Onderhoud snowboard

Beste forumleden, ik heb even een vraag voor jullie.
Ik heb mijn snowboard (van het merk DC) binnen gedaan bij de Decathlon voor het groot onderhoud maar dat is absoluut niet goed gedaan, integendeel. Mij kleur is volledig vervaagd en er komen tal van vezels los. (Zie foto’s) Ik heb de eerste dag van de wintervakantie enorm veel problemen ondervonden zoals bijna geen evenwicht, veel vallen, moeilijk bochten kunnen maken en niet glijden op de sneeuw. (Zoeel vallen is absoluut niet van mijn gewoonte.)
Ik heb dan geïnformeerd bij een skiwinkel ter plaatse en daar bleek dat mijn board verkeerd geslepen is en op een verkeerde manier onderhouden is. Ze hebben hem kunnen herstellen en ik heb normaal kunnen snowboarden maar de vezels komen opnieuw los. Hij is eigenlijk onherstelbaar. Mijn board heb ik in 2019 aangekocht en toen een week op wintersportvakantie gebruikt. Door corona en omstandigheden zijn we niet meer op vakantie kunnen gaan en nu zou het de tweede keer geweest zijn dat ik mijn board zou gebruiken in de bergen.

Nu vroeg ik mij af wat ze verkeerd kunnen gedaan hebben. En wou ik eens raad vragen aan mensen die er iets van kennen. Een familielid die fervent snowboarder is denkt dat het misschien te warm gewaxt is.
Kan er iemand mij helpen of heeft er iemand een idee?

Alvast bedankt!
Groetjes Snowboardgirl!

null
null
null

null

Als ik mij niet vergis laat Decathlon zijn onderhoud bij Kienhuis doen wat normaal gesproken prima onderhoud levert.
Dit boardje is echter niet netjes gedaan.
Een snowboard, en ski trouwens ook, worden over een schuurband gehaald terwijl er water op gesproeid wordt. Dit geeft normaal gesproken een mooi glad resultaat en zorgt ervoor dat je belaag weer mooi recht is en haalt tevens kleine krasjes uit je belaag. Ook als je board heel lang niet gewaxt is en de poriën van je belaag dichtgeslibd zijn, kom je weer een op vers laagje belaag uit wat de wax weer kan opnemen.
Die schuurband moet ook af en toe vervangen worden, en zo’n nieuwe schuurband moet eerst afgebot worden, anders kan die veel te grof zijn.

In jouw geval is, of de schuurband niet goed afgebot of ze zijn vergeten het water aan te zetten. Dan krijg je van die vezels.
Dit is zeker niet hoe het zou moeten en ik zou ook terug gaan en je verhaal ook aangeven.
Want als die nu correct geschuurd wordt zou je weer een net belaag moeten krijgen.
Kienhuis heeft hier wel de juiste apparatuur voor in huis.

Ik heb zelf jaren onderhoud gepleegd voor een shop en ik vergat ook wel eens bij de eerste het water aan te zetten. Als wat de apparatuur waar ik meewerkte wel wat ouderwetser dan wat Kienhuis heeft staan.

Als het verhaal bij Decathlon niks oplevert dan kun wellicht direct met Kienhuis contact opnemen.

Succes in ieder geval!

Hartelijk dank voor je reactie, PowderBird! Denk je dat als die nu correct geschuurd wordt en mijn belaag net zou moeten zijn, ook de kleur weer hersteld kan worden naar de staat voor het onderhoud?
Groetjes!

null

@Snowboardgirl Volgende keer toch maar rechtstreeks naar een bedrijf gaan die het werk zelf doet, want nu betaal je Decathlon plus Kienhuis. Mocht je in de buurt van Den Haag wonen, neem dan eens contact met @Tukker op, dan weet je zeker dat het waxen en slijpen goed gedaan wordt. Succes!

Als ik mij niet vergis laat Decathlon zijn onderhoud bij Kienhuis doen wat normaal gesproken prima onderhoud levert.
Dit boardje is echter niet netjes gedaan.
Een snowboard, en ski trouwens ook, worden over een schuurband gehaald terwijl er water op gesproeid wordt. Dit geeft normaal gesproken een mooi glad resultaat en zorgt ervoor dat je belaag weer mooi recht is en haalt tevens kleine krasjes uit je belaag. Ook als je board heel lang niet gewaxt is en de poriën van je belaag dichtgeslibd zijn, kom je weer een op vers laagje belaag uit wat de wax weer kan opnemen.
Die schuurband moet ook af en toe vervangen worden, en zo’n nieuwe schuurband moet eerst afgebot worden, anders kan die veel te grof zijn.

In jouw geval is, of de schuurband niet goed afgebot of ze zijn vergeten het water aan te zetten. Dan krijg je van die vezels.
Dit is zeker niet hoe het zou moeten en ik zou ook terug gaan en je verhaal ook aangeven.
Want als die nu correct geschuurd wordt zou je weer een net belaag moeten krijgen.
Kienhuis heeft hier wel de juiste apparatuur voor in huis.

Ik heb zelf jaren onderhoud gepleegd voor een shop en ik vergat ook wel eens bij de eerste het water aan te zetten. Als wat de apparatuur waar ik meewerkte wel wat ouderwetser dan wat Kienhuis heeft staan.

Als het verhaal bij Decathlon niks oplevert dan kun wellicht direct met Kienhuis contact opnemen.

Succes in ieder geval!

PowderBird op 13 apr 2023 09:32

Zo te zien is de (nieuwe) schuurband niet afgebot … dan ‘trekt’ ie zogenaamde ‘haren’ in het belag … tot op heden heb ik van Kienhuis louter goed werk gezien en over gehoord. Het is maar de vraag of Decatlon het werk uitbesteed aan Kienhuis … denk eerder dat ze een goedkopere partner daarvoor hebben. Mocht het wel door Kienhuis zijn uitgevoerd, zou je Erik Kienhuis even kunnen bellen. PM mij maar ff voor zijn 06 nummer.

*bericht bewerkt door Tukker op 14 apr 2023 11:25

Tukker(ik)

Ik zou vermoeden dat het schuren van een board in de lengterichting gebeurt. Maar als ik inzoom op de foto’s zie ik precies ook “gleuven” in de dwarsrichting. Zie ik dat goed, en is dat logisch?

Ik zou vermoeden dat het schuren van een board in de lengterichting gebeurt. Maar als ik inzoom op de foto’s zie ik precies ook “gleuven” in de dwarsrichting. Zie ik dat goed, en is dat logisch?

Videast op 14 apr 2023 11:57

Dag Videast, ikzelf ken jammer genoeg nog niet voldoende van de technische details maar ik kan je alvast nog een foto sturen ter verduidelijking.

null

Ik bedoel eigenlijk dit (uitvergroting van een van je vroegere foto’s)

null

Plaats een reactie