Front de Neige

Afgelopen januari in La Norma geweest. Wat een prachtige Front de Neige. Jammer dat ik slecht in de liften pas met mijn 1.96m. Zeker voor kids erg handig; speeltuin, kinderland, skiliften, sleeen, alles op loopafstand, gezellig klein dorpje met, indien er natuurlijk sneeuw ligt, een heel leuk en knusse Front de Neige. Welk dorp heeft volgens jullie een vergelijkbare Front de Neige?

Risoul vond ik ook aangenaam. Allemaal heel grote terrassen met tafeltjes om te eten, en de laatste 10 meter of zo ligzetels.

Wat is een “front de Neige”?

Een soort van besneeuw plein waar je de skiliften en allerlei andere accomodaties/ faciliteiten vindt.

La Norma heeft ook een autovrij centrum. Je kunt dus skiënd door het centrum/Front de Neige.

Wat is een “front de Neige”?

dubbleD op 19 mrt 2023 15:15

Goede vraag, ik zat er ook mee. Moest eerst denken aan iets weerkundigs…🙄

Een soort van besneeuw plein waar je de skiliften en allerlei andere accomodaties/ faciliteiten vindt.

Jochemgerrits op 19 mrt 2023 17:23

Wat ze elders dus bergstation of dalstation noemen. 🤔 Doorgaans ligt daar ook horeca, service, EHBO, winkeltje, enz.

Tja, sneeuwfront…

Bla, bla, bla.

Waar de pistes beginnen. Zo heb je ook vaak een ‘waterfront’ in een havenstad.

Wat is een “front de Neige”?

dubbleD op 19 mrt 2023 15:15

Dalstation. Gecombineerd met terrassen, kinderland en ski-in ski-out accommodatie.

Een soort van besneeuw plein waar je de skiliften en allerlei andere accomodaties/ faciliteiten vindt.

Jochemgerrits op 19 mrt 2023 17:23

Wat ze elders dus bergstation of dalstation noemen. 🤔 Doorgaans ligt daar ook horeca, service, EHBO, winkeltje, enz.

Tja, sneeuwfront…

bartvwg op 19 mrt 2023 17:40

Er is toch een subtiel verschil: binnen de Franse context is een “front de neige” doorgaans onderdeel van een groter ontwerp van een skistation, waarbij de accomodatie en faciliteiten rondom het front de neige zijn ingepland i.p.v. omgekeerd, en er voldoende plaats is voorzien voor alle faciliteiten en voldoende capaciteit voor de mensen in de omliggende accomodaties het skigebied in (en uit) te krijgen.

Een gelijkaardig concept is de “front de mer”

Aussois, Termignon, Les Karellis, Plagne Bellecote, Alpe d’Huez Bergers, Lansevillard, st Foy. Om er maar eens een paar te noemen. Al zijn sommige daarvan groot en soms wat massaal, ze zijn wel allemaal erg practisch.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 20 mrt 2023 14:52

Born to Ride

Thanks Matthias123; sommigen had ik zelf ook al bedacht, maar dat is wat bedoel inderdaad.

Ik vind dit eigenlijk wel een heel mooi onderwerp voor een artikel. Hint + gratis voorzet voor content. ;)

Ik vind dit eigenlijk wel een heel mooi onderwerp voor een artikel. Hint + gratis voorzet voor content. ;)

Dinictus op 20 mrt 2023 15:39

Staat genoteerd :-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik ook dus Dinictus ;-)

Les Arcs stations, Avoriaz

Les Orres heeft ook een erg karakteristiek “Front de Neige”

null

null

Morillon (Grand Massif) heeft ook een klein front de neige(1100 m). Voldoende terrassen, supermarkt (sherpa) skiverhuur (meerdere), kinderland en ook accommodaties.
Alles op loopafstand en autovrij. Er is een grote gratis parkeerplaats als je met de auto uit het dal komt. Er is een dalverbinding (piste & gondel)

@Eliza het nadeel van het front de neige in Morillon les Esserts vind ik wel dat het kinderland een beetje achteraf ligt en niet in het front de neige is. Het kinderland en oefenpiste liggen naast het dorp weggestopt.

Born to Ride

@Eliza het nadeel van het front de neige in Morillon les Esserts vind ik wel dat het kinderland een beetje achteraf ligt en niet in het front de neige is. Het kinderland en oefenpiste liggen naast het dorp weggestopt.

Matthias123 op 21 mrt 2023 12:20

Daar heb je wel gelijk in. Het is te bereiken via de piste die naar het dal gaat. Om daarna weer bij t front de neige te komen neem je de sleeplift op de oefenweide en moet je 1 weg oversteken.
Niet heel handig, maar wel te doen.

Praloup

null

Plaats een reactie