Ski’s ala Atomic Redster XT

hi wintersport vrienden,

Mijn vrouw heeft - pre-corona - met veel plezier op de Atomic Redster XT’s geskied. Nu zou ik graag een paar als deze voor haar kopen, maar inmiddels zitten ze niet meer (met deze eigenschappen) in het assortiment en tweedehands vind ik ze ook niet. Dus, ik zoek jullie advies. Is er een hedendaags atomic model wat hierbij aansluit? Of van een ander merk?

Zij:

  • heeft 10 weken wintersport ervaring (vanaf haar 23e)
  • skied op medium snelheid
  • goede stijl op blauw en rood
  • heeft ervaren dat stevigere, zwaardere unisex skis (geen vrouwenmodel) haar beter bevallen

null

Ik zou voor de Atomic Redstar S7 gaan of als ze meer rebound wil hebben de S9 is .
Voor de lengte tot de kin nemen is een pure Slalom ski ook het meest allround.
Is een ski die je uit blijft dagen om steeds beter te gaan skien

Dank @Richardus. Dan begin ik daar!

De redster XT is een middenradius ski van geniddeld niveau. De atomic X7 of Q7 is dan de logische opvolger. De S9 in elk geval niet doen. Die is veel stijver dan die XT.

Bedankt voor die toelichting @toetersenbellen. Die S9 lijken me meer iets voor mijzelf ja. Ski al 12 jaar op redsters SLs

De S7 is weker dan de S9 en ben uitgegaan dat er een beter dan gemiddelde ski gezocht werd .

Vanuit het perspectief van een local, kom je met 10-12 weken ski ervaring net kijken. Een S9 is dan echt te hoog gegrepen (high end in de consumentenlijn).

Met 10-12 weken ervaring haal je bij lange na niet het potentieel uit zo’n ski. Of je moet buiten de wintersport om tijd en energie in het verbeteren van je techniek bezig zijn (les indoor/rollerbaan, conditie/krachttraining).

Ik ski nu ruim 30 jaar, gemiddeld 2 x p/jaar. Ik zie mezelf als iets meer dan bovengemiddeld. En dan krijg ik veelal complimenten dat ik technisch heel net ski.

Lezen is een vak want er staat S7 is weker en als je technisch netjes skiet daagt zo’n ski je juist uit om het beter te doen …
Dit terwijl een “weke” ski je fouten verdoezelt en ook minder grip heeft wat niet fijn is als je op een ijzige of steile piste staat.
Neem aan dat je toch wil groeien in het alpine skien en niet fouten in wil slijpen wat zo’n weke ski wel toestaat…

*bericht bewerkt door Richardus op 07 mrt 2023 12:14

Idd, lezen is ook een vak. Met 10-12 weken ervaring kom je in de ogen van een local net kijken.

Met 10-12 weken ervaring haal je bij lange na niet het potentieel uit zo’n ski. Of je moet buiten de wintersport om tijd en energie in het verbeteren van je techniek bezig zijn (les indoor/rollerbaan, conditie/krachttraining).

CY325i op 07 mrt 2023 11:54

Mee eens. Koop beter geen ski’s waar je ‘in moet groeien’, zeker niet met één weekje skiën per jaar.
Dat groeien gaat dan zo langzaam, dat je waarschijnlijk heel wat jaartjes zit te ‘knoeien’. Met als gevolg, al die jaren, een veel minder fijne skiweek. Het vertrouwen in je eigen kunnen neemt dan ook af, omdat je je steeds afvraagt, waarom het niet meer wil lukken.

Check! Volgens mij zeggen jullie hetzelfde :) die S7 lijken me interessant - maar ga ook de X7 en Q7 bekijken.

Zien jullie vanuit je expertise op dit vlak nog interessante modellen van andere Merken?

Hallo Nick
De dames skitest waar je veel aan hebt is deze link
https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…
De slalom skitest is deze https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…
Bij die laatste staat de S9 en zoals ik al eerder aangaf is de S7 weker .
Je kan de stijfheid onder de achterste binding voelen door de ski daar bij het belag vast te houden achterkant op de grond midden daatussen indrukken en daar voel je de kracht dus rebound van de ski
Hoe stugger hij is des te meer rebound hij geeft en des te beter zal je moeten skien om dat goed te kunnen gebruiken .
Wil je nog een wekere dan deze link https://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertung…

*bericht bewerkt door Richardus op 07 mrt 2023 13:15

Met 10-12 weken ervaring haal je bij lange na niet het potentieel uit zo’n ski. Of je moet buiten de wintersport om tijd en energie in het verbeteren van je techniek bezig zijn (les indoor/rollerbaan, conditie/krachttraining).

CY325i op 07 mrt 2023 11:54

Mee eens. Koop beter geen ski’s waar je ‘in moet groeien’, zeker niet met één weekje skiën per jaar.
Dat groeien gaat dan zo langzaam, dat je waarschijnlijk heel wat jaartjes zit te ‘knoeien’. Met als gevolg, al die jaren, een veel minder fijne skiweek. Het vertrouwen in je eigen kunnen neemt dan ook af, omdat je je steeds afvraagt, waarom het niet meer wil lukken.

Vinci69_ op 07 mrt 2023 12:34

Groeien gaat alleen langzaam als je niet de moeite neemt om een goede instructie voor de juiste skitechniek te volgen

Op vakantie kan je een bezoekje brengen aan een lokale wintersportzaak en kijken wat er in de aanbieding is of binnen je budget past. Foto’s maken en lekker 's avonds googlen naar de eigenschappen/doelgroep van je favorieten. Na drie dagen op je oude ski’s te hebben gestaan, ga je naar de skiverhuur en huur je de gemaakte keuze(s) een dagje en ga je vergelijken. Voelen ze goed en ski je er lekker op, dan passen ze bij je. Klaar.
Vind ski’s te persoonlijk om ze op advies van onbekenden aan te schaffen. En deze methode vraagt geen technische kennis van de ski’s.
Vaak, wanneer je koopt na huur, gaat er nog wel wat af van de prijs. Maar het kan ook lonen even te googlen naar betere aanbieden van de gekozen ski.
Zo heb ik mijn laatste ski’s gekocht en achteraf zou ik willen dat ik dat voor alle ooit eerder gekochte ski’s had gedaan.

Plaats een reactie