Spierpijn?

Waar hebben jullie spierpijn? Ik heb het in mijn bovenbenen terwijl mijn vrouw het in haar billen heeft 😁

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 feb 2023 21:25

Buikspieren, die train ik te weinig. Rest valt best mee maar ik ski geen ganse dagen meer en mijd zo overbelasting.

Bla, bla, bla.

Ik (v) heb altijd spierpijn in mijn kuiten en tijdens het skiën last van verzuring in de bovenbenen (met name als het werk sneeuw is zoals bulten of ijs platen), maar dat zakt meestal vrij snel weer in rust.

Na een reeks techniek lesjes enkele jaren geleden heb ik nog maar weinig spierpijn. Voordien zat het vooral in de bovenbenen. Met een groepje goede skiërs en lange pittige afdalingen op tempo brandt het natuurlijk wel maar lang niet zo hard als voordien.

Normaal heb ik niet veel verzuring of spierpijn. Dit jaar was mn conditie slechter dan normaal en de sneeuwcondities zwaar (veel zachte sneeuw en bulten). Dus nu wel best wat spierpijn. Buikspieren en knie voornamelijk. Bovenbenen voelde ik tijdens t skiën wel soms, maar niet echt pierpijn volgens mij.

Geen spierpijn, wel brandende bovenbenen. Verzuren is best lekker, je voelt dat je wat doet🥳

Nergens momenteel, maar ik ben dan ook in Nederland.

Op wintersport ervaar ik vaak alleen wat verzuring tijdens het snowboarden, vaak na het overbruggen van een lang vlak stuk waarbij je de hele tijd op 1 kant staat. Al probeer ik dat tegenwoordig recht te trekken met switch rijden. Met skiën nooit ergens last van😎

Gang is alles

Spierpijn komt een enkele keer voor, rond mijn middel, buik/rug. Maar eigenlijk alleen laat in het seizoen bij buckels en match.
Verzuring in de kuiten heb ik bijna dagelijks met skien maar dat heb ik thuis na een dag harde arbeid ook wel.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Alleen vermoeide knieën nu na dag 3.
Verder (afkloppen) nergens last van.

Wel een paar flinke blauwe plekken.

Vroeger kon ik op dag drie niet meer lopen van de spierpijn in mijn kuiten, maar sinds ik veel les heb gehad, heb ik nagenoeg geen spierpijn meer. Hooguit wat vermoeide benen.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 28 feb 2023 18:05

Uitrusten doen we thuis wel!

Nu schouders en voor/ achterkant bovenbenen. Maar zit in Nederland.
Met snowboarden ook standaard de bovenbenen (daarom train ik ze nu ook), soms ook kuiten. Buikspieren gaat eigenlijk altijd wel goed.
En oh ja, knieën krijg ik ook nog weleens last van als er meerdere dagen veel buckels geboard wordt.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 feb 2023 19:21

Nu schouders en voor/ achterkant bovenbenen. Maar zit in Nederland.
Met snowboarden ook standaard de bovenbenen (daarom train ik ze nu ook), soms ook kuiten. Buikspieren gaat eigenlijk altijd wel goed.
En oh ja, knieën krijg ik ook nog weleens last van als er meerdere dagen veel buckels geboard wordt.

Tiny-M op 28 feb 2023 19:20

Het ging over de spieren, daarom heb ik mijn knieen niet vermeld. Ikwilde een jaar of 10 terug eens een buckelcursus volgen maar is er nooit van gekomen… nu weet ik dat het er ook nooit meer van komt omdat mijn knieen door het werken inmiddels te versleten zijn.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Hoofdzakelijk mijn kuiten. Mijn vrouw ook.
Ik snowboard en zij skiet.
De eerste jaren snowboarden had ik overal spierpijn, nu val ik niet meer zo vaak.
Ik voel ook voor het eerst moeie voeten.

*bericht bewerkt door Taan op 28 feb 2023 19:56

Haha! Herkenbaar allemaal 😀 Nu ben ik best wel goed in conditie en bootcamp in Nederland soms twee keer per week waarbij de bovenbenen ook flink aangepakt worden, maar dan nooit een centje pijn. Met skiën echter een heel ander verhaal al moet ik er wel bijzeggen dat ik vrij veel op en neer bop, dat zal er ook wel mee te maken hebben. 😁 ook moet ik maar eens gaan rekken ofzo na afloop? Doet iemand dat?

Haha! Herkenbaar allemaal 😀 Nu ben ik best wel goed in conditie en bootcamp in Nederland soms twee keer per week waarbij de bovenbenen ook flink aangepakt worden, maar dan nooit een centje pijn. Met skiën echter een heel ander verhaal al moet ik er wel bijzeggen dat ik vrij veel op en neer bop, dat zal er ook wel mee te maken hebben. 😁 ook moet ik maar eens gaan rekken ofzo na afloop? Doet iemand dat?

yoguido op 28 feb 2023 21:12

Denk toch dat kwestie is van goede/juiste techniek hebben. Ik doe nagenoeg niets aan sport… Op wintersport 7 dagen van s ochtends tot laatste lift: geen moment spierpijn gehad 😀

Eerste jaren van skiën zo’n spierpijn l! Idd bovenbenen of kuiten of in schouders/borstspieren van het prikken). Daarna veel lessen indoor gedaan. Daarna dus geen spierpijn meer. Zelfs nu niet meer nu ik niet meer indoor ski

*bericht bewerkt door reiziger14 op 28 feb 2023 21:27

Er zijn twee manieren om spierpijn te krijgen van wintersport:

  • een hele slechte techniek
  • een hele goede techniek

Bij de ene vanwege verkeerde belasting van je spieren en bij de ander door het vele kracht zetten op de ski’s in stevige bochten.

Je kunt als je een beetje techniek hebt ook heel ‘economisch’ skiën zodat je amper moe wordt.

Click. Click. Peace

Er zijn twee manieren om spierpijn te krijgen van wintersport:

  • een hele slechte techniek
  • een hele goede techniek

Bij de ene vanwege verkeerde belasting van je spieren en bij de ander door het vele kracht zetten op de ski’s in stevige bochten.

Je kunt als je een beetje techniek hebt ook heel ‘economisch’ skiën zodat je amper moe wordt.

Rogier op 28 feb 2023 21:25

Kunnen jullie niet eens een filmpje maken van dat economisch skien, ik wil daar wel meer van weten ;)

Geen stevige bochten maken, lekker relaxed staan.

Herkenbare reacties. Ik sport buiten het skiën weinig en hoe meer les ik nam hoe minder de spierpijn werd. Vooral het tuimelen (lean into the turn) doet wonderen, in plaats van het geforceerd druk zetten/strekken van het dalbeen. Gebruik meer je gewicht en minder je spieren en de spierpijn is grotendeels verleden tijd. Natuurlijk zijn een goede conditie en sterke pezen en spieren nog altijd belangrijke ingrediënten voor soepeler skiën, beter uithoudingsvermogen en minder kans op blessures.

Als het toch pijn doet helpt de sauna of een heet bad en de magnesiumpil.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ten aanzien van die techniek: ik ben oorspronkelijk old school skiër waarbij de sturende ski vooral belast werd door een hoch - tief beweging. Later heb ik ook wel geleerd dat het gewoon houding vasthouden is en drukken, maar het oude kunstje heb ik nooit af kunnen leren. Het is bij mij denk ik dan ook vooral een houdingkwestie. Bij stevig door skiën heb ik het gevoel voorover dubbelgeklapt de berg af te skiën. Van de zomer maar weer eens les nemen.

*bericht bewerkt door yoguido op 28 feb 2023 21:55

Op voorhand wat spierversterkende oefeningen doen helpt ook. Op YouTube vind je van ‘wintersporters’ oefeningen voor beginners en gevorderden. Die voor beginners alle dagen doen, een 4tal weken voor vertrek helpen al heel goed.

Kunnen jullie niet eens een filmpje maken van dat economisch skien, ik wil daar wel meer van weten ;)

toetersenbellen op 28 feb 2023 21:33

Je snelheid onder controle houden zodat je niet boven je kunnen krampachtig je best moet doen om weer controle te krijgen.
Stop tussendoor gerust even en geniet van het uitzicht ipv de hele piste in één keer af te racen. (En stop dan aan de zijkant op een overzichtelijke plek).

De stand na dag 3: alle spierpijn begint wat weg te trekken gelukkig. Maar vooral de Bovenbenen aan de binnenkant en de zijkanten van mijn rechter onderbeen, (mijn voorste been). Ik heb ook best wel veel switch gereden dus ik heb geen idee waarom ik nou specifiek in mijn rechter onderbeen spierpijn heb. Voor de rest voel ik de buikspieren een beetje en ben ik 1x wat harder gevallen waardoor ik mijn armen wat voelde door het opvangen van de impact. Gelukkig heb ik de afgelopen 9 weken weer wat aan sport gedaan, Kickboksen en rollenbaan skiles , dus de basis conditie was niet meer helemaal nul…

Vandaag ga ik 2 uur priveles skiën nemen en daarna sowieso de hele dag skiën dus ben benieuwd hoe ik mij vanmiddag voel. Dan beslis ik ook of ik een oude lul van 41 ben die gewoon iets rustiger aan moet doen of dat ik morgen nog een dag ga skiën. En anders wordt het een rustig dagje boarden en van de zon genieten denk ik🤣

🏂

Een hele week zonder een centje pijn kan prima. 30 slalomruns op een avond? Ook (meestal) geen probleem.
Maar tegelijk lukt het ook om na bijvoorbeeld een GS van 30 poortjes vol op de limiet het nog twee dagen te voelen in mijn bovenbenen en buik.

Skiën zonder spierpijn? Now where is the fun in that 😁?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik stel de vraag toch even onder dit topic:
Soms moet ik echt stoppen met skiën wegens verzuring in de enkels. Iemand die weet wat ik daar aan kan doen?

Ik ben nog een beginner dus het is zeker en vast dat dit puur iets met (ontbreken van) techniek te maken heeft. Ik heb al vele privélessen in de bergen genomen en gaandeweg dat mijn techniek verbetert, is het opmerkelijk beter geworden. Echter, na de middag ben ik nog steeds pompaf van die verzuring. Echt zonde !

Ik probeer in de weken voordat ik vertrek minimaal 4 dagen in de week 60 verdiepingen per dag te traplopen. Tijdens de wintersport daardoor nergens last van.

Waar hebben jullie spierpijn? Ik heb het in mijn bovenbenen terwijl mijn vrouw het in haar billen heeft 😁

yoguido op 28 feb 2023 16:29

Pijn in je bovenbenen is juist goed omdat juist bij een goede bochten techniek je bovenlijf schuin het dal in gefixeerd is .
Door de gebogen stand van je benen is de inzet voor een bocht beter en korter te maken .
Ik heb er als ex wedstrijdschaatser en wielrenner geen last van maar je zou statische belasting kunnen oefenen voor je wintersport .De afdalingshouding een minuut of 5 vasthouden…

*bericht bewerkt door Richardus op 01 mrt 2023 10:48

Ontzettend verzuurde bovenbenen.
Combinatie van slechte techniek en veel ambitie om toch altijd lekker de leuke afdalingen (lees: buckelpiste, offpiste, Tiefschnee etc) te nemen.

Ontzettend verzuurde bovenbenen.
Combinatie van slechte techniek en veel ambitie om toch altijd lekker de leuke afdalingen (lees: buckelpiste, offpiste, Tiefschnee etc) te nemen.

Slim op 01 mrt 2023 14:07

Ken dat gevoel …

Beetje inmasseren met arnica zalf verzacht wel

*bericht bewerkt door evert op 01 mrt 2023 14:44

Waar hebben jullie spierpijn? Ik heb het in mijn bovenbenen terwijl mijn vrouw het in haar billen heeft 😁

yoguido op 28 feb 2023 16:29

Pijn in je bovenbenen is juist goed omdat juist bij een goede bochten techniek je bovenlijf schuin het dal in gefixeerd is .
Door de gebogen stand van je benen is de inzet voor een bocht beter en korter te maken .
Ik heb er als ex wedstrijdschaatser en wielrenner geen last van maar je zou statische belasting kunnen oefenen voor je wintersport .De afdalingshouding een minuut of 5 vasthouden…

Richardus op 01 mrt 2023 10:41

Het is juist de kunst om de knieën zodanig op te trekken zodat het zwaartepunt van je (boven) lichaam meer boven de skies komen. Hoe verder het zwaartepunt van de skies, des te meer moet je je bovenbeenspieren aanspannen.

Plaats een reactie