Snowboard schoenen te krap

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb dit jaar voor het eerst eigen snowboard schoenen gekocht. Nu werd er bij mij aangewezen wat maten kleiner te nemen voeten opgemeten enz. Nu heb ik maat 42,5(schoen) en nu een Burton Ruler maat 41. Ze zitten echt top want ik heb smalle voeten. Tijdens het passen zei de verkoper dat het goed is om een maatje kleiner te nemen omdat ze altijd losser worden na gebruik. Zo gezegd zo gedaan na wat passen kwamen we op deze schoenen uit. Tijdens het passen was het echt top de punt van me teen raakte net de top en in snowboard houding werd deze terug in me schoen geduwd. Nu heb ik het probleem dat me grote teen toch de voorkant raakt en het na een dag snowboarden best pijn doet. Ik merk dat de doorbloeding in me tenen niet goed is en deze ook snel koud worden. Er moet dus iets veranderen en ik vroeg me af of ik iets kan aanpassen hier in Oostenrijk zodat ik de volgende dagen vol kan genieten. Ik ben van plan sws nog even langs de winkel te gaan want heb een jaar bootfit garantie maar dit kan pas weer in Nederland natuurlijk. Hebben jullie enige tips hoe ik dit kan oplossen of kan dit verloop der tijd wegtrekken aangezien ze wijder worden? Graag hoor ik jullie tips

Sta je wel in de juiste houding? Dus met goed gebogen knieën? Als je techniek niet goed is staan sommige mensen met te gestrekte benen en dan raken je tenen dus de voorkant van je schoen. Zorg ook dat je voet goed naar achter vastzit met je veters of Boa. Niet te strak want dan is de doorbloeding ook niet goed. Als de schoen goed past zou dit geen ding hoeven zijn uiteraard maar misschien kan je er wel wat mee fine tunen op dit moment.

Voor de rest zou ik het niet weten maar als het teveel pijn doet zou ik schoenen huren en daarna teruggaan. Alleen schoenen huren is niet zo heel kostbaar en je vakantie wordt niet verpest door pijn in je voeten…

En uiteraard teruggaan en de bon van schoenen huur meenemen naar de winkel. 😉

*bericht bewerkt door Martin9 op 26 feb 2023 18:59

🏂

Sta je wel in de juiste houding? Dus met goed gebogen knieën? Als je techniek niet goed is staan sommige mensen met te gestrekte benen en dan raken je tenen dus de voorkant van je schoen. Zorg ook dat je voet goed naar achter vastzit met je veters of Boa. Niet te strak want dan is de doorbloeding ook niet goed. Als de schoen goed past zou dit geen ding hoeven zijn uiteraard maar misschien kan je er wel wat mee fine tunen op dit moment.

Voor de rest zou ik het niet weten maar als het teveel pijn doet zou ik schoenen huren en daarna teruggaan. Alleen schoenen huren is niet zo heel kostbaar en je vakantie wordt niet verpest door pijn in je voeten…

En uiteraard teruggaan en de bon van schoenen huur meenemen naar de winkel. 😉

Martin9 op 26 feb 2023 18:58

Bedankt voor de tip ik ga het morgen zeker proberen. Het is een lange tijd geleden dus houding ga ik goed op letten.

Om je hak goed achterin te krijgen, helpt het nog weleens om even met je voet in de schoen de hak en paar keer op de grond te tikken. Houding kun je wat op letten, maar als het te klein is, is het echt te klein.

Ik heb ook schoenen gekocht waarbij mijn teen de voorkant raakte. Ik vind het echt k*t want uiteindelijk krijg je gewoon zere tenen. Voortaan gewoon een halve tot een hele cm ruimte nemen.

Alhoewel ik het eens ben met hierboven dat veters of boa niet te strak moeten zitten, ik pas ze zelf altijd na een klein stukje boarden aan. Dan moeten ze toch wat strakker. Ook later op de dag is wat strakker doen regelmatig nodig, de spanning gaat er toch een beetje af.
Check je teennagels ook even, mijn schoenen passen precies en ik merk het als ik m’n nagels te lang niet geknipt heb.

Oh ja, ik heb maat 47 en kom deze week waarschijnlijk toch niet aan boarden toe, je mag ze wel lenen. Heb je het probleem zeker niet mee 😉

Je kunt van een stukje karton (een pizza doos bijv.) een hakje knippen. Leg de zool van snowboardschoen op het karton en teken met een pen de langs de zool.
En dan knip je alleen het hak gedeelte uit. Bij een pizza doos kun je het beste een dubbele laag doen. Is vrij dun karton. Leg deze hakjes onder de orginele zool in je snowboardschoen. En je hebt net wat meer ruimte bij je tenen. Je hebt hier ook kant en klare producten voor, wellicht bij een lokale shop te krijgen. https://sidas.nl/producten/sidas/product/heellift-hard-4mm-p…
Maar zelf maken is niet moeilijk.
Nadeel, misschien ruikt je schoen naar ansjovis.
Succes en nog veel plezier op vakantie!

Mijn dochter had afgelopen week ook regelmatig zere voeten tijdens het boarden.
Na veel verschillende dingen geprobeerd te hebben, is idd de houding een dingetje: de hak goed achterin de schoen helpt enorm.
Daarnaast hebben we dunnere sokken gekocht.
Heeft een weekje geduurd, maar uiteindelijk bleek deze combinatie het best te helpen.

Verder; het huren van snowboardschoenen hebben we ook geprobeerd. De conclusie was helaas dat dat geen oplossing was. Omdat de huurschoenen erg flexibel waren werd sturen bijna onmogelijk.
Dus die zijn na 1 afdaling terug naar de verhuur gegaan. (overigens zonder kosten, zeer netjes opgelost door de verhuurshop, die ook nog de bindingen hadden versteld en erg mee hebben gedacht.

Dus een andere oplossing: vraag bij een ski/snowboardzaak in Oostenrijk hulp.

Hoop dat je er wat aan hebt. Geniet nog van de vakantie!

Met nog een paar dagen te , zou ik gewoon even bij een lokale bootfitter binnenstappen. Vraag desnoods even na bij skischool of zo wat een goede is. Kost je ene paar tientjes maximaal en als ze iets kunnen doen, kan het je vakantie een stuk prettiger maken.

Edwin van Riel

Snowboardschoenen horen net als skischoenen niet te ruim te zitten. Maar een maat te klein is (net als bij skischoenen) niet goed. En de vorm van de schoen bij snowboarden drukt je voet minder naar achter dan bij skischoenen dus snowboardschoenen moet je zeker niet te krap kopen.
Wat belangrijk is is dat je hiel goed gefixeerd zit, maar ruimte in je ‘toe-box’ is wel lekker.
Het klinkt mij in ieder geval alsof je net te kleine schoenen hebt gekocht.

*bericht bewerkt door Rogier op 27 feb 2023 10:23

Click. Click. Peace

Wat al gezegd is: lokale bootfitter proberen, even de schoenen op een warme fohn zetten en laten uitrekken, scheelt soms net de paar mm speling die je zoekt! Ook kan het zeker helpen om wat dunnere sokken te dragen! Verder moeten nieuwe schoenen ook inlopen, net als wandelschoenen. Ik heb zelf dus altijd de eerste 2-3 dagen veel pijn en daarna trekt het weg omdat de schoenen zich aanpassen aan mijn voet.

Maar… wat hier ook al gezegd werd. Te klein is te klein. Uiteindelijk moet je het zelf goed aanvoelen. Doet het echt zeer of knelt er iets. Doe ze dan uit! Want ik heb er in het verleden (op advies van een lokale shop) dus juist wel veel mee doorgelopen (want ze moesten gewoon inlopen en het hoorde erbij blabla), en uiteindelijk bleek dat ik er een gekneusde gevoelszenuw aan over heb gehouden. Dat betekent een slapende/tintelende voet en dat heeft zo’n 7 maanden geduurd. Kan zelfs nooit meer weggaan als je pech hebt, dus wees ajb gewaarschuwd en ga niet té ver of te lang door met zere voeten!
Later heb ik deze bewuste schoenen trouwens alsnog op een föhn gezet en daarna was de beknelling verholpen. Had ik dus eerder moeten doen en me niet moeten laten wegsturen!

*bericht bewerkt door Cassiej op 27 feb 2023 10:28

Work less || Board more

Snowboarden is prachtig maar veel mensen haken af door hoge leercurve in begin (dat maakt het alleen maar beter later…) en ongemakken als pijn aan de voeten etc… vandaar wil ik toch even te tijd nemen om hier een deftig antwoord te geven.

" Nu heb ik het probleem dat me grote teen toch de voorkant raakt en het na een dag snowboarden best pijn doet. Ik merk dat de doorbloeding in me tenen niet goed is en deze ook snel koud worden."

Pijn aan voeten en problemen met doorbloeding komt typisch voor bij te grote boots. Om vast te zitten in hun board/binding gaan mensen het los zitten in hun te grote boots compenseren door die keihard aan te spannen en/of de heelstrap van de binding te hard aanspannen met als resultaat dat de voeten pijn doen en niet goed doorbloed worden.

Als jij specifiek pijn hebt aan je tenen omdat ze het uiteinde van je boot raken is je boot mss gewoon te klein. Als je pijn hebt aan je voeten in het of een slechte doorbloeding dan is het mss om dat je de liner of de boot of de heelstrap te hard aanspant.

Persoonlijk vind ik het heel handig dat je “dual zone” lacing hebt op je boot. Dat wil zeggen dat je aparte systemen hebt om je wreef en je onderbeen in je boot vast te zetten. Ik heb graag goed response van mijn boot dus doe ik mijn onderbeen heel goed vast, maar ik zit graag comfortabel en dus doe ik het wreef/onderdeel van mijn boot niet te hard vast.
Je hebt hier geen dure boots voor nodig. Je kan dit met veterboots doen, gewoon 2 veters per boot …
(burton rules met speed lacing? -> lower zone niet te hard aanspannen, ook voorzichtig zijn met inner liner)

Als je boot echter te klein is kan je die niet groter maken…
Als je snowboardboots gaat passen wel best met dikke kousen/kousen die je zal dragen als je snowboardboots aandoet.

Zeggen dat snowboardboots te groot of te klein mogen/moeten zijn slaat op niets, snowboardboots moeten gepast zijn … Dat gezegd verschillende merken hebben andere afmetingen voor verschillende maten. Logischerwijs kunnen schoenmaten en maten van snowboardboots dus ook afwijken. Als ze passen zijn ze goed, anders niet…

Veel sneeuwplezier!

Plaats een reactie