Shortski vanuit Parijs - welk gebied voor minimum reistijd / max skiplezier?

Ik woon al een heel lange tijd niet meer in Europa maar voor het werk moet ik nu volgende week naar Parijs voor 2 weken, ik zou graag willen afsluiten met een paar dagen skien in de Alpen.

Welk skigebied is gemakkelijk bereikbaar (zo weinig mogelijk tijd verliezen in transport) maar toch uitdagend en niet overdruk (geen lange wachttijden voor de lift!).
Ik kan waarschijnlijk reizen op vrijdag, dan skien op zat-zon-ma om terug te reizen op dinsdag.

Waarschijnlijk is de TGV naar Grenoble of 1 van de andere treinstations in dit gebied de beste keus?
En dan welk skigebied voor iemand die graag rode pistes heeft en liefst weinig tot geen wachttijden?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 08 mrt 2023 13:54: verhuisd naar juiste categorie

Behalve Grenoble is ook Genève goed bereikbaar met de trein vanuit Parijs. Wel nog iets meer reistijd naar de skibestemingen.

Met een uurtje en een overstap op Chambery extra zijn ook alle grote skistations in Frankrijk te bereiken.

Les arcs, station Bourg st Maurice is een tgv halte. Hotelletje in 1600 regelen en je staat er met 20 min vanaf het station beneden.

Edwin van Riel

Voor les Arcs: hotel in Bourg st Maurice zelf kan ook (smorgens met de funiculaire vanaf de achterkant van het treinstation omhoog).

Als het toch maar voor 1 weekend is zal je niet al te veel bagage hebben. Ik zou dan ineens een hotel nemen in Arc1800 of Arc2000, dan zit je sneller aan de leukere pistes. Vanaf arc1600 lopen er om de 10 a 15 minuten gratis busjes naar de andere deeldorpen. Niet aan te raden met eigen skis + bagage voor 1 week, maar wel met de rugzak voor een weekend.
Zeker in Arc1600 is het smorgens en savonds drukker omwille van de mensen die de funiculaire nemen (o.a. dagjestoeristen dus).

Glide on!

1800/2000 is zeker ook goede optie!

Hotel in Bourg weet ik niet, vond t daar beneden een beetje troosteloos gebeuren worden de laatste keer dat wij er waren (al weer 4-5 jaar terug). Veel gesloten qua hotels & horeca. Zou tegenwoordig liever boven zitten.

Hebben een jaar of 10 beneden op de camping gestaan tot die verkocht werd aan een of ander mega concern.

Edwin van Riel

Er zijn treinen naar Moutiers. Tgv direct, vanuit Paris Lyon.
Met de bus dan naar Les trois vallees.
Je kan ook nog een halte verder naar Aime, en zit je zo In La Plagne.

Richting Briancon met de trein is ook een optie.
Sta je vanuit het station zo in de stad en aan de skipiste.
Je kan ook naar Genève gaan met de Tgv en dan zo naar de Zwitserse Alpen gaan.
Naar Chamonix met de trein is ook een optie.

Plaats een reactie