Busreis Oostenrijk

Eind februarie willen we met 3 man een lang weekend op wintersport gaan naar Oostenrijk.
Zijn er mensen die ervaring hebben om dit met een busreis te doen?

Niet per se Oostenrijk of die periode. Maar als je een lange busreis goed verteert (als je kan slapen in de bus), dan kan het een goede betaalbare opties zijn. Het voordeel van de meeste busreizen vind ik vooral dat doorgaans 's nachts wordt gereisd en je dus meer dagen hebt om te wintersporten.

Een amateur is gewoon een liefhebber

In mijn jonge jaren veel gedaan.
Vriend van me (ruimschoots met pensioen) doet het nog steeds elk jaar.

Maar ik wist niet dat dit met kortere verblijven ook kon?

Disturbing the peace since 1975

We hebben dit wel eens gedaan. Opzich prima als je kan slapen in de bus. Ik zou wel aanraden om zelf naar de laatste stop in nederland van de bus te rijden, bv Eindhoven of Weert. Scheelt veel tijd en gedoe.

Trein opties zou ik ook bekijken, lekker comfortabel. Vliegen is trouwens ook een betaalbare optie als je zonder materiaal gaat.

*bericht bewerkt door HarryP op 11 jul 2023 15:48

Neem een slaappil en je komt redelijk uitgerust aan. Zoals Rutger3 al schrijft is het aan te raden om zelf naar de laatste stop in nederland te reizen. Voor een shortski zou ik ook het vliegtuig overwegen. Dit hoeft niet eens zoveel duurder te zijn.

Neem een slaappil en je komt redelijk uitgerust aan. Zoals Rutger3 al schrijft is het aan te raden om zelf naar de laatste stop in nederland te reizen. Voor een shortski zou ik ook het vliegtuig overwegen. Dit hoeft niet eens zoveel duurder te zijn.

boarder op 12 jul 2023 08:40

Dit inderdaad, ik kan mij nog herinneren dat ik vroeger in Utrecht opstapte om 3 of 4 uur smiddags en om 9-10 uur savonds het land nog steeds niet uit was i.v.m. tussenstops en eet-pauze.

Slaappilltje kan inderdaad wonderen doen. En met de bus tijd uitgespaard, want je reist terwijl je slaapt. Zo kan je bv met 1 dag verlof ('s vrijdags) een short-ski doen met 3 dagen skiën. Opstappen doe ik altijd in Maastricht of Luik, rond 20u30 en ik ben daar op een uurtje. En bij terugrit meestal rond 9u thuis (en bij short-ski is dat dan een maandag en nog op tijd om te telewerken).

*bericht bewerkt door DirkG op 15 jul 2023 01:02

Dirk - LIVE unITed

Wij gaan al jaren met de bus(naar Frankrijk). Persoonlijk vind ik het heerlijk. Het is best comfortabel, je hebt meer ruimte dan in de gemiddelde auto, niemand hoeft snachts te rijden, en je hoeft niet na te denken over Vignetten, Tol, Route, Sneeuwkettingen, Pechhulp, parking, etc.

Nadeel is wat mij betreft dat hij je ooit op een centrale locatie in het dorp af zet en je dan nog naar je appartement moet zien te komen(en bij vertrek moet je weer met al je spullen bij die locatie staan). In Frankrijk in die bergdorpjes is dat ooit best een gesjouw, maar in Oostenrijk met de skibus die door de meeste dorpen rijdt is dat waarschijnlijk iets makkelijker.

Ik ga ieder jaar meermaals met de bus naar de Alpen. Ik vind het erg comfortabel, je kan gewoon slapen en komt redelijk uitgerust aan op bestemming. Het comfort hangt natuurlijk wel af van je standaarden en lichamelijke afmetingen. Ik ben niet zo heel groot en vrij smal, dus ik heb altijd relatief veel beenruimte. Maar lange Nederlanders hebben het soms wel wat minder comfortabel. Maar bon, in een auto zitten voor 10u is ook geen pretje natuurlijk.

In België heb je een mooi aanbod van reisorganisaties die weekreizen doen, vaak met een hele bus in één hotel, dan is alles erg vlot en eenvoudig geregeld. Ik heb het ook wel al een aantal keer met Sunweb gedaan, daar is het wat meer gedoe. Dan neem je vaak een bus vanuit jouw stad naar Eindhoven, daar moet je dan op de bus naar de correcte bestemming plaatsnemen, en vaak zet die iedereen dan af onderweg of er wordt nog een shuttle ingelegd voor de laatste kilometers. Het resultaat daarbij is dat het allemaal wat langer duurt. Bv ik ging twee jaar geleden naar Sölden en dan werd ik afgezet in het Inntal (ik denk ter hoogte van Landeck), waar ik dan weer op een shuttlebusje moest voor een uur naar Sölden. Dat vond ik minder prettiger, hoewel het allemaal wel goed geregeld was. Ik zou bij Sunweb aanraden om enkel naar de hele grote bestemmingen te gaan (Mayrhofen bv), want dan heb je wellicht maar één transfer in Eindhoven. Sunweb heeft wel ook shortski’s als ik me niet vergis.

*bericht bewerkt door Arnh op 18 jul 2023 12:34

Shortski en perse niet met eigen vervoer, dan zou ik of de trein pakken als die 's nachts kan doorrijden, anders ben je veel aan het overstappen. Anders lekker vliegen en laatste stukje met OV/taxibusje doen, dus dan een skigebied zoeken die dicht bij een vliegveld zit.

Ik ben 58 en heb dit afgelopen jaar voor het eerst gedaan met Sunweb richting Paradiski Frankrijk. De eerste dag kwam ik uitgeslapen om 8.00 uur s’ morgens aan. Heb de eerste aankomstdag op zaterdag heerlijk geskied en ook op de laatste dag(zaterdag) heerlijk geskied, zaterdagavond om 20.00uur weg. Normaal toen ik met de auto ging had ik max 6.5 dagen skiën en nu 8 volle dagen geskied. Uitslapen in de bus op de terugweg. Ik ga niet anders meer doen als met de bus. Heerlijk

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 19 jul 2023 15:24

Jaren met de bus naar Oostenrijk geweest.
Ik had geen probleem met slapen in de bus, nekkussentje en eigen fleecedeken en tukken maar.
Meestal ook gewoon voor de hoteldeur afgezet en weer opgehaald.
Nadeel kan zijn dat je vaak erg vroeg al aankomt (ik heb wel eens om 6.30 uur in Niederau voor een nog in volle rust zijnde hotel gestaan).
Trein vond ik qua reis ook prima, maar het punt is dat je dan 's ochtends vroeg met al je bagage op bijvoorbeeld Zell am See Bahnhof staat, en dan?

Ik ben toch wel jaloers op de mensen in dit topic die ‘uitgerust’ aankomen na zo een busreis…ik kwam er altijd met geen oog dicht gedaan en pijn in mijn rug aan op locatie. Was het maar zo een feest :)

Eens qua uitrusten, alleen de adrenaline bij aankomst zorgde er bij mij voor dat de vermoeidheid weg was overdag. Krijg je wel een lekker klap na het avondeten. Dat dan weer wel.

Ik zou eerder voor de trein kiezen. In een bus slaap ik niet……
In een trein wel.
Daarnaast kun je gemakkelijker je benen strekken.

Totales Vollidiot

Een keer uitproberen om te kijken hoe jij uit die bus stapt dus: redelijk uitgerust of geradbraakt.

Het voordeel van de bus ten opzichte van de trein of het vliegtuig vind ik wel dat je doorgaans in het skidorp wordt afgezet en opgehaald (in plaats van op een vliegveld of station vanaf waar je nog met een vaak dure transfer door moet naar je eindbestemming). En de reistijden die vaak nog de mogelijkheid geven voor één of twee (dag van de terugreis) extra skidagen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb ook veel met de bus gereisd en het was altijd onaangenaam. De bussen zijn meestal oncomfortabel en je komt zo moe en kapot aan.

http://promocodius.be

Bij ons in België werken de betere reisorganisaties de laatste jaren veel met “dreaming class”-bussen. Hierbij heeft elke reiziger een comfortabele zetel én een bed! Geen problemen meer zoals bij slaapbussen waarbij de zetels omgebouwd worden in slechte ‘bedden’, maar je hebt gewoon je eigen comfortabel bed. Je merkt geen verschil tussen een echt bed en zo’n “dream class”bed. Zo kom je ook uitgerust toe op je bestemming en kan je meteen aan je wintersportvakantie beginnen. Ik weet nu niet hoe dit bij organisaties als Sunweb etc. zit, maar het is zeker eens de moeite waard om naar te informeren.

*bericht bewerkt door Seppe_S op 07 aug 2023 13:50

There is no bad snow, only bad skiers!

Bij ons in België werken de betere reisorganisaties de laatste jaren veel met “dreaming class”-bussen. Hierbij heeft elke reiziger een comfortabele zetel én een bed! Geen problemen meer zoals bij slaapbussen waarbij de zetels omgebouwd worden in slechte ‘bedden’, maar je hebt gewoon je eigen comfortabel bed. Je merkt geen verschil tussen een echt bed en zo’n “dream class”bed. Zo kom je ook uitgerust toe op je bestemming en kan je meteen aan je wintersportvakantie beginnen. Ik weet nu niet hoe dit bij organisaties als Sunweb etc. zit, maar het is zeker eens de moeite waard om naar te informeren.

Seppe_S op 07 aug 2023 13:50

Seppe, weet je misschien of deze bussen inmiddels ook door Duitsland mogen rijden?

Ik ben komende winter ook aangewezen op 1 of 2x korter weg om te gaan skiën en vind ‘s nachts reizen met de trein niet heel comfortabel. Tov trein overdag win je dan met de bus shortski wel twee skidagen. In Nederland nog niet veel shortski met de bus kunnen vinden en aanbod vanuit België lijkt idd wel veel groter te zijn en ben ik op zich ook snel. Toch blijft er dan nog een stemmetje ergens, meen me te herinneren dat dergelijke bussen niet in Duitsland mogen rijden vanwege veiligheid / gordelplicht aldaar en als dat nog altijd zo is zal het ook niet helemaal voor niks zo zijn.

Bij ons in België werken de betere reisorganisaties de laatste jaren veel met “dreaming class”-bussen. Hierbij heeft elke reiziger een comfortabele zetel én een bed! Geen problemen meer zoals bij slaapbussen waarbij de zetels omgebouwd worden in slechte ‘bedden’, maar je hebt gewoon je eigen comfortabel bed. Je merkt geen verschil tussen een echt bed en zo’n “dream class”bed. Zo kom je ook uitgerust toe op je bestemming en kan je meteen aan je wintersportvakantie beginnen. Ik weet nu niet hoe dit bij organisaties als Sunweb etc. zit, maar het is zeker eens de moeite waard om naar te informeren.

Seppe_S op 07 aug 2023 13:50

Seppe, weet je misschien of deze bussen inmiddels ook door Duitsland mogen rijden?

Ik ben komende winter ook aangewezen op 1 of 2x korter weg om te gaan skiën en vind ‘s nachts reizen met de trein niet heel comfortabel. Tov trein overdag win je dan met de bus shortski wel twee skidagen. In Nederland nog niet veel shortski met de bus kunnen vinden en aanbod vanuit België lijkt idd wel veel groter te zijn en ben ik op zich ook snel. Toch blijft er dan nog een stemmetje ergens, meen me te herinneren dat dergelijke bussen niet in Duitsland mogen rijden vanwege veiligheid / gordelplicht aldaar en als dat nog altijd zo is zal het ook niet helemaal voor niks zo zijn.

RoyvD op 11 aug 2023 07:49

Dat is inderdaad een beetje een grijze zone in Duitsland. Ik heb al 1 keer controle meegemaakt op terugreis in Kufstein door de Duitse Staatspolizei, en die wisten niet echt goed wat gedaan. Na controle boorddocumenten en eens door de bus gelopen te hebben, lieten ze de bus gewoon doorrijden. Denk dus niet dat ze er echt een probleem van maken. Ook lig je echt wel afgesloten in houten ‘kotjes’, er kan dus niet echt extreem veel gebeuren (maar het moet niet zo prettig zijn om tegen een houten wand gekatapulteerd te worden 😅.) De ‘gewone slaapbussen’ vormen al een tijdje niet zo’n groot probleem meer voor de Duitse politie (terwijl ze minder veilig zijn dan de Dreaming class), dus denk dat er geen grote problemen zullen zijn in de toekomst.

There is no bad snow, only bad skiers!

Een busreis is qua budget interessant en in mijn jongere jaren regelmatig gedaan maar ik zal dit nooit meer doen daar je gebroken aankomt…mocht je geen auto ter beschikking hebben, dan misschien ook eens kijken of je per trein op je bestemming kan komen…

*bericht bewerkt door Gerjon op 11 aug 2023 11:22

Ik ben ook op zoek naar een aanbieder van busreizen voor een shortski. Misschien kijk ik niet goed, maar bij alle grote aanbieders als Sunweb hebben ze alleen busreizen voor een week.

Hebben jullie tips waar busreizen voor een shortski te boeken zijn?

Plaats een reactie