Skigebied advies - 4 ervarenen en 1 beginner

Op zoek naar advies voor een skigebied.

Situatie: ons gezin is erg ervaren, kinderen skiën sinds ze 2,5 en 3,5 waren, zijn inmiddels 15 en 17 en hebben dus zo rond de 15 weken ervaring. We komen overal snel en gecontroleerd vanaf. Ik ben de enige die zwart buckels mijdt, maar ook van de muur kom ik heel af.

We hebben komende winter er een beginneling bij. Eerste pasjes in de sneeuw heeft ie gemaakt, maar erg onzeker. Het vriendje van de jongste dochter mag met ons mee.

Maar nu, waar ga je dan heen? Voorkeur gaat dus uit naar een aaneengesloten gebied, in Frankrijk of Oostenrijk, zodat we de eerste dagen het joch in de skiles kunnen afgeven, waarna wij hem 's middags ophalen om met ons een rondje te maken.

Het moet dus een gebied zijn waar rood, zwart en blauw min of meer naast elkaar liggen, zodat we af en toe een zwarte kunnen pakken terwijl 1 van ons met hem de blauwe variant neemt.

Skiles moet in het Engels, Nederlands of Duits zijn Bij voorkeur de eerste 2.

Wat zouden jullie me als idee kunnen geven? Zat zelf te denken aan Tignes, al is dat misschien wat pittig. Val Tho/ Les Menuires is ook nog een optie. Maar welke hele geweldige optie(s) vergeet ik?

Robert

La Plagne misschien? Daar kunnen zowel beginners uit de voeten, maar meer ervarenen kunnen hogerop of oversteken naar Les Arcs. En Engelse les vinden zal daar ook zeker lukken.
Zwart-rood- blauw naast mekaar zal wel een moeilijke opdracht zijn.

*bericht bewerkt door Videast op 28 apr 2023 16:34

Ik zat ook aan Les Arcs te denken. Blauwe pistes kruisen daar vaak de rode.

Aanvulling: grand massif heb je ook vaak blauwe varianten en rode of soms zwart. Een aantal blauwe vond ik alleen relatief pittig voor beginners.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 apr 2023 16:43

Les Arcs lijkt ook wel redelijk betaalbaar qua verblijf. Dank, mochten jullie nog meer ideeën hebben, graag!

Saint Gervais, Les Contamines of Combloux is ook het overwegen waard. Megeve is prima, maar de accomodatieprijzen zijn wat overtrokken daar.
Oh ja, vergeet ik daar toch Alpe d’Huez te noemen

*bericht bewerkt door Bennie op 28 apr 2023 18:23

Les Arcs kan de de moeite zijn. Vooral vanuit 1600 richting 2000 combinatie van rood/blauw en zwart gemakkelijk te vinden. Ook vanaf Aguilera rouge mogelijkheden wat dat betreft.zwart is wel vnl ongeprepareerd, ff erg in houden.

Edwin van Riel

Fiss !

Fiss !

GeJe op 29 apr 2023 12:06

Naar gekeken, maar vermoedelijk voor de beginner veel te zwaar. Te weinig wat we dan samen kunnen doen.

Fiss !

GeJe op 29 apr 2023 12:06

Naar gekeken, maar vermoedelijk voor de beginner veel te zwaar. Te weinig wat we dan samen kunnen doen.

Robert7 op 29 apr 2023 12:46

Fiss, SUPER kindvriendelijk, lees, voldoende blauw om op te beginnen met oa lange blauwe naar Ladis.

Fiss kan prima, maar in de krokus is het wel knetterdruk. Dat is sowieso vervelend, maar voor een beginner nog wat vervelender……

Welke periode gaan jullie?

Totales Vollidiot

Fiss !

GeJe op 29 apr 2023 12:06

Naar gekeken, maar vermoedelijk voor de beginner veel te zwaar. Te weinig wat we dan samen kunnen doen.

Robert7 op 29 apr 2023 12:46

Fiss, SUPER kindvriendelijk, lees, voldoende blauw om op te beginnen met oa lange blauwe naar Ladis.

GeJe op 29 apr 2023 13:04

Het zijn geen kleine kinderen meer. En als je verder wilt dan Fiss wordt het wel een heel gepuzzel om dingen samen te willen doen.

Die jongen op les doen. In Nederland. Zo snel mogelijk beginnen.
Zo’n situatie probeer ik al voor te zijn door m’n zoon te laten weten dat vriendinnen leuk zijn maar wel moeten kunnen skiën, als ze mee willen. 😊

Ga naar een gebied waar je normaal ook heen zou gaan zonder de aanhang. Kieper de aanhang op les (evt ook al in NL) komt vast goed.

Aanhang is dan 15. Skiles in NL zal wel lastig worden, hij heeft op de Wijchense berg al wat gedaan, maar dat vond ie niet heel leuk. In de sneeuw in Winterberg vond ie het dan al wel leuk, en hij was wel bang, maar nam wel dingen aan.
@sge : Daarom zocht ik een niet te simpel gebied. Les Arcs lijkt me wel wat. Zelf nog nooit geweest.
@kdtl : Krokus (Carnaval) voor regio Zuid. Meen 10 febr.

*bericht bewerkt door Robert7 op 29 apr 2023 18:28

Dan is het wel druk ja.

Zelf ook wel eens in een situatie gezeten met twee verschillende niveaus. De gebieden waar je heel snel doorheen kunt zijn dan handig om elkaar te vinden.
Kirchberg, Ischgl….

Maar wel druk.

Misschien Kronplatz (combineren met drei zinnen)?

Totales Vollidiot

Grand Massif en dan in Morillon. Heb je een mooie lange groene piste (Marvel) en ook mooie blauwe.(Sairon)
Verder uitdagend genoeg voor de rest van het gezin.
Goede ervaring met de skischool daar (ESF) spreken goed Engels.

Aanhang is dan 15. Skiles in NL zal wel lastig worden, hij heeft op de Wijchense berg al wat gedaan, maar dat vond ie niet heel leuk.

Dan kom je uit onze regio. Bij onze kinderen viel Wijchense Berg ook niet zo in de smaak. Dan kan ik je Oss aanbevelen. Wordt echt goed les gegeven en baan en liften zijn wat prettiger.
Ook Uden bij de Schans is aan te bevelen.

En een ritje naar Neuss is ook de moeite wel waard, zeker in de zomer.
Ik ga waarschijnlijk deze zomer ook nog één/enkele keren met mijn zwagertje (17) en zijn vriendinnetje (16) naar de skihal. Dochter en vriendje wil ik best meenemen/ onder de hoede nemen als dat helpt. 's Zomers zijn de lessen namelijk best betaalbaar.

Indoor gaan we vermoedelijk ook nog wel doen. Eens kijken of we m enthousiast kunnen krijgen.

Indoor gaan we vermoedelijk ook nog wel doen. Eens kijken of we m enthousiast kunnen krijgen.

Robert7 op 30 apr 2023 21:32

Als eis stellen om als gast mee te mogen op vakantie 😁. Dagje met je gezin en de knul gaan skiën in een indoorhal, om beetje met zijn neus op de feiten te drukken, wat betreft de noodzaak voor les.
Wij hebben onze zoon ook jaren op sleeptouw “moeten” nemen en elk jaar in NL op les gedaan (rollerbaan). Eerst wilde hij niet zo graag, mocht zelfs een jaartje overslaan, maar daardoor werd hem ook duidelijk hoe fijn die lessen toch waren en vroeg hij er zelf om. Heerlijk dat de tijd van het wachten nu voorbij is. 😋

Dat mag mn jongste dochter dan doen. Als ik te hard push heeft ie dadelijk helemaal geen zin meer. Hij is nogal onzeker.

Dat mag mn jongste dochter dan doen. Als ik te hard push heeft ie dadelijk helemaal geen zin meer. Hij is nogal onzeker.

Robert7 op 01 mei 2023 11:19

Dan zou ik m juist lessen laten nemen op de rollerbaan. Misschien minder leuk dan in de sneeuw, maar wel heel leerzaam, waardoor hij zich straks in de sneeuw zekerder voelt en niet in een beginnersklas hoeft.

Hij vond Winterberg erg leuk, mattenbaan wat minder. Eerst maar eens een keertje indoor. Even de leuk opbouwen.

En een ritje naar Neuss is ook de moeite wel waard, zeker in de zomer.
Ik ga waarschijnlijk deze zomer ook nog één/enkele keren met mijn zwagertje (17) en zijn vriendinnetje (16) naar de skihal. Dochter en vriendje wil ik best meenemen/ onder de hoede nemen als dat helpt. 's Zomers zijn de lessen namelijk best betaalbaar.

Bennie op 30 apr 2023 17:00

Neuss is een erg leuke skihal maar in de zomer de laatste jaren wel dicht :(

Is Saalbach een idee? Dat vonden wij een heel leuk gebied voor iedereen.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Even gekeken, maar Neuss is dit jaar gewoon in de zomer open. Saalbach Hinterglemm Leogang enz enz enz gaan we even bekijken. Zelf paar jaar terug paar dagen geweest en vond t wel aardig.

Dat mag mn jongste dochter dan doen. Als ik te hard push heeft ie dadelijk helemaal geen zin meer. Hij is nogal onzeker.

Robert7 op 01 mei 2023 11:19

Je dochter lijkt mij ook de beste persoon om te stimuleren. Dat dagje/avondje SnowWorld is ook niet om hem te leren skiën, maar om het verschil tussen jullie duidelijk te maken. Hopelijk maakt dit de noodzaak om te gaan lessen voor hem duidelijker en minder bezwaarlijk. En misschien valt het wel mee. En je kan beetje inschatten hoe die vakantie er uit gaat zien (en je verwachtingen realistisch bijstellen).
Wanneer dit je enige skiweek in het jaar is, is het toch wel een behoorlijke opoffering om samen te gaan skiën.
Wij zijn in het voorjaar naar Damüls geweest. Erg overzichtelijk en niet te groot (+/-100km), wat handig is als je gaat splitsen.

@Vinci69 : Idee is om m in ieder geval het eerste deel van de week in de skiles te stoppen. Anders schiet t inderdaad niet op. Weet echter nog niet helemaal hoe ik dit aan moet vliegen. Hij lijkt een blijvertje, maar ik wil niet dat m’n dochter dadelijk niet meer gaat skiën omdat hij bang is als ze langer bij elkaar zijn.

Sterker nog, die jongste wil eigenlijk minimaal d’r Anwärter halen en dan tussendoor les gaan geven. Spreekt ook goed Engels, Duits en Nederlands, dus die zie ik dat nog wel doen.

Wij hebben t zelfde met vrienden van dochters.
Gewoon een dagdeel les laten nemen. Kunnen de dochters tijdens dat dagdeel zelf skiën en dan in de middag met elkaar.
Gebied waar wij zaten (Morillon, Grand Massif) was daar ideaal voor.
Gevorderde skiërs hadden pas voor het hele gebied. Zij gingen in de ochtend vaak richting Flaine. Beginners hadden een pas voor de helft van het gebied en konden daar prima uit de voeten.
Vooral de hele lange groene Marvel piste is ideaal voor beginners (met ‘angst’)

Saalbach Hinterglemm lijkt daar inderdaad ook erg geschikt voor. Denk dat dat voor nu de favoriet gaat worden.

Ik zou Saalbach-Hinterglemm van harte afraden voor een beginner met weinig vertrouwen. Je wordt aan alle kanten voorbij gekamikazed en de pistes zijn in de piekvakantieweken (waar jullie waarschijnlijk aan gebonden zijn) al voor 11u kapot geskied. Niet echt ideaal om vertrouwen in op te bouwen, zo’n Buckelfest.
Beter zoek je iets kleiners of rustigers uit. Gasteinertal of eventueel 4-Berge skischaukel (Schladming/Haus im Ennstal) zijn dan redelijke, doch niet ideale alternatieven.

Plaats een reactie