Op zoek naar een goede GS ski (skileraar)

Ik ben op zoek naar een een goede reuzeslalom ski. Ski inmiddels al een aantal jaartjes op Fisher RC Superior Pro 4. Heb deze ski aangeschaft voor mijn Anwärter en deed prima zijn dingen. Inmiddels 3 jaar verder (hierin ook meerdere weken per jaar les gegeven) en veel beter gaan skiën. Ik merk dat op hoge snelheden en bij lastigere, harde pistes ze erg onrustig worden.

Daarom ben ik op zoek naar een goede GS ski, waarop ik volle bak kan pushen. Ook wil ik ski’s waar ik eventueel Landes 1 op kan volgen. Ondanks dat het GS ski’s zijn, hou ik ook van goede korte bochten skiën, dus daar moeten de ski’s ook goed voor in staat zijn. Ik ben zelf 1m95 en 86 kilo.

Ik heb zelf al een beetje gezocht en de modellen die ik interessant vind:

  • Atomic Redster G9 Revoshock
  • Salomon S/Race GS 12
  • Head World Cup Rebels E-speed

Wat denken jullie over deze modellen? Hebben jullie nog andere aanraders?

Als je makkelijk wil variëren in bochtgrootte en toch performance wil, de Nordica Dobermann GSR RB. Ook voor een leuk prijsje te krijgen online.

Rossignol LT ti is een toegankelijke GS lat.

De salomons. Geweldige ski’s. Hoog eindbereik en toch heel allround. Alternatief de Heads, maar die zijn m.i. wat doods in een korte bocht. De Atomics vind ik minder, die staan aan of uit. Dus of rustig slippen of volle bak carven en daartussen niks.

Voor volle bak pushen zou ik niet kiezen voor de nordica’s of de rossi. Goede ski’s, maar m.i. wel een trede lager qua sportiviteit. Het is dan maar net wat je zoekt.

De Atomics vind ik minder, die staan aan of uit. Dus of rustig slippen of volle bak carven en daartussen niks.

toetersenbellen op 13 mei 2023 15:48

Hmm ik kan me hier niet in vinden. Vind de G9 Revo juist een alleskunner voor de gevorderde skier. Heb ze in april een ochtend geskied op verschillende tempo’s en met korte /(middel) lange, gesneden / geslipte bochten maar heb nergens ongemak mee ervaren. Vind ze zelfs makkelijker in de korte bocht dan mijn oude piste ski’s (Salomon 24hours).

Dat is naar m.i. ook het enige lichte puntje van kritiek: doordat de ski’s eigenlijk in alle opzichten wel goed scoren zijn ze een beetje voorspelbaar/saai. Doen wat ze moeten doen.

Rest van de genoemde ski’s ben ik niet bekend mee.

Gang is alles

Hmm ik kan me hier niet in vinden. Vind de G9 Revo juist een alleskunner voor de gevorderde skier. Heb ze in april een ochtend geskied op verschillende tempo’s en met korte /(middel) lange, gesneden / geslipte bochten maar heb nergens ongemak mee ervaren. Vind ze zelfs makkelijker in de korte bocht dan mijn oude piste ski’s (Salomon 24hours).

Jesper op 13 mei 2023 16:44

Ik hoor inderdaad verschillende verhalen. De een zegt dat het een alleskunner is, de ander dat je ze alleen volle bak kan skiën. Lastig… Aangezien ik er ook les op ga geven, wel belangrijk dat ze ook op lage snelheden heel goed skiën.

Misschien moet je je keuze heroverwegen. Een gs uit de categorie zeer sportief zoals de Head en Salomon is natuurlijk niet bedoeld voor lage snelheden, korte bochten of lesgeven. Het verschil met je huidige Fischer is best groot. Ik zou dan óf lekker les blijven geven op je oude fischers en trainen met sportieve gs, of een tandje lager gaan zoals de genoemde Nordica of Rossi.

Rossignol LT ti is een toegankelijke GS lat.

Sjaak27 op 13 mei 2023 13:32

Heerlijke ski (evenals die Dobermann) voor wat TS zoekt. Even opletten qua modeljaar, de Rossi zou voor het komende seizoen een stuk pittiger kunnen gaan uitpakken terwijl het model van de afgelopen jaren echt wel een allemansvriend was. https://gigiski.com/review-rossignol-hero-elite-lt-ti-3/…

*bericht bewerkt door evr66 op 17 mei 2023 15:51

Edwin van Riel

Het is uiteindelijk wel heel apart dat we uitgerekend een skileraar advies moeten geven over ski keuze.
Materiaal kennis is onderdeel van diverse skileraar examens.

Hij weet toch ook wat voor soort ski hij wil? Hij vraagt alleen naar ervaringen tussen verschillende merken, of hoort het uitproberen van ALLE merken GS ski ook bij het examen?

Het is uiteindelijk wel heel apart dat we uitgerekend een skileraar advies moeten geven over ski keuze.
Materiaal kennis is onderdeel van diverse skileraar examens.

Hooykaas op 18 mei 2023 08:44

Dus elke skileraar weet precies welke ski (merk, model) iedereen moet hebben? Ik denk dat dat tegenvalt. Als je ziet hoe veel nieuwe ski’s of aangepaste modellen er elk jaar op de markt komen…

Een amateur is gewoon een liefhebber

Het is uiteindelijk wel heel apart dat we uitgerekend een skileraar advies moeten geven over ski keuze.
Materiaal kennis is onderdeel van diverse skileraar examens.

Hooykaas op 18 mei 2023 08:44

Dus elke skileraar weet precies welke ski (merk, model) iedereen moet hebben? Ik denk dat dat tegenvalt. Als je ziet hoe veel nieuwe ski’s of aangepaste modellen er elk jaar op de markt komen…

Biggie op 22 mei 2023 19:06

Nee, maar lijkt me wel dat men weet wat er in aanmerking komt en zeker dat hij gewoon een aantal ski’s zal moeten testen. Dat besef verwacht ik eigenlijk wel na 3 jaar les geven.

Edwin van Riel

Dan is zijn vraag in de openingspost dus niet zo gek: ‘Wat denken jullie over deze modellen [zijn eerste eigen selectie]? Hebben jullie nog andere aanraders?’. Met dat testlijstje kan hij dan verder.

Het ging mij meer om wat @hooykaas suggereerde, dat een skileraar geen advies nodig heeft (lees: geen antwoorden kan gebruiken op de vragen gesteld in de openingspost).

Een amateur is gewoon een liefhebber

Zonder hier hele discussies te veroorzaken. Ik weet naar wat voor ski’s ik op zoek ben. Vraag alleen naar ervaringen van mensen die de ski’s kennen. Ben zelf helaas niet in de mogelijkheid om alle ski’s te testen. Aangezien er een hoop ski’s nu goed afgeprijsd zijn, is het nu een mooi moment om een set aan te schaffen!

Ik ben het eens met @evr66 @Biggie Het is een kwestie van inlezen ( en dat doet hij op het Forum inderdaad)
Kleine kanttekening.
Wat goed is voor de één kan waardeloos zijn voor de ander.
Vooral eerst zelf ski’s testen dus.
Kortom met je beroep bezig zijn
Trainingen volgen.
Vervolg opleidingen doen.
Daar leer je veel van.
Ook op het vlak van de juiste ski keuze met je doorontwikkeling betreft je verbeterde techniek.

Ik hoop dat @Joris_Vis zich gauw als een Vis in het water/ sneeuw zal voelen met zijn nieuwe ski’s.

Ik heb goede ervaringen met de S-race Rush. Ik heb de SL maar ook op hoge snelheden wordt deze niet nerveus, dus de GS zal nog stabieler zijn. Nog geen moment spijt van gehad. De S-race serie wordt al jaren goed getest en vaak als favoriet. De beschrijving van de eigenschappen komt overeen met wat je zoekt. Ondanks de hoge limieten, ook bij normaal skien (lesgeven, etc) goed te skien. De testen staan op deze site, overigens.

null

null

Plaats een reactie