Wat vervangt mijn HEAD c210 na jaren trouwe dienst?

Even voorstellen: ik ben Bert en ski reeds een jaar of 20.
Laatste tig jaar was dat steeds op HEAD c210. Met het materiaal ben ik nooit erg bezig geweest en ze voldeden prima. Of ik wist niet beter, dat kan ook :-)
Tijdens de coronajaren even niet kunnen gaan skiën, en nu ik opnieuw aan de slag kan merk ik dat ik wel wat snelheid mis. Als je een stukje rechtdoor moet op een paadje, ben ik steevast de eerste die met z’n stokken moet duwen. Ski’s waren voor vertrek gewaxt maar zijn aan wat grondiger reparaties toe, dus daar kan het ook aan liggen.

Ik rond 1m80, weeg 80 kilo en zou als niveau 7-8 aangeven volgens de schaal die ik in een andere post vond. Geen filmpje beschikbaar helaas.
Wil er wel bij aangeven dat in mijn skigezelschap er verschillende rond de 6 zitten, dus dat heeft ook een invloed.

Enerzijds trekt het me aan om in snelheid en techniek uitdaging te zoeken en op zoek te gaan naar echt goede ski’s - onderzijds kan ik wellicht maximaal 1x per jaar gaan de komende jaren, dus wil ik het budget binnen de perken houden.

Enkele opties die ik overweeg:

  • Atomic Redster Q5-6-7 (werd aangeraden als budgetoptie voor gevorderde skiërs)
  • Atomic Redster G9 (omwille van het budget zou ik hier eerder tweedehands zoeken, er kwam onlangs een mooie aanbieding voorbij)
  • Wed’ze Boost 900R
  • Ik sta zeker open voor andere merken die prijs/kwaliteit veel te bieden hebben

Mijn focus is zuiver piste. Ik hou ervan wat snelheid te maken (dagmax varieert tussen 75-90km/u - ik weet dat dat soms weinig zegt, maar kan zelf moeilijk inschatten wat ik moet met comments als “ski heeft het moeilijker met hoge snelheden” omdat er vaak geen indicatie bij staat) en types bochten af te wisselen, vandaar de interesse voor de Redster G reeks. In de namiddag kom ik geregeld wat slush tegen. Waar ik me wel zorgen over maak zijn opmerkingen als “je moet flink werken op lagere snelheid”: ik vrees dan een stuk minder soepel te skiën wanneer we met de volledige groep op pad zijn. Voorbeeld: ik kwam reeds een mooie aanbieding tegen voor R9 servo maar laat me wat tegenhouden door dit artikel https://gigiski.com/review-atomic-redster-g9-servo/….

Heel benieuwd naar andere ervaringen, en wissel graag van gedachten!

*bericht bewerkt door Bert__ op 08 mei 2023 23:23

G9 hoef je niet te proberen. Te stijf en te veel lange bocht voor wat je gewend bent.
Probeer eens iets als een Head Supershape eRally of de Elan Wingman 82CTi. Fischer RC One 82GT valt ook in die categorie.
Dat zijn spirituele opvolgers van je huidige ski’s.

Bedankt voor het (zeer snelle) advies!
Ik duik er even in. Heel fijn om wat gerichter te kunnen zoeken zo - ik zag al snel door de bomen het bos niet meer, en lees me op den duur suf. Sta ook open voor (licht) oudere modellen, als dat een impact heeft op de prijs.

Zie dat ik nog een foutje had staan: eerste optie moest de Q reeks zijn, die vrij nieuw is als ik het goed heb begrepen maar wat vlotter zou skiën in verschillende omstandigheden.
De G9 stond ertussen door aanbieding die passeerde - fijn om te weten dat ik daar m’n hoofd niet over hoef te breken momenteel :)

Q7 is dan inderdaad ook een best oké optie, hoewel de Q9 ook kan en net dat extra biedt op snelheid.

Hele mooie ski’s in dit profiel en bizar betaalbaar: https://www.sport-bittl.com/en/nordica-dobermann-gs-worldcup…

Enige zou zijn dat ze mss iets aan de lange kant zijn (188) maar als je opgegeven niveau een beetje kloof, prima te handelen. Mijn dochter (met 1.83/65 kg) heeft er bv ook geen probleem mee.

Edwin van Riel

@evr66 Mooie ski’s hoor, maar zijn huidige paar valt in de klasse comfortski all-mountain. Dus die Dobermanns zijn dan wel een aantal stappen omhoog qua niveau

Yup, maar met 29 jaar (weken?) ervaring en niveau 7/8 wel een topper in de categorie “knallen voor weinig”. Snelheden tot 90 km/h lees ik, dan mag je best een echte lat hebben 😉.
https://www.sport-bittl.com/en/nordica-dobermann-gs-worldcup…

Vind die Dobermanns trouwens voor deze categorie wel behoorlijk laagdrempelig, zeker tov bv een g9 ;).

Stiekem al overwogen voor dit geld een setje bij te kopen. Mijn dochter wil ze niet terug geven hahaha.

Edwin van Riel

Die Dobermanns zijn wel radius 27m. Iets teveel van het goede lijkt me ;)

Zo’n Head eRally is wel goede suggestie. Iets meer pisteski dan allmountain. Maar wel heel geschikt voor verbeteren van techniek.

Die Dobermanns zijn wel radius 27m. Iets teveel van het goede lijkt me ;)

Zo’n Head eRally is wel goede suggestie. Iets meer pisteski dan allmountain. Maar wel heel geschikt voor verbeteren van techniek.

toetersenbellen op 09 mei 2023 11:30

He, je hebt gelijk da’s iets anders dan ik in gedachten had. Lekker laten staan dan (alhoewel wel erg lekker). Maar hier wat too much waarschijnlijk als dit klopt.

Variant die ik hier heb staan heeft een R van 21m. Net ff wat relaxter.

*bericht bewerkt door evr66 op 09 mei 2023 13:06

Edwin van Riel

Even de suggesties doorgelezen, en ik ben enthousiast!
De favoriet is momenteel de HEAD supershape e-rally.
Sta eigenlijk al te popelen om te testen, maar dat is nog even wachten…
Hopelijk brengt volgend skiseizoen ook meer sneeuw dan het huidig.

De Magnum variant is in de aanbieding: €500 ipv van de €600-700 waarvoor de e-rally vaak te vinden is.
De uitleg op de site brengt niet veel soelaas, maar als ik de stats vergelijk is de e-rally in het midden wat dikker, wat een voordeel zou zijn in slush of moeilijkere omstandigheden.
Is het prijsverschil de moeite waard vinden jullie, of kan ik toch beter voor de e-rally gaan?
Nieuw is niet per-sé een must trouwens, maar tweede hands zie ik de ski’s niet echt passeren.

Wil ook even aanhalen hoe geweldig ik het vind om hier zo’n fijn advies te krijgen!
Kende het forum voordien niet, maar skiën die andere skiërs verder helpen vind ik alleen maar geweldig.

Baumsport verkoopt op marktplaats een 3 weken gebruikte Head e-rally in 177 voor 450 euro. Misschien die ff bekijken.

Het verschil met de Magnum is niet enorm, maar de Rally is net wat zachter en breder. Past jou beter denk ik.

Overigens hingen alle Supershapes in het testrek van Duijvestein, maar die zijn denk ik inmiddels allemaal weg. Wellicht zijn ze er volgend seizoen weer, dan kun je in Zoetermeer testen.

In 170 nog voor onder de €600 bij Skiwebshop. https://www.skiwebshop.nl/head-supershape-e-rally-prd-12-gw-…
Bij aanmelding voor de nieuwsbrief kan je 10% extra korting krijgen.

Sport Robl heeft ze staan voor € 499,90 komen nog verzendkosten van € 40,00 bij meen ik. Nog verschillende lengtes verkrijgbaar.
https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/head/head-supershape-e…

Zo, het is de e-rally geworden.
Bedankt voor de tips, zo vond ik 'm toch binnen budget (het is de tweede handse geworden).
Aftellen tot de sneeuw nu! Helaas wel nog even :)
Heel benieuwd om het verschil te ervaren.

Mooi, veel plezier met uittesten. Deze zomer naar de skihal dus?

90 km per uur op deze overvolle pistes.
Bizar
Met 29 weken ervaring.
Kijk je wel een beetje uit voor mede piste gebruikers en kinderen.

@Hooykaas wel een voorspelbare lijn ;)

@Hooykaas wel een voorspelbare lijn ;)

Sjaak27 op 13 mei 2023 11:01

Gewoon gas er op, geen Getrut hahaha

Edwin van Riel

Ze zijn inmiddels getest, en heel tevreden van.
Bedankt allemaal voor het advies!

Plaats een reactie