Opvolger F19, welke ski’s testen?

De laatste week van januari ben ik wezen skiën in het Paznauntal en voorafgaand van de vakantie zat het al in m’n hoofd om nieuwe ski’s te gaan kopen. Maar ik moest en zal er nog een keer mee op pad gaan om er geen verlies op te draaien. Eind 2019 heb ik de, hier welbekende, Fischer Progressor F19 TI’s 182cm aangeschaft. Ondertussen zijn we vier skiweken verder en heb ik ze deur uit gedaan, na een positieve eerste ervaring op slalom ski’s

De condities op de pistes waren de eerste dagen uitstekend, maar halverwege de week werden de pistes erg hard. Ik kreeg het gevoel dat de ski’s elk moment weg konden glijden op de kanten en viel al snel terug op de geslipte bochten (de ski’s waren voor de vakantie nog geslepen en gewaxt). Dit zal ook aan mijn technische vaardigheden liggen, maar de ski speelt hier ook zeker een rol in naar mijn mening en geringe ervaring met de slalom ski’s.

Na een flinke schuiver tijdens de laatste dag had ik het niet meer en ben ik het test center ingelopen bovenop de berg bij Ischgl. Ik wilde wel eens slalom ski’s proberen en kreeg een setje Atomic S9 Revoshocks 170cm mee. De eerste paar honderd meter was even afzien, maar al snel had ik m’n nieuwe liefde gevonden.
De rebound in de bochten gaf een flinke smile op m’n gezicht, dit had ik nog nooit eerder gevoeld op m’n F19’s. Ja de S9’s vroegen om wat meer energie, maar de energie kreeg ik ook terug. Een gevoel lastig te beschrijven, maar op de F19’s miste ik dit gevoel.

Na het inleveren getwijfeld om lift naar beneden te pakken, maar dit ging tegen m’n principes in. Dezelfde dal afdaling nog een keer gedaan, maar nu weer op m’n eigen ski’s om er nog een laatste keer afscheid van te nemen. M’n gevoel werd direct bevestigd op het eerste harde stuk, direct een stuk minder grip. Ja ik weet dat dit ook vast en zeker aan mijn technische vaardigheden ligt, maar de S9’s gaven mij veel meer vertrouwen naast het plezier van de rebound in de bochten.

Met Pasen staat er nog een weekje in Val Thorens op de planning. Gedurende deze week wil ik ski’s gaan huren en meerdere modellen proberen. Nu wil ik me niet blindstaren op de Atomic S9 Revoshocks en ook graag andere ski’s proberen. Hiervoor wil ik jullie om wat ideeën/advies vragen.

Wat kort over mezelf, ik ben een sportieve jongeling van 23. Ben 1.92cm lang en weeg in de wintersport maanden tussen de 85-90kg. Heb een prima conditie en ben vaak rondom de liften te vinden die de meeste hoogtemeters (snel) afleggen. Kom overal naar beneden maar bij steile rode stukken en op zwart wel met geslipte om de controle te behouden.

Wat ik zoek in m’n volgende ski’s, rebound in de bochten. Korte radius, liefst geen dual radius meer. Moet er technisch nog op kunnen groeien. Ski alleen op de piste, stap in de eerste liftjes omhoog en als de pistes er na de (late) lunch niet meer lekker bij liggen, dan ga ik aan het pils.
Welke ski’s zouden jullie adviseren om eens te proberen? Ben ook nog nooit in Frankrijk geweest dus geen idee welke merken ze daar wel/niet verhuren. Zelf had ik de volgende twee ski’s op het oog om te testen:

  • Rossignol Hero Elite ST TI
  • Völkl Racetiger SL

Bij voorbaat dank voor het lezen/advies.

Pak ook eens de Head Supershape eMagnum en/of eSpeed mee. Deze zitten vaak wel in het assortiment en zijn niet zonder reden erg populair.
Vraag de verhuurder simpelweg om een slalomski/kortebochtenski. Dan krijg je meestal wel wat ze in die categorie hebben.

Volkl is minder goed te vinden in Frankrijk. De F19 is inderdaad een wat makke ski vergeleken met een stijvere slalomlat.
Probeer de slalom lat(ten) ook een keer uit op andere condities zoals flink verspoorde pistes en wat zwaardere sneeuw onderin om te weten of je toch meer allround wil dan wel een echte slalom ski. Ischgl ligt er altijd goed bij en is daarom ook niet altijd een goede referentie voor andere gebieden of condities.
Ivm de schuivers … altijd goed in banaan houding met het gewicht boven je dal ski op de stijle / ijzige pistes. Hoe meer je naar de berg toe leunt, des te makkelijker je kan wegschuiven.

Klinkt meer alsof die F19 niet goed geslepen is. Dat is een ski die toch wel prima grip heeft over het algemeen. Het is wel een tamme ski, weinig energie en korte bochten gaan maar traag. Dus ik snap wel dat de Atomic s9 een verademing was qua snel sturen en energie. Mijn mening, als je hier goed op skiet, dan best deze kopen. Vertrouwen hebben in je ski’s is zo belangrijk. De Rossi is imo van een lager niveau, prima allrounder, maar ook echt een lager plafond. De volkl vind ik wat aggressief op de kanten, maar het is jaren geleden dat ik die geskied heb.

Hier ook iemand die een big smile krijgt van de S9.
Op snelheid doet ie het voor mij ook prima op buckels en slush.
Is wel iets meer werken.
De enige reden voor mij om m niet altijd te willen is dat de S9 graag op tempo geskied wil, en ik heb 2 kleine kinderen. Dus wil ik ook een ski die langzaam kan zodat mijn 5jarige naast me kan skien.
(Daarom ook geen eigen ski’s, dan kan ik eerst drie dagen knallen op slalomskies, en dan iets om mee te cruisen met de kids)
Wil de volkl racetiger SL ook eens uit proberen, en de Head power joy, maar ik weet niet wat het mannen equivalent is van die laatste.

^^Eens, de S9 is niet echt super op laag tempo of met weinig imput, andere SL doen dat beter…maarja ik weeg 25kg minder dan TS en hij is jong en fit ;) Die heeft daar wellicht minder last van.

ST TI is te huur bij oa de Skiset in Frankrijk, en van Head was er ook best wat te vinden.

Ik ben zelf een paar weken geleden pas op dinsdag de shops langsgegaan om te huren, en toen gaven veel shops aan dat er in het weekend al veel verhuurd was.

Voor de grootste keuze kun je dus het beste zo vroeg mogelijk een rondje doen om te kijken wat ze overal hebben.

Head e Magnum aanrader, ik zou er om vragen . Fijne ski met een goede rebound.
Zeker als je gaat proberen /testen is dit een must try . Ik heb geen spijt van deze aankoop .

Allen bedankt voor de reacties. De Head E Magnum zal ik ook meenemen in m’n testlijstje, de E Speed trekt mij minder denk ik door de wat grotere radius. De Rossignol Hero Elite ST TI is wat gezakt in het lijstje vanwege het ‘lagere plafond’. Wie weet zal de lokale verhuurder nog suggesties hebben, maar voorlopig is dit het lijstje:

  1. Atomic S9
  2. Head E Magnum
  3. Völkl Racetiger SL
  4. Rossignol Hero Elite ST TI

Ik zal ook proberen om ze in mindere piste condities te skiën. Meestal sla ik mindere condities richting de middag over zoals ik al aan gaf in m’n eerste post, maar toch handig om het even te hebben ervaren.

Na Pasen zal ik hier weer even terugkomen om m’n ervaringen te delen.

Ik kom zelf van Fischer Progressor F19 1m77 die ik heel gaaf vond in test weekend op stubai gletsjer. Echter, na anderhalf seizoen vond ik de ski net niet lekker genoeg in de korte bochten en wat problematisch over de sneeuw hopen aan het eind van de dag. Ik ben overgestapt naar Rossignol HERO ELITE PLUS TI/NX 12 21/22 in 1m72 en gebruik die nu al 2 seizoenen intensief. Wat een verschil vond ik dat. Als ik nu druk opbouw in de carve dan ga je ook echt hard de bocht om met een brede grijns.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn techniek wel nog wat verbeterd is afgelopen 3 jaar dus dat zal ook iets meespelen.

*bericht bewerkt door DerkdB op 19 feb 2023 13:57

Na jaren op mijn Fischer rc4 superior pro’s te hebben genoten van controle op hoge snelheid, dit jaar slalomski’s gekocht, K2 disruption Sti. Gekozen vanwege zeer goede recensies, en ze stellen niet teleur. Goede rebound, 13m radium bij 1,70, zeer wendbaar, en ook bij hoge snelheden op zwart voldoende grip. Kan ze echt aanraden, maar net als bij alle slalomski’s, ga niet hard rechtdoor, de skis moeten een richting opgelegd krijgen, anders gaan ze slingeren en bij een kleine oneffenheid met de punten over elkaar. Als je een beetje zoekt kun je ze voor EUR 400 nieuw kopen(model 2021/2022).

Supershape eSpeed en eMagnum schelen een metertje in radius, twee in 177. Maakt echt niet vreselijk veel uit in de praktijk.

Allen bedankt voor de reacties. De Head E Magnum zal ik ook meenemen in m’n testlijstje, de E Speed trekt mij minder denk ik door de wat grotere radius. De Rossignol Hero Elite ST TI is wat gezakt in het lijstje vanwege het ‘lagere plafond’. Wie weet zal de lokale verhuurder nog suggesties hebben, maar voorlopig is dit het lijstje:

  1. Atomic S9
  2. Head E Magnum
  3. Völkl Racetiger SL
  4. Rossignol Hero Elite ST TI

Ik zal ook proberen om ze in mindere piste condities te skiën. Meestal sla ik mindere condities richting de middag over zoals ik al aan gaf in m’n eerste post, maar toch handig om het even te hebben ervaren.

Na Pasen zal ik hier weer even terugkomen om m’n ervaringen te delen.

wittesneeuw op 19 feb 2023 13:13

Leestip: https://www.skionline.eu/worldskitest/22-23,tests,skis-race-…

Plaats een reactie