Waarom hoeven in de VS de veiligheids beugels niet omlaag?

In Breckenridge ski resort is een man overleden nadat die uit de lift gevallen is. De veiligheidsbeugel was niet omlaag en hij viel toen hij de zitting sneeuwvrij wilde maken.
https://snowbrains.com/man-killed-after-falling-25-feet-from…

Weet iemand waarom die veiligheidsbeugels daar niet altijd aanwezig zijn?

Is het gebruik ervan vrijwillig indien ze aanwezig zijn?

Hebben ze daar geen overdekte liften?

Ik verbaas mij er over omdat ze daar heel veel zaken in regels, wetten en verplichtingen vastleggen en er aansprakelijkheid claims aan de orde van de dag zijn maar dat dit soort dingen dan gewoon kunnen gebeuren.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 28 mrt 2023 10:29: verhuist naar juiste categorie

🏂

Eénmaal geweest in VS. Liften zijn vrij basic (geen overkapping, wel beugel).

Waarom ze die beugel niet gebruiken, heeft eerder iets met de gewoontes/mentaliteit vd Amerikanen te maken (denk).
Toen ik - uit gewoonte en zonder waarschuwing - die beugel naar beneden deed en deze onzacht op iemand zijn hoofd belandde, had men in ieder geval zeer snel begrepen dat ik uit ‘fucking Europe’ kwam ;-) Nadien zelf ook maar zonder beugel omhoog…

Het is niet stoer met een beugel naar beneden. Raar volk die Amerikanen

Het is niet stoer met een beugel naar beneden. Raar volk die Amerikanen

Frank72 op 23 mrt 2023 16:44

Lomp en dom, dat vooral. Maar misschien kan @slim er wat zinnigs over zeggen.

Bla, bla, bla.

In het skigebiedje waar ik geskied heb, Andes Tower hills in Minnesota, hadden ze geen eens beugels, was in 1995. Maar nog steeds niet voor zover op beeld te zien. Toch is dit een gebiedje waar ze met school/jeugdgroepen gaan skiën. Geen idee hoe dat met aansprakelijkheid zit als er toch iemand uit de lift valt. We moesten eerst van de bunnyhill en als je dat zonder vallen lukte mocht je met de lift omhoog. Was best bizar aangezien ik dus echt geen idee wat ik moest doen, had nog nooit op skies gestaan, als je het niet haalde moest je eerst “les” volgen, dus toch maar gevraagd of ik alsnog met die les mee mocht doen. Dat was prima en daarna dus lekker de hele dag geskied zonder eigenlijk enige kennis van zaken, net als de rest van de groep 😀

Raar dat ze aan de ene kant Starbucks aanklagen als er geen waarschuwing op de koffiebeker staat dat de koffie heet kan zijn maar aan de andere kant niet verplichten de beugel dicht te doen…

Misschien dat je met je aankoop van de skipas ook afstand doet van claims achteraf? Ik ken de voorwaarden daar niet.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Het is niet stoer met een beugel naar beneden. Raar volk die Amerikanen

Frank72 op 23 mrt 2023 16:44

Het is niet stoer om een helm op te hebben op je stadsfiets. Raar volk die Nederlanders.

Het is inderdaad een beetje raar daar :-).
Aantal keren in Breckenridge, Keystone en Vail geskied de afgelopen jaren. En ja… officieel moet de beugel gewoon omlaag, maar ze zijn daar een beetje laks in. De meeste Amerikanen doen het ook gewoon, ik schat in dat 5-10% het achterwege laat. Ik denk dat ze het een vorm van ‘‘vrijheid’’ vinden. Staat ook in groot contrast met hoe ‘‘streng’’ ze zijn als je vervolgens weer omlaag skiet. De Snow Patrol heeft verregaande bevoegdheden als het gaat om roekeloos skien, alcohol controles onderweg, te hard skien in ‘‘slow skiing areas’’, buiten de ski boundaries skien etc. Ze hebben inderdaad geen of weinig kappen in de stoeltjesliften en zeker in ''back country" (off piste gebied) staan doorgaans wel oude liften (heb zelfs in 2 zitter met alleen een kettinkje gezeten in de Back Bowls in een mondain gebied als Vail).

Paulr

Er komt nog eens een Amerikaan die zegt dat als hij links wil rijden, hij links zal rijden. (ook als alle andere rechts blijven)
It’s a free nation…

*bericht bewerkt door Liezen op 23 mrt 2023 22:41

Het is niet stoer met een beugel naar beneden. Raar volk die Amerikanen

Frank72 op 23 mrt 2023 16:44

Het is niet stoer om een helm op te hebben op je stadsfiets. Raar volk die Nederlanders.

Jetse op 23 mrt 2023 19:35

Fietsen is sowieso niet stoer. Lekker met je pick up racen uiteraard wel.

Het is niet stoer met een beugel naar beneden. Raar volk die Amerikanen

Frank72 op 23 mrt 2023 16:44

Het is niet stoer om een helm op te hebben op je stadsfiets. Raar volk die Nederlanders.

Jetse op 23 mrt 2023 19:35

De helm is voor zover ik weet nooit verplicht geweest op de fiets. Zou wellicht een goed idee zijn… maar de beugel is zoals ik lees wel verplicht en word dus regelmatig bewust niet gebruikt. Dat is wel een verschil dus.

Je mag in de VS op een flink aantal plaatsen dan wel weer met een geladen vuurwapen rondfietsen. Wel met je helm op uiteraard… Toch wel een raar volk die Amerikanen😉

*bericht bewerkt door Martin9 op 24 mrt 2023 07:21

🏂

In de VS zijn er nog altijd deelstaten waar zelfs motorrijders geen helmplicht kennen. Op de skipistes is het wel verplicht geloof ik?

Het is niet stoer met een beugel naar beneden. Raar volk die Amerikanen

Frank72 op 23 mrt 2023 16:44

Het is niet stoer om een helm op te hebben op je stadsfiets. Raar volk die Nederlanders.

Jetse op 23 mrt 2023 19:35

De helm is voor zover ik weet nooit verplicht geweest op de fiets. Zou wellicht een goed idee zijn… maar de beugel is zoals ik lees wel verplicht en word dus regelmatig bewust niet gebruikt. Dat is wel een verschil dus.

Je mag in de VS op een flink aantal plaatsen dan wel weer met een geladen vuurwapen rondfietsen. Wel met je helm op uiteraard… Toch wel een raar volk die Amerikanen😉

Martin9 op 24 mrt 2023 07:07

In Amerika is de beugel volgens mij niet verplicht.

Click. Click. Peace

null

Ze hebben dus geen eens een beugel. (Dit is overigens geen eigen foto, maar van internet geplukt).

*bericht bewerkt door elmo op 24 mrt 2023 11:43

In Amerika heerst er een totaal andere veiligheidscultuur dan in Europa.
Soms veel stricter (claimcultuur als je niet gewaarschuwd zou zijn), anderzijds een groot gehalte van eigen verantwoordelijkheid.

b.v. afgelopen zomer was ik in Amerika in Zion National Park, met als mooiste wandeling een toch door een smalle rivierbedding/echte canyon (Temple of Sinawava / The Narrows).
Omdat er kans op onweer was, sprak in een park ranger aan over mogelijke gevaren die dag en kreeg ik inderdaar de medeling mee dat het zeer onverstandig zou zijn om op die dag die specifieke wandeling te maken wegens kans op “flash floods” waarbij het waterniveau op tijd van enkele minuten meters hoger kan komen te liggen. Jaarlijks vallen er ook doden hierdoor.

In de loop van de dag kwamen wel langs het begin van deze wandeling en daar had je gewoon vrije toegang tot de gevaarlijke canyon.
Er stond enkel een bordje op het pad dat wees op de gevaren van flash floods + de melding “betreden op eigen risico” en daarmee was alles gezegd.

In Amerika is dus vaak de regel: eens je gewaarschuwd bent, moet je het zelf maar weten. Niemand gaat je tegen jezelf beschermen.

Glide on!

Misschien dat je met je aankoop van de skipas ook afstand doet van claims achteraf? Ik ken de voorwaarden daar niet.

Snowball op 23 mrt 2023 12:32

Dat klopt inderdaad (in veel Staten).

@Matin9, aansprakelijkheid van het ski gebied, wettelijke verplichtingen en keuzes van de mensen zijn drie verschillende dingen.
Een wet is iets wat je moet opvolgen.
En nee, ik heb nog nooit gehoord van een wet op ski lift beugels.

Aansprakelijkheid van een bedrijf is weer wat anders.
Ik ben geen jurist, maar het is wel duidelijk dat de ski gebieden niet aansprakelijk zijn voor ongevallen i.v.m open beugel. Anders deden ze er wel wat aan.
Sterker nog, een vriend van mij (lift operator in Aspen) vertelde me dat zij het officieel geen eens een ‘safety’ bar mogen noemen, maar uitsluitend een restraint bar of footrest bar. Juist om aansprakelijkheid te voorkomen mocht er iemand toch nog vallen (bij de meeste beugels niet zo moeilijk.

Verder staat meestal bij de laatste paal VOOR het uitstap station een bord met: “raise restraint bar”.

En inderdaad, veel liften die helemaal geen beugel hebben.

Dan over het waarom van niet willen doen:
Het is soms een beetje onhandig, en het is niet stoer.
Natuurlijk is dat rationeel niet vol te houden, maar ja, dat geld voor veel meer dingen:
Veiligheids gordels schijnen ook op veel weerstand gestuit te hebben,
En inderdaad fiets helmen.

De mens is immers niet bepaald rationeel de meeste tijd (lees “thinking fast, thinking slow” van Kahneman maar eens.

Persoonlijk heb ik bijna altijd een helm op, altijd de gordel om, en altijd de beugel omlaag.
Maar ik moet mezelf wel aanmanen om dat te doen als de mensen in de lift het niet doen, of als ik in Nederland fiets…

*bericht bewerkt door Slim op 28 mrt 2023 02:57

In de VS zijn er nog altijd deelstaten waar zelfs motorrijders geen helmplicht kennen. Op de skipistes is het wel verplicht geloof ik?

DavidW op 24 mrt 2023 03:10

Nee hoor. Voor zover ik weet is een ski helm nergens wettelijk verplicht, en een motor helm slechts in een paar Staten.
Wel is het zo dat skilessen, wedstrijden en andere georganiseerde evenementen ze vaak verplicht stellen, maar dat is dus geen wet.

*bericht bewerkt door Slim op 28 mrt 2023 02:59

Beugels zijn in de VS inderdaad niet verplicht. Zelfs als ze er wel zitten, dan worden ze meestal niet gebruikt. Een argument dat ik ooit hoorde is dat een beugel in uitzonderlijke situaties ook onveilig kan zijn. Het is beetje een discussie die ooit in Nederland werd gevoerd over de veiligheidsgordel. Als je met een gordel om in het water belandde, dan had je kans op een verhoogd risico om te verdrinken als de gordel niet losgemaakt kon worden. Natuurlijk is dat een probleem, maar als je het risico om te verdrinken afzet tegen het risico om gewond te raken bij een botsing, dan is het toch heel verstandig om altijd een gordel te dragen.

null
Verder door een liftpass in de VS te kopen, doe je automatisch afstand van alle verantwoordelijkheden van de bedrijven die het gebied en de liften beheren.

Hier staat dan toch dat ze ook geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade die het gevolg is van hun eigen nalatigheid. Dat lijkt me, ook in de VS, geen stand houden.

Ik denk dat het vooral toch gewoon een cultuur dingetje is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie