Ski’s op piste bij berghutten en lift uitgang niet vrij houden

We zijn deze week met het gezin weer op wintersport vakantie in Oostenrijk Söll komen hier al 10 jaar denk ik….
Wat mij de laatste jaar en helemaal dit jaar opvalt is dat mensen gewoon hun skies uit doen en ze laten liggen op de piste om dan bij een berghut wat te gaan drinken/eten….

null

Op deze foto’s staat zelfs duidelijk!!! no ski’s on the piste!! 🙃 levens gevaarlijke situaties levert dit op…
Ik heb altijd op Skiles geleerd dat je je skies in de daarvoor bestemde ski rekken plaatst……

Ook vinden mensen het nodig om vlak nadat ze lift zijn uitgestapt hun Ski schoenen vast te maken of hun telefoon te checken…… en dit dan echt vlak na de uitstap mensen die daarna uitstappen moeten helemaal om die mensen heen sommige schrikken er van om dat ze geen kant uit kunnen…. Waardoor ze vallen….

Ook heb ik op skiles geleerd dat je zo snel als mogelijk je bij de uitgang van de ski lift weg gaat om iedereen de ruimte te geven……

En dan wil ik het al helemaal niet hebben over mensen die denken dat ze kunnen skiën en kei hard een piste af gaan en dan helemaal geen rekening houden met andere mensen op de piste….

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 mrt 2023 08:06

Zie dat eigenlijk altijd wel als het ergens druk is en de rekken vol. Maar hier staan ze wel erg wijd verspreid.

Op skiverlof ga ik me nu eens niet ergeren aan ski’s op de skipiste se …

:-p

Tsja… sommige mensen vinden zichzelf nu eenmaal het middelpunt van het universum. Vanmiddag riep ik ook in het voorbijgaan naar o.a. een vader en zoon dat ze midden op de piste stonden (2 man breed incl. Ski’s op een pad van een meter of 5) en dat ze aan de zijkant moesten gaan staan. Vervolgens sta ik onderaan een piste van zeker 30 meter breed, vrijwel direct achter zo’n “Langsahm” vlag te wachten op iemand, krijg ik een verwensing naar mijn hoofd geslingerd dat ik zelf ook ontzettend in de weg sta.

Je zou ook even kunnen stoppen en zeggen: "we hadden het ons niet gerealiseerd, maar stonden daar inderdaad niet zo handig, bedankt ". Maar een grote mond is schijnbaar makkelijker.

Sommige dingen lijken soms zo makkelijk, maar zijn dat blijkbaar niet…
Naast de al genoemde dingen:

  • keihard een wachtrij bij de lift naderen en dan niet kunnen remmen
  • boven een groep remmen in plaats van eronder
  • bospaadjes nemen en dan niet kijken terwijl je op de piste jumpt
  • borden met slow/langsam/bremsen negeren en als kamikaze een kruising over gaan
  • andere mensen op een centimeter willen passeren terwijl er genoeg plek is

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar zolang je zoveel mensen hoort pochten over hun zeer goede skiniveau zal dit niet veranderen. Dat je voor een zeer goed skiniveau ook rekening dient te houden met je omgeving weten velen denk ik niet😅

Thank God summer is over!

Gisteren bij de goasstall 😀

null

Giga druk bij een optreden van de Lawineboys

Zo veel ergernissen …
In ander topic stond de suggestie om ergerlijke situaties op de piste bespreekbaar te maken met de zin “hey Adolf, geht es so ein bisjen?” Dat zou blijkbaar enig effect hebben. 😬
Of je kan het allemaal negeren en gewoon verder skiën 😉

Vlgd keer als je dat weer tegen komt de ski’s even verwisselen geeft leuk beeld als ze weer weggaan, zoeken waar hun ene ski is, die ligt dan zes ski’s verder :)

Dienten Die Alte schule

Zolang de ingang van het restaurant maar vrij is, maak ik me er niet zo druk over. Die echt de ingang blokkeren schop ik ‘al struikelend’ wel opzij.
Vind wel typisch dat de rekken half leeg zijn en de piste er vol mee ligt. Blijkbaar worden de ski’s niet meer zoveel gepikt als vroeger.

Vlgd keer als je dat weer tegen komt de ski’s even verwisselen geeft leuk beeld als ze weer weggaan, zoeken waar hun ene ski is, die ligt dan zes ski’s verder :)

Elly3 op 01 mrt 2023 20:56

Dat is een goeie ! Maar voor je het weet hebben we weer een topic vechtpartij bij restaurant :)

of zoals bij mijn dochter op jongerenkamp: een 17-jarige had ‘s middags per ongeluk iemand anders zijn ski’s meegenomen, er de hele middag op geskied en pas in de avond werd die gebeld door de skiverhuur dat zijn ski’ binnen gebracht waren. Van wie die andere waren: geen idee

Ik kan mij zo ergeren aan mensen die perse met zijn 2, 3, 4, 5 of 6en in de stoeltjeslift willen gaan zitten. Alsof je dat ene moment echt nodig hebt om samen te zijn. Dan blijven ze staan bij een poortje en gaan er bv maar 1 of 2 naar de lift…
Het valt mij trouwens wel op dat het vaak Nederlanders zijn die in ene stoppen op de piste op soms onmogelijke plekken. Vandaag werd er rechts vlak langs mij heen geskied om vervolgens linksaf te slaan en gelijk in de bocht te blijven staan. Of ze staan mideen op de piste zoals hier meer genoemd wordt. Maar die woorden “Adolf etc” gaat hier niet op, op een Franse piste. :)

Maar die woorden “Adolf etc” gaat hier niet op, op een Franse piste. :)

Suzanne4 op 03 mrt 2023 17:19

Napoleon hè. Of camembert. 😊

Bla, bla, bla.

Probeer Pétain eens voor de gezelligheid 😂

Edwin van Riel

Probeer Pétain eens voor de gezelligheid 😂

evr66 op 03 mrt 2023 17:35

Die past wel in het rijtje, ja. 😁

Bla, bla, bla.

Wel met de nodige handgebaren bij, anders komt het niet aan.😉

Tsja… sommige mensen vinden zichzelf nu eenmaal het middelpunt van het universum. Vanmiddag riep ik ook in het voorbijgaan naar o.a. een vader en zoon dat ze midden op de piste stonden (2 man breed incl. Ski’s op een pad van een meter of 5) en dat ze aan de zijkant moesten gaan staan. Vervolgens sta ik onderaan een piste van zeker 30 meter breed, vrijwel direct achter zo’n “Langsahm” vlag te wachten op iemand, krijg ik een verwensing naar mijn hoofd geslingerd dat ik zelf ook ontzettend in de weg sta.

Je zou ook even kunnen stoppen en zeggen: "we hadden het ons niet gerealiseerd, maar stonden daar inderdaad niet zo handig, bedankt ". Maar een grote mond is schijnbaar makkelijker.

rcpk op 01 mrt 2023 17:47

Hoewel je gelijk hebt in deze is er nog wel zoiets als een ‘cultuurverschil’. In Nederland en Vlaanderen mag het dan wel gebruikelijk zijn om ongevraagd je mening te zeggen/roepen tegen onbekenden, in het buitenland is dat lang niet altijd zo. Ook al heb je gelijk.

Dat mensen op skivakantie hun ski’s niet altijd in de rekken zetten is eerlijk gezegd zowat het laatste van m’n zorgen :)

*bericht bewerkt door DavidW op 03 mrt 2023 18:34

Ik kan mij zo ergeren aan mensen die perse met zijn 2, 3, 4, 5 of 6en in de stoeltjeslift willen gaan zitten. Alsof je dat ene moment echt nodig hebt om samen te zijn. Dan blijven ze staan bij een poortje en gaan er bv maar 1 of 2 naar de lift…

Gelukkig, ben dus niet de enige die dat irri vind.

Het valt mij trouwens wel op dat het vaak Nederlanders zijn die in ene stoppen op de piste op soms onmogelijke plekken.

Vaak wel Nederlanders, maar dat heb je als we allemaal tegelijk in de voorjaarsvakantie gaan skiën.

Of ze staan mideen op de piste zoals hier meer genoemd wordt.

Suzanne4 op 03 mrt 2023 17:19

Dat vind ik nog erger. Vaak families, twee links, één rechts en de kids in het midden onder elkaar. Of half op een pad staan wachten… 😒
Gisteren gecrasht met +/- 70km/h doordat een jonge Duitser ergens heel ongelukkig was gaan staan. Kon kiezen in een split second, vol er tegenaan skiën of de netten in en paar meter omlaag vallen. Koos voor het laatste en kwam er wonder boven wonder zonder letsel uit. Gelukkig waardeerde die kerel wel mijn keuze, hielp me goed mee naar boven te klauteren en mijn ski’s aanpakken. Geen woorden aan vuil gemaakt, bedankt voor zijn hulp en fijne Urlaub gewenst.
Later werd die passage afgesloten nadat er iemand in een banaan was afgevoerd.

Wat ze van mij ook mogen verbieden: van die gasten met een boombox op hun rug, zet lekker een koptelefoon op, ik heb niet om die herrie gevraagd.

rcpk op 01 mrt 2023 17:47

Dat mensen op skivakantie hun ski’s niet altijd in de rekken zetten is eerlijk gezegd zowat het laatste van m’n zorgen :)

DavidW op 03 mrt 2023 18:03

Ik zal morgen als het lukt een foto maken van een plek waar mensen gewoon de skies en snowboards midden op de piste leggen en gewoon de toegang van de dal afdaling blokeerd 😂🙃

Tsja @vinci69_ met 70 naar beneden zonder voldoende ruimte, overzicht of techniek is ook een keuze toch.

Fis piste regels 2 en 3 zeg maar 😂😂😂

Edwin van Riel

@evr66

Is putain hetzelfde als pétain…
Ik vraag t voor 'n vriend.😁

Born to run. B.S.

@evr66

Is putain hetzelfde als pétain…
Ik vraag t voor 'n vriend.😁

dan58 op 03 mrt 2023 20:44

Niet helemaal volgens mij. Die Pétain was een Franse held in wo 1, maar collaborateur in wo 2, Vichy regering en zo 😉

Edwin van Riel

Hier in Galibier Thabor doen ze niet aan skirekken dus dan krijg je ook dat soort taferelen. Niemand die er problemen mee heeft overigens (anders hadden ze wel rekken geplaatst).

null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Als iedereen die zich zo aan anderen ergert nou gewoon eens de knop om zou zetten en dankbaar is voor het moment: je staat verdorie lekker op je skietjes in een mooie laag sneeuw en met een beetje geluk een zonnetje op je gezicht. Geniet en wees dankbaar!! Je bent echt bevoorrecht!

Tsja @vinci69_ met 70 naar beneden zonder voldoende ruimte, overzicht of techniek is ook een keuze toch.

Fis piste regels 2 en 3 zeg maar 😂😂😂

evr66 op 03 mrt 2023 20:32

Tja @evr66, ik was mn handen ook niet geheel in onschuld, kon dat stukje gewoon niet overzien en had meer snelheid dan achteraf goed voor me was.
Feit dat die S-bocht passage, onder aan een rechte rode piste, de rest van de vakantie afgesloten was, bewijst wel dat het niet zo handige doorgang was. Fijn voor die kerel dat mijn techniek zo goed is dat ik hem nog net kon ontwijken.
Maar gelukkig dat jij het vast beter gedaan zou hebben.

Als iedereen die zich zo aan anderen ergert nou gewoon eens de knop om zou zetten en dankbaar is voor het moment: je staat verdorie lekker op je skietjes in een mooie laag sneeuw en met een beetje geluk een zonnetje op je gezicht. Geniet en wees dankbaar!! Je bent echt bevoorrecht!

Mirjam_Veen op 03 mrt 2023 21:40

Tja, maar als door stommiteiten en ego-gedrag van anderen ineens je fijne skivakantie eindigt in letsel, dan is dat gedrag ineens wel een supervervelende risicofactor.
Over ski’s die niet in de rekken liggen maak ik mij ook niet zo druk, maar wel over egotrippers die zonder op of om te kijken ineens wegskiën of anderen die mijn fijne vakantie in gevaar brengen door onverantwoord gedrag.

Als iedereen die zich zo aan anderen ergert nou gewoon eens de knop om zou zetten en dankbaar is voor het moment: je staat verdorie lekker op je skietjes in een mooie laag sneeuw en met een beetje geluk een zonnetje op je gezicht. Geniet en wees dankbaar!! Je bent echt bevoorrecht!

Mirjam_Veen op 03 mrt 2023 21:40

Als iedereen rekening houdt met anderen hoeft niemand zich te ergeren. Ergeren is een gevolg, geen oorzaak.

Of je je ergert is nog altijd een keuze. Je kan ook denken: ‘ik zou het anders doen’ en lekker weer verder genieten van je vakantie.

Als iedereen die zich zo aan anderen ergert nou gewoon eens de knop om zou zetten en dankbaar is voor het moment: je staat verdorie lekker op je skietjes in een mooie laag sneeuw en met een beetje geluk een zonnetje op je gezicht. Geniet en wees dankbaar!! Je bent echt bevoorrecht!

Mirjam_Veen op 03 mrt 2023 21:40

Als iedereen rekening houdt met anderen hoeft niemand zich te ergeren. Ergeren is een gevolg, geen oorzaak.

Vinci69_ op 03 mrt 2023 21:50

😂😂😂😂😂😂😂

I can stick uphill ice, on my saucer...

@vinci69_ ik zeg niet dat ik het beter had gedaan, wellicht niet. Foutjes maken we allemaal, dat zie jij gelukkig ook in.

Wel jammer dat je het dan lijkt te wijten aan iemand die op een lullige plek stopt…

Edwin van Riel

Zie dat eigenlijk altijd wel als het ergens druk is en de rekken vol. Maar hier staan ze wel erg wijd verspreid.

Tiny-M op 01 mrt 2023 17:33

Dit.
Ik wil ze prima in een rack zetten, maar als die al vol staan houd 't op. Ook als er geen kinderskis in de racken passen dan leggen we ze als gezin idd neer op de piste.

Bij de uitgang van de lift is hier in ellmau (waar ik nu zit) alleen een probleem bij einde skiles tijd zo in de vakantie. 2 skischolen en 1 verzamelt bovenaan een knooppunt van 3 liften.
Er is gewoon geen plek om snel aan de kant ge gaan, niemand kan een kant op.

Plaats een reactie