Rugbescherming: iemand tips?

@MichielVries ik kan eigenlijk zo snel niet vinden wat je bedoelt

@Rogier inderdaad. Ik zie zo’n nierbeschermer niet echt zitten eigenlijk. Ski je zelf ook met backprotector? En zo ja, welke ben je t meeste over te spreken?

Volgens mij zorgen deze alleen voor ondersteuning en niet voor impactbescherming.

Rogier op 10 mrt 2023 15:41

Hij beschermt wel maar wellicht minder dan een harde plaat. Ik heb hem vooral om harde schokken/klappen op te vangen van het skiën.

*bericht bewerkt door yoguido op 10 mrt 2023 16:01

@Rogier inderdaad. Ik zie zo’n nierbeschermer niet echt zitten eigenlijk. Ski je zelf ook met backprotector? En zo ja, welke ben je t meeste over te spreken?

stan1 op 10 mrt 2023 15:53

Yes zeker. Ik ski (mijn vrouw en kinderen ook) met backprotector. De meest prettige vind ik met D30 (Zelf van Xion, en mijn kinderen van l’armure francaise / en crashpants van xion) . En dit werkt echt heel erg goed, ik zou me over de effectiviteit geen zorgen maken. Deze heb ik zelf vooral met mountainbiken al goed uitgeprobeerd. En mijn dochter vorige week met skiën (een enorme klap op volle snelheid).

Dat zeggende heb ik ook jarenlang met een komperdell geskied die een meer klassieke bescherming had, deze vond ik ook erg prettig.

Click. Click. Peace

@Rogier maar als ik t goed begrijp vind je de D3O fijner dus?

En qua warmte heb je niet veel last van? Ik heb t nu al best snel warm eigenlijk 🙈

Komperdell claimt level 3 protection. Maar als je vervolgens naar de specs gaat is t toch level 2, net als D3O. Dus volgens mij redelijk vergelijkbaar qua bescherming dus.

met mijn d3o vest (xion) vorig jaar een flinke klapper gemaakt op een stuk rots met mountainbiken. OK, hij werd er niet mooier op, maar was bijzonder effectief. Had anders echt wel pijnlijk afgelopen denk ik ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 10 mrt 2023 16:34

Edwin van Riel

Ja ik vind d30 prettiger en het is warmer maar dat kun je prima aanpassen met kleding. (Laagje minder / dunner)

Click. Click. Peace

Een uitgebreide uitleg over waarmee je rekening moet houden als je een backprotector koopt kan je lezen op: https://www.sloperunner.com/how-to-choose-the-best-back-prot…

Als je een back protector kiest en je verwacht klappers op snelheid of in een omgeving met harde objecten (lees: tussen stenen, in het park, …) zou ik zeker ook kijken naar de EN 1621-2 certificatie (die aangeeft hoe veel energie wordt geabsorbeerd door de protector).

Ik heb zelf een Atomic AMID Live Shield vest die oorspronkelijk voor racing is ontworpen en daarom ook voldoet aan de EN 1621-2 Level 2 norm. De protector maakt geen gebruik van schuim of D3O, maar heeft een structuur die de nodige beschermende eigenschappen heeft. In deze video kan je een beter idee krijgen hoe dat eruit ziet:

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de beschrijving van “flexible” en “breathable” helemaal kloppen, en als je je zorgen maakt over het te warm hebben met een back protector kan ik je deze zeker aanraden.

Plaats een reactie