'Diefstal' van ski's

Zag zojuist een artikel over dit onderwerp:
“In de regio Landeck (o.a. Ischgl) zijn opvallend veel ski’s gestolen. Niet altijd met kwade opzet”.

De eenvoudigste manier om dit tegen te gaan is om één ski te wisselen met één van je groepsgenoten en dan stallen. Dus je stalt een paar skies die niet bij elkaar horen.
Dieven slaan ze over (ze gaan echt niet op zoek naar de andere ski, gestald in een paar rekken verderop) en incidentele ‘dieven’ zien snel genoeg dat ze de verkeerde paar ski’s te pakken hebben.
Scheelt ook weer extra bagage in de vorm van skisloten. Geen garantie uiteraard, maar je maakt het ze zo wel, met weinig moeite, minder makkelijk.

Paar biertjes minder in de apres ski zou wellicht ook al veel “diefstallen” Voorkomen. Maar idd “mixen” doen we eigenlijk altijd. Slotje alleen als we bv 2 paar ski’s pp mee omhoog hebben en ze langere tijd ergens staan. Dan gewoon binnen (aankomst cabine oid) en ff kabeltje er door.

*bericht bewerkt door evr66 op 11 mrt 2023 07:40

Edwin van Riel

De aller beste manier om diefstal van ski’s te voorkomen is dan maar te gaan snowboarden 😛

De aller beste manier om diefstal van ski’s te voorkomen is dan maar te gaan snowboarden 😛

Hooykaas op 11 mrt 2023 07:52

Klopt. Mijn skis zijn inderdaad nog nooit gestolen. 😉
De skis van mijn vriendin ook niet. Die staan regelmatig met mijn snowboard en een kabeltje aan het rek vast.

🏂

Mijn snowboard ook nog nooit 😉. Ligt al 30 jaar in de garage thuis.

Edwin van Riel

Mijn snowboard is nog nooit ontvreemd, maar die van mijn zwager wel eens. Door de zwaartekracht😅 Had ie toen maar een ankle-leash

Ik leg ze altijd gewoon in de sneeuw. Vanuit zo’n rek pakken ze ze veel sneller.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In januari 3 paar ski’s gestolen in Saalbach van vrienden.
Ze hadden ski’s gewisseld, maar ze hebben “toevallig” 1 volledig paar en dus 2 losse ski’s meegenomen. Het complete paar was wel al 10 jaar oud, dus daar hebben ze weinig aan. De volgende ochtend vroeg nog gaan kijken of we de ski’s nog konden vinden, want ze waren wel na de apres ski kwijtgeraakt. Maar niks meer gevonden.
Later ook nog iemand die in de apres ski een helm van een van onze vrienden wilde meenemen, terwijl we er gewoon bij stonden. Na een opmerking gemaakt te hebben dat hij zijn eigen spullen, maar mee moest nemen, zagen we hem bij een andere tafel hetzelfde proberen. Na ook hier een opmerking over te hebben gemaakt, kreeg een vriend de opmerking dat hij maar mee naar buiten moest komen. Dit uiteraard maar niet gedaan. Maar alleen de brutaliteit al.

Niet lullen, skiën!!!

Die ski’s die niet in de rekken staan maar waar je je nek over breekt als je naar het terras wil lopen, kunnen me gestolen worden.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Als het uit rekken beneden is, vraag ik me af of het veel zin heeft, dan trekken ze gewoon een hoop uit een rek en rijden ermee weg.
M’n ski’s zijn ook nog nooit gestolen, maar die zijn nog niet verder dan Zoetermeer gekomen.
M’n snowboard zet ik wel een slotje op. Ken genoeg mensen waarvan het board wel is gestolen. Wel weer op een typische plek zoals in de buurt van een gondel vanuit het dorp of het dorp zelf bij een après ski tent.

Ieder jaar komt dit item weer in het nieuws. Het is dan ook wel erg makkelijk rekken vol zonder slot ,nog eenvoudiger dan in Nederland een fiets stelen. Ski wisselen met andere is maar gedeeltelijk afdoende, heb je dure ski’s dan zoeken ze de tweede er wel bij. Kan nooit ver weg zijn.
Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt ,maar ski’s van 8 jaar oud met gebruik sporen is niet heel interessant.

Ik leg ze altijd gewoon in de sneeuw. Vanuit zo’n rek pakken ze ze veel sneller.

Roy83 op 11 mrt 2023 08:45

Daar zouden ze eens een topic over moeten openen. Schan-da-lig.

Ik leg ze altijd gewoon in de sneeuw. Vanuit zo’n rek pakken ze ze veel sneller.

Roy83 op 11 mrt 2023 08:45

Zo van, 'klaar voor de start? Klik, klik"… en weg zijn ze.
Alsof je je auto met lopende motor parkeert 😁.

Ik leg ze altijd gewoon in de sneeuw. Vanuit zo’n rek pakken ze ze veel sneller.

Roy83 op 11 mrt 2023 08:45

Zo van, 'klaar voor de start? Klik, klik"… en weg zijn ze.
Alsof je je auto met lopende motor parkeert 😁.

Vinci69_ op 11 mrt 2023 11:03

En dan 20m verderop keihard onderuit naaien omdat de bindingen toch niet passen

Wel een nadeel van de populaire bindingen op rail.

Edwin van Riel

Wel een nadeel van de populaire bindingen op rail.

evr66 op 11 mrt 2023 12:38

Wat ik op drukke plekken wel eens doe, is één van de achterbakken een heel stuk vooruit schuiven. Dat helpt alleen bij vergissingen, niet bij diefstal natuurlijk.

Zag zojuist een artikel over dit onderwerp:
“In de regio Landeck (o.a. Ischgl) zijn opvallend veel ski’s gestolen. Niet altijd met kwade opzet”.

De eenvoudigste manier om dit tegen te gaan is om één ski te wisselen met één van je groepsgenoten en dan stallen. Dus je stalt een paar skies die niet bij elkaar horen.
Dieven slaan ze over (ze gaan echt niet op zoek naar de andere ski, gestald in een paar rekken verderop) en incidentele ‘dieven’ zien snel genoeg dat ze de verkeerde paar ski’s te pakken hebben.
Scheelt ook weer extra bagage in de vorm van skisloten. Geen garantie uiteraard, maar je maakt het ze zo wel, met weinig moeite, minder makkelijk.

Vinci69_ op 11 mrt 2023 00:48

Leuk al die ervaringen en ideeën om het tegen te gaan.

Maar toch ben ik benieuwd naar het stelen zonder kwade opzet??

Neem je dan per ongeluk die dure poeder bakken mee terwijl het al 3 dagen niet gesneeuwd heeft, alle poeder plat gereden is en en het de volgende dag zonnig is ofzo? Of pakte ze dan dat oude gare snowboard terwijl ze die Jones flagship wilde hebben?

Help me even met wat context bij stelen zonder kwade opzet…😉

🏂

Help me even met wat context bij stelen zonder kwade opzet…😉

Martin9 op 11 mrt 2023 20:13

Huurski’s waarbij de dief per ongeluk jouw set pakt i.p.v. zijn eigen set. Waren dezelfde ski’s van dezelfde verhuur, alleen andere lengte.

Help me even met wat context bij stelen zonder kwade opzet…😉

Martin9 op 11 mrt 2023 20:13

Ik snap het ook nie hoe je daar in slaagt, maar een maat heeft ooit eens na de lunch de verkeerde ski’s aangeklikt zonder het beseffen.
Pas toen we 2 uur later in een kabinelift stonden waar je de ski’s uit moet doen viel me op dat die ski’s die hij vasthield 20 centimeter boven zijn hoofd uitstaken. Dat leek me zelfs meer dan 25 jaar geleden voor een gemiddelde skiër nogal lang…
Bij nader onderzoek bleken het niet zijn huurski’s maar vrij nieuwe ski’s uit de een winkel in Den Haag te zijn.
Wij snel terug naar de plek waar we hadden geluncht, maar het was toen al late middag en iedereen was al uit dat bergrestaurant vertrokken.
En zijn huurski’s? Wel, die lagen er nog…
Ski’s dus maar weer gewisseld en tot de dag van vandaag vraag ik me nog altijd af of die arme Hollander zijn ski’s daar ooit nog heeft terug gevonden…

Help me even met wat context bij stelen zonder kwade opzet…😉

Martin9 op 11 mrt 2023 20:13

Huurski’s waarbij de dief per ongeluk jouw set pakt i.p.v. zijn eigen set. Waren dezelfde ski’s van dezelfde verhuur, alleen andere lengte.

Vinci69_ op 11 mrt 2023 21:56

Was dit toevallig Saalbach, januari 2018? Ik ken een reisgenoot die eens een verkeerd paar ski’s heeft meegenomen na de lunch. Zelfde model, zelfde verhuur, alleen een paar centimeter langer 😂

Iemand bij ons in de groep had ook de foute set bij, 7 cm langer en een ander model maar wel van dezelfde verhuur.

Ochtend erna kon hij zijn eigen materiaal weer meenemen bij het verhuurbedrijf.

Huurski’s waarbij de dief per ongeluk jouw set pakt i.p.v. zijn eigen set. Waren dezelfde ski’s van dezelfde verhuur, alleen andere lengte.

Vinci69_ op 11 mrt 2023 21:56

Was dit toevallig Saalbach, januari 2018? Ik ken een reisgenoot die eens een verkeerd paar ski’s heeft meegenomen na de lunch. Zelfde model, zelfde verhuur, alleen een paar centimeter langer 😂

JelmerF op 12 mrt 2023 09:25

Haha, nee dat was al wat langer geleden. Maar jouw recentere ervaring bevestigt wel dat dit nog steeds gebeurd.
Gelukkig konden wij voorkomen dat die man er op vertrok en door zijn reactie gingen we niet uit van kwade bedoelingen.

Help me even met wat context bij stelen zonder kwade opzet…😉

Martin9 op 11 mrt 2023 20:13

Huurski’s waarbij de dief per ongeluk jouw set pakt i.p.v. zijn eigen set. Waren dezelfde ski’s van dezelfde verhuur, alleen andere lengte.

Vinci69_ op 11 mrt 2023 21:56

Yep, vorig jaar nog. Ik wil mijn skis pakken… weg! Wel eenzelfde paar van dezelfde verhuur, andere lengte. Ik naar de verhuur (200m lopen), gedoe - verhaal over aangifte (huh, jullie rekenen toch standaard 10% opslag voor schade / verlies), uiteindelijk voor de laatste middag nog even een andere set gekregen. Ingeleverd, en ja die andere set staat daar ook nog. Die opgehaald… en toen kwamen ze er achter dat iemand anders mijn skis dus al had ingeleverd. Stonden keurig achter in het werkhok om weer opgepoetst te worden. Zucht.

Bij mijn kinderen kwam dit vroeger ook vaak voor, dat een ander kind er klaarblijkelijk per ongeluk met de verkeerde huurski’s vandoor was. Kan gebeuren. De verhuurder werd er niet koud of warm van en ging er vanuit dat de ski’s uiteindelijk allemaal weer terugkwamen. Leverde dus geen gedoe op. Zelf heb ik sinds vorig jaar Atomic Cloud 12 ski’s. Deze zijn zwart en lijken enorm op atomic cloud 9 ( geloof ik, of mssch 10?) ski’s die veel worden verhuurd. In een week was ik drie keer mn ski’s kwijt (twee keer bij de hut, een keer bij de gondel) door dames die per ongeluk dachten dat dit hun huurski’s waren. Gelukkig pasten ze niet, qua binding en/ of lengte, dus ze kwamen terug, maar wel erg vervelend. Ik heb daarom naamstickers gekocht en op mn ski’s geplakt. Wel suf, maar t helpt wel. Dit jaar geen probleem.

Anne Marie

Plaats een reactie