Skigebied gezocht

Heeft iemand een goed idee? We zijn met twee pubers die goed kunnen skiën. Mijn man en ik kunnen het een klein beetje. We willen (voor zover dat kan) sneeuwzeker. En we willen waarschijnlijk in de kerstvakantie, maar februari is ook een optie. Land maakt niet uit. Afstand is ook niet heel belangrijk. Het hoeft ook geen gigantisch groot gebied te zijn. Een authentiek dorp is leuk. Après-ski is niet nodig, maar een drankje en ergens wat eten wel. Van belang is vooral dat er makkelijke pistes zijn en moeilijke en dat we hoog zitten.
Fijn als jullie goede ideeën willen delen.

Weinig harde eisen. Maar vast voorkeuren: Als je in februari gaat, dan is de hoogte niet echt meer van belang. Dan kan er veel. Met kerst betekent hoog vaak ook koud. Moet je van houden.
En de belangrijkste vraag: Welk budget en hoeveel slaapkamers?

Ik zeg Obertauern 😉

Disturbing the peace since 1975

Er zijn (denk ik) legio plaatsen die aan jullie wensen kunnen voldoen, de vraag is uiteraard of er een geschikte accommodatie is.
Een paar plaatsen waar ik aan zit te denken:

St. Martin de Belleville (skigebied Trois Vallées)
Traditioneel dorp met directe verbinding én afdaling. Lijkt erg aan de rand te liggen, maar dat valt reuze mee: met 2 liften en één afdaling sta je al in Méribel of Les Menuires. Het gebied boven het dorp heeft prima blauwe pistes en er zijn ook enkele leuke pisterestaurants hier.

La Clusaz
Eveneens een traditioneel dorp. Skigebied inclusief Le Grand Bornand (niet verbonden, maar in 10 minuten bereikbaar) is ruim 200 km. Het dorp ademt een Oostenrijkse sfeer qua bebouwing en ligt direct aan de pistes. Vriendelijk geprijsd.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Bedankt voor de tips zover. Ik ga ze bekijken.
Bennie, we willen ook in februari graag hoog zitten. Ik denk dat we dan minder kans hebben op te weinig sneeuw.

Denk eens aan plaatsen als Valloire, Val Cenis, Valmorel of Les Karellis. Deze zijn in de kerstvakantie nog wel te doen, maar wel wat schaduwrijker.
Italie kun je aan Passo San Pellegrino denken. Samen met Alpe Lusia best gevarieerd. Of Sulden am Ortler.
Oostenrijk kun je denken aan Obertauern, Obergürgl, Oetz/Kühtai, Galtür icm Ischgl of juist wat verder oostelijk gaan. Schladming/Haus im Ennstal is behoorlijk skizeker. Wil je meer kans op winterse sferen kun je Forstau of Rohrmoos als verblijf uitzoeken. Königsleiten en Hochkrimml zijn dan ook vaak winters.
Zwitserland heeft ook veel te bieden. En qua prijzen is het best te overzien inmiddels. Denk aan Saint Luc of Grimentz en Zinal in Val d’Aniviers, Arosa, Bettmeralp/Riederalp, Laax/Flims/Falera, rondom St. Moritz of Scuol. Witte dorpen geen garantie, maar wel de meeste pistes op hoogte.

Hoewel deze hogere opties kansen bieden met de kerst, vind ik het in alle gevallen fijner later in het jaar. Iets lager/zonniger geeft iets meer kans op niet-keiharde sneeuw, waarop het niet alleen schrapen is.

Nog een outlyer in deze lijst: Les Contamines. Toen alles drama was rond de jaarwisseling dit jaar in die hoek van Frankrijk, hadden ze daar meer dan de helft open en redelijk, tot op 1300m. Terwijl even verderop Samoens en Morillon moesten sluiten. Bij goede sneeuwcondities heb je het skigebied van St. Gervais en Megeve om de hoek, vol heerlijke blauwe pistes met ook wat pittig rood. En voor de echte cruise-liefhebbers is er dan nog het stuk van Combloux en La Giettaz.

Dankjewel Bennie. Ik ga er in het weekend eens goed voor zitten.

Ik zeg Obertauern 😉

Supergrover op 16 jun 2023 13:42

Goede tip!
Sneeuwzeker, hoog gelegen, leuk dorp. Skigebied groot genoeg en goed voor beginners en gevorderden.
Veel luxe hotels, maar met wat zoeken ook betaalbare opties te vinden.
Met de juiste skipas ook toegang tot een paar andere leuke skigebieden dichtbij.
Ik ben er in maart 2024.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie