Les 3 Vallées - zomer 2023

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hoewel er dit jaar veel minder activiteiten zijn dan de voorgaande jaren toch maar weer een topic geopend met wat actuele informatie over 3V in de zomer.
Geen nieuwe liften dit jaar wel veel, heel veel onderhoud.
Een nieuwe lift krijgt na 15 jaar zijn eerste grote onderhoudsbeurt, daarna na 10 jaar en daarna iedere 5 jaar. Bij zo’n beurt wordt de hele lift uit elkaar gehaald, gecontroleerd en weer in elkaar gezet.
Dit jaar zijn aan de beurt voor groot onderhoud:
In Menuires:
TSD Bettex
TSDB Roc2
TB Croisette
TS Tortollet
In Val Thorens :
TSD Moutière

Andere werkzaamheden:
Er zijn camera’s geplaatst op de fietsroutes Van Menuires naar de Tougnëte en van Val Thorens naar Menuires om automobilisten die hier (tegen de regels in) rijden te kunnen beboeten.
Met de fietsroute van Meribel naar de Tougnète is nog geen begin gemaakt.
Na het zomerseizoen worden de gondels van de Roc 1 in Menuires gerenoveerd.
Op de Cime de Caron is de SETAM begonnen met bouw van een restaurant.
De Saulire gondel zou deze zomer op proef weer in gebruik worden genomen maar dit lijkt uitgesteld te worden tot volgende winter.

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 aug 2023 08:11

bon ski

Kwam deze beelden tegen op Facebook
(Bianco) vanop de crime caron. Ziet er wel lekkere steil uit

null
null
null
null

@skifan en @Pieter230976
Leuke updates, dank !
Wat een werk om zo’n kraan naar boven te brengen @skifan betekend dat we komende winter nog steeds geen gondel in Courchevel hebben, of bedoel je met “volgende winter” 2023-2024 ?
@Rogier Kan jij deze onder 3 Vallees plaatsen, lijkt nu los te hangen. Dank!

@Droopy2
Het is meer van ik hoop dat de gondel in de komende winter weer in gebruik wordt genomen. Tot nu toe heb ik hier nog geen betrouwbare info over.
De kraan is over de piste Cime (rood!) met inderdaad een steil stuk (zie de laatste foto) omhoog gebracht.

bon ski

Wat korte opmerkingen over L3V

  • Méribel Mottaret heeft toestemming om de Cote Brune lift te vervangen door een TCD10 waarmee de capaciteit van 2080 naar 2800 per/h gaat. Ingebruikname december 2025
  • Vandaag was de kilomètre vertical in Val Thorens. Er zat zoveel sneeuw en ijs op de kabels en het bergstation van de TPH Cime de Caron dat de lopers ook weer te voet naar beneden moesten.
  • Val Thorens krijgt geen toestemming om de TSD Moutière te vervangen.
  • De hijskraan die nu op de Cime de Caron staat is over de Piste l‘Audzin omhoog gereden/geduwd/getrokken.

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Mooie foto vandaag op val Thorens Facebook
La cime Caron

null

@Pieter230976
Was maar een heel dun laagje: https://www.flickr.com/photos/skifan/53099243417/in/datepost…
Op zaterdag was er veel meer ijsvorming, ik heb foto’s gezien (gemaakt door de conducteur van de tph) van de laag ijs op de kabels. Zo dik dat er geen beginnen aan was. Daarom moesten de lopers die eerst de km vertical (vanaf de Blv Cumin) omhoog waren gelopen ook weer te voet naar beneden ipv met de gondel

bon ski

Ja vandaag via col de du lautaret galibier en telegraphe . Madeleine hebben we maar even overgeslagen vanwege de remmen ( kokende ) naar les menuires gereden . Nu heerlijk rustig op de camperplaats .
Morgen kijken wat we gaan doen …

Vandaag wandeling gemaakt. Voor mtb-ers is het een whahala alles goed aangegeven . Wandelaars mogen ze wel iets meer hun best doen . Bordjes nauwelijks te vinden en alles slecht aangegeven helaas . Kaart met route nummers . Maar staat nergens aangegeven .
We zijn roc 1 naar boven gegaan en daar naar tougnetec gelopen . Daar wilde niet de zelfde weg terug . Maar dan moet je de route zelf zoeken .staat op de kaart wel routes maar nergens bordjes .
Dus eindelijk kwamen we op de piste pelozet uit . En daar langs het fietspad en violet naar les menuires gelopen . De kids hielden gloed vol . En hebben bergkristal gevonden…

Gisteren naar saint Martin gelopen . En de bus terug .
Vanochtend val thorens gereden . Daar de route sentier de lacs gelopen en veel bergkristal gevinden . Val thorens staan gelukkig wel de routes aangegeven . Vanavond vuurwerk .
Morgen weer ergens anders heen .
Erg leuk om te zien hoe het in de zomer is .

null
![](https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2023/08/14/ADF1C91A-F37E-4DEF-AFB2-

D2C6D640BC5B.jpeg)

null
null
null

Weet iemand iets over het afmaken van het Centre Sportif in VT ?
De buitenkant moet nog met hout bekleed worden (zag wel dat ze aan het schilderen waren op de webcam).
Binnen in zijn er nog een aantal ruimtes in het wellness centre niet af (tenminste afgelopen winter nog niet).

Weet iemand iets over het afmaken van het Centre Sportif in VT ?
De buitenkant moet nog met hout bekleed worden (zag wel dat ze aan het schilderen waren op de webcam).
Binnen in zijn er nog een aantal ruimtes in het wellness centre niet af (tenminste afgelopen winter nog niet).

Droopy2 op 23 aug 2023 10:20

Aan de folders en info te zien is zwembad klaar . We zijn er niet binnen geweest . Speelhal is klaar .de buitenkant is nog niet klaar .
Verder ziet het er heel wit en steriel uit . Ook speelhal en waar je als ouder kan zitten is niet echt aantrekkelijk gemaakt , wat we van boven zagen . De wachtruimte om te wachten is ook netter geworden en wc ook .

Sneeuw in valtho . Echt heel veel !

null
null
null

@Skifan
Wij hebben dit weekend gelukkig weer een acco kunnen boeken in ons geliefde LM en L3V!
Hetzij geen luxe in Les Clarines meer (4000!! euro) maar een nette en redelijk moderne Recidence Mondian die in Ryberty 1850 in het midden ligt.
Nu is mijn brandende vraag en beroep op jouw kennis over de jaren heen, hoe we het beste aan de rand van het centrum kunnen komen met een kind van 5 die daar opvang heeft 2x in de dag…
Ik heb google maps bekeken en ik zou zeggen dat je zowel links en rechts met stuk naar beneden lopen langs de weg op de pistes uit kan komen of gewoon met de skibus wat volgens mij een korte rit is gezien het heel dicht bij het centrum ligt.
Ik dacht te menen dat er elke 15 minuten een skibus voorbij rijdt?
Ze moet om 9 uur bij de opvang zijn en we weten niet wanneer de bussen rijden en of dit echt heel goed te doen is (wij met materiaal) in de bus?
Uiteraard als er andere kenners zijn die me kunnen ondersteunen hoor ik het graag, wij zijn zelf 3X in Preyerand gebleven waar we de Preyerand personen lift namen naar het centrum.

We hebben nu dus de opties om te lopen naar Hameau de Sappiniere dat is een stukje naar beneden en vlak en dan 20 meter naar beneden skien waar je gelijk bij de school uitkomt. op de terugweg gewoon met de skibus.
Rechts een stukje naar beneden skien en dan de croisette lift nemen die recht bij de skischool uit komt.
Of heen en terug gewoon de bus pakken.

Hoor graag jullie bevindingen en advies!

*bericht bewerkt door Freerider op 04 sep 2023 06:35

@Freerider
In welk appartementen gebouw zitten jullie en kan zoon/dochter al een beetje skiën?

bon ski

@Skifan

Wij verblijven in de Recidence Median die zich rechtsonder hotel Ours Blanc bevind, het is geen ski in en out zei het dat je rechts 100 meter moet lopen tot de piste en links richting het centrum 200 meter ongeveer moet lopen en de rest skiën naar het centrum.
Mijn dochter van 5 heeft dit jaar voor het eerst geskied maar vanwege ontwikkelingsepilepsie waar ze hopelijk nog overheen kan groeien durven wij het dit jaar niet aan om haar op skiles te doen.
Wij willen haar naar de opvang van esf (piou piou) doen en wel skietjes huren voor de mobiliteit als we naar beneden skiën (tussen mijn vrouw de benen in).
En vragen of ze als het gaat of op de oefenweide toch mee mag skiën als ze dit wil, zodat ze toch een klein beetje het skiën mee krijgt.
Ik weet dat mijn vrouw en ik enkele jaren geleden vanuit Le hemaeu des airelles in preyerand elke keer met de bus richting het centrum zijn gegaan en dat dit heel goed te doen was, maar ik weet niet hoe laat de bussen rijden in de ochtend en hoe vaak ze rijden.
Er zijn 2 bushaltes die bij ons stoppen, zo als het er nu voor staat lopen we in de ochtend richting Hameau de Sapiniere of stukje omhoog richting hotel Ours Blanc en stukje naar beneden skiën, en terug met de bus want die stopt tegenover de skischool/opvang.

*bericht bewerkt door Freerider op 04 sep 2023 12:59

@Freerider
Zo te zien heb je je uitstekend geïnformeerd. Volgens kunnen alle mogelijkheden die je noemt. Alleen is het als ik het me goed herinner zo’n 300 meter naar de piste Boyes. Het is een nogal vlak pad waar geen kunstsneeuw ligt dus het zal van de omstandigheden afhangen of er sneeuw ligt.
Mij lijkt het makkelijkst om met de bus naar Piou Piou te gaan. De navettes gratuites rijden in de winter bijna onafgebroken dus je zult nooit lang hoeven te wachten. Fijne vakantie.

bon ski

@Freerider
Zo te zien heb je je uitstekend geïnformeerd. Volgens kunnen alle mogelijkheden die je noemt. Alleen is het als ik het me goed herinner zo’n 300 meter naar de piste Boyes. Het is een nogal vlak pad waar geen kunstsneeuw ligt dus het zal van de omstandigheden afhangen of er sneeuw ligt.

Mij lijkt het makkelijkst om met de bus naar Piou Piou te gaan. De navettes gratuites rijden in de winter bijna onafgebroken dus je zult nooit lang hoeven te wachten. Fijne vakantie.

skifan op 04 sep 2023 15:02

Ik zou inderdaad dan de bus nemen . Of naar beneden skiën met haar tussen de benen of naast en vast houden , naar la croisette lift .
Maar fijnste is dan met busje .

Ik moet wel zeggen dat ik niet zo fan ben van esf les menuires . Toen onze oudste naar de opvang ging was daar zeer chaotisch met halen ben brengen . Met brengen zeker . Was in maart na de school vakanties .
Bruyere esf opvang en val thorens vond ik stukken beter .
Wij hadden daarom toen onze jongste 3 was voor prosneige gekozen .
En in laagste skiklasje roze beer . Echt super daar . Spelen en skiën . En spreken ook beetje Nederlands .

Hotel l’Ours Blanc was ski-in ski-out toen ik er verbleef (2 of 3 keer).

Oeps verkeerde app in mijn hoofd …je kan van Median wel naar la croisette skiën .
Of er moet heel weinig sneeuw liggen . Maar is zeker mogelijk .
Vanuit ski hok kan je naar de piste skiën die naar la croisette gaat . Iedereen doet dat . Is wel vlak . In iedergeval toen ik klein was hebben we daar gezeten en nooit met de bus gegaan .

*bericht bewerkt door miepmiep op 04 sep 2023 16:06

@Skifan of @miepmiep

Hoelaat rijden de bussen dan in de ochtend?, ik heb op de website van les menuires gekeken maar zie dat ze pas vanaf 9 uur in de ochtend rijden…mijn dochter haar opvang begint al om 08:45

@Skifan of @miepmiep

Hoelaat rijden de bussen dan in de ochtend?, ik heb op de website van les menuires gekeken maar zie dat ze pas vanaf 9 uur in de ochtend rijden…mijn dochter haar opvang begint al om 08:45

Freerider op 05 sep 2023 05:57

Voorheen altijd voor 9 uur
Maar skiën naar beneden is snellere optie . .

@Skifan of @miepmiep

Hoelaat rijden de bussen dan in de ochtend?, ik heb op de website van les menuires gekeken maar zie dat ze pas vanaf 9 uur in de ochtend rijden…mijn dochter haar opvang begint al om 08:45

Freerider op 05 sep 2023 05:57

Deze moet je hebben . Is niet van komend seizoen . Maar volgens mij blijft elk jaar wel het zelfde .

https://www.coeurdetarentaise.fr/wp-content/uploads/2021/12/…

*bericht bewerkt door miepmiep op 05 sep 2023 11:08

Deze had ik inderdaad ook al gevonden maar het is allemaal niet meer van toepassing haha 😅🤣.
We hebben onze acco verhuisd van Le median naar appartementen van bouqetin en dat is toevallig de eerste busstop in Reberty 1850.

We zijn nu wel 380 euro duurder uit maar het was na wikken en wegen ons toch wel waard.
We liggen nu om de hoek bij onze vrienden die een andere acco hebben aan de piste en wij zitten nu ook aan de piste vlakbij de loopbrug die over de piste naar Bruyeres toe gaat waar mijn dochter nu naar de ESF gaat in de ochtend en middag.
We kunnen er met skies heen en terug binnen 1 minuut of we gaan lopen over de brug.
We hebben nu ook een acco met aparte slaapkamers zodat we niet bij elkaar liggen of mijn dochter in de woonruimte op een slaapbank.
En we zitten nu gezellig met wat winkels in de buurt plus we zijn met de bus 1 stop verwijderd van het centrum.
Dus het was de 380 meer dan waard 😁

O…o…o wat ben ik enorm enthousiast en blij dat ik weer naar mijn meest geliefde gebied L3V ga!!
Ik hoop dat het hoogseizoen niet al te mega druk gaat zijn 🫣

*bericht bewerkt door Freerider op 05 sep 2023 19:07

Deze had ik inderdaad ook al gevonden maar het is allemaal niet meer van toepassing haha 😅🤣.
We hebben onze acco verhuisd van Le median naar appartementen van bouqetin en dat is toevallig de eerste busstop in Reberty 1850.

We zijn nu wel 380 euro duurder uit maar het was na wikken en wegen ons toch wel waard.
We liggen nu om de hoek bij onze vrienden die een andere acco hebben aan de piste en wij zitten nu ook aan de piste vlakbij de loopbrug die over de piste naar Bruyeres toe waar mijn dochter nu naar de ESF gaat in de ochtend en middag.
We kunnen er met skies heen en terug binnen 1 minuut of we gaan lopen over de brug.
We hebben nu ook een acco met aparte slaapkamers zodat we niet bij elkaar liggen of mijn dochter in de woonruimte op een slaapbank.
En we zitten nu gezellig met wat winkels in de buurt en we zijn met de bus 1 stop verwijderd van het centrum.
Dus het was de 380 meer dan waard 😁

O…o…o wat ben ik enorm enthousiast en blij dat ik weer naar mijn meest geliefde gebied L3V ga!!
Ik hoop dat het hoogseizoen niet al te mega druk gaat zijn 🫣

Freerider op 05 sep 2023 19:02

Oh ja dat is beter .
Esf bruyere vond ik ook beter . …

Val Thorens
Er wordt hard gewerkt op de Cime de Caron. De onderste verdieping van het nieuwe restaurant (opening kerst 2024) is zo goed als klaar. De hijskraan blijft op de Cime om te overwinteren en volgend jaar de stalen constructie voor de verdieping en het dakterras te plaatsen.
Daarnaast worden de voetgangers tunnels verder uitgebreid met een uitkijkpunt richting Val Tho en de overkapping van de loopplank naar de gondel.
Tenslotte wordt geprobeerd om de piste Cime wat breder te maken.
Video:

*bericht bewerkt door skifan op 04 okt 2023 18:29

bon ski

De zin om op wintersport te gaan word steeds groter, en wat ga ik dit forum met veel plezier weer volgen!, met name het topic van L3V!
Ik ben enorm enthousiast over het feit dat ik na 6 jaar eindelijk weer naar mijn favoriete skigebied mag en dat het nog enigszins betaalbaar blijft (voor mij) in het hoogseizoen waar ik nu aan vast zit!
Ik heb alleen geen flauw benul hoe ik mijn eerste wintersport in het hoogseizoen ga ervaren qua drukte!, ik ga in ieder geval vrijdag om 12 uur al aanrijden zodat ik zaterdag nog minder dan de helft hoef te rijden en hopelijk de file en drukte op de weg al kan vermijden.
Hoe druk het in het skigebied gaat zijn en wat dit met de wachttijden doet bij de skiliften is mij nog een raadsel, ik weet dat ik buiten het hoogseizoen nooit lang heb hoeven te wachten of vaker nog eigenlijk nooit :)

Zoek de uithoeken van het skigebied op (zoals Roc de Fer gebied in Meribel en helemaal achterin Courchevel Moriond) en pak liften die ‘nergens beginnen en nergens eindigen’ (zoals Becca en Sunny Express in Menuires en Adret en Dent de Burgin in Meribel) en ski als de anderen aan het lunchen zijn. Dan kan je zelfs in de vakantie de drukte vermijden.

Hoe druk het in het skigebied gaat zijn en wat dit met de wachttijden doet bij de skiliften is mij nog een raadsel, ik weet dat ik buiten het hoogseizoen nooit lang heb hoeven te wachten of vaker nog eigenlijk nooit :)

Freerider op 05 okt 2023 08:16

@Freerider
Als je de files in het hoogseizoen echt wilt vermijden moet je voor 09.00 bij Moutiers zijn. Vanaf die tijd begint de file bij het stoplicht ter hoogte van Aigueblanche.
Een andere mogelijkheid om files te vermijden is om van zondag tot zondag te huren. Bijkomend voordeel is dan dat je op da laatste zaterdag met (hoge) korting een rustige ski dag hebt met weinig wachttijden.
Met betrekking tot skiën in het hoogseizoen als aanvulling op de tips van Skimo nog dit:

  • als je een hoofdlift wilt nemen wees er dan vroeg bij om 09.00 zijn de Pointe de la Masse en de Mt de la Chambre nog niet druk
  • ga vooral skiën tijdens de Franse lunchpauze, dan is het relatief rustig

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Skimo en @skifan

Beide bedankt voor de handige tips, zelfs buiten het hoogseizoen was mij al vaker opgevallen dat in de uithoeken en zij pistes het vaak uitgestorven was…zal in het hoogseizoen dan ook wel stuk rustiger zijn :)
Ook bepaalde “tussen” liften zijn inderdaad vaak rustiger dan de grote verbindingsliften.
Ik schrik echter dat zaterdags die file al begint te vormen rond 9 uur! dat had ik niet verwacht…dacht zelf aan 11 a 12 uur in de late ochtend en vroege middag zeg maar.
Dat is wel heel goed dat ik dit weet dan ga ik ook echt iets zoeken waarbij ik zaterdag nog maar 3 a 4 uurtjes hoef te rijden ;)

*bericht bewerkt door Freerider op 06 okt 2023 06:11

Plaats een reactie