Lifttechniek: unieke skilift die zowel bochten linksom als rechtsom kan maken
Leuk filmpje voor de mensen die de techniek achter skiliften interessant vinden:
De Hohstock lift in Belalp (Blatten, Zwitserland).
Een oplossing voor een probleem waar ik me niet van bewust was: een normale skilift kan namelijk niet zo makkelijk bochten maken en blijkbaar al helemaal niet makkelijk zowel bochten naar links als naar rechts!
Dit is o.a. de reden dat het daltraject van de schoteltjes-sleepliften in Snowworld Landgraaf niet hetzelfde traject volgen als het opgaande pad (in een lange bocht naar rechts voor piste 1 en een lange bocht naar links voor piste 2).
Er zijn wel meer van die bochtige sleepliften. Neem de sleeplift naar de skiroute in Lofer.
In Frankrijk zijn er nog tientallen, vroeger zelfs honderden sleepliften te vinden die bochten links- en rechtsom kunnen maken.
In Frankrijk zijn er nog tientallen, vroeger zelfs honderden sleepliften te vinden die bochten links- en rechtsom kunnen maken.
paolie op 26 mrt 2023 20:15
Ze kunnen maar 1 kant op een bocht maken. Deze lift is uniek omdat hij zowel een linkse als rechtse bocht heeft. Een normale sleeplift zou anders namelijk met de stang tegen het wiel aan lopen.
Dank je wel!
Super leuk en interessant, nooit over nagedacht…
Er zijn wel meer van die bochtige sleepliften. Neem de sleeplift naar de skiroute in Lofer.
Bennie op 26 mrt 2023 20:01
Echter is het wel zo dat deze lift ook maar een enkele bocht naar rechts maakt. Dit filmpje gaat over een lift die in 1 ronde omhoog zowel links als rechts moet afbuigen
In Frankrijk zijn er nog tientallen, vroeger zelfs honderden sleepliften te vinden die bochten links- en rechtsom kunnen maken.
paolie op 26 mrt 2023 20:15Ze kunnen maar 1 kant op een bocht maken. Deze lift is uniek omdat hij zowel een linkse als rechtse bocht heeft. Een normale sleeplift zou anders namelijk met de stang tegen het wiel aan lopen.
Matthias123 op 26 mrt 2023 20:27
De Franse lanceerliften kunnen zowel linksom als rechtsom bochten maken. In La Plagne was daar vroeger zelfs een lift naar vernoemd: “Le Z”
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tkd-du-z-…
Je ziet ze helaas wel steeds minder.
Hier nog twee voorbeelden:
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tkd-des-b…
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tkd-des-r…
De bocht tegen de haak in wordt hier blijkbaar ook speciaal opgelost, namelijk door een “bochtwiel” langs boven te gebruiken waar de koppeling van de kabel dan onderdoor kan.
Ik had vroeger een oma, die durfde op een grotere/ drukkere weg niet op de linker rijstrook te komen. Links voorsorteren om linksaf te slaan, was dus niet mogelijk voor haar. Die sloeg dus ook rechtsaf, keerde de auto en reed vervolgens bij de stoplichten rechtdoor. Beetje zelfde principe.
Gelukkig is ze ook niet heel veel later gestopt met autorijden…
Nog een voorbeeld https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tkd-du-pa…
Nog een voorbeeld https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tkd-du-pa…
Driesd op 28 mrt 2023 09:28
2100 meter lang, drie bochten, dat zijn nog eens echte sleepliften!’
En nog een voorbeeld in hetzelfde skigebied:
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tkd-de-l-…