Aaibare cheater GS (met raceplaat)

Nadat ik afgelopen week in één van de vele eitjesliften rondom de Sellagroep waar je je ski’s mee in de cabine neemt merkte dat er een schroef midden in mijn systeembinding zich aan het loswerken was, dacht ik: “die zal ik in het bergstation maar snel even terug aanschroeven”.

Eens daar aangekomen ben ik dan tot de niet zo aangename conclusie gekomen dat de schroef op de desbetreffende ski zich niet meer liet aanschroeven (lees: draaide dol 😕), en bij nadere inspectie op de andere ski helemaal pleite was 😱.

null

Aangezien ik vermoedde (maar niet helemaal zeker was 🤪) dat de schroeven in kwestie niet noodzakelijk van structureel belang waren voor de binding, maar eerder van invloed waren op de flex en/of demping onder de voet, heb ik het maar geriskeerd om het laatste anderhalf dagje verder te skiën (zonder brokken 😉).

Desalniettemin denk ik dat de tijd gekomen is om na 9 jaar afscheid te nemen van mijn trouwe Blizzard G-Power FS IQ, die ik over de jaren heen waarschijnlijk meer op de proef hebt gesteld dan een ski verdient, als ik kijk naar de staat van de pistes die het belag hebben gezien, of het aantal keren dat zij onvrijwillig werden gelanceerd als ik van iets te dichtbij kennis maakte met de sneeuw 🙃.

Dus nu ben ik aan het uitkijken naar een waardige opvolger, bij voorkeur eentje die de lat net iets hoger legt.

Mijn buikgevoel zegt dan: cheater GS met een radius van rond de 18 meter, waarschijnlijk met raceplaat. Het soort ski dat kan bijten als je er te aardig voor bent, maar gegeven de juiste input zich heel aaibaar kan laten skiën op alle soorten piste. Eentje waarmee je met vertrouwen een hoge kantenhoek kan opzoeken en dat met tonnen grip beloont. Het schoeisel waarmee instructeurs van enig niveau 's ochtends skiërs met enkele jaren ervaring op sleeptouw nemen, om in de namiddag zelfverklaarde race-toeristen een poepje te laten ruiken op een technische afdaling.

Daarmee maak ik het wel duidelijk, denk ik 😂. Ik denk dat ik een beetje op zoek ben naar dezelfde ervaring als toen ik de opstap maakte van een consumenten-SL met rental-binding naar een FIS SL met raceplaat/binding: torsiestijfheid en flex die voor een niet te evenaren stabiliteit en kantengrip zorgen, maar je even goed in een schietstoel zetten als je ze niet de baas bent.

Over mezelf: 1.82 en (rond de) 80kg, redelijk fit voor iemand die eind vorige eeuw al een twintiger was (maar ook niet extreem sportief). Ik kan behoorlijk skiën (in vergelijking met de meeste toeristen), technisch gezien kan je mij waarschijnlijk ergens plaatsen tussen niveau Anwärter/Landes, afhankelijk van het moment van de dag en het soort piste waarop je me tegenkomt – net zoals een buckelpiste heb ik ups en downs 😉.

Ik ben op zoek naar een performance-oriented zuivere piste-ski, het “all-mountain” concept vind ik maar niets. Het mag een veeleisend beestje zijn, zolang er in dat temperament ook een paardje zit dat te temmen valt door de juiste berijder 🤠. Verder mag je uit het feit dat ik bijna 10 jaar heb gedaan met mijn huidige paar afleiden dat ik voor top-ski’s niet noodzakelijk een top-prijs wil betalen 😛.

Als jullie ergens onderweg jullie ski-carrière voor een gelijkaardige keuze hebben gestaan, hoor ik graag wat jullie gekozen hebben, en waarom ik dat ook zou moeten overwegen.

Goedemorgen Morzel, heb erg moeten lachen om je verhaal. Toch nog een hoogtepuntje meegemaakt op deze grijze maandagochtend. Om dan terug te komen op je onderwerp: na 9 jaar en 2 losse schroeven lijkt het me inderdaad tijd voor een nieuw setje ski’s. Je uitspraak “net zoals een buckelpiste heb ik ups en downs” is erg herkenbaar.

Wat hebben jullie gekozen bij een vergelijkbaar moment in je ski-carrière? Goede vraag, denk dat ik wel een antwoord heb. Een aantal jaar geleden (2018) heb ik een seizoen les gegeven als Anwärter leraar op m’n Fischer Motives (all-mountain, weinig uitdagend). Lesgeven ging allemaal prima, vooral omdat de snelheid laag licht en het niveau van de cursisten ook. Maar tijdens lerarentrainingen had ik het moeilijk. Dat kwam voor een groot deel door de wekelijkse woensdagochtendkater, maar ook het materiaal speelde een rol. De ski’s klapperden tijdens carve bochten en op harde pistes. Afijn, aan het einde van het seizoen was het tijd om te upgraden. Na wat setjes geprobeerd te hebben viel de keuze op de Fischer RC4 Curv GT. Een 78mm brede pisteknaller, met race-genen. Wat een verademing! Ineens vielen de puzzelstukjes van de lerarentrainingen op hun plek.

Waarom is de keuze op die ski’s gevallen? Op hoge snelheid gaf hij me ontzettend veel vertrouwen, veel meer dan de Atomic X9 WB. Maar in papsneeuw en buckels wordt je voelbaar wat geholpen door de extra mm’s onder de voet. De ski heeft geen enkele off-piste aspiraties, net als ikzelf overigens. Destijds heb ik nog een Salomon S/race MT geprobeerd, was een kanshebber, maar uiteeindelijk vond ik die te soft. Ook nog een Atomic G9 en een Head WorldCupRebels GS (geen idee hoe die precies heet) geprobeerd. Maar die waren me beiden veel te heftig. Kon er geen mooie kurzschwung-bochten mee draaien. Komt wellicht door mijn beperkte gewicht (69kg), of beperkte techniek. Een Atomic S9 vond ik dan weer te bijterig. Dus daarom in het segment uitgekomen tussen (consumenten) SL en GS, met een radius van 14-16 meter.

Ik kan je met mijn keuze moment in het achterhoofd het volgende adviseren: ga verschillende ski’s proberen. Vooraf was ik er na de nodige uurtjes desk-research zeker van dat het de Atomic X9WB zou gaan worden. Als je de verschillende ski’s na elkaar probeert, met dezelfde condities, ga je de verschillen pas echt merken. In de categorie “aaibare cheater GS met raceplaat” zou je kunnen kijken naar een Head WorldCupRebeld E-speed EVO, Rossignol Hero Elite LT Ti, Salomon S/Race GS 12, Fischer RC4 WorldCup RC PRO etc. etc.

Veel succes met je keuze, en veel plezier ook vooral. De ontdekkingstocht naar een nieuwe set ski’s is voor ons als winterpsort nerds toch vaak iets om enthousiast van te worden. Houd je ons op de hoogte waar uiteindelijk de keuze op valt en vooral ook waarom?

Leuke vraag Morzel… eindelijk eens wat meer dan de summiere… ik wil een nieuwe ski ;-)

Vind de input van Tim wel to the point. Enige opmerking is dat de “fischer rc4 the Curv GT” standaard niet met een raceplaat komt, de “fischer rc4 the curv” (zonder GT) wel. De GT is iets wijder onder voet dan de “the curv” en de radius is iets langer. Qua technologie (woodcore, titanal 2x, carbon onder de voet en diagonaal in de kop en staart, etc) is het dezelfde ski.

Ik heb ook de GT in de langste lengte (1m82 radius 17.5) en 't is een leuke maar pittige ski, die langer skied dan zijn radius doet vermoeden. Hij wordt door een paar nederlandse reviews omschreven als super aardig, maar naar mijn gevoel heeft hij toch een bijtend kantje en moet je echt wel in balans skieen, zeker wanneer je korte bochten wilt skieen. “Trap 'm teveel op zijn staart en je wordt gelanceerd”. Langs de andere kant geeft hij super veel feedback en kan je er letterlijk alles mee… lange rails leggen tegen mach 5, korte bochten, slush en kapot geskiede pistes…

Mijn andere ski is een mid radius dynastar (met raceplaat) en ik mis die eigenlijk niet in de fischer. Ik zou die in ieder geval in de test lijst opnemen om eens gas op te geven ;-)

Ik heb 3 jaar geleden de Atomic Redster G9 gehad. Als huurski!

Ik ski sinds kind op GS. Daarna aardig wat jaartjes snowboard hardboot. Toen een keer in Soelden een Virus board kunnen huren (de Nevera onder de snowboards). Sindsdien staat ik dat je ook top materiaal kunt huren. Als je met vooraf uitzoekt.

Hoe dan ook. De laatste jaren steeds goede GS kunnen huren. De beste vond ik de Atomic Redster G9. Dat was jaargang 21.

Geen bovengrens, zo stabiel, en toch nog redelijk te doen 6 op lagere snelheid wanneer je met vrienden en familie mee skiet.

Er zit veel verschil tussen een FIS GS en een consumenten ski. Maar een cheater GS vind ik zonde.
Wanneer je techniek OK en is een je houdt van G krachten, ga dan voor een GS en niet een cheater. Dan doe je jezelf tekort.

Lees ook deze test eens https://gigiski.com/review-atomic-redster-g9-s-revoshock/…

*bericht bewerkt door Onnem op 13 mrt 2023 19:10

The older I get, the better I was

Voor ongeveer hetzelfde doel vorig jaar een setje nordica dobermann gsr en elite gescoord voor een leuke prijs (uitlopend kleurtje). Heerlijke lat, vrijwel onbeperktste belasten maar ook nog wel relaxed te skiën.

Edwin van Riel

Aanrader: Head WorldCup Rebels iSpeed Pro (incl. raceplaat EVO 14/16 bindingen). Heerlijke lat om en te knallen die erg stabiel blijft op snelheid maar ook prima te skiën is op lage snelheid.

Voor ongeveer hetzelfde doel vorig jaar een setje nordica dobermann gsr en elite gescoord voor een leuke prijs (uitlopend kleurtje). Heerlijke lat, vrijwel onbeperktste belasten maar ook nog wel relaxed te skiën.

evr66 op 13 mrt 2023 19:19

Die heb ik ook een week gehuurd.
Ook heel lekker. Maar ik vond de Redster G9 toch fijner. Moeilijk onder woorden te brengen waarom, realiseer ik me nu. Blijft persoonlijk.

Dus zelf testen. En vooraf de serieuze reviews lezen. Niet om te weten wat de beste, voor jou !!! is. Maar om vooraf te weten hoe ze in karakter verschillen. Dan weet je waarop je moet letten.

The older I get, the better I was

@onnem idd ook deels kwestie van smaak. Met kerst heeft mijn dochter er 2 weken op gestaan, kreeg ze niet meer terug dus denk dat ik op zoek ga naar een extra setje ;)

Ook nog een (wat ouder model) Volkl racetiger gsx staan radius 27. Ook heerlijk, maar wel wat venijniger, daar moet je echt continue bovenop zitten zeg maar.koop nog wel eens wat in een opwelling als de prijs leuk is hahaha

*bericht bewerkt door evr66 op 13 mrt 2023 21:35

Edwin van Riel

Ben ook wel fan van de Dobermann GSR RB. Maar een Salomon S/Race Rush GS is ook erg fijn. Om over de Head Worldcup Rebels eRace Pro maar te zwijgen. Dat loopt helemaal lekker, met een fijne middenradius.

Er zit veel verschil tussen een FIS GS en een consumenten ski. Maar een cheater GS vind ik zonde.
Wanneer je techniek OK en is een je houdt van G krachten, ga dan voor een GS en niet een cheater. Dan doe je jezelf tekort.

Onnem op 13 mrt 2023 19:01

Voor mij betekent een “cheater” GS een ski die in alle eigenschappen gelijkaardig kan zijn aan een FIS GS ski, met uitzondering van de door FIS opgelegde geometrie met minimale radius van 30 meter en lengte van 188 cm. Ik heb niet de pretentie dat ik die laatste met voldoende hoge kantenhoek en snelheid kan skiën om hem in alle omstandigheden naar mijn wil te laten buigen, en al helemaal niet de ambitie om dat op een publieke piste te proberen 😛. Misschien hebben we een ander begrip van wat die term betekent?

Naar mijn mening lijkt een radius rond de 18m voor een ski rond de 180 cm een mooi compromis te bieden tussen stabiliteit in lange gesneden bochten op snelheid en versatiliteit op pistes waar daar geen plaats voor is. De Atomic Redster G9 Revoshock S naarwaar je link verwijst valt alvast onder mijn categorie van “cheater GS”, en zou je zelfs als “consumenten GS” kunnen beschouwen vanwege de systeembinding zonder raceplaat.

Verder was het een beetje te verwachten dat er even veel meningen als forumleden zijn 😂. Laat ze maar komen 😎.

Ik denk niet dat ik persoonlijk mensen ken die met Nordica skiën (en ook niet meteen waar ik ze zou kunnen vinden om te testen), dus als ik ze ergens tegenkom kan ik er eens naar vragen.

Prijsbewuste keuzes zijn trouwens ook de Rossignol/Dynastar Hero Master en de Fischer RC4 Worldcup GS.

@morzel mocht je een keer de dobermann willen proberen: ik heb ze staan in 185, radius 20.5 ;)

Edwin van Riel

@morzel mocht je een keer de dobermann willen proberen: ik heb ze staan in 185, radius 20.5 ;)

evr66 op 14 mrt 2023 07:47

@evr66: je bedoelt dat je dochter ze heeft staan 😛.

*bericht bewerkt door Morzel op 14 mrt 2023 10:31

Oh ja hahaha. Zit toch in Utrecht meestal tegenwoordig 😂

Edwin van Riel

Plaats een reactie