Kleinschalig wintersportgebied gezocht

Mijn vrouw en ik hebben dit jaar met onze pubers voor het eerst geskied in Finland.
Met name de kids vonden het geweldig en willen zelfs de zomervakantie ervoor opgeven :)
Hebben jullie tips voor een skigebied voor februari 2024:

  • voor beginners
  • kleinschalig
  • en te doen voor mensen met hoogtevrees?

Alvast dank!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 12 mrt 2023 09:05

Zuid Duitsland en Vogezen.
Kleine reisafstand, kleine gebieden.
Feldberg keertje gedaan. Pistepas is ook geldig voor omliggende mini gebiedjes. Die passen bij je wensenlijstje. Feldberg zelf zou ik mijden vanwege de drukte.

Waar uit de hoogtevrees zich in? Als je over een diepte moet met een lift of op de piste zelf?

Zolang je niet naar de Zupsptiz zelf gaat is dit gebied met Ehrwald en Berwang mogelijk wel een optie.

Kleinwalstertal wellicht? Ben ik nooit geweest maar dat weten anderen hier wel.

NB Zoek ook even op hoogtevrees in het forum, is al meermaals over geschreven, mogelijk zitten daar nog goede tips bij

*bericht bewerkt door HN65 op 12 mrt 2023 09:20

Hoogtevrees en wintersport zijn een uitdagende combi. Wellicht skigebieden met veel sleepliften? De iets grotere gebieden hebben al snel stoeltjesliften en/of gondels.

Waar uit de hoogtevrees zich in? Als je over een diepte moet met een lift of op de piste zelf?

Zolang je niet naar de Zupsptiz zelf gaat is dit gebied met Ehrwald en Berwang mogelijk wel een optie.

Kleinwalstertal wellicht? Ben ik nooit geweest maar dat weten anderen hier wel.

NB Zoek ook even op hoogtevrees in het forum, is al meermaals over geschreven, mogelijk zitten daar nog goede tips bij

HN65 op 12 mrt 2023 08:56

Bedankt!
Eigenlijk beiden maar vooral op de piste zelf want in stoeltjes liften probeer ik niet te kijken.
Goede tip. Ga ik even doen.

Brand is kleinschalig, er zijn vooral blauwe en rode afdalingen. Bovendien is de reisafstand goed te doen. Ik ben er vorig jaar geweest, met de trein tot aan Bludenz. (We waren wel met 7 personen, maar 4 daarvan zijn met auto gekomen) In principe heb je geen auto nodig. Wel handig om even in Bludenz boodschappen te doen. Zaten in Landal Brandnertal. Zaten er vorig jaar maart. Voordelige skipas voor alleen Brandnertal. Als je meer wilt dan kun je skipas voor de Montafon nemen. ( hebben we niet gedaan)

Als je kleinschalig en niet te steil zoekt, zou ik eerder kijken in Noorwegen. Ben zelf in Geilo en Voss geweest, al is dat al wel 30 jaar geleden.

Bieberwier is misschien een optie. Geen grote hoogtes hier. Je kunt ook naar Lermoos, Ehrwald wat in de buurt ligt. En de afstand is ook een pluspunt.

Werfenweng, leuk dorp mooie pistes en uitzichten. Filzmoos, Tauplitz.

Dienten Die Alte schule

Na Finland gaat alles in de Alpen in het hoogseizoen een teleurstelling zijn.
Ik zou opnieuw het in Scandinavië zoeken.
In Zweden heb je diverse gebiedjes die sneeuwzeker, vooral heuvelachtig en zeer geschikt voor beginners zijn.
Qua reistijd iets verder, maar stukken minder druk dan de Alpen in de krokusvakantie.

Vitales Land zitten diverse kleinschalige dorpjes en skigebieden bij. Goed aan te rijden, relatief rustig, ook in hoogseizoen en geschikt voor beginners.

Wel wat verder rijden maar Fanningberg voldoet zeker!

Gadgetfreak

Sonnenkopf Vorarlberg

How snow can you go?

Ik zou het ook weer in Scandinavie zoeken. Veel kleine gebiedjes. Kijk bv is in omgeving van Salen in Zweden

*bericht bewerkt door Marco68 op 13 mrt 2023 08:13

Ik denk dat Winterberg in Duitsland perfect aansluit op al jullie wensen.
En het is ook nog eens dicht bij.
Het is echter géén sneeuwzeker gebied. Bekijk het gebied maar eens op de vele youtube filmpjes.

Solbergbacken, is een heel leuk kleinschalig skigebied, met sleepliften.
Solberg is een echt Zweeds sneeuwzeker wintersport plaatsje aan het begin van Zweeds Lapland, met de helling, een leuke bosafdaling en een sledeafdaling, het heeft een gezellige bar/restaurant, met verse Producten en Nederlands gesproken dus ook Nederlandse snacks.
Sneeuwscootertochten, sledehonden rijden, ijsvissen, langlaufen etc etc

Trysil of Voss in Noorwegen is Salen in Zweden

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 13 mrt 2023 15:50

May the ski force be with you !!

Wij zijn deze voorjaarsvakantie naar Balderschwang geweest. Ligt in Zuid-Duitsland (Hornerdorfer). Kleinschalig skigebied met zo’n 40 km pistes. Het was hartstikke rustig, nooit hoeven te wachten bij de liften. Het skigebied is heel gemoedelijk, nergens wordt het echt steil. Mooie brede afdalingen tussen de bomen. Het gebied gaat tot 1500 meter, dus ook niet heel hoog. En het skigebied ligt in een prachtige omgeving. Leuke berghutjes. En de prijzen van de skipassen en accommodaties zijn ook interessant. Het dorp zelf is erg rustig. Er is niet eens een supermarkt, dat misten wij wel. Daarvoor moet je nog wel een kwartiertje rijden met de auto.

Sankt Johann i.T. ( https://www.wintersport.nl/dorpen/st_johann_in_tirol… ) Is denk ik ook een goede optie. Kleinschalig gebied, gezellig en mooi dorp met autovrije kern. De pistes liggen veelal tussen de bomen. Prima aan te rijden vanuit Nederland. Sankt Johann in Tirol deelt een berg met Kitzbühel (Kitzbüheler Horn), maar is niet verbonden met Kitzbühel. Je kunt een skipas kopen die je ook de mogelijkheid geeft te skiën in Lofer en Waidring (Steinplatte). Mocht je willen, dan liggen Fieberbrunn (met de verbinding naar Saalbach Hinterglemm), Kitzbühel en SkiWelt Wilder Kaiser heel dichtbij.

*bericht bewerkt door MennodeGroot op 13 mrt 2023 17:57

Menno skis… a lot!

Plaats een reactie