Zomerskiën

Ik overweeg om in week 31 een paar dagen te gaan zomerskiën. In week 30 en 32 zit ik in centraal Frankrijk.
Op de webiste van Les deux alpes (tot 30 juni) en Tignes (tot 23 juli) lees ik dat deze al gesloten zijn.
Hintertux vind ik te ver om op en neer te gaan.

Heeft iemand een advies en/ of ervaringen?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Dit klink misschien raar van een skifanaat, maar zo laat / midden in de zomer valt vrij-skiën echt heel erg tegen in de Alpen als je mij vraagt.
Het is nuttig / handig voor raceteams die om 6 uur 's ochtends op de pistes staan, en dan een paar runs doen op betonharde sneeuw. Maar lekker zelf skiën valt vaak heel erg tegen is mijn ervaring. Het is niet voor niets dat de gletsjergebieden tegenwoordig allemaal sluiten. De zomer zijn te warm en de sneeuwkwaliteit vaak te slecht. Helaas.

Click. Click. Peace

Zermatt of Saas Fee zijn 2 opties dichterbij, maar nog steeds op een flinke afstand.
Ben en aantal keer wezen zomerskiën maar altijd begin of eind (juni of september), waarbij ik er ook op lette dat er verse sneeuw werd voorspeld. Dan is het zeker leuk. Maar op betonharde pistes of soms zelfs ijs, zie ik er ook de lol niet van in.

Als je het nooit gedaan hebt moet je het maar eens doen, ik niet meer na 1x Tux (06/'20) en 1x Stelvio (08/'18).
Enkel 's morgens vroeg was het wat te doen, na 10u niet al meer.
En dan al dat gesleep en gedoe met ski’s, schoenen, helm, handschoenen en zo in de zomer, pfff nee merci. :)
Skiën is voor de winter net zoals motorrijden en grasmaaien voor de zomer is. :p

Bla, bla, bla.

Laat je hier niet door tegenhouden. Misschien het vermelden waard dat de alpine crossing Cervinia-Zermatt in Juli open gaat en je dan niet alleen naar het begin van het zomergebied maar helemaal naar de Klein Matterhorn kan vanaf Breuil Cervinia. Als het mij lukt pak ik in September ook een dagje mee.

Ik vind het wel wat hebben, vroeg op, zon boven op zien komen, lekker skiën, langzaamaan richting slush, naar beneden en nog een hele dag voor de boeg.

Bijna jaarlijks ski ik in juli of augustus in Hintertux, maar afgelopen jaar niet. Toen was al in mei duidelijk dat het slecht zou worden.

Dit jaar lijkt het beter. Afwachten tot het laatste moment is verstandig en ik heb meerdere malen meegemaakt dat het tot ver in de middag te doen was.

In de ochtend knetterhard beton, ik vind het heerlijk.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Augustus en de helft van september zijn by far de slechtste maanden om te gaan zonerskiën.
Ja je kunt geluk hebben dat het even iets koeler is en er wat sneeuw valt.
Ga je speciaal voor het zomerskiën dan zijn juni en eind september de beste momenten.
Juli wordt het rap minder en zodra het in september koeler wordt en sneeuwt is het al heel snel weer goed.
In juli/augustus/begin september is het de reis niet waard tenzij je ook andere activiteiten hebt gepland. Fatsoenlijk kunnen zomerskiën is in die periode een kwestie van geluk.
Maar als je er toch bent om te wandelen, klimmen, mountainbiken, paragliden of wat dan ook en je hebt een keer geluk, dan is het fijn om die ski’s toch bij je te hebben. Maar enkel voor het skiën gaan rond die tijd? Bespaar je de moeite.

Als vliegen een optie is zou ik Noorwegen overwegen. Daar zijn de condities over het algemeen een stuk beter in de zomer en de temperatuur lager waardoor de pistes langer goed blijven. Met daarnaast ook nog eens een overweldigende natuur.

Born to Ride

Vanaf 1 juni opent de grootste gletsjersgebied Stelvio Italië , 20 km piste , mss ook een optie

Bedankt voor alle antwoorden en tips. Na alles gelezen te hebben wordt het in ieder geval niet het hoofddoel van de reis/bestemming. Mooi als het dus zou kunnen en de omstandigheden (verrassend) goed zouden, maar pas echt een last minute beslissing. En dus ook een overweging of ik überhaupt in de buurt ga zitten van een zomerski-gebied.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Mocht je in Hintertux gaan skiën, dan in ieder geval eens de Wasserfallroute klimmen. De eerste waterval is er al vrijwel naast het dalstation. Spectaculaire,l route!![
https://www.debestemmingswijzer.nl/home/bestemmingen/tips-en…

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 18 mei 2023 19:29

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Plaats een reactie