Wat kan je verwachten van skilessen?

Voor m’n vakantie had ik me opgegeven voor 3 ochtenden skiles voor gevorderden.
Wat zouden jullie verwachten?

Ik ben nu de eerste dag enkel op de oefenpiste geweest en pa na aandringen de 2e dag snel de berg op. Maar ook daar nog veel pizzapuntoefeningen voor een deel van de klas.
Ik baal er van want het heeft me en veel geld en veel fijne skitijd gekost.
En stokinzet (ik krijg de timing niet goed) en hulp bij steilere rode pistes zijn we niet aan toe gekomen.

Voor mij nooit meer groepslessen. Volgend jaar een priveleraar op dag 2 denk ik en verder lekker zelf mooie pistes opzoeken.

Wat ik hier mee wil, geen idee. Maar blijkbaar is er een groot verschil tussen gevorderden en gevorderden 😐

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 04 mrt 2023 16:37

Privéles is zeker een aanrader want dan kun je focussen op wat voor jou belangrijk is.

Zelf heb ik ook wel goede ervaringen met groepsles. Toen ik voor het eerst in 10 jaar weer ging had ik me aangemeld voor groepsles voor licht gevorderden. We moesten allemaal een stukje voordoen op een blauwe piste en werden toen in drie groepen verdeeld. Er zat inderdaad verschil in licht gevorderd en licht gevorderd blijkbaar.

Sorry als ik je hiermee kwets.
Met vier weekjes skiën ben je niet gevorderd.
Privé les helpt zeker om de lesstof af te stemmen op jouw vaardigheden.

De drukte is zeer waarschijnlijk ook in je nadeel. De scholen zitten deze weken ramvol en dus kunnen ze veel minder schakelen qua niveaus. Dat is in januari echt wel anders. Neemt niet weg dat het voor nu wel vervelend is. Dan maar lekker zelf skiën inderdaad, leer je ook echt wel wat van hoor :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daar kwets je me niet mee.
Dat besefte ik me juist.

Maar blijkbaar moet ik meer opgeven dan.licht gevorderd want een ochtend op een groene oefenpiste in pizzapunt balansoefeningen doen valt daar blijkbaar onder. Niet leren durven skieeen op snelheid op rood.
Het heeft me 2 mooie koude skidagen en een hoop geld gekost.

Ben even aan t onderzoeken of dat aan de kwaliteit van de lessen lag of aan mijn te hoge verwachtingen.

⅔ van mijn lesgroep kon namelijk nog helemaal niet parallel skieen. Ook niet op groen/blauw.

Helaas vandaag laatste dag in de mist. Niet ideaal met m’n dochter er bij.
Morgen weer naar huis.

Misschien nog een dagje afkicken in Willingen binnenkort. En rustig doorsparen voor volgend jaar.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 03 mrt 2023 22:47

Er zit zeker een heel verschil in skilessen en niveau van de verschillende deelnemers. Moest je eerst voorskiën of werd je op basis van je inschrijving ingedeeld? Als je eerst moest voorskien kan het zijn dat je je eigen niveau toch hoger had ingeschat dan wat er op dat moment uitkwam en je daardoor in een te laag niveau bent ingedeeld. Jammer dat ze je niet hebben doorgeschoven naar een iets meer gevorderden groep. Ik heb heel leuke groepslessen gehad, maar ook een dag waarop ze 2 groepen hadden samen gevoegd die qua niveau ook te veel uit elkaar lagen en dat was ook zonde van mijn tijd, maar gelukkig maar 1 ochtend. Privé les is dan wel fijner, want dan kun je precies aangeven waar je mee wilt oefenen en ze kijken dan ook of je daar al aan toe bent.

Altijd balen als je niet het gevoel en de stap in het skiën hebt gekregen/gehaald wat je op voorhand hoopte.
Het punt in deze is dat wij er niet bij waren en daarom niet hebben kunnen zien of jou niveau daadwerkelijk veel hoger was als bij de rest of dat jij dat dacht/denkt.
Er zijn namelijk toch veel meer groepen in deze vakantie weken, ik ga er fff vanuit dat de skischool je dan wel een groep hoger gezet zou hebben.
Of ben je niet op zondag gestart met lessen? Wij hebben ook ooit meegemaakt in Oostenrijk dat we op maandag pas starte met lessen, we konden nog wel starten met lessen maar dan alleen in de 2 groepen die er waren en was er verder geen uitwijk mogelijkheid.
Ook is het natuurlijk zo dat er een klik moet zijn met de leraar, dat bepaald ook veel of je met plezier de lessen volgt of alle oefeningen met twijfels doet.

LA NORMA😍☃️

@SuzannaE

Het heeft me 2 mooie koude skidagen en een hoop geld gekost.
Ben even aan t onderzoeken of dat aan de kwaliteit van de lessen lag of aan mijn te hoge verwachtingen.

Waarschijnlijk een combinatie van beiden.
Voordat ik lekker kon skiën heb ik toch heel wat jaartjes moeten oefenen (op een rollerbaan).
Misschien ook iets voor jou? Bijna privéles en op je eigen niveau in het Nederlands met een leraar die naar je kijkt. En een spiegel waarin je jezelf ziet.
Kan je lekker in de vakanties volop zelf skiën.

@suzannae hoe had je ingeschreven? Echt even contact gehad telefonisch of per e-mail? Of formuliertje ingevuld met niveau en dat was het?

Probeer echt altijd voor de lessen/vakantie even contact te hebben! Overleg wat je wilt en verwacht. Anders kom je in de vergaarbak met gevorderde toeristen en tsja, dat geeft iedereen al snel op van zichzelf.

Kijk maar als er hier naar een skiniveau gevraagd wordt, de hele schaal onder de 6 kunnen we bijna net zo goed schrappen zeg maar 😉

Edwin van Riel

Ik heb les gehad op de rollerbaan.

Denk dat er ook leraren te weinig waren.
Een man in mijn groep kon echt veel beter skieen en ook hij werd niet doorgeschoven.

Leraar splitste wel z’n uitleg in oefeningen voor de parallel skieeers en voor degene die dat nog niet konden.

Volgend jaar beter. We hebben wel een prachtige week gehad en m’n dochter wil eigenlijk niet weg en vind het ook super leuk. En dat is toch het belangrijkste.😊

We waren met een organisatie die de lessen voor ons had ingekocht.
Ik zit op niv 5.
Bij steilere rode pistes vind ik het vooral de snelheid eng worden. Puur tussen n de oren want op techniek haal ik het zeker. (Hoor ik van meerdere mensen)

In een groep bepaalt de minste het tempo. Als deze leraar wel naar rood was gegaan en het gaat mis, dan had er een ander verhaal gestaan. Prive les is de mooiste oplossing, maar wel een dure. Ik zou zeggen, in Nederland verder gaan met rollerbaan/ skihal combi en in de vakantie 1 dag prive les.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 04 mrt 2023 07:45

We waren met een organisatie die de lessen voor ons had ingekocht.
Ik zit op niv 5.
Bij steilere rode pistes vind ik het vooral de snelheid eng worden. Puur tussen n de oren want op techniek haal ik het zeker. (Hoor ik van meerdere mensen)

SuzannaE op 04 mrt 2023 07:15

Duidelijk, denk dat de kneep zit in de eerste zin van jouw antwoord.

Massa werk met weinig individuele blik er op van tevoren.

Prima dat de leraar de oefeningen nog splitste trouwens, veel meer kon hij waarschijnlijk ook niet meer.

Een volgende keer beter zelf regelen. Kun je nog pech hebben met een groep, maar loopt meestal wel los hoor. Waarschijnlijk wel duurder dan nu. Of privéles, maar ja €€€

Edwin van Riel

Je was gewoon verkeerd ingedeeld.
Je moet altijd voor skiën.
Heb je Überhaupt wel voor geskied.

Voor de leraar is dit altijd lastig twee niveaus in de groep.
Had je meteen / zelfde dag
moeten doorsturen naar een geschiktere groep.
En die man waar je over sprak ook.
Maar ja dat is een keuze.Zo valt zijn groep uit elkaar.
Hier krijg je alleen maar klachten van.
Dat blijkt maar weer.
Overigens skiën leer je pas na jaren uren maken.
En dat lukt helaas niet met 6 dagen per jaar.
Het is wat dit betreft net autorijden.
Als je het eenmaal kan verleer je het niet.
Ik zou zeggen geduld hebben en gewoon doorgaan.

Vervelend dat de les zo’n teleurstelling was. Les op een hoger niveau kan wel degelijk in een groep, maar misschien wat lastig in de voorjaarsvakantie, omdat ze dan veel leraren op de kinderklassen nodig hebben.
Volgende keer navragen bij de skischool en aangeven wat je wilt oefenen. Dan kunnen ze je vast vertellen wat je wilt.
En sommige dingen leer je nu eenmaal niet op de rollerbaan. Net als jij ben ik wat angstig op steile stukken. Dus dan maar langzaam. En ook buckels kun je niet oefenen.
Mijn plan is ook om volgend jaar een privéles te boeken.

Bij groepsles heb je altijd de situatie dat de leraar zich aanpast aan de zwakste schakel. Staar je overigens ook niet blind op je eigen kunnen. Ik schaar mijzelf ook onder de licht gevorderden. Heb 3 jaar lang groepslessen gedaan en dit jaar 3 dagen privéles. Ik kom nu pas comfortabel en controleerbaar parallel in Mayrhofen rood af, en dat is soms voor mij nog ‘werken’.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

We waren met een organisatie die de lessen voor ons had ingekocht.

SuzannaE op 04 mrt 2023 07:15

Daar zal ook een belangrijk deel van het probleem in zitten lijkt me. Kan me niet voorstellen dat ze bij een regulier lesprogramma niet herverdelen als het niveauverschil zo groot is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Was mijn eerste gevoel ook. Je betaalt er waarschijnlijk ook niet te veel voor, da’s de andere kant

Edwin van Riel

Als ik jou was zou ik hier in Nederland op een borstelbaan les nemen , voordeel is de skischool kijk naar je niveau en daar wordt je op ingedeeld en je kan je lessen instellen dat tot zo dicht mogelijk naar de skivakantie

@Shane @evr66 ben het met jullie eens. @Leo-111 borstelbaan helpt altijd.
Maar het overweldigende van de bergen doet vaak je technische kunnen weer vergeten.
Dus borstelbaan en indoor sneeuw baan blijven nuttige hulpmiddelen.( bij gebrek aan beter)
Borstelbaan zie ik persoonlijk helemaal niet zitten 🙈
Maar dat heb ik hier op het Forum al genoeg aangegeven .

Alle banen helpen, vooral de uren 😂. Ski zelf het liefst sneeuw (in Zoetermeer) alhoewel rolbaan ook wel goed zou zijn technisch waarschijnlijk. Borstels die ik alleen voor de buckels.
@hooykaas heeft wel een punt mbt switchen naar de bergen.

Hiernaast: beter worden vereist echt inspanning.meer dan 3 ochtenden zeg maar, alhoewel ik begrijp d af g dit gewoon tegenviel. Als met veel dingen: hoe beter je wordt, hoe meer je je realiseert wat er nog beter kan 😂

Dus, samenvattend:
1: bepaal hoeveel tijd (en energie, geld) je er in wilt en kunt steken. Lessen hier in nl voegen echt wel wat toe (tot de idioten als ik die meerdere keren per week trainen, het jaar door)
2: lessen in buitenland: plaats jezelf buiten de massa door van tevoren af te stemmen wat je verwacht. Evt filmpje van je sluit aten doorsturen helpt ook.

Edwin van Riel

De verwachtingen bij skilessen zijn (in volgorde van belangrijkheid):

  1. Veilig terug thuis.
  2. Plezier onderweg.
  3. Bijleren als het kan.

Een (goeie) skileraar houdt rekening met de mensen die in zijn groep zitten, en moet zijn programma zo aanpassen dat de zwakste skiërs veilig mee kunnen, dat mensen – zelfs als ze het technisch kunnen – niet tegen hun zin van eender welke piste af worden gestuurd, en ondertussen het aantal en de inhoudt van de oefeningen aanpast aan de mensen die er in de groep zitten. Als het goed is, zal het eerste wat de leraar doet aan het begin van de week/dag vragen aan de deelnemers in de groep wat ze verwachten van de lessen.

Als dat een heterogeen groepje is van mensen die technisch minder/beter zijn, of durvers tegenover meer behouden mensen, kan dat een uitdaging zijn, en niet iedere skileraar is even ervaren.

Af en toe kan het dus eens tegenvallen, en als dat dan toevallig in een drukke week is zijn de alternatieven vaak beperkt. Maar dan sta je nog steeds in de bergen op de latten, en dan moet het al héél erg tegenzitten voor ik zelf zou beginnen klagen.

Wat ik hier nog aan toe wil voegen: vaak verwachten minder ervaren skiërs oefeningen voor meer gevorderden terwijl dit niet direct iets aan hun skiën hoeft toe te voegen.

Waardering voor de basis oefeningen (bv dingen als pflugsteuern, hockey stop, javelin turns , bedenk het allemaal maar) is er dan ineens weer wel als men een (heel) stuk verder is.

Edwin van Riel

https://www.sneeuwsportleraren.nl/oefeningen/stokken-naar-da…

Ik heb nu dus deze in pizzapunt moeten doen. Maar dan niet handvaten vooruit Maar stokken als een ‘raampje’ voor je
Terwijl ik juist afgelopen jaar en op de rollerbaan geleerd had om m’n schouders evenwijdig aan het dal te houden en ski’s parallel met evt bijstappen in de bochten. Juist dat stapje had ik er uit willen oefenen deze vakantie, stokinzet er bij en vooral km maken op blauw.
Dat laatste heb ik maar 1 dag kunnen doen.
Nogal balen als je vooraf andere verwachtingen had.

Slush pistes vind ik lastig maar behapbaar.
Ik ben nu alleen de 77 bij pass thurn kitzbühel afgeweest. Prachtige piste maar had graag wat tips gehad onderweg.

Ja, als je specifieke dingen wilt leren: gewoon aangeven aan de leraar. Dan kan hij prima bekijken of dat in de groep een beetje in te passen is.

Zo niet, in deze situatie pech gehad, maar vragen staat vrij 😉

Edwin van Riel

Er zijn ook heel veel video’s , zoek google carving skiën hoop dat je hier wat aan heb.

Leuke video’s bv van deb armstrong, erg leerzaam

Edwin van Riel

https://www.sneeuwsportleraren.nl/oefeningen/stokken-naar-da…

Ik heb nu dus deze in pizzapunt moeten doen. Maar dan niet handvaten vooruit Maar stokken als een ‘raampje’ voor je
Terwijl ik juist afgelopen jaar en op de rollerbaan geleerd had om m’n schouders evenwijdig aan het dal te houden en ski’s parallel met evt bijstappen in de bochten. Juist dat stapje had ik er uit willen oefenen deze vakantie, stokinzet er bij en vooral km maken op blauw.
Dat laatste heb ik maar 1 dag kunnen doen.
Nogal balen als je vooraf andere verwachtingen had.

Slush pistes vind ik lastig maar behapbaar.
Ik ben nu alleen de 77 bij pass thurn kitzbühel afgeweest. Prachtige piste maar had graag wat tips gehad onderweg.

SuzannaE op 04 mrt 2023 18:58

Waarom ben je zo gefocust om dat stapje af te leren (heb je er al meerdere keren iets over zien schrijven). Houd dat stapje er gewoon lekker in, is helemaal niets mis mee. Sterker nog, velen zouden het heel goed kunnen gebruiken, want het dwingt je namelijk op de juiste ski.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Terwijl ik juist afgelopen jaar en op de rollerbaan geleerd had om m’n schouders evenwijdig aan het dal te houden en ski’s parallel met evt bijstappen in de bochten. Juist dat stapje had ik er uit willen oefenen deze vakantie, stokinzet er bij en vooral km maken op blauw.

SuzannaE op 04 mrt 2023 18:58

Dat stapje leer je vanzelf wel af in de sneeuw. Bijstappen op de baan moet wel omdat je hele korte bochten moet maken. In de sneeuw glijden de ski’s uiteindelijk wel parallel doordat je langere/grotere bochten kan maken.
Wanneer je echt parallel gaat skiën is dat stapje er pas uit, zelfs op de baan. Maar voor je zover bent moet je echt heel, heel wat meters gemaakt hebben. Niet te veel op focussen en lekker blijven proberen. Je moet ze eens de kost geven die denken dat ze parallel skiën maar het in feite niet doen. Dat je de drive hebt om daar vanaf te komen is een goed teken. Enjoy!

Er zijn ook heel veel video’s , zoek google carving skiën hoop dat je hier wat aan heb.

Leo-111 op 04 mrt 2023 20:11

Heb al heel veel gekeken en ook wel geoefend in winterberg.
Volgende keer beter.

Ben heel blij dat m’n dochter het leuk vond en eigenlijk niet naar huis wou. 🥰

Er zijn ook heel veel video’s , zoek google carving skiën hoop dat je hier wat aan heb.

Leo-111 op 04 mrt 2023 20:11

Heb al heel veel gekeken en ook wel geoefend in winterberg.
Volgende keer beter.

Ben heel blij dat m’n dochter het leuk vond en eigenlijk niet naar huis wou. 🥰

SuzannaE op 04 mrt 2023 22:44

Da’s het belangrijkste. Daarnaast VOOR je lessen duidelijk communicated met de skischool wat je wilt bijleren (groep of prive) als je dat niet doet, dan zetten ze je gewoon bij de leraar doe tijd heeft (prive) of de groep “gevorderden”.

Plaats een reactie