Wat is jullie ervaring met skilessen voor kinderen?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen die jullie hebben bij de skischolen (voor kinderen) in verschillende landen.

Mijn kinderen hebben les gehad in Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk.
Ervaring met beginnersklasjes op de kinderweide tot hoogste niveau in Frankrijk.

Zwitserland en Frankrijk (ESF) zijn ons het beste bevallen.
Duidelijke instructies na aanmelden, ze geven goed aan waar je verwacht wordt. Ter plekke is het wel even zoeken bij welke leraar ze in het groepje komen. Niveau’s zijn wel duidelijk aangegeven.
Groepen vertrokken en kwamen altijd netjes op tijd aan.
Na de les werd er verteld wat ze gedaan/geleerd hadden. Op welke pistes ze geweest waren en wat ze nog lastig vonden.

In Zwitserland werd er meer tijd besteed aan een wedstrijd en uitreiking van medailles. In Frankrijk alleen een speldje wat de leraar opspeld tijdens de laatste les.
Qua taal ging het prima, meestal werd er in het Engels gecommuniceerd. De NL kinderen werden bij elkaar in de groepen geplaatst.

In Oostenrijk vond ik het allemaal wat chaotischer. Veel verschillende niveaus in een groep. Vaak studenten die les gaven en geen overzicht hadden in de grote groepen. Chaos bij wegbrengen en ophalen. Wel weer veel aandacht voor wedstrijd en medaille uitreiking.

Mijn kinderen lessen de hele basisschoolleeftijd. De jongste 2 gaan voorlopig nog naar les de komende jaren. Die zullen dan allebei tot het hoogste niveau gaan (etoile d’or, ESF)
Soms denk ik wel eens, ik stop met die lessen. Altijd een heel gedoe om op tijd te brengen en de tijd in de gaten te houden om ze te halen.
Maar aan de andere kant leren ze goed skiën en hebben wij, als ouders, in de ochtend de tijd om zelf op pad te gaan.
Nog even volhouden. ;)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 06 mrt 2023 16:23: verhuisd naar juiste categorie

Het hangt ook wat van de leeftijd en ervaring af. De onze konden op 9 en 11 gewoon de hele dag mee skiën en tochten maken in Serre Chevalier bv. Blauw, rood, zwart, op tempo, verschillende condities … maakte niet meer uit. Op dat moment hadden ze étoile bronze bij ESF achter de rug en ik denk dat ze niet eens meer voor étoile d’or zijn gegaan.
Investeren in lessen loont zeker en we waren daarin wel wat fanatieker dan anderen. Het enige nadeel is dat je enkele jaren later een flink tandje mag bijsteken om de tieners nog te kunnen bijhouden 😉

Het hangt ook wat van de leeftijd en ervaring af. De onze konden op 9 en 11 gewoon de hele dag mee skiën en tochten maken in Serre Chevalier bv. Blauw, rood, zwart, op tempo, verschillende condities … maakte niet meer uit. Op dat moment hadden ze étoile bronze bij ESF achter de rug en ik denk dat ze niet eens meer voor étoile d’or zijn gegaan.
Investeren in lessen loont zeker en we waren daarin wel wat fanatieker dan anderen. Het enige nadeel is dat je enkele jaren later een flink tandje mag bijsteken om de tieners nog te kunnen bijhouden 😉

Hupla op 06 mrt 2023 12:11

Mn tieners hou ik inderdaad niet meer bij. 🤣 Veel te hoge snelheden.
Vanaf een jaar of 10 skiën ze makkelijk mee op rood, maar qua techniek kunnen ze dan nog wel wat bij leren.

Het hangt ook wat van de leeftijd en ervaring af. De onze konden op 9 en 11 gewoon de hele dag mee skiën en tochten maken in Serre Chevalier bv. Blauw, rood, zwart, op tempo, verschillende condities … maakte niet meer uit. Op dat moment hadden ze étoile bronze bij ESF achter de rug en ik denk dat ze niet eens meer voor étoile d’or zijn gegaan.
Investeren in lessen loont zeker en we waren daarin wel wat fanatieker dan anderen. Het enige nadeel is dat je enkele jaren later een flink tandje mag bijsteken om de tieners nog te kunnen bijhouden 😉

Hupla op 06 mrt 2023 12:11

*bericht bewerkt door Eliza op 06 mrt 2023 12:18

Wij hebben alleen maar ervaring met onze zoon van net 6 in Frankrijk bij een ESI skischool. Hij heeft zowel vorig jaar als dit jaar een week les gehad in de sneeuw en daarnaast voor het 3e jaar 7 lessen op de rollerbaan.
Ik moet zeggen dat het erg goed gaat en, het belangrijkst, hij vind het ontzettend leuk!

Klasjes met max 8 kinderen en ze maakten dit jaar serieuze tochten over de blauwe pistes door het gebied. Niet met (beginnende) studenten maar met ervaren leraren.
Zo lang hij het leuk vind blijft hij gewoon op les gaan in de sneeuw en misschien wil hij straks wel bij de skiclub van de rollerbaan hier.
Ik ben zelf heel fanatiek en ski ook van sept-april op de rollerbaan en ga met de die skiclub nog 2x per jaar naar de alpen dus vind het zelf uiteraard heel tof om te zien dat mijn zoontje het ook zo mooi lijkt te vinden. Ik ben trots :)

*bericht bewerkt door JeroenS op 06 mrt 2023 12:25

Hier alleen ervaringen in Oostenrijk
Denk dat het echt van het gebied afhankelijk is hoe je ervaringen zijn. Wij hebben Zell am Ziller gehad en daar was alles, ondanks de grote aantallen, prima georganiseerd. Een terugkoppeling met behaald nivo zoals in Frankrijk, hebben wij nooit gehad. Wel altijd netjes op tijd en op nivo ingedeeld. Dit jaar gingen ze ook na de eerste ochtend nog wisselen als de groepjes niet helemaal goed ingedeeld waren. In Zell am Ziller dede ze aan voorskien en op basis van 10m skien gingen ze indelen. In Nassfeld vroegen ze de ouders en werden ze daarna heel duidelijk na een aantal keren op de oefenweide (zonder ouders) netjes gingen herindelen waar nodig…

Hier alleen ervaringen in Oostenrijk
Denk dat het echt van het gebied afhankelijk is hoe je ervaringen zijn. Wij hebben Zell am Ziller gehad en daar was alles, ondanks de grote aantallen, prima georganiseerd. Een terugkoppeling met behaald nivo zoals in Frankrijk, hebben wij nooit gehad. Wel altijd netjes op tijd en op nivo ingedeeld. Dit jaar gingen ze ook na de eerste ochtend nog wisselen als de groepjes niet helemaal goed ingedeeld waren. In Zell am Ziller dede ze aan voorskien en op basis van 10m skien gingen ze indelen. In Nassfeld vroegen ze de ouders en werden ze daarna heel duidelijk na een aantal keren op de oefenweide (zonder ouders) netjes gingen herindelen waar nodig…

Nemrah op 06 mrt 2023 12:29

Zal inderdaad echt afhankelijk zijn van het gebied. Ik heb ook veel positieve verhalen gehoord over Oostenrijk. Waarschijnlijk hebben wij t gewoon wat minder getroffen toentertijd.

In Frankrijk trouwens geen ervaring met voorskiën.

Wij hebben alleen maar ervaring met onze zoon van net 6 in Frankrijk bij een ESI skischool. Hij heeft zowel vorig jaar als dit jaar een week les gehad in de sneeuw en daarnaast voor het 3e jaar 7 lessen op de rollerbaan.
Ik moet zeggen dat het erg goed gaat en, het belangrijkst, hij vind het ontzettend leuk!

Klasjes met max 8 kinderen en ze maakten dit jaar serieuze tochten over de blauwe pistes door het gebied. Niet met (beginnende) studenten maar met ervaren leraren.
Zo lang hij het leuk vind blijft hij gewoon op les gaan in de sneeuw en misschien wil hij straks wel bij de skiclub van de rollerbaan hier.
Ik ben zelf heel fanatiek en ski ook van sept-april op de rollerbaan en ga met de die skiclub nog 2x per jaar naar de alpen dus vind het zelf uiteraard heel tof om te zien dat mijn zoontje het ook zo mooi lijkt te vinden. Ik ben trots :)

JeroenS op 06 mrt 2023 12:23

Leuk hè, als ze t zo naar hun zin hebben! Onze jongste skiet nu voor t 2e jaar bij de ESF en kwamen we ook overal tegen. Heerlijk om t virus door te geven ;)

Wij zijn zeer te spreken over de Ecole Suisse de Ski, ESS in Zwitserland.
Een duidelijke visie, met omschreven leerdoelen/eisen in boekje, alles afgevinkt haal je weer een speldje hoger.
Tot nu toe altijd kleine groepjes en professionele leraren gehad.
Wat wij ook prettig vinden, is dat er les wordt gegeven in dagdelen. Ochtend les en middag gezellig als familie met elkaar vrij skiën. Of andersom.
In Grimentz waar wij aantal keer zijn geweest helemaal fijn; 10:30-13:00 les.
Zo konden we al vroeg de piste op en lekker met elkaar op pad, dan les en na de lunch weer samen skiën. Ben je geen vroege vogel, dan ook geen haast ‘s morgens.

Onze oudste twee zijn ooit begonnen in het Snowli weidje en inmiddels hebben ze de hele basis rits doorlopen. Na de Black League kun je blijven lessen en speldjes behalen in de SnowAcademy.
8 ‘kaasjes’ te behalen door meerdere leerdoelen in race, freestyle en freeride. Ze lessen dus nog steeds met heel veel plezier, inmiddels zijn ze 13 en 15 en skiën echt supergoed.
De jongste (9) heeft afgelopen week de red star gehaald en gaat volgend jaar naar de Black League.
We skiën overigens sommige jaren 2x per jaar, ze maken flink wat meters.

De professionele aanpak, de omschreven leerdoelen, de lestijden en de kleinschaligheid vinden we echt enorme pluspunten.

null

*bericht bewerkt door Marije77 op 06 mrt 2023 12:49

❄️

Wij zijn zeer te spreken over de Ecole Suisse de Ski, ESS in Zwitserland.
Een duidelijke visie, met omschreven leerdoelen/eisen in boekje, alles afgevinkt haal je weer een speldje hoger.
Tot nu toe altijd kleine groepjes en professionele leraren gehad.
Wat wij ook prettig vinden, is dat er les wordt gegeven in dagdelen. Ochtend les en middag gezellig als familie met elkaar vrij skiën. Of andersom.
In Grimentz waar wij aantal keer zijn geweest helemaal fijn; 10:30-13:00 les.
Zo konden we al vroeg de piste op en lekker met elkaar op pad, dan les en na de lunch weer samen skiën. Ben je geen vroege vogel, dan ook geen haast ‘s morgens.

Onze oudste twee zijn ooit begonnen in het Snowli weidje en inmiddels hebben ze de hele basis rits doorlopen. Na de Black League kun je blijven lessen en speldjes behalen in de SnowAcademy.
8 ‘kaasjes’ te behalen door meerdere leerdoelen in race, freestyle en freeride. Ze lessen dus nog steeds met heel veel plezier, inmiddels zijn ze 13 en 15 en skiën echt supergoed.
De jongste (9) heeft afgelopen week de red star gehaald en gaat volgend jaar naar de Black League.
We skiën overigens sommige jaren 2x per jaar, ze maken flink wat meters.

De professionele aanpak, de omschreven leerdoelen, de lestijden en de kleinschaligheid vinden we echt enorme pluspunten.

null

Marije77 op 06 mrt 2023 12:47

Hier ook hele goede ervaringen in Zwitserland. Onze oudste 3 hebben ook les gehad bij de ESS. Ze zijn heel consequent, wat alleen maar fijn is. 1 van de kinderen kon nog niet goed rutschen, dat werd ook netjes in t boekje genoteerd. Jaar er na gelijk aandacht aan besteed in de les en toen wel gehaald.
En inderdaad fijn dat de les voor een dagdeel is, is in Frankrijk ook bij ESF.

Ervaring in zowel Oostenrijk (Viehhofen en Köningsleiten) als Frankrijk (Valloire). Frankrijk (ESI) was van 0915 - 1145 uur waardoor je in de middag samen nog samen met de kinderen kon skiën of samen iets anders konden doen. Vonden wij wel gezellig. In Frankrijk spraken de docenten geen Nederlands, maar dat was voor de kinderen (nu 9 en 13) geen probleem. Wel fijn als er Nederlandstalige kinderen in de groep zitten.

Oostenrijk was de hele dag en een Nederlands sprekende docent. Doordat het de hele dag was, zie je elkaar op de piste wat minder. Kan ook een voordeel zijn :)

Al met al beide landen goede ervaringen waarbij ik zelf een lichte voorkeur heb voor Frankrijk. Maar zoals eerder gezegd zal het per land/gebied/school/docent enorm kunnen verschillen.

null

Dit zijn de levels van de Franse skischolen.
Wij zijn ooit overgestapt van Zwitserland naar Frankrijk.
We hebben toen het Zwitserse niveau doorgegeven en de ESF laten bepalen wat het beste aansluitende niveau was. Dat ging toen prima.

*bericht bewerkt door Eliza op 06 mrt 2023 13:28

Hier ervaring in Oostenrijk (Twee skischolen in Hinterglemm - Heli’s en dit jaar SKiLL, en Skischule Hirschegg in Kleinwalsertal) en in Frankrijk (Val Cenis, ESF). In Frankrijk en bij Heli’s in de ochtend, in bij SKiLL en skischule Hirschegg hele dagen.

Over beiden erg te spreken. Onze dochter is nu 7 en heeft in Frankrijk de gouden ster gehaald nu. Ze wil komende winter door voor de team etoiles. In Oostenrijk (SKiLL dit jaar) in de hoogste groep met de eigenaar van de skischool op pad, daar wil ze volgend jaar op snowboardles. Beide skischolen ook geen overdreven grote groepen, volgens mij maximaal 8 kinderen en ik merk dat ik dat ook veel fijner vind want zo is de aandacht goed verdeeld.

Ik kwam ze vorige week tegen op de steilste zwarten (ik zat in de gondel lol) en ben als moeder echt wel trots dat ze het zo goed doet! (En vooral het zo leuk vindt).

*bericht bewerkt door LoveToSki op 06 mrt 2023 13:34

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Hier het hele esf rijtje doorlopen en daarna nog 2 of 3 seizoenen de “classe competition”, ook bij de ESF. Helemaal niets op aan te merken.

Dochterlief sprak de eerste jaren geen woord Frans, maar kwam altijd lachend beneden.

Edwin van Riel

Wij hebben onze kinderen in hun eerste jaren in een skiklasje gehad ik Oostenrijk. Na 4 jaar les waarbij ze makkelijk een rode piste afkwamen zijn we overgestapt op privéles om meer te richten op techniek. Eerste keer 3 dagen van 2 uur, daarna 2 dagen van 2 uur. Bij privéles is er meer aandacht voor je kind en skiën ze relatief gezien meer dan in een klasje. De kinderen skiën heel mooi en makkelijk alle pistes af. Ik hou ze niet meer bij.

Onze kinderen hebben vanaf hun vierde jaar alleen in Oostenrijk les gehad, elk jaar in een ander gebied. Ging altijd prima. Beide kinderen zijn motorisch wel vaardig en pikten het snel op. Schoven bijna altijd ook gedurende de week nog 1 of 2 keer een klasje op. Skiën allebei al sinds hun 8e of 9e ofzo beter dan wijzelf (sneller, met meer souplesse en technisch vaardiger). De oudste is op z’n 10e overgestapt op snowboard, 1 jaar les gehad (elke dag een hoger klasje) en het jaar daarna freestyle lessen. Inmiddels lessen ze allebei (13 en 15) al een paar jaar niet meer.

Wat ik heel vervelend vond aan de lessen in Oostenrijk, is dat ze op een gegeven moment allebei in klasjes kwamen met kinderen die best wat ouder waren en dan gingen ze tijdens de les off piste skiën. Vonden ze zelf superleuk, dus ze kregen op een gegeven moment de neiging om te pas en te onpas de piste af te gaan omdat ze een leuk paadje zagen of een leuke off piste afdaling. Vonden wij niet zo geslaagd. Navraag bij de skischool leerde dat er tijdens de les wel degelijk aandacht werd besteedt aan uitleg over off piste skiën en hoe wel en hoe niet. Maar de instructie was in die hogere klasjes vaak in het Duits of Engels en dat kregen mijn kids dan niet goed mee. Dus die misten dan totaal de context van dat off piste skiën en vonden het de normaalste zaak van de wereld om dat gewoon zonder nadenken overal te doen. Dat is dus bij beide kinderen (in verschillende jaren en dus ook bij verschillende skischolen) gebeurt. Vonden we echt heel raar eigenlijk.
Sowiso is een behoorlijk deel van de ‘opvoeding’ in hoe je je over een piste beweegt, dat je niet keihard vlak langs iemand knalt, dat je even afremt als het druk is etc door ons gedaan. Tijdens de skiles kregen ze dat naar onze smaak iets te weinig mee.

Hier alleen ervaring in Oostenrijk.
De 1e keer was t meest relaxed, alleen met onze zoon nog buiten de vakantie, in Konigsleiten hadden ze net aan 6 klasjes staan met 6 tot 8 kinderen ofzo.

In de vakantie is het natuurlijk lastiger en drukker.
Westendorf (2x) was best aardig geregeld, niveaus zaten goed voor die kids, en iedereen had genoeg uitdaging, en genoeg ruimte om te verzamelen ondanks de drukte, even de 1e keer je weg zoeken en daarna ging het prima.

In Ellmau is het wat chaotischer, ruimte is eigenlijk wat te klein voor t verzamelen, en dat bovenop 1 top 3 skiliften en 2 skischolen terug komen schiet ook niet echt op aan het einde van de dag (vorig corona jaar kwam 1 skischool een half uur later terug, dat maakte wat minder chaos).

Dit jaar ook iets meer “moeite” met de niveaus, maar dat ligt ook vooral aan mijn kinderen, dus kan dat de skischool niet echt kwalijk nemen eigenlijk, en beide hebben in 3 dagen les (ze wilde nu verder met ons op pad) weer beter leren skien.

@t@sje : “schop” ze allebei naar Snowsafety.nl voor minimaal een theorie cursus. Opent de ogen wel. Risico is dat ze t leuk vinden en door willen 😉

Edwin van Riel

@t@sje

Mijn kinderen hebben hetzelfde traject doorlopen. Werden dus op jonge leeftijd ingedeeld bij relatief een stuk oudere kinderen (want (ver)gevorderd) en hebben een grote liefde ontwikkeld voor (bos)paden (niet per definitie alle offpistes). Met het skien door bospaden ontwikkelt het kind trouwens een balans op de skies, daar plukken ze de rest van hun leven de vruchten van. Hoe snel ze anticiperen op bepaalde situaties, bizar.

Op de piste skien was ‘‘saai’’, behalve bij het afskien (de wedstrijd). Met minder dan dan een podiumplek namen ze geen genoegen. Staat er een mannetje van 13 op de hoogste trede, terwijl 15/16 jarigen applaudiseren. En natuurlijk hele trotse ouders :-)

Mijn oudste is nu (bijna) 18 en skiet heel beheerst hard door. De laatste jaren skien we met Kerst. Jammer dat er weinig tot geen sneeuw ligt op de bospaden.

et het skien door bospaden ontwikkelt het kind trouwens een balans op de skies, daar plukken ze de rest van hun leven de vruchten van. Hoe snel ze anticiperen op bepaalde situaties, bizar. § CY325i op 07 mrt 2023 09:12

Niet te doen trouwens, je kids bij proberen te houden op die bospaadjes die ze met hun skiklasje gedaan hebben.

*bericht bewerkt door Powermage op 07 mrt 2023 11:22

Onze zoon is nu 7 en heeft 3 weken in Oostenrijk les gehad. Wij doen altijd 5 dagen les.

In Leogang was het goed geregeld en daar deden we de hele dag. Inclusief lunch dus. Vonden wij wel fijn, maar achteraf was het iets teveel voor een kind van 4 jaar denken we. Daarom doen we nu alleen nog ochtenden les. Het was in het Duits omdat het buiten het seizoen was, er liep wel 1 Nederlander bij toen dus die kon af en toe wel uitleggen. Maar ondanks zijn 4 jaar en eerste keer lessen en ook nog vooral in het Duits ging het heel goed. Zoon vond het allemaal prima en had leuke leraren en leraressen, het spelenderwijs leren was voor hem echt fijn.

Wagrain was chaotisch maar hij had wel een leuke juf. Daarbij kwam dat hij daar ook voor het eerst echt het gebied in ging. Zo trots als een pauw kwam hij terug. En daarna wilde hij meteen met ons die pistes laten zien en nogmaals skiën.

Afgelopen periode rollenbaan les gehad en dat heeft hem goed gedaan op techniek gebied.

Afgelopen week in Neukirchen was het ook leuk geregeld. Wel inderdaad wat chaos met wegbrengen maar hij werd ook goed ingedeeld op niveau. Hij heeft veel meters gemaakt en we kregen altijd wel feedback van de leraar. 's middags na de lunch lekker samen op pad en hij gaat echt als een malle.

Ik heb verder geen ervaring met Franse of Zwitserse lessen maar ik vind het Oostenrijkse wel fijn en ongedwongen en plezier staat wel voorop. Dat is mijn belangrijkste uitgangspunt. Lol hebben tijdens het leren. Zeker met de race en de medailles aan het eind! Hij wil nu alleen liever met ons mee dan op les maar wij willen sowieso de basisschool periode dat hij blijft lessen. Misschien bouwen we het aantal lesdagen wel af van 5 naar 4 als hij nog wat stappen maakt.

🏂

Hier alleen ervaringen in Oostenrijk
Denk dat het echt van het gebied afhankelijk is hoe je ervaringen zijn. Wij hebben Zell am Ziller gehad en daar was alles, ondanks de grote aantallen, prima georganiseerd. Een terugkoppeling met behaald nivo zoals in Frankrijk, hebben wij nooit gehad. Wel altijd netjes op tijd en op nivo ingedeeld. Dit jaar gingen ze ook na de eerste ochtend nog wisselen als de groepjes niet helemaal goed ingedeeld waren. In Zell am Ziller dede ze aan voorskien en op basis van 10m skien gingen ze indelen. In Nassfeld vroegen ze de ouders en werden ze daarna heel duidelijk na een aantal keren op de oefenweide (zonder ouders) netjes gingen herindelen waar nodig…

Nemrah op 06 mrt 2023 12:29

Welke skischool in Zell am Ziller ben je geweest?

mooi topic.
Komend jaar ga ik mijn dochter voor het eerst op skiles doen, als dat mag. Ze is dan 3,5 en ik zit eraan te denken om naar Fiss te gaan. Is er een minimumleeftijd? Ik lees veel verschillende dingen namelijk: van 2,5 lekker spelen en kennis maken met sneeuw en op skietjes staan tot min 4j om te mogen beginnen.
Nog aanbevelingen voor een skischool aldaar?
Ik lees aandachtig mee.

@StevieB: Onze zoon was 3,5 en heeft destijds in Bertha’s kinderland in de ochtenden skiles gehad. ‘S middags gingen we zelf met hem skiën/spelen. We hadden dit via een skischool in Ladis geregeld. Hij was aan de jonge kant maar mocht een ochtendje proberen. Vond ie het leuk: prima. Vond ie het niet leuk/was ie niet voldoende aan te sturen dan zouden ze hem in een peuterklasje zetten.

Het is al ff geleden maar volgens mij was het skiën en tussendoor een keertje wat drinken en ook wel eventjes een beetje zonder skies aan spelen in het kinderland. Eind van de week ging het klasje de ladisabfarht af.

Onze zoon stak van die lessen en aan het rommelen met ons in de middagen genoeg op om eind van de week prima op alle blauwe pistes beneden te komen.

*bericht bewerkt door t@sje op 10 mrt 2023 09:07

Onze jongens hebben 5 jaar (=5 weken van 5 hele dagen) les gehad, maar ik vond de vooruitgang tegenvallen.
Nu denk ik ook wel dat dat deels aan onze kinderen ligt. Die hobbelden lekker achter de groep aan en waren minder bezig met techniek willen leren.
Toen de oudste in groep acht zat (na de 5e week les) begon hij wel voldoende tempo te ontwikkelen. En dat ging niet in een mooie techniek, maar goed onder controle. De jongste, die het meest sportief is, had nog veel moeite en ging te langzaam op de hobbelige rode pistes. Daar moesten we dan veel te veel op wachten. En hij deed nog bijna alles in pflug.
We zijn 2 jaar niet geweest en ze hebben allebei op de indoor rolbaan les gehad. De oudste 13 en de jongste 16 lessen over 2 jaar.
Dit jaar zijn we weer gegaan en hoefden ze niet op les. Vooral de jongste heeft een enorme sprong gemaakt. Hij skiet nu mooi parallel en in een lekker tempo. Ik moet aardig mijn best doen om hem bij te houden. Heeft bijna dezelfde leeftijd als zijn broer toen die lekker op tempo ging skiën. Dus ik vraag me af, in hoeverre is de leeftijd van invloed?

Voor ons heeft lessen op de rolbaan dus veel opgeleverd, maar ik denk dat het goed is om alvast een basis in de sneeuw te hebben.

Ik denk dat het ook goed is om geen hoge verwachtingen te hebben, maar dat de nadruk op plezier moet liggen. Naarmate ze ouder worden zal de behoefte om beter te skiën ook groter worden.

*bericht bewerkt door Taan op 10 mrt 2023 09:59

Hier ook ervaring in Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland. Over Oostenrijk het minst tevreden, moesten beetje dagen lessen en grote groepen.

Frankrijk en Zwitserland vind ik beiden fijn. Niet te grote groepen, niveau systeem en halve dagen les. Al blijft het altijd wel afhankelijk van de meester/juf.
Mijn kinderen lessen ook op de borstelbaan t hele seizoen, in Frankrijk zijn ze daardoor vaak een van de jongste van hun groepje, ze skieën heel netjes, de jongste nog wel wat voorzichtig. Oudste sinds vorig jaar ook echt op snelheid.
Wat mij dit jaar op viel in Zwitserland dat mijn oudste (8jaar) bij de oudste helft van haar groepje hoorde (red star). Veel jonge kinderen met hoog niveau dus.

Mijn kinderen genieten van de lessen. Als de oudste niet meer zou willen mag ze in de sneeuw ook zonder les (wel lessen in nl dan) maar ze wil zowel in Frankrijk als in Zwitserland naar speldjes reeks compleet maken.

Onze zoon heeft drie jaar les gehad en daar is het bij gebleven. Het is gewoonweg geen groepskind.
Gelukkig heeft hij een paar enorm sterke benen (zwemmen, surival) en kon hij vanaf zijn 7e/8e mee met onze dagtochten.
Qua techniek zou hij nog wel wat kunnen hebben, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij overal als eerste beneden is. En goed beneden komt (ongeacht kleur piste) Wat hij misschien nu tekort komt aan techniek compenseert hij met een goede motoriek.
Ik zou het voor hem wel fijn vinden om hem een keer een paar uur privé les te laten geven. Hij skiet overigens liever buiten de piste dan erop. Voor hem zou het fijn zijn om dat verder te ontwikkelen.

It is an amazing world

Kleine kinderen technisch goed leren skiën in één weekje vakantie per jaar is sowieso lastig. Ze komen nog weg met zoveel basisfouten, zonder afgestraft te worden. Dus waarom zouden ze het beter willen doen? Ze missen bijvoorbeeld kracht in bovenbenen. Fatsoenlijk ploegbochtjes is al zwaar werken. Dus verwacht/verlang niet te veel van je kleintjes. Komt wel als ze ouder worden. Als ze maar plezier hebben en de ouders zorgen dat er niet te veel prestatiedruk komt… Je wil immers dat ze op die leeftijd wintersport met leuk associëren, niet met prestatiedruk.
Met dit in het hoofd zijn alle skischolen leuk waar ze enthousiast vandaan komen. Staan er kleintjes te huilen tijdens de les, dan vinden ze het niet leuk en zou ik de lessen afbreken.

Mijn jongste skiet vanaf 3.5 in Zwiterland, Aletsch Arena. Groot voordeel vind ik de lessen van 10u tot 13u. En de middag vrij. Geen haast in de ochtend en in de middag samen skien. Ook beginnen ze pas op maandag, heel relaxed als ze al kunnen skiën maar anders heb je op de zondag wel een uitdaging.

Ander voordeel is dat ze alle vaardigheden in hun systeem registreren. Daarmee delen ze je kind ook weer in. Eerste lesdag is het dus binnen 5 minuten de piste op, geen gedoe met voor skiën etc. Natuurlijk zijn er ook kinderen voor het eerst daar zijn en als die niet goed meekomen dan wisselen die kinderen van groep maar tot op heden maar 1 keer gebeurd.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen die jullie hebben bij de skischolen (voor kinderen) in verschillende landen.

Mijn kinderen hebben les gehad in Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk.
Ervaring met beginnersklasjes op de kinderweide tot hoogste niveau in Frankrijk.

Zwitserland en Frankrijk (ESF) zijn ons het beste bevallen.
Duidelijke instructies na aanmelden, ze geven goed aan waar je verwacht wordt. Ter plekke is het wel even zoeken bij welke leraar ze in het groepje komen. Niveau’s zijn wel duidelijk aangegeven.
Groepen vertrokken en kwamen altijd netjes op tijd aan.
Na de les werd er verteld wat ze gedaan/geleerd hadden. Op welke pistes ze geweest waren en wat ze nog lastig vonden.

In Zwitserland werd er meer tijd besteed aan een wedstrijd en uitreiking van medailles. In Frankrijk alleen een speldje wat de leraar opspeld tijdens de laatste les.
Qua taal ging het prima, meestal werd er in het Engels gecommuniceerd. De NL kinderen werden bij elkaar in de groepen geplaatst.

In Oostenrijk vond ik het allemaal wat chaotischer. Veel verschillende niveaus in een groep. Vaak studenten die les gaven en geen overzicht hadden in de grote groepen. Chaos bij wegbrengen en ophalen. Wel weer veel aandacht voor wedstrijd en medaille uitreiking.

Mijn kinderen lessen de hele basisschoolleeftijd. De jongste 2 gaan voorlopig nog naar les de komende jaren. Die zullen dan allebei tot het hoogste niveau gaan (etoile d’or, ESF)
Soms denk ik wel eens, ik stop met die lessen. Altijd een heel gedoe om op tijd te brengen en de tijd in de gaten te houden om ze te halen.
Maar aan de andere kant leren ze goed skiën en hebben wij, als ouders, in de ochtend de tijd om zelf op pad te gaan.
Nog even volhouden. ;)

Eliza op 06 mrt 2023 11:48

Mijn drie zoons alledrie 4 keer les bij ESF gehad, de oudste twee gaan super, de jongste was niks vorig jaar. Dit jaar heeft hij 6 keer les op een indoorbaan (rollerband) gehad. Het resultaat was bij hem verbluffend. We zijn vorige week in Frankrijk geweest, hij skiet parallel, zelfs vanaf rood, heeft veel meer vetrouwen, en goede controle. Ik ben er heel blij mee, en het scheelde inderdaad een hoop gedoe ter plekke !

Het is waarschijnlijk niet alleen het land, maar ook skischool-afhankelijk hoe de lessen zijn. In de (Oostenrijkse) plaats waar mijn kinderen (3 sportieve zoons) het hebben geleerd waren meerdere skischolen. Ik denk dat het persoonlijk is welke school het beste bij jou en je kinderen past. Ik was heel tevreden over de school waar mijn kinderen het hebben geleerd (sterk sport en techniek- gericht wat past bij mijn kinderen). Eerst drie jaar lang in de groepsles, daarna heb ik steeds een priveleraar ingehuurd voor mijn zoons. Dat vonden ze altijd geweldig vooral omdat ze dan ook naar alle funslopes gingen en overal waar het kan off-piste. Later hebben ze dat zelf zo gehandhaafd en vrijwel jaarlijks nog even een skileraar ingehuurd voor een paar uur om iets specifieks ( techniek of bep omstandigheid) te leren en om nog weer beter te worden. Ze (inmiddels 25 plus) skiën nu enorm goed (en meerdere keren per jaar), dus nu moet ik weer op les (rolbaan) om hen nog enigszins bij te kunnen houden, ook omdat mijn bovenbeenspieren met t ouder worden in kracht afnemen. Maar wel grappig dat ze zo’n fan van les zijn (gebleven) 😊.

Anne Marie

Plaats een reactie