 even verder bij Mendig Autohof Shell E10 €1,74. Volgens die app, heb ik erbij gezegd, maar als ik wat gemiddelde prijzen op de site van de ADAC kijk, zal het aardig kloppen.
E5 is natuurlijk duurder (€2,40 om €1,80) maar verschil ook zo groot.

Het zal misschien niet overal 60 cent zijn, maar op veel plaatsen scheelt al minimaal 50 cent. Ook nog aardig verschil met 50 liter tanken.

Wij gebruike clever-tanken.de, de kunst is natuurlijk wel om benzinestations te vinden die niet te ver van de snelweg liggen (leuk klusje voor de bijrijder)
Bijkomend voordeel, je bent even van het geraas van de Autobahn
af, je bent altijd snel aan de beurt en de parkeerplaats is schoner en veiliger dan die aan de snelweg. Prijzen van koffie en broodjes zijn ook redelijk. Scheelde in januari 20 euro op een tankbeurt. Autohof kan ook, maar daar moet je maar net dichtbij zijn als je aan tanken toe bent

Life is what happens while you were checking your phone

Nu wordt er met prijzen geschermd die niet helemaal kloppen. Ik kom er regelmatig, en het prijsverschil ligt (net als in NL) rond de 20 tot 25 cent. Er zijn enkele uitschieters naar boven, maar door de bank genomen kun bespaar je een euro of 10 per tankbeurt.

Wij hebben een loeier van een tank, dus ja 20 euro.

Life is what happens while you were checking your phone

Nu wordt er met prijzen geschermd die niet helemaal kloppen. Ik kom er regelmatig, en het prijsverschil ligt (net als in NL) rond de 20 tot 25 cent. Er zijn enkele uitschieters naar boven, maar door de bank genomen kun bespaar je een euro of 10 per tankbeurt.

Bennie op 17 feb 2023 16:02

Dat lijkt me al wat realistischer, een vignetje dus. Begrijpelijk dat er dan gebruik van maken.
Zeker op een forum wat ook Boekhouders.be/nl ipv Wintersporters.be/nl had kunnen heten. 🙂

*bericht bewerkt door bartvwg op 17 feb 2023 16:11

Bla, bla, bla.

Toch in het voorbeeld dat ik heb gegeven staan de prijzen van beide stations (snelweg: TotalEnergies en Autohof: Shell) op hun eigen website, waarvan ze zelf zeggen dat deze van vandaag zijn. Bij Shell is de prijs zelfs nog lager (€1,699) dan ik in mijn app zag staan.

Whatever. Voor mij scheelde het een paar weken terug ruim 30 euro voor een tankbeurt van 65 liter. Omdat het al laat was heb ik toen mijn verlies genomen maar de volgende keer probeer ik het wat slimmer in te plannen.

Het lijkt me een prima tip van TS. Doe er je voordeel mee of niet.

Wij rijden 1060 km van huis naar huis en tanken altijd op de helft bij Autohof Wertheim (Esso) dat scheelt 30ct de liter. Ligt pal langs de snelweg, tanken en plassen, wisselen en weer door.En niet druk kunnen altijd zo bij de pomp.

Dienten Die Alte schule

ik had het begin januari ook, moest tanken meteen in Duitsland €2,35 voor een litertje Euro95. 20 liter getankt en net na Frankfurt ff van de snelweg af, €1,75 per liter…
Normaal ben ik niet zo moeilijk als ik op reis ben, maar dit verschil was me toch ff te gortig

Het is mij ook nog nooit opgevallen dat de verschillen zo groot zijn. Is het niet iets van de laatste tijd dat het toch wat duurder is direct aan de snelweg? Hier ook eind januari. Reden met vrienden gelijk op ongeveer. Vlak bij elkaar getankt, wij voor 1,78 de liter bij een Autohof echt vlakbij de weg en zij voor 2,25. Toch de moeite

In Duitsland speelt de tijd waarop je tankt ook mee. 's avonds wordt het voordeliger, maar laat op de avond weer duurder. Ga je bijvoorbeeld om zes uur wat eten, tank dan na afloop. Grote kans dat je dan een paar cent per liter minder betaald.
Ga zeker bij een overnachting niet de volgende ochtend vol tanken, het verschil kan dan zo 20 cent tov de avond ervoor zijn. Zelfde tankstation.

In Oostenrijk bij Inntaler scherpe brandstofprijzen!
Als je dat vergelijk met de bedragen Italië…

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Klopt! Als het even kan, met een redelijk volle tank Italië inrijden, zodat je daar niet meer hoeft te tanken.

In Duitsland speelt de tijd waarop je tankt ook mee. 's avonds wordt het voordeliger, maar laat op de avond weer duurder. Ga je bijvoorbeeld om zes uur wat eten, tank dan na afloop. Grote kans dat je dan een paar cent per liter minder betaald.

Henk15 op 17 feb 2023 20:09

Klopt! In december deze ‘fout’ gemaakt. Eerst tanken (autohof) en toen effe plassen en menuutje bij McD halen.
Bij wegrijden zien we de prijzen nog 3ct zakken. Dat scheelde één cheeseburger op een volle tank, maar toch…

Viel me op dat de Duitse prijzen sowieso nog best stevig waren, terwijl dit voorheen altijd wel 20ct met NL scheelde, zowel op als naast de snelweg.
Nu zijn de prijzen langs de autobahn flink hoger dan NL en bij een autohof vergelijkbaar als een goedkope pomp in NL.

Ik tank uit principe nooit bij een benzinepomp aan de snelweg. Puur omdat ik het veel te grote prijsverschil met andere pompen nergens op vind slaan.
En wat @Leon100 zegt, het is wel lekker om even van de snelweg af te zijn. Vaak ben je er binnen een minuut en is het daar veel rustiger en relaxter.

Peter Pos

Je kunt ook de website van ADAC raadpelgen:
https://assets.adac.de/image/upload/v1624617701/ADAC-eV/KOR/…

Zijn vaak tankstations vlak bij de snelweg, hooguit 1 tot 2 minuten extra rijden, maar wel goedkoper en je hoeft bijna niet te wachten.

*bericht bewerkt door rolandF op 18 feb 2023 18:09

Thuis vol wegrijden en in Ischgl weer volgooien. Kom met een volle tank op meer dan 1000 kilometer.

Even opletten wanneer je bijna een (grotere) stad bereikt en op Google maps de supermarkten zoeken. Deze liggen vaak ook niet ver van de snelweg en hebben meestal de goedkooptste prijzen.
Zoals reeds gezegd tijdstip is ook belangrijk.
Tussen 06.00-09.30 duurder dan vanaf 16.30-19.00 ook duurder.
Ik gebruik zelf de website IchTanke.
De App Clevertanken is ook een optie want daar bieden sommige tankstations nog een extra korting als je de coupon toont in de App, nadeel aan de App is dat deze zeer traag is.

*bericht bewerkt door Arno11 op 19 feb 2023 12:37

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Hier heb ik nog een app:
Fuel Flash
Die kan je gebruiken in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje.

Als je de prijzen hebt bekeken geef dan een concreet voorbeeld hè.
Ik geloof er namelijk niks van dat je dezelfde benzine tankt aan 1,65 ipv 2,25€ (plusminus de prijs voor E5-spul).
Tot het tegendeel bewezen is natuurlijk. ;)

bartvwg op 17 feb 2023 15:31

Toch is dat echt waar.
Deze week nog ervaren: 2,35 langs de snelweg, 1,80 bij autohof.

Klopt ik zat op 1,71 op een Autohof in de buurt van Aalen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Vorige week diesel getankt, autobahn 2.22 op de heenweg terugweg autohof 1.62!

null

Hier laatst getankt. Je tijdt van de snelweg af en 20 mtr verderop kun je tanken. Je bent nog sneller weer de weg op dan wanneer je bij een tankstation aan de snelweg tankt. Maar wel meer dan 50ct goedkoper per liter. En zo zijn er veel meer. Gewoon ff een app downloaden.

Niet normaal die verschillen eigenlijk

*bericht bewerkt door stan1 op 27 feb 2023 15:27

Volgende week eens gaan kijken. 👍
Maar dan wel bij een Shell tankstation, ik tank enkel dat spul.
Avia en Omv zeker al niet. 🙄
Zonder een discussie te beginnen, er zijn wel degelijk onderlinge kwaliteitsverschillen in brandstoffen. En aangezien ik mijn wagens zelf betaal en zelf voor de onderhoudskosten opdraai kap ik er geen 2e-rangsbrandstof in. Niet iedereen rijdt op kosten van andermans zaak. 😁
Maar ik ga toch eens zoeken naar wat Shell-stations en eens kijken wat de verschillen zijn.
Wel binnen 1km van de autobahn, gekker moet niet.
Vind ik daar 50 à 60ct verschil dan trakteer ik TS @Folski op wat Belgische biertjes, zo kapt ie ook wat kwaliteitsspul naar binnen. 😎

Bla, bla, bla.

Dat klinkt goed @bartvwg!
Hou wel van blond bier, heb daar meestal Leffe van. Verder laatst weekend in de Voerstreek geweest en Val-Dieu gedronken. Maar ollandse bieren als Brand, Hertog Jan en Grolsch zijn ook lekker!
Maar ik vrees dat we hier mee dit topic wel helemaal laten ontsporen :-). Maar goed, is tenslotte mijn eigen topic…

On topic, over 2 weken naar Italie en zal zeker niet aan de snelweg tanken!

Mijn n=2 ervaring:

heenweg getankt bij een Agip tankstation direct naast de snelweg: +/- 2.00 euro/L
terugweg getankt bij een Agip tankstation op een Autohof: 1.69 euro/L

in beide gevallen E10

Hé, daat gaat mijn bier…

Plaats een reactie