Help. Sneeuwkettingen passen niet maar zou wel moeten

Hoi,

Ik was zojuist mijn kettingen aan het proberen. Volgens alle configuratoren zouden er op mijn 215/55/17 banden maat 11 kettingen moeten passen. Heb er al 2 sets van geprobeerd maar krijg ze er met geen mogelijkheid omheen. Ook niet bijna maar echt bij lange na niet. Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee?

Staat je bandenmaat op je tas/koffer met de kettingen?

Bla, bla, bla.

Ja, bij de ene set wel, bij de andere kon ik het op de site terugvinden

Ik had afgelopen jaar tijdens heftige sneeuwval exact hetzelfde (ja ja ik weet het, altijd eerst thuis testen🤣). Op mijn bevestiging stond mijn maat, op de doos zelf stond geen maat aangegeven ondanks dat het van Pewag was.

Hoeveel ‘‘speling’’ heb je? Ik kon het zelf oplossen met een dubbele boten/ klim clip ertussen plaatsen (ong 5 cm samen) om op bestemming te komen maar snap dat dat uiteraard niet de bedoeling is.

Kun je een (scherpe) foto van je band posten?

Wellicht je band niet voldoende opgepompt waardoor de band teveel van vorm veranderd is en de ketting er niet meer overheen past?

Als het bij lange na niet past gaat er toch iets mis…je weet zeker dat je niet iets vergeet? Welk type sneeuwkettingen heb je?

Heb je een krik, assteun en een wielmoersleutel (17 of 19 mm) thuis?
Als je 1 wiel van je auto haalt en dan gaat passen, past het dan wel?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Zijn het gewone standaard kettingen? Bij veel merken en zeker met 17 inch velgen moet je loopvlak kettingen aanschaffen die niet meer achter de band zitten. (bv. Maggi Trak) Het kan zijn dat er geen plaats meer over is. Dit staat normaal in je instructieboekje. Maar normaal zou het dan alsnog moeten passen eigenlijk, want dat is in princiepe meer bedoeld om schade te voorkomen. Bij mijn auto bv. zijn er slechts enkele bandenmaten vrijgegeven voor gebruik van standaard kettingen gaande van 15 tot 17 inch. Bij 17 inch mag er bv. geen enkele standaard ketting op. (in mijn geval) Daarom liggen er ook 15 inch velgen op in de winter. Minder mooi en dikkere banden, maar wel functioneel :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 24 feb 2023 08:55

Pas op dat je ze goed plaatst. Ik had dit vorig jaar blijkbaar niet gedaan. Op de terugweg bij het verlaten van de snelweg "trapte"ik door mijn rem heen. Oorzaak defecte remleidingslang, ontstaan door de “losse” ketting.

Als de maat exact overeenkomt zou het gewoon moeten passen, leg je ze er wel goed omheen? Anders zou het misschien toch de verkeerde maat in de verpakking kunnen zijn. Toch maar even een juiste maat ketting ergens kopen dan! Succes!

Ik heb hier thuis bij proberen nu exact hetzelfde met exact dezelfde bandenmaat, mijn kettingen zijn Pewag sportmatik.
Meer ervaringen?

Wat voor type is het? Als het b.v. een Rud Centrax is kan het zomaar zijn dat je nog verkorters moet doorknippen. Daar heb je speciale lijsten voor (x verkorters knippen of y verkorters toevoegen), die overigens vaak incompleet zijn (de juiste zijn op het internet te vinden, maar lastig).

Soms is de ketting ingekort met een soort van metalen “haakje” dat tussen de kettingen zit. Dat haakje kun je er uit halen, waardoor de ketting groter wordt.

In het boekje van je auto staat wat voor sneeuwkettingen je kan gebruiken, ik gebruik nu ook loopvlakkettingen die ik op maat moest maken voor mijn band daar ik geen ruimte heb in mijn wielkast. Als je nu een standaard kettingen gebruikt en voldoende ruimte achter je wielkast hebt dan moet je achterlangs de ketting leggen en achterom deze op de band kunnen krijgen en aan de voorkant kunnen spannen. Als je de ketting vanaf achteren niet om je band krijgt (wat je neem ik aan direct merkt) dan is er geen ruimte in je wielkast en heb je loopvlakkettingen nodig die je vanaf de voorkant monteert. Je kan zelf ook zien of er voldoende ruimte in je wielkast zit. Als dit het geval is en je bandmaat staat op de doos van de ketting die je hebt dan moeten ze toch echt passen…welke auto heb je en welke type/merk ketting?

*bericht bewerkt door Gerjon op 15 dec 2023 10:10

Hoi,

Ik was zojuist mijn kettingen aan het proberen. Volgens alle configuratoren zouden er op mijn 215/55/17 banden maat 11 kettingen moeten passen. Heb er al 2 sets van geprobeerd maar krijg ze er met geen mogelijkheid omheen. Ook niet bijna maar echt bij lange na niet. Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen mee?

Jelmerdezwart op 22 feb 2023 19:32

Bij een vorige auto had ik eerst de verkeerde maat kettingen. Mijn bandenmaat stond niet op de verpakking, maar wel op de website van de verkoper. Dit bleek niet juist en ik kon ze zonder problemen omruilen.
Als ik kijk bij de Clack & Go Tecna M30 Nr.11 zou jouw bandenmaat gewoon moeten passen. Het kan helpen om eerst eens te oefenen met een losse (zomer)band. Als deze voor je op de grond ligt werkt het een stuk makkelijker dan dat je deze half onder de auto moet monteren.

Ik heb het ook 1x gehoord, toen paste het écht niet. Winkel herkende het fenomeen niet, maar kan echt wel een sneeuwketting leggen en dat ik het goed deed bevestigden ze ook via videobellen…

Die stadaard kettingen werken bijna allemaal hetzelfde, achterlangs leggen, voor bovenaan in elkaar klikken, haakje vastzetten, over de band schuiven ketting goed verdelen en voor vast spannen en na stukje rijden nog een keer na spannen (hoeft soms niet)…

Als je inderdaad die Tecna M30 nr. 11 hebt moet het passen, tenzij ze de verkeerde ketting in de doos gestopt hebben…

Dus als op de doos/beschrijving staat dat je de juiste maat hebt en je hebt voldoende ruimte in je wielkast dan moet het passen…

Wel zinvol om altijd even thuis te oefenen mocht je een nieuwe auto hebben met nieuwe kettingen…
https://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/docum…

Plaats een reactie