Stöckli Laser SL (Slalom Ski 2022/2023) Versus Salomon S/Race SL 12 + X12 GW 22/23

Geachte forumleden,

Graag zou ik wat ervaringen aanhoren m.b.t. tot twee ski’s. Gisteren heb ik de Stöckli Laser SL (Slalom Ski 2022/2023) geskied. Ik kan maar een ding zeggen, wat een super ski’s. Heerlijk in de korte bocht en veel controle op hoge snelheid. Nu zijn ze flink aan de prijs terwijl ik hoor dat sommige andere ski’s een stuk goedkoper zijn en dezelfde prestaties leveren. Ik vroeg vandaag in een skishop in Sölden wat eventueel een alternatief is voor de Stöckli SL en toen kreeg ik te horen dat de Salomon S/Race SL 12 + X12 GW 22/23 vergelijkbaar zijn, maar dan voor maar 699,- i.p.v. ruim 1400,- voor de Stöckli. Is er iemand die ervaring heeft met beide ski’s en mij kan vertellen of de Salomon hetzelfde levert als de Stöckli’s?. Ik kan de Salomon helaas hier niet huren mede vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet,
Miguel Arp

*bericht bewerkt door miguelarp op 02 mrt 2023 16:07

MiguelA

Kun je de Salomon’s niet uitproberen op locatie?

Kun je de Salomon’s niet uitproberen op locatie?

CY325i op 02 mrt 2023 16:06

Nee helaas, ze zijn al verhuurd bij diverse shops. Ik heb het ook even vermeld in de post.

MiguelA

De Stöckli voelen iets smoother, de Salomons voelen iets krachtiger.
Al komen dit soort kenmerken eerder naar boven bij krachtiger/zwaardere skiërs dan technische.

De Stöckli voelen iets smoother, de Salomons voelen iets krachtiger.
Al komen dit soort kenmerken eerder naar boven bij krachtiger/zwaardere skiërs dan technische.

Bennie op 02 mrt 2023 16:32

Ja ik merk dat die Stöckli erg vergevingsgezind zijn ook bij slechte piste kwaliteit (buckel en slush met temperaturen boven nul), maar als ik gas wil geven dan kan ik heerlijk carven met veel energie en grip. Zouden die Salomon minder vergevingsgezind zijn? Ik weeg zelf 89 kilo en ski elke piste zonder moeite in welke omstandigheden dan ook. Mijn techniek is goed.

MiguelA

Die Salomons voelen fractioneel minder verfijnd, maar rijg je de bochten goed aan elkaar is de energie die je terugkrijgt iets groter.
Beiden zijn tanks in de zachte sneeuw en prima in de buckels. Maar dat vind ik ook van mijn Blizzard Firebird SRC. Dus dat is meer een persoonlijk gebruikersdingetje denk ik.

De stockli heeft een zachtere tip, is wat allrounder, smooth en niet zo fel. De salomons zijn wat pittiger, kunnen wat feller geskied worden en zijn dus meer slalomachtig. Wat Bennie zegt, ze zijn wat krachtiger maar het verschil is niet enorm ofzo. Ik verwacht geen enkel probleem met de salomon met jouw niveau en gewicht. Ik had lekker de salomons gekocht. Uitstekende ski!

Bedankt voor jullie input. Ik ga kijken of ik morgen toch nog ergens de Salomon kan huren. Zal lastig worden. Maar nogmaals bedankt!

MiguelA

Ik heb de stockli onlangs gekocht. Ik vond ze dicht liggen bij de Fischer RC4 WC SC maar vond ze wel zo fijn dat ik na een dag de stockli huren ze toch maar heb gekocht. Kreeg een kleine korting en was er pas 10 jaar naar aan het kijken. Als je de salomon kunt huren dan des te beter maar anders heb je een excuus om de stockli te kopen 😉

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@iorusroos - Voor hoeveel heb je de Stockli gekocht? De Fischer RC4 WC SC kost 600 EUR. Ik zou hel weten als de verschillen (zoals je aangeeft) klein zijn.

Ik heb 1200 betaald voor mijn stockli. Ze liggen er dicht bij maar voor mij was het verschil genoeg om me te verleiden. Het is mijn vorm van een midlifecrisis 😉
Ik denk dat het vergelijkbaar is met mensen die in een hele snelle auto willen rijden en dan voor het eerst de stap maken naar een echte sportwagen. Ze kunnen beide heel hard maar de een gaat toch net even wat fijner en veiliger op hoge snelheid de bocht door. Maar goed, dat is mijn manier om het goed te praten.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Puur rationeel zullen de verschillen klein zijn, echter mag het gevoel zeker ook meewegen. Anders zouden premium merken zoals Stockli en Porsche geen bestaansrecht hebben. Geld mag in mijn ogen zeker rollen …

Hoor veel positieve verhalen over de Stockli, dat zal niet voor niets zijn.

*bericht bewerkt door CY325i op 03 mrt 2023 10:45

Stockli Laser SL is beste ski waar ik ooit mee geskied heb. Vorig jaar gehuurd, nu wil ik er kopen. Ben 181 cm, welke raden jullie aan- de 170 of de 177?

bedoelde de Stockli Laser SC ipv SL

Ik ga de stockli SL ook testen morgen (en de SC en de WRT), gewoon voor de fun (heb geen andere ski nodig).

Met welke binding heb je ze geskied? (mc, srt of wrt)

@Asterino
Ik had de srt bindingen (via foto gezien). Wist niet dat er verschillende bindingen worden toegepast. Waarom is dat?

*bericht bewerkt door miguelarp op 03 mrt 2023 13:17

MiguelA

@Asterino
Ik had de srt bindingen (via foto gezien). Wist niet dat er verschillende bindingen worden toegepast. Waarom is dat?

miguelarp op 03 mrt 2023 13:16

Veel fabrikanten geven bij hun “higher end” modellen de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende bindings modellen. Typisch hebben de “higher end” binding opties een grotere DIN range (ipv tot 11 of 12 gaan ze tot 15-16, soms zelfs 18 of hoger). Daarnaast worden ze dikwijls geleverd met een “raceplaat”. Dat is een extra plaat/verhoging die gemonteerd wordt onder je binding. Het effect (afhankelijk van de soort plaat) is dat de ski (nog) stijver wordt en dikwijls directer skiet, omdat je voet ook iets hoger staat op de ski, kanten ze nog makkelijker, etc, etc,etc.

Ik heb op 1 paar skis een raceplaat (R22 look), niet omdat ik dat per se wou (ben niet zo’n goede skier) maar ik wou een type ski (dynastar speedzone 12) en ik kon 2de hands voor een prijsje de speedzone 14 pro krijgen die dezelfde ski is als de speedzone 12 maar dan met die raceplaat.

Ik ben er zeker van dat bepaalde mensen hier op 't forum een meer in detail antwoord kunnen geven ;-)

Ik ski inmiddels mijn zevende seizoen met de Laser SL, geen seconde spijt van gehad. Met voorsprong de beste ski die ik ooit gehad heb, vorige ski’s waren de Elan SLX Waveflex. Eveneens een zeer goede ski, maar de Laser SL is echt nog een categorie beter. Akkoord, de ski’s zijn prijzig maar evengoed merk ik na ruim honderd skidagen niets van slijtage.

*bericht bewerkt door DavidW op 03 mrt 2023 18:30

Als je voor goedkoper gaat kan je een Slalom ski nemen van een seizoen eerder . Stockli is een prachtige Zwitserse ski echter vind ik hem veel te duur in vergelijking met bijvoorbeeld Atomic S9, Volkl Renntiger SL , Rossignol Hero Elite , Head Rebels SL om er een paar te noemen.
Als je dan je juiste lengte van het vorige jaar neemt scheelt dat een heleboel geld.
In jouw geval met je lengte en een normaal gewicht zou ik 165 nemen 171 is voor langere en zwaardere skiers

*bericht bewerkt door Richardus op 06 mrt 2023 12:11

@Richardus. Ik vind hem ook erg duur, maar denk dat ik toch ga voor de Stöckli. Misschien idd dan wel een model van een paar jaar terug, bedankt voor de tip. Inmiddels wel in dubio of ik niet beter voor de GS kan gaan ipv de SL. Heb nog wat contact gehad met Daka bij mij in de buurt en kreeg te horen dat de GS voor een week achter elkaar skiën misschien wat beter is. Kreeg te horen dat SL wat stijver is en minder fijn is met slechtere piste omstandigheden. De GS zou dan wat prettiger zijn. De SL zou voor de meeste skiërs geschikter zijn als extra ski en de GS beter als basis ski. Maar hier heb ik obv eigen ervaringen niks van gemerkt, waren ook maar twee halve dagen. Geen idee of ik het daar mee eens ben als ik veel dagen achter elkaar ski op de SL. Heb de GS ook geskied een halve dag en dat was ook echt heerlijk met veel grip en controle. Had de GS in 175 cm geskied. Dat is zo’n 5 cm onder mijn lengte, wat zeg je daarvan? Anyway, ik ben er denk ik wel uit dat ik mijn portemonnee wil trekken voor een Stöckli, maar nu twijfel ik dus weer over welk model. Merk dat er verschillende zaken worden geroepen, misschien toch maar uitgaan van de eigen ervaring.

MiguelA

@miguelarp

Wat is je huidige ski? Is die meer richting SL of GS?

Je geeft in een eerder post het volgende aan: ‘‘erg vergevingsgezind zijn ook bij slechte piste kwaliteit (buckel en slush met temperaturen boven nul), maar als ik gas wil geven dan kan ik heerlijk carven met veel energie en grip.’’. Wat DAKA aangeeft, heb jij dus geen last van.

@CY325i
Mijn huidige ski is de Fischer RC4 WC SC uit 2015 een 13m radius een SL dus.

Wat je zegt klopt. Dat is wat ik aangaf, maar dan ga je toch een beetje twijfelen als je iemand stellig iets anders hoort zeggen.

*bericht bewerkt door miguelarp op 06 mrt 2023 13:44

MiguelA

Tsja dat is onkunde van Daka vind ik want de GS is voor lange bochten en minder geschikt voor Tiefschnee en Buckle pistes .
Uit ervaring vind ik de SL allrounder dan de GS die alleen maar voor lange bochten is .
De rebound achterin de ski als je het belag onder de achterste skibinding vasthoud en de achterkant van de ski op de grond zet moet je proberen in te buigen en dat is de echte stijfheid van de ski .
Bij de Sl(alom) is de voorkant flexibel en bij de GS( Gigant Slalom) is de voorkant van de ski stijf en daardoor minder allrounder.
Waar je vooral de karakter eigenschappen van de SL is korte gesneden bochten als een slalom skier meer op 2/3 , 1/3 belasting dal en bergski waarbij je in de bocht je dalski goed naar voren stuurt en als je dat goed beheerst gebruik je de rebound van je ski .
Bij gebruik van je rebound achterin in je ski veert je ski je naar de volgende bocht en zo kan je ze achter elkaar maken.
Dat doet een Sl ski veel beter dan een een GS ski en leer je beheerst te skien in plaats van te knallen want dat kan iedereen…
En als dat lukt zal je bij de eerste keer denken … het gaat bijna vanzelf bij een goede lichaam, bocht inzet en is een veel grotere uitdaging dan alleen maar hard naar beneden …
Bij een lichaamslengte tot 185 voor 165 SL gaan en 171 -175 bij GS mits je niet te zwaar bent .
Een verhogingsplaat maakt een ski niet stijver je hebt alleen een betere hoek om te kanten echter is een nadeel bij een vlakke draai en geeft iets minder sturing . Als je de slalom niet goed beheerst is het meer een nadeel…

*bericht bewerkt door Richardus op 06 mrt 2023 14:02

@Richardus
Bedankt voor het delen van je ervaring en kennis. Ik hou het gewoon bij de SL dan. Immers zelf de meest positieve ervaring mee.

MiguelA

Goeie keuze ter jouwer informatie ik kocht mijn laatste aanwinst de Atomic S9 servo voor € 550 via Internet in het naseizoen in Duitsland

Iemand trouwens ervaring met de laser WRT ST?

MiguelA

Nog ter ondersteuning van je mogelijke aankoop zie https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…
Daar staat hij op kop …

Plaats een reactie