Advies over welk skigebied

Ik ben op dit moment alweer bezig met de skivakantiebestemming voor de tweede week van de kerstvakantie en ben een beetje zoekende.

We gaan voor het 5e jaar op rij (met uitzondering van het coronajaar) met een grote groep skiën (10 volwassenen, 8 kinderen). De eerste drie jaar zijn we met deze groep naar Tsjechië gegaan (gebied Janske Lazne-Pec). Een prima gebied voor beginnende skiërs en ook voldoende aanbod in grote. goedkope chalets. Afgelopen jaar zijn we naar La Norma gegaan. Op zich vonden we dit een leuk gebied, prettig dorp met enkele fijne pistes. Groot nadeel vonden we wel de kleine appartementen (dus groep verdeeld over verschillende gebouwen) en de relatief smalle verbindingspistes/paden dwars op de berg. De niveaus en wensen in de groep beginnen ook een beetje uit elkaar te lopen. De kids (tieners) kunnen inmiddels voldoende goed skiën om rode en zwarte pistes af te knallen en neigen al een beetje naar tochtjes maken. De ouderen onder ons die nog niet zo lang skiën (6 van de 10) zoeken meer naar eenvoudigere en met name brede pistes, maar wel met voldoende afwisseling. Daarnaast heeft een gedeelte van de groep niet heel veel extra te besteden en dus zoeken we ook naar relatief betaalbare gebieden. Eén groot chalet heeft de voorkeur, maar ik snap dat dat erg lastig kan worden vanwege de prijs. Het ‘probleem’ is denk ik duidelijk…

Ik heb inmiddels een voorselectie gemaakt (betaalbaar, hoger dan 2500 meter, sneeuwzeker, meer dan 100 km piste, goede reviews/aanbevelingen, geschikt voor beginners, etc.), maar mis mogelijk nog cruciale info om een goede keuze te maken. Wie kan mij meer vertellen over onderstaande gebieden en mogelijk doorslaggevende argumenten aanvoeren voor waarom wel of juist niet. En wie weet of ik nog gebieden over het hoofd zie. Prijs is helaas één van de belangrijkste argumenten voor een gedeelte van de groep. Apres ski is trouwens voor deze groep een non-argument, totaal niet belangrijk.

Gebieden in Frankrijk/Italië die ik op basis van de genoemde criteria voorgeschoteld krijg:
La Foret Blanche
Devoluy
Espace San Bardino
Val Cenis (kunnen we ook nog een dagje naar La Norma)
Les Sybelles
Galibier Thabor
Les Orres
Breuil-Cervinia
Monte Rosa

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor de genomen moeite om me te helpen…

Als prijs een belangrijk argument is, zou ik eerst eens zoeken naar een geschikte accommodatie. Aangezien het daarmee valt of staat kun je je op de overige zaken aanpassen.

Overigens is Bruil-Cervinia niet in de categorie goedkoop. Dure skipas en accomodaties kleiner/ouder dan La Norma.

Monte Rosa zou ik niet zo snel doen met de samenstelling die je noemt. Wel brede pistes, maar ook redelijk pittig. Voor degenen die het wat minder goed kunnen, kun je niet zo het gebied door op blauwe pistes.

De andere gebieden kan ik je helaas niet verder mee helpen. Nooit geweest.

Verder snap ik dat de schrik er redelijk goed in zit qua sneeuwval afgelopen jaar dat je daarom hoog wilt zitten, maar ik zou toch ook kijken of er in de omgeving van Samoëns niet nog interessante aanbiedingen zijn. Gebied kun je overal wel op blauw doorheen en is aardig betaalbaar.

portes du soleil

Val Cenis lijkt me wel ideaal voor jullie wensen, er zijn enkele grote chalets te vinden, 125km piste, pistes varierend van super simpel tot aardig gevorder, maar nagenoeg geen zwart, wat jullie, gezien jullie wensen, ook niet nodig lijken te hebben. Daarnaast is het gebied aantrekkelijk geprijst. Pistes reiken tot een 2800m hoogte. Nadeel is wel dat alles op een noordhelling ligt, waardoor je erg weinig zon hebt in de kerstvakantie, maar dat is exact hetzelfde in La Norma. Gezien de samenstelling van jullie groep zou ik eerder nu een dag naar Aussois uitwijken ipv La Norma. Gelegen op zuidhellingen kan je hier lekker in de zon skien en er is een mooie variatie aan pistes.

Een andere goede optie is denk ik Galibier Thabor, tot 2800m hoogte, veel variatie in pistes, betaalbaar en zeker valloire is nog eens een gezellig stadje ook met veel verschillende soorten accomodaties.

Een optie die hier nog niet bijstaat, maar zeker het overwegen waard is: Le grand domaine, erg voordelig geprijst, veel variatie in pistes, nadeel is wel enkele verouderde liften en mogelijk de hoogte tot een 2400m. Echter kan het met kerst ook al gewoon tot diep in het dal prima wezen.

Born to Ride

In de buurt van Les Houches/Salanches/St. Gervais zijn ook wel diverse redelijk betaalbare chalets te vinden met voldoende slaapkamers. Ook leuke regio voor gemoedelijk skiën, met genoeg uitdaging voor de gevorderden. Auto is wel handig, maar parkeren bij de liften is gratis.

Bewust geen Oostenrijkse opties? Qua hoogte hoef je echt niet overal boven de 2500 meter te zitten, 2000m is prima in Steiermark bijv. En in die regio’s ook kunstsneeuw zat. Of valt Oostenrijk door de prijs af?

Zoals al opgemerkt: Cervinia valt op prijs waarschijnlijk ook af. Zou in Italië Folgarida oid geen optie kunnen zijn? Verder lijkt me, puur op indirecte ervaring, Val Cenis ed logisch als optie. Ik ben zelf geen voorzichtige boeker, pds zou ik in die periode spannend vinden obv oa vorige winter.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zoals hierboven al genoemd, Portes du Soleil. Daar kan iedereen zich vermaken. De beginners kunnen naar Super Morzine, de bikkels kunnen de muur af. Begin jan. ligt daar doorgaans al meer dan genoeg sneeuw.

En qua chalets kun je daar ook zat vinden. Soms op iets grotere afstand. Wij hebben nu iets geboekt op de Roc d’Enfer, maar zullen vrijwel iedere dag wel naar Ardent rijden om in te stappen. Voor 1200€ een erg mooi 6-persoons appartement gevonden via Fewo-Direkt (VRBO).

*bericht bewerkt door Robert7 op 02 jun 2023 11:05

Kirchberg in Tirol. Genoeg accomodatie voor grotere gezelschappen te vinden (kerst weet ik niet zeker trouwens) en voldoende mogelijkheden voor relatieve beginners.

Qua sneeuwzekerheid normaal echt goed genoeg. Afgelopen jaar was het overal een drama, ook in veel hogere franse gebieden.

Ik kom vaak in kirchberg; de reden dat ik het aandraag is omdat we ook zo’n groot gezelschap hebben met ook een verscheidenheid aan kennis en kunde.
Aan de kant van kirchberg (dus niet de resterhohe) kun je elkaar erg eenvoudig weer treffen zodat je deels apart skiet maar wel samen luncht etc. En dan even een gezamenlijke afdaling pakt.

Totales Vollidiot

Val Cenis was op zich prima afgelopen kerstvakantie, maar ik denk dat de tieners die echt tochtjes willen doen er snel uitgekeken zijn.

Er is vrij veel groen en vonden wij voor Snowboarders wel wat minder geschikt.

Ik ben zelf verliefd op Val Cenis ❤️

*bericht bewerkt door LoveToSki op 02 jun 2023 12:57

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Val Cenis was op zich prima afgelopen kerstvakantie, maar ik denk dat de tieners die echt tochtjes willen doen er snel uitgekeken zijn.

Er is vrij veel groen en vonden wij voor Snowboarders wel wat minder geschikt.

Ik ben zelf verliefd op Val Cenis ❤️

LoveToSki op 02 jun 2023 12:56

Voor snowboarders zijn alleen de Esgargot en Traverse een verschrikking, maar beide zijn prima te voorkomen, op soms een klein stukje Esgargot na, wat dan weer geen probleem is.

Born to Ride

Ik ben ook gek op Val cenis, maar voor de kerst vind ik Galibier Thabor net wat beter. Meer zon. Kijk eens op https://toerisme.valloire.net/ voor grote chalets. Valloire is trouwens ook een leuk dorp. Ik zou die kant van het gebied dus kiezen. Is ski-in, ski-out belangrijk dan is Valmeinier de goedkopere keuze. (dat is geen dorp, maar een prima ontworpen ski station op hoogte).
Bij PDS vind ik de kerstperiode spannend met de kans op regen.

sneeuw witje en de 7 bergen

@Demtsjenko
Ik zou alpe d’huez overwegen. Niet super goedkoop maar prima deals te vinden. Bijvoorbeeld vanuit oz en oisans. Grote appartementen te vinden met veel kamers en inclusief skipas.

Goede verbinding naar centraal gelegen kom, daar kan iedereen iets vinden op z’n niveau. En lekker centraal zodat je elkaar makkelijk kan opzoeken.
Gevarieerd gebied, hoog, goede satelliet dorpen, eten is niet goedkoop op de piste…

Genoeg opties… dank jullie wel. Ik denk dat Oostenrijk in de voorselectie redelijk is afgevallen door de prijs inderdaad… doorgaans toch net iets duurder (en op veel plekken ook wat drukker).

Ik zou er graag nog 2 aan willen toevoegen:

Alpe Cimbra is weggefilterd hier omdat die op geen enkel thema een score heeft… dank!

Alpe Cimbra is weggefilterd hier omdat die op geen enkel thema een score heeft… dank!

Demtsjenko op 03 jun 2023 12:49

Inderdaad, ik heb niet goed naar de eisen gekeken. Sorry! Heb de zomer in mijn bol denk ik :-)

Nee, ik bedoel dat deze site deze bestemming op geen enkel onderdeel heeft gescoord. Dus als ik bijvoorbeeld zoek op “rustig op de piste” komt hij niet naar boven, omdat er geen score is.

Ik ben in Les Orres geweest. Ik vond het een erg leuk, afwisselend en uitdagend gebied en kan het je aanraden. Wij hadden via Airbnb een huis gehuurd voor 10 personen.
Van Val Cenis heb ik gehoord dat het leuk is. Ik heb er zelf niet geskied. In het zelfde dal heb je ook nog Bonneval sur Arc liggen. Het gebied is klein maar het dorpje is wel erg mooi en schilderachtig.
Via Airbnb of www.abritel.fr (=homeaway) of ook www. booking.com vind je makkelijker wat accomodaties die van de standaard afwijken (In les Orres en Bonneval heb ik via deze sites wat grotere huizen gehuurd omdat we met vrienden of familie gingen)
Orcieres kan je ook nog op je lijstje zetten.

Misschien nog een tip in Frankrijk: Le Grand Massif. En dan niet in Flaine, maar bij 1 van de andere dorpen een chalet zoeken. Groot ski gebied, goed afwisselend voor beginners en gevorderden. Niet te ver weg ook en ook niet het duurste skigebied. Wij zaten in 2022 heel betaalbaar in een chalet voor 12 personen dichtbij de lift van Morillon.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Morillon ben ik in een ver verleden zelf twee keer geweest. Inderdaad een leuk gebied en wat meer grote chalets…

La Rosiere (Espace San Bernardo) past denk ik erg goed. Is goedkoop maar dan zonder de mini-appartementen of overdosis aan studenten op budgetreis zoals sommige van de genoemde bestemmingen (les Sybelles, la Norma, Devoluy).
De Franse kant (La Rosiere) heeft een “huisberg” veel gevarieerde blauwe en lichtrode hellingen, de Italiaanse kant (la Thuile) van het gebied heeft heerlijke zwarte knalpistes. Alleen het tochten maken is ietwat beperkt, maar op alle andere gewenste onderdelen m.i. wel een topscore.

Morillon ben ik in een ver verleden zelf twee keer geweest. Inderdaad een leuk gebied en wat meer grote chalets…

Demtsjenko op 12 jun 2023 22:22

Je vroeg >2500m, en Morillon ligt op 700m.

Morillon ben ik in een ver verleden zelf twee keer geweest. Inderdaad een leuk gebied en wat meer grote chalets…

Demtsjenko op 12 jun 2023 22:22

Je vroeg >2500m, en Morillon ligt op 700m.

Errant op 13 jun 2023 11:22

Iedereen snapt dat dit om de top van het skigebied gaat, en wat dat betreft zit het skigebied gewoon net op de grens met een top rond de 2500m. Noem jij anders even een skidorp in de alpen >2500m?

Born to Ride

Morillon ben ik in een ver verleden zelf twee keer geweest. Inderdaad een leuk gebied en wat meer grote chalets…

Demtsjenko op 12 jun 2023 22:22

Je vroeg >2500m, en Morillon ligt op 700m.

Errant op 13 jun 2023 11:22

Iedereen snapt dat dit om de top van het skigebied gaat, en wat dat betreft zit het skigebied gewoon net op de grens met een top rond de 2500m. Noem jij anders even een skidorp in de alpen >2500m?

Matthias123 op 13 jun 2023 13:20

De top ligt ook niet boven de 2500m. Het was net de vraag in de openingspost om een gebied te hebben dat hoger ligt.
En qua vakantiegevoel wil je toch ook graag een wit dorp.
Het voordeel van Frankrijk is net dat de meeste dorpen boven de 1000m liggen, dan is het jammer dat voordeel niet te gebruiken.

Enige flexibiliteit maakt het leven wel een stuk eenvoudiger…

Als jullie er blij mee zijn is het helemaal prima ;-)
Dan wordt de keuze meteen veel ruimer.

*bericht bewerkt door Errant op 13 jun 2023 20:21

Morillon ben ik in een ver verleden zelf twee keer geweest. Inderdaad een leuk gebied en wat meer grote chalets…

Demtsjenko op 12 jun 2023 22:22

Je vroeg >2500m, en Morillon ligt op 700m.

Errant op 13 jun 2023 11:22

Iedereen snapt dat dit om de top van het skigebied gaat, en wat dat betreft zit het skigebied gewoon net op de grens met een top rond de 2500m. Noem jij anders even een skidorp in de alpen >2500m?

Matthias123 op 13 jun 2023 13:20

De top ligt ook niet boven de 2500m. Het was net de vraag in de openingspost om een gebied te hebben dat hoger ligt.
En qua vakantiegevoel wil je toch ook graag een wit dorp.
Het voordeel van Frankrijk is net dat de meeste dorpen boven de 1000m liggen, dan is het jammer dat voordeel niet te gebruiken.

Errant op 13 jun 2023 14:50

Morillon bestaat uit 2 delen. Morillon Les Esserts ligt op 1100m

Nou… het plaatje is inmiddels helemaal anders…😊

Twee gezinnen gaan niet vanwege een verbouwing en geldgebrek, een derde gezin gaat niet vanwege “gewoon” geldgebrek en het stel zonder kinderen dat normaal aansluit is uit elkaar…

We zijn dit jaar dus alleen met ons eigen gezin… twee behoorlijk ervaren skiërs en twee kids (9 en 12) die rode pistes inmiddels ongenadig hard naar beneden kunnen knallen…

Alle opties weer open, maar financieel willen we toch niet superveel uitgeven… op de één of andere manier blijft Val Cenis me trekken… maar eens even verder zoeken…

*bericht bewerkt door Demtsjenko op 03 sep 2023 09:23

iemand nog een goede tip over welk appartementencomplex? We willen graag terug kunnen skiën naar het appartement.

Plaats een reactie