Nieuwe achterinstapper gesignaleerd

De Decathlon heren achterinstapper in de maat 26,5 tm 30,5
Geen ervaring mee helaas ;-)

null
null
null

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 27 feb 2023 16:40: verhuisd naar juiste categorie

Date your skis but marry your boots

Niet mijn schoen. Met (4) schnallen kan ik beter afstellen waar ik meer of minder vast wil zitten in de schoen.
Achterinstappers zijn soort ski pantoffels. Zitten lekker hoor, je hebt zo snel aangetrokken maar missen de afstelmogelijkheden die ik graag heb.
Leuk voor beginners en skibanen (vanwege de tijdbesparing bij het aantrekken).
Mooie bewustwording vind ik altijd de volgende stelling: ga je zelf wel eens sporten (tennissen, voetballen) op sloffen?

Even vanuit een andere kant bekenen. Achterinstappers zorgen ervoor dat een jongeman (inmiddels 16) zelf zijn schoenen aan kan doen (de kracht (zelf) zetten om zijn voet erin te duwen bij een schoen die niet 3/4 maten te groot is lukt niet)… Wat dus veel meer zelfstandigheid/gevoel van eigenwaarde geeft!

Even vanuit een andere kant bekenen. Achterinstappers zorgen ervoor dat een jongeman (inmiddels 16) zelf zijn schoenen aan kan doen (de kracht (zelf) zetten om zijn voet erin te duwen bij een schoen die niet 3/4 maten te groot is lukt niet)… Wat dus veel meer zelfstandigheid/gevoel van eigenwaarde geeft!

Qp89 op 25 feb 2023 21:36

Mijn zoon is 15 en kan echt zijn schoenen zelf vastmaken. Ik blijf dus bij mijn stelling. Ook op de indoorbaan genoeg jonge leerlingen gezien die gewoon hun eigen schoenen met vier schnallen kunnen vastmaken… Zijn altijd de mindere goden die het niet zelf kunnen. Daag ze uit i.p.v. te pamperen.

he de ouderwetse achterinstapper weer terug???
Is wel gemakkelijker met aan doen.

Haha, de volgende stap wordt de grip-walk achterinstapper die je letterlijk van voor tot achter pampert🤣 En dat alles voor de eerste en laatste minuut van een hele skidag. Geef mij maar een zo moeilijk mogelijk aan te trekken schoen die de hele dag zit als gegoten.

Denk dat een boel vakantie skiërs (niet lullig bedoeld) hier heel blij van worden. En ach, gemak dient de mens toch. Ik zou zeggen, verwacht geen wonderen, maar als ze fatsoenlijk passen, waarom niet.

Edwin van Riel

Bij een goed passende skischoen met schnallen zitten de onderste teee ook zo goed als los ( met 1 vinger dicht te drukken). Eigenlijk is het bij mij alleen de derde schnall die wel eens losser of strakker staat, dus ik zie niet waarom zo’n achterin stapper niet net zo goed passend te maken zou zijn.

Even vanuit een andere kant bekenen. Achterinstappers zorgen ervoor dat een jongeman (inmiddels 16) zelf zijn schoenen aan kan doen (de kracht (zelf) zetten om zijn voet erin te duwen bij een schoen die niet 3/4 maten te groot is lukt niet)… Wat dus veel meer zelfstandigheid/gevoel van eigenwaarde geeft!

Qp89 op 25 feb 2023 21:36

Mijn zoon is 15 en kan echt zijn schoenen zelf vastmaken. Ik blijf dus bij mijn stelling. Ook op de indoorbaan genoeg jonge leerlingen gezien die gewoon hun eigen schoenen met vier schnallen kunnen vastmaken… Zijn altijd de mindere goden die het niet zelf kunnen. Daag ze uit i.p.v. te pamperen.

Vinci69_ op 25 feb 2023 21:53

Uitdagen doen we zeker; de 4 schnallen kan hij ook prima vastmaken… het zijn voet letterlijk in de schoen krijgen lukt niet. Dat is een geval van kracht (en ook niet gelukt met fysio etc ;) ). Dus ik snap je punt, maar blijf erbij dat het voor sommige mensen een oprechte uitkomst is.

Uitdagen doen we zeker; de 4 schnallen kan hij ook prima vastmaken… het zijn voet letterlijk in de schoen krijgen lukt niet. Dat is een geval van kracht (en ook niet gelukt met fysio etc ;) ). Dus ik snap je punt, maar blijf erbij dat het voor sommige mensen een oprechte uitkomst is.

Qp89 op 26 feb 2023 08:11

Kan me best voorstellen dat het lastig is in de schoen te zakken. Misschien juist oefenen met grotere maten om te leren hoe je je voet moet ‘sturen’ (jouw schoenen?). Maar oordelen op basis van een beetje tekst is gevaarlijk. Kan alleen zeggen dat achterinstappers altijd minder steun geven en losser zitten dan schoenen met schnallen.

Dit lijkt me echt wel handig voor de hele kleintjes hoor, 4/5 jarigen bijvoorbeeld. Mijn 9 jarige kan goed overweg met de normale skischoenen en maakt deze zelf goed dicht met de bindingen maar kan me wel voorstellen dat op die leeftijd sommige kinderen schoenen ook lastig aan kunnen krijgen. Dus voor die groep zeker handig. Voor volwassenen zie ik niet echt een voordeel. Denk dat goed afstelbare schoen dan wel beter zijn,

Dit lijkt me echt wel handig voor de hele kleintjes hoor, 4/5 jarigen bijvoorbeeld. Mijn 9 jarige kan goed overweg met de normale skischoenen en maakt deze zelf goed dicht met de bindingen maar kan me wel voorstellen dat op die leeftijd sommige kinderen schoenen ook lastig aan kunnen krijgen. Dus voor die groep zeker handig. Voor volwassenen zie ik niet echt een voordeel. Denk dat goed afstelbare schoen dan wel beter zijn,

Michelle13 op 26 feb 2023 20:35

En voor mensen met grote kuiten zijn dit ‘wonder-schoenen’

Click. Click. Peace

Ik heb niet deze achterinstappers, maar wel die van Nordica, en ja, die hebben ook gripwalk. Dus ik kan nu lekker op m’n sloffen naar beneden skiën en de avondvierdaagse wandelen (tenminste volgens sommigen hier) Een heel verschil met m’n oude schoenen waarin ik altijd kramp in m’n voet had en blauwe teennagels kreeg en gewoon niet goed gefixeerd in de schoen paste. Ik heb namelijk erg dikke kuiten en de bovenste schnall kon alleen op het laatste standje dicht, maar daardoor kun je de schnall eronder dus niet strak genoeg zetten en ondanks allerlei bootfitting dingen is het nooit gelukt om ze pas te krijgen. Deze wintersport dus nieuwe schoenen gekocht en dat werden dus achterinstappers en nu kan ik eindelijk zonder pijn en kramp skiën en die ik heb kun je echt wel goed afstellen. Dus vind het jammer dat mensen het nodig vinden om iedereen die op achterinstappers skiet weg te zetten als beginners, of mensen die gepamperd willen worden. Voor sommigen is de achterinstapper dus echt de enige goed passende schoen en dus een uitkomst.

Ik heb niet deze achterinstappers, maar wel die van Nordica, en ja, die hebben ook gripwalk. Dus ik kan nu lekker op m’n sloffen naar beneden skiën en de avondvierdaagse wandelen (tenminste volgens sommigen hier)

Ik heb slechts mijn mening gegeven, gebaseerd op de kennis en ervaring die ik er zelf mee heb. Als je dit als belediging opvatte, dan spijt me dat want dit was niet de bedoeling. Toen ik op een rollerbaan begon met skilessen nemen, droeg ik ze ook. Had nog geen eigen skischoenen. Vond ze ook heerlijk aantrekken. Toen ik de leraar vroeg waar ik die kon kopen, zei hij mij dezelfde woorden als ik in mijn reactie. En moet hem gelijk geven. Heb ze paar jaar terug, bij een bezoek aan de skibaan zonder materiaal, nog eens aangedaan, maar kreeg de druk erg lastig overgebracht naar de ski, vanwege de enorme flex. Alsof je speling op je stuur hebt. Deze eigenschap is met name fijn voor beginners, die nog niet goed de druk weten te doseren. De schoen vangt de overdreven bewegingen op. Net zoals ski’s voor beginners doen. Dat zijn nu eenmaal de eigenschappen en daar kan ik weinig aan veranderen.

Ik heb namelijk erg dikke kuiten en de bovenste schnall kon alleen op het laatste standje dicht,

Damesskischoenen hebben een lagere uitsnede, aan de achterkant. Anatomisch zitten de kuiten van dames dichterbij de enkels, daarom zijn die schoenen korter dan herenschoenen. Misschien ook eens het overwegen waard, mocht je toch eens wat anders willen proberen.

ondanks allerlei bootfitting dingen is het nooit gelukt om ze pas te krijgen. Deze wintersport dus nieuwe schoenen gekocht en dat werden dus achterinstappers en nu kan ik eindelijk zonder pijn en kramp skiën en die ik heb kun je echt wel goed afstellen.

Dus, dit zijn je tweede paar skischoenen?
Ben aan mijn zevende of achtste paar bezig. Heb goede en minder goede ervaringen opgedaan. Zoals jij met dikke kuiten zit, heb ik dunne enkels en platvoeten. Moest dus altijd de bovenste schnallen op de kleinste standen zetten en soms met extra sokken, totdat ik Fischer en nu Head schoenen kocht. En door de platvoeten zijn voor mij die dure inlegzooltjes juist waardeloos, ook eerst moeten ervaren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je steeds beter leert wat goed en minder goed bij je past. En als voor jou die achterinstappers werken, prima toch? Maar ben stiekum wel benieuwd hoe je ervaring is wanneer je ook toe bent aan je achtste paar.

Dikke kuiten heten tegenwoordig "enorme kuiten"🤣Maar excuses voor mijn eerdere post over gepamperd worden. Als dit de best passende schoen is, dan is dat natuurlijk prima! Ik zou ze alleen niet nemen uitsluitend omwille van instapgemak.

Flex 60?? Daar kan je mee gaan toerskiën op gewone bindingen. 😱

Flex 60?? Daar kan je mee gaan toerskiën op gewone bindingen. 😱

Hupla op 27 feb 2023 10:49

haha met een achterinstapper sws geen probleem, die ene schnall open en je hebt een bewegingsvrijheid waar geen toerschoen tegenop kan ;)

Edwin van Riel

Dikke kuiten heten tegenwoordig "enorme kuiten"🤣Maar excuses voor mijn eerdere post over gepamperd worden. Als dit de best passende schoen is, dan is dat natuurlijk prima! Ik zou ze alleen niet nemen uitsluitend omwille van instapgemak.

Martin7182 op 27 feb 2023 10:33

Vind enorme kuiten eigenlijk nog “dikker” klinken dan dikke kuiten, wie dat verzonnen heeft 😂 Maar goed, heb de schoenen dus niet genomen om het instapgemak, maar puur omdat deze dus wel ervoor zorgen dat mijn voet gefixeerd in m’n schoen zit. De rest is mooi meegenomen. Flex van mijn schoenen is overigens 85 (60 klinkt wel als erg weinig idd). Van mijn oude schoenen was dat 80 en dat was ook een damesmodel. De flex van de achterinstappers van Nordica voor heren is volgens mij 110.

Ik had in 1994 mijn eerste paar Lange damesschoenen gekocht, die speciaal voor vrouwen was met dikke kuiten en een bredere voet. Ik heb er 20 jaar op geskied totdat er een scheur in kwam. Ik heb toen weer voor Lange gekozen na het passen van verschillende merken en maten. Blijkt dat deze schoen Lange XC80 in bredere maat flex 80 heeft met iets van 102mm en ik heb via Marktplaats nog een heren schoen in dezelfde maat gekocht de XT110, die jongen was eruit gegroeid en niet vaak gebruikt. Deze is even breed maar bij de kuit aanmerkelijk smaller en natuurlijk stijver. Begin van de week doe ik de XC en halverwege trek ik de stijvere schoen XT aan. De schacht is idd hoger en smaller als bij een damesschoen. Ik vind voor mijzelf de achterinstapper niks.

Plaats een reactie