Wat te kiezen als lens om nog wat te zien bij sneeuw en mist?

Afgelopen vakantie heb ik twee dagen geskied bij sneeuwval (hoera, eindelijk viel het weer!) en in de mist. Ik krijg dan vaak last van lichte misselijkheid en duizeligheid omdat ik de piste en met name het reliëf daarin niet goed kan zien. Niet fijn, komt waarschijnlijk ook door de goedkope skibril.

Nu begrijp ik dat een skibril met een lens uit categorie 1 het contrast in die situatie zou moeten verbeteren, zodat je het reliëf weer ziet. Globaal zie ik opties voor een skibril met een los verwisselbare lens uit categorie 1 of een skibril met een meekleurende lens in de range van categorie 1 tot 3/4. Ik heb niet echt zongevoelige ogen en gebruik eigenlijk in de zomer hier in Nederland nooit een zonnebril.

Wie heeft hier ervaring met skibrillen/lenzen in categorie 1? Dus voor zicht bij mist en sneeuwval? Maken die hun pretenties waar, is het het geld waard? Ga je het reliëf echt weer zien? En zou iets met losse lenzen (per categorie) beter kunnen zijn dan een meekleurende lens, die verschillende categorieën afdekt?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Ik wil best wat geld uitgeven, maar dan moet ik wel weten dat het werkt.

*bericht bewerkt door @Marinus op 06 mrt 2023 14:57

Ik heb oakley prizm met meekleurende lens. Vind hem prima. Met slecht zicht heb ik, tjahh, slecht zicht. Een meekleurende lens kan nooit zo goed zijn als een specifieke lens voor die situatie. Dus t zal vast beter worden. Hoeveel beter, geen idee.

Ik heb er niet echt last van. Met volle bak zon vind ik m prima. Met slecht zicht is t inderdaad niet top. Maar ik vind t wel te doen. En geen 1 lens zal je dan perfect zicht geven

Heb van Anon een bril waar de lenzen met magneten vast zitten. Voor wisselen kun je heel snel erop en eraf klikken.
Cat 1 lens zie ik beter door dan zonder lens, maar helemaal goed zicht krijg je natuurlijk niet. Het scheelt voor mij in ieder geval genoeg dat ik het de moeite waard vind.

Ik heb een goed en een slecht weer bril. Maak 's ochtends de keuze welke ik die dag ga gebruiken. Verschillen zijn groot. Een Oakly Prizm Hi Pink en een Torch Iridium. Kost wat, maar regelmatig ergens in de aanbieding.

Een meekleurende (photochromatic) lens is altijd een compromis.

Een categorie 1 lens zal dus (normaalgesproken) altijd beter presteren bij mist en sneeuwval.

Ik gebruik een categorie 1 en een categorie 3 bril van Oakley. Topbrillen, de prijs viel mee omdat ik een tijdje de bekende websites in de gaten hield en een goede deal kon scoren.
Ik ben erg tevreden met mijn cat 1. bril t.o.v. van de andere brillen en ik vind de bril het geld waard.
Dat gezegd hebbende: Het is ook geen wondermiddel in de mist en sneeuwval. Een zonnetje met een cat 3 bril overtref je niet.

Fun Lovin' Skier

Anon m4, categorie 1 lens. = Prima.

Bla, bla, bla.

Ik heb een Giro bril met verwisselbare lenzen. Mijn oranje S1 lens is heel fijn met slecht weer maar ook die was op een gegeven moment niet toereikend genoeg met mist en sneeuw hoog in de bergen. Je hebt ook nog s0 maar die zijn zeldzaam.

Voor de zon heb ik een S4 lens, heerlijk ook!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Bij een goede lens zie je aanzienlijk beter met bril dan zonder bril, maar als het zicht echt heel slecht is ga je er niet ineens goed mee zien.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb Oakley Canopy bril met 3 lenzen, cat1 (bij grijs/slecht weer) en cat 3 (bij mooi weer) en een lens zonder iets (gewoon een heldere lens). Mijn ogen varen in mist en sneeuw het beste zonder bril eigenlijk (dan zie ik het meest) daarom heb ik gewoon een doorzichtige lens gekocht want zonder bril skieen is dan ook niet ideaal.

MW Janssen

Bij een goede lens zie je aanzienlijk beter met bril dan zonder bril, maar als het zicht echt heel slecht is ga je er niet ineens goed mee zien.

Shane op 06 mrt 2023 15:59

Dit. Wat echt niet te zien is, krijg je ook niet te zien met een topbril. Echte mist is altijd kut.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb een Atomic bril met een categorie 1 en een categorie 3 lens.
Afgelopen week de categorie 1 lens wel een aantal keren nodig gehad.
Je zicht wordt er wel iets beter van, maar verwacht ook weer geen wonderen.
Het kan wel net dat beetje verschil maken. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee.

Niet lullen, skiën!!!

Bij een goede lens zie je aanzienlijk beter met bril dan zonder bril, maar als het zicht echt heel slecht is ga je er niet ineens goed mee zien.

Shane op 06 mrt 2023 15:59

Precies dit.

Afdalen naar pistes in het bos is het beste wat je kunt doen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Voor de gebruikers van een categorie-1-lens: dat die het zicht niet weten te vergroten bij sneeuw en mist, ligt in de lijn van de verwachting. Maar weet zo lens wel het contrast te versterken in het sneeuwdek op de piste vlak voor je? Dat je daarin meer reliëf ziet, dan zonder die lens? En hoeveel meer dan? Dat is waar ik naar op zoek ben.

*bericht bewerkt door @Marinus op 06 mrt 2023 16:46

De Oakly Prizim is de beste en pink bij zware sneeuwval roze bij opklaringen en nog wit en donkere bij zon.
Je blijft contrasten zien zit ook een hele ontwikkeling en onderzoek achter dat Prizim verhaal

Voor de gebruikers van een categorie-1-lens: dat die het zicht niet weten te vergroten bij sneeuw en mist, ligt in de lijn van de verwachting. Maar weet zo lens wel het contrast te versterken in het sneeuwdek op de piste vlak voor je? Dat je daarin meer reliëf ziet, dan zonder die lens? En hoeveel meer dan? Dat is waar ik naar op zoek ben.

[@Marinus](/profiel/marinus) op 06 mrt 2023 16:43

Het is het zeker waard om een goede lens te kopen. Hoeveel procent het contrast exact versterkt wordt, geen idee, maar het verschil is nogmaals aanzienlijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ter vermindering duizeligheid/misselijkheid: probeer met je stokken contact met de sneeuw te houden. Scheelt echt!

Edwin van Riel

Ik krijg dan vaak last van lichte misselijkheid en duizeligheid omdat ik de piste en met name het reliëf daarin niet goed kan zien. Niet fijn, komt waarschijnlijk ook door de goedkope skibril.

Zelf gebruik ik het oranje vizier van mijn helm. Heb ook een slechtweerbril van ongeveer dezelfde kleur. Maar die heb ik nooit gebruikt omdat ik vrij kort daarna die helm had aangeschaft. Werkt allemaal zozo…
De enige oplossing die ik kreeg, toen ik dat ooit aan de skileraar in Frankrijk vroeg, is nu mijn forum handtekening.

Plus 1 voor Oakley Prizm Hi Pink.

Oakley komt in de reacties veel voorbij: de Prizm Rose en de Hi Pink lijken zeer geschikt voor de situaties die ik voor ogen heb. De Hi Pink nog meer dan de Roze, maar dan moet je er ook een lens bij nemen zoals de Jade, Sapphire of Torch als de zon gaat schijnen. Dat lijkt bij de Rose niet per se te hoeven, als je ogen goed tegen de zon kunnen, zoals bij mij (draag in de zomer nooit een zonnebril. Geen behoefte aan).

Is er hier ook ervaring met de Rose? De Hi Pink is zojuist al genoemd door @toetersenbellen.

De Rose is dezelfde tint/contrast als Hi pink, maar iets donkerder. De Rose is tov de Jade/sapphire/torch een stuk helderder,lichter en roser. Gaat ook nog wel okee met volle zon. Als je maar 1 lens wil dan beter de Rose nemen.

Ik heb een Hi Pink en een rose lens van Oakley.

In het algemeen gebruik ik ook erg lichte lenzen in vergelijking met anderen. De Hi Pink gebruik ik (te) vaak (helaas dus…); als er geen zon voorspelt wordt steek ik deze in mijn bril.

Bij wisselende en zonnige dagen de rose lens. Voor mij donker genoeg.

Ik ben zeker een fan van de hi pink. Wat een verschil met een simpele oranje bril die ik hiervoor had. Nog steeds zie je weinig bij slechte omstandigheden, maar ik zie met de bril op echt wel meer dan zonder een bril.
Dat ervaar ik niet met zo’n oranje bril.

Totales Vollidiot

1 lens vind ik altijd erg beperkend. Juist met slechter zicht vind ik een lichte lens een must. Heb dus ook altijd 2 lenzen bij me en best regelmatig nog ergens halverwege de dag gewisseld. Dat kan dus ook heel snel met magnetische lenzen.

Giro heeft een vergelijkbaar systeem als Oakley heb ik het idee, Vivid heet het (hebben ze naast gewone lenzen): https://www.giro.com/technology/vivid.html

null

Daarbij vind ik de Infra Red lens ook echt heel fijn met slechte omstandigheden, al heb je zelfs dan nog wel eens issues met zicht (zeker als het heel zwaar bewolkt is en ook nog eens sneeuwt). Zelf heb ik ook altijd meerdere lenzen mee met skiën, naast de S1 ook nog een S2 (Pink) en S3 (Onyx).

Daarnaast heeft Giro ook nog clear lenzen (S0) in doorzichtig en geel, maar die zijn niet voor alle brillen te krijgen. Die zijn ideaal voor avondski en allicht ook bij hele donkere wolken en sneeuw, maar die doen minder met het contrast.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 07 mrt 2023 11:21

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Heb zelf een Oakley Flight Path L met Hi Pink lens er in, vond het ideaal tijdens de zeer mistige dagen vorige weekin Saalbach Hinterglemm.
https://www.oakley.com/en-eu/product/W0OO7110S?variant=88839…

Ik ga me maar eens op dat spul van Oakley oriënteren. Met name de lenzen Rose en Hi Pink. En of ik daar nog iets schappelijks geprijsd omheen kan vinden. Heeft er iemand ervaringen met goede webshops die nu aan het einde van het seizoen leuke aanbiedingen hebben?

@marinus kleine tip naast alle beil en lensvarianten die al voorbij kwamen: lees in je post dat je op zoek bent naar een bril die contrast geeft voor de sneeuw onder je voeten (als ik t goed lees…) dat is altijd lastig en maakt je oriëntatie nog moeilijker. Naast een specifieke bril voor mist/sneeuw kun je volgende keer misschien proberen enkel naar een vast opject op je route kijken, piste paal, sneeuwlans/kanon, netje op de piste of een rots te kijken en alleen daar je focus op de houden. Dat geeft al veel meer balans. De oneffenheden op de piste kun je dan opvangen met je techniek, en als die nog niet perfect is daarmee bijschaven. Wie kun je hier iets mee.

Ik heb de Oakley flight deck XM met verwisselbare lenzen.
Hierin heb ik de black, pink en hi pink. Zeer tevreden mee.

@marinus kleine tip naast alle beil en lensvarianten die al voorbij kwamen: lees in je post dat je op zoek bent naar een bril die contrast geeft voor de sneeuw onder je voeten (als ik t goed lees…) dat is altijd lastig en maakt je oriëntatie nog moeilijker. Naast een specifieke bril voor mist/sneeuw kun je volgende keer misschien proberen enkel naar een vast opject op je route kijken, piste paal, sneeuwlans/kanon, netje op de piste of een rots te kijken en alleen daar je focus op de houden. Dat geeft al veel meer balans. De oneffenheden op de piste kun je dan opvangen met je techniek, en als die nog niet perfect is daarmee bijschaven. Wie kun je hier iets mee.

Pascal6 op 08 mrt 2023 08:43

Goed punt! Daar ga ik in deze situaties ook eens goed op letten.

Leuke hoor, zo forum! Bedankt allemaal.

*bericht bewerkt door @Marinus op 08 mrt 2023 12:18

Handige lijst voor alle Oakley lenzen

null

Inmiddels heb ik een bril van Oakley met Prizm en een bril van Smith met Chromapop. Niet dezelfde VLT en daarom moeilijk te vergelijken, maar ik ben erg fan van de Smith Chromapop storm lens. Weinig licht is nog steeds weinig zicht, het is geen wondermiddel, maar ik merk zeker verschil met wat ik hiervoor had.

Plaats een reactie