Skischoenen uit vorm

Hallo allen, ik ben benieuwd naar jullie kennis en advies. Ik ski met technica fitebird skischoenen flex 90 en ze zaten perfect, echt als gegoten. Door een gebrek aan kennis hebben ze helaas drie jaar lang opengestaan en zijn ze nu helemaal uit vorm. Ik heb moeite om ze dicht te krijgen en ski nu met alles op de meest losse stand. Ik wil graag mijn schoen repareren. In de winkel gaven ze me het advies om de schnallen helemaal te sluiten en de schoenen bij de verwarming te zetten. Zelf vraag ik me af of ik ze niet in de oven kan zetten (geen huis tuin en keuken oven naar een laboven bijv 50 C). Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben of een betere oplossing hebben.

Dan nog een tweede puntje. Ik wil altijd beter leren skiën en vraag me af of mijn schoenen me hier nu in belemmeren of niet. Ofwel, als ik met hogere flex ski (de flex is lager nu ze uit vorm zijn) ik dan mijn techniek nog beter kan maken. Ik ben een sportieve skier, ik kom alles goed naar beneden en ski graag korte bochten. Met heel veel buckels in de zachte / natte sneeuw heb ik wat meer moeite.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ideeën.

Je kan de binnenschoen er uit halen, schnallen zo strak mogelijk en opbergen. Dan zijn ze volgend jaar weer zoals je gewend was.

Een (lab)oven zou ik niet doen. 50° is niet zo heet, maar waarom zou je dit overhaasten?

Ik weet niet hoe oud je schoenen zijn. maar niet iedere schoen is geschikt om te vormen in de oven. Je zou ook even langs de plaatselijke dealer kunnen gaan en kijken of het mogelijk is dat ze de schaal kunnen verwarmen. Toch denk ik wel als ze 3 jaar open hebben gestaan dat er weinig meer te doen valt…

2e antwoord. je flex, dat is een beetje een probleem kindje. Flex is namelijk niet een gestandaardiseerde maat, hier door hanteert iedere fabrikant eigenlijk een eigen flex waarde. Je kan het beste de schoen passen en kijken of je het prettig vind. Waarschijnlijk is het wel zo als je bij hetzelfde merk blijft dat de flex indentiek zou zijn maar zeker weten doe ik dat niet .

Als je schoenen los zitten ga je nooit goed kunnen skien. Je voet moet niet kunnen bewegen in de schoen. Dat is het meest belangrijke bij het kiezen van de ski schoenen.

Hoe kunnen die schoenen zodanig uit vorm zijn dat ze niet meer passen door ze open te laten staan? En nu moeten ze helemaal op de losse stand. Wat is er dan juist zo vervormd aan die schoen?
Paar dagen gesloten op de verwarming zetten zou de lichte vervorming er moeten uit halen. Ik heb al wel eens binnenschoenen in de oven gezet op 80 graden om ze te thermofitten, maar dat lijkt me voor de buitenschoen geen aanrader. Dan riskeer je pas een vervorming die je er achteraf niet meer uit krijgt.

Zo uit vorm van open staan lijkt me ook een geval van veroudering van het materiaal. Kunststof wordt steeds harder door de jaren heen, als een deel van dat proces in open toestand plaatsvindt kan het idd zijn dat het materiaal niet meer terugveert.

Hoe oud zijn ze?

Helaas is een skischoen van 7 jaar oud die twee weken per jaar gebruikt wordt er net zo slecht aan toe als een skischoen van 7 jaar oud die nog “nieuw” in de kast staat.

Lijkt me 2x een prima excuus om nieuwe schoenen te shoppen 😉

Zat zelf ooit in dezelfde fase als jij. Had 5 jaar oude Head flex 90 schoenen en heb een een setje Head flex 120 aangeschaft. Echt een wereld van verschil en dit heeft me absoluut geholpen om de volgende stap(pen) te zetten. Het verschil in overbrenging was enorm, kanten was veel directer.

Deze upgrade staat nog steeds ruim bovenaan het lijstje van vele aankopen.

Bedankt voor de reacties iedereen. Ik zal de binnenschoen eruit halen en ze helemaal gesloten op de verwarming zetten. Hopelijk zijn ze volgend haar beter. Schoenen zijn op het moment 4-5 jaar oud schat ik zo. @ Serghino, bedankt voor jouw verhaal en tip. Ik zal volgend jaar op wintersport gaan kijken / testen voor nieuwe schoenen.

De vraag over de flex kwam voornamelijk omdat de winkel aangaf dat als je skischoenen zo uit vorm zijn, de flex ook lager is. De schoen zit om mijn voet wel perfect en dus ook niet los.
@Hupla, moeilijk uit te leggen maar normaal kun je een skischoen zonder al teveel kracht dicht doen maar nu krijg ik bijna mijn klem niet eens op t laagste standje erop en dicht moet met heel veel kracht. Ik heb zo even geen foto voorbeeld.

Bedankt voor de reacties en tips iedereen!

Ik zou niet te moeilijk doen en de schoenen gewoon met binnenschoen erin dicht zetten. Als de pasvorm perfect is, dan heb je de schnallen nauwelijks nodig bij het skien. 4-5 jaar is echt nog niet zo oud. Ik verwacht dat de schoenen wel weer terug in model komen binnen een jaar.

Als de pasvorm perfect is, dan heb je de schnallen nauwelijks nodig bij het skien.

Martin7182 op 26 mrt 2023 10:33

De rest van je bericht kan ik me prima in vinden hoor, maar deze opmerking kan ik niet plaatsen. Schnallen nauwelijks nodig? Je kan niet of nauwelijks kanten wanneer je schoenen los zitten. Laat staan druk overbrengen naar de voorkant van je ski. Heb ik nog niet eens de kans op blessures genoemd.
Ik zal het hopelijk verkeerd begrepen hebben, maar zo niet, dan is dit m.i. heel slecht advies.

Ik snap je redenering, maar met perfect zittende schoenen zijn de schnallen eigenlijk alleen nodig omdat je anders niet kan instappen. Bij het skien moeten ze natuurlijk wel dicht zitten, maar dan is eerste of tweede standje waarschijnlijk strak genoeg. Anders zouden ze niet perfect zitten toch?
Je hebt meestal ook nog tussenstanden; als de schnall b.v. op standje 2 net niet dicht gaat, dan kun je hem 1 of 2 slagen tegen de klok indraaien om hem iets losser te krijgen.

Ik zou n ieuwe skischoenen kopen omdat je oude skischoenen nooit meer de oude worden en ook dat de flex slecht is
kijk eens naar Fischer skischoenen vacuun fit deze kunnen precies naar je voeten gemaakt en zou ook een hoger flex aanraden 110 of 120

Bij winkel Intersport heeft deze skischoenen en er vast wel in winkel bij jou in buurt
zou al gaan kijken want wintersportseizoen is bijna afgelopen dus heel artikelen worden afgeprijst

Ik snap je redenering, maar met perfect zittende schoenen zijn de schnallen eigenlijk alleen nodig omdat je anders niet kan instappen. Bij het skien moeten ze natuurlijk wel dicht zitten, maar dan is eerste of tweede standje waarschijnlijk strak genoeg. Anders zouden ze niet perfect zitten toch?

Martin7182 op 26 mrt 2023 12:37

Dat klinkt inderdaad veel beter 😊. Ik begreep het te zwart/wit. “Nauwelijks” vertaalde ik naar “Bijna niet”. Helemaal mee eens dat je schoen goed zit wanneer je de schnallen een of twee tandjes vast moet maken. Ondertussen weet ik wel wat bij me past. Heb helaas ook wel eens te grote en te ruime (brede) schoenen gehad. Dat doet echt afbreuk aan de ski-beleving.

Plaats een reactie