Snelheidsboete Duitsland

Op de terugweg van onze jaarlijkse skivakantie (ditmaal vanuit Italië) naar huis, ontvingen we wegens een snelheidsovertreding in Rheinland-Pfalz een boete van 128 euro (Bussgeld). Een moment van onachtzaamheid, de dynamische borden gaven een maximale snelheid van 130 km/u aan en op een gegeven moment wijzigde dit naar 100 km/u en onze chauffeur had het niet tijdig opgemerkt.

Even chronologisch samenvatten:

  • We ontvingen een Nederlandstalige brief met de boete in februari. We besloten om het volledige bedrag effectief te betalen binnen de gestelde termijn.
  • Enkele weken later ontvingen we een brief opgesteld in het Duits. Aangezien deze brief niet in het Nederlands werd opgesteld, netjes een brief in het Nederlands teruggestuurd met de vraag tot vertaling.
  • Enkele weken later ontvangen we een laconiek antwoord vanuit Duitsland met de oorspronkelijke verwoordingen van de vorige brief, maar met een Bing-vertaling naar het Nederlands. Blijkbaar wensen ze de gegevens van de bestuurder nog te ontvangen.
  • Een dag voor het verstrijken van de door hun gestelde deadline vul ik het online formulier in (met onze referentie) en voeg ik enkele foto’s toe van een rijbewijs.
  • Twee dagen later ontvang ik een brief (opnieuw enkel in het Duits) dat de procedure wordt stopgezet. Nog enkele dagen later wordt het volledige (!) bedrag teruggestort op onze rekening.

Iemand een verklaring voor dit verloop of eventueel gelijkaardige ervaringen?

Dit hebben wij ook een keer gehad, heel bijzonder. De boete is dan geseponeerd, maar de reden er van is lastig te achterhalen.

Het kan zijn dat er iemand naar de rechter is gestapt voor een overtreding door deze camera en dat ze hebben geconcludeerd dat de camera niet op de juiste plaats stond of niet goed afgesteld. Dan zijn de metingen incorrect en krijgt iedereen die gepakt is in die serie zijn geld terug.
Ik heb het zelf eens gehad rond de eeuwwisseling, ik was al gaan betalen op het buro in Aken toen ik enkele weken later gebeld werd met de medeling dat ik weer terug mocht komen om het weer op te halen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Geen ervaringsdeskundige met geld terugkrijgen; maar wel ervaring met het feit dat Duitse boetes voor stapels papier (herinneringen) op je mat zorgen. Elke ‘provincie’ lijkt het weer anders aan te pakken, de 1 digitaal met een heel oudbollige Windows 3.1 interface de ander met dikke enveloppen. Geen touw aan vast te knopen soms, maar betalen helpt wel om ze stil te krijgen ;).

(Zit vaak niet op snelheidsmeter te letten en sukkel dan vaak met 110 door flitser).

Helaas ook ervaringsdeskundige. Vaak willen ze ook nog weten of jij de daadwerkelijke bestuurder was of iemand anders. Dit ivm met eventuele strafpunten op je rijbewijs

plus ze moeten ook een duidelijke foto hebben van de bestuurder, geen duidelijke foto is geen boete (heb wel eens gehoord van iemand die altijd met een zonneklep naar beneden door Duitsland gaat…), flitsmeister werkt goed maar is officieel verboden in Duitsland…

Leuk voor je maar toch merkwaardig, ik krijg nooit iets terugbetaald. :(

Bla, bla, bla.

Helaas ook ervaringsdeskundige. Vaak willen ze ook nog weten of jij de daadwerkelijke bestuurder was of iemand anders. Dit ivm met eventuele strafpunten op je rijbewijs

Alex82 op 10 mei 2023 17:01

Ik moet nu wel bekennen dat we foto’s van een papieren rijbewijs hebben doorgestuurd. Voorlopig is dat exemplaar nog geldig in België en de pasfoto daarop is al 35 jaar oud. Misschien veroorzaakt dat problemen in hun systeem voor het toekennen van identiteit/strafpunten?

plus ze moeten ook een duidelijke foto hebben van de bestuurder, geen duidelijke foto is geen boete (heb wel eens gehoord van iemand die altijd met een zonneklep naar beneden door Duitsland gaat…), flitsmeister werkt goed maar is officieel verboden in Duitsland…

Gerjon op 10 mei 2023 17:10

De ‘geblitzte’ foto was wel relatief wazig, maar het weerhield hen in eerste instantie niet om de boete op te leggen. In theorie was persoonsverwisseling wel een reële mogelijkheid.

@Gerjon : Dat klopt, hier in Kleef ook eens geflitst, reed tegen de zon in, dus kon mn snelheidsmeter niet zien. Zonneklep omlaag, nooit een bon gezien.

Grappig Robert, het klopt als ze geen foto van je hebben waar je gezicht duidelijk te zien is krijg je geen bon in Duitsland.

Ik heb maar 1 vraag… Wie gebruikt er in hemelsnaam Bing?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie