Tips voor een (betaalbare) skireis

Hoihoi,

Ik weet dat hier een hoop online het één en ander al over te vinden is, maar toch ben ik benieuwd of jullie misschien nog wat specifieke tips hebben;

Ik ben een student die helemaal gek is van skien en het liefst de hele winter ergens in de bergen zit (dat is dan ook zeker mijn plan voor de toekomst, maar komend seizoen nog niet). Ook deze winter ga ik het liefst weer (meerdere keren) naar de bergen, maar ik wil dat graag zo betaalbaar mogelijk houden. De afgelopen jaren ben ik met organisaties als UPCA en Sunweb weggeweest, maar ik denk toch dat ik het nog wat goedkoper aan zou kunnen pakken. Ik besef mij maar al te goed dat een wintersport nou eenmaal duurder is en dat je onder sommige kosten niet uitkomt. Ik ben dus benieuwd of jullie nog tips hebben voor bepaalde gebieden, hostels (het maakt mij niet uit waar ik slaap) etc. waar ik voor een leuke prijs (en met de trein/bus/vliegtuig) heen kan gaan. Ik kom puur om te skien en apres ski of goede restaurants is voor mij dus ook niet belangrijk. Ik zal soms alleen ergens heengaan en soms met een vriend(in). Ik heb niet een specifiek budget, maar afgelopen jaren was ik gemiddeld zo’n 1000,- (excl. eten en drinken) kwijt voor een week in de bergen.

Ik hoor het graag van jullie!

De studentenskiaanbieders en de overige bieden echt wel goedkoper dan dat aan. Rond de 500 euro pp met busreis erbij naar Frankrijk of 600 voor Mayrhofen, Gerlos of Kirchberg is in januari en maart prima te vinden. Enige maar is dat het helpt om met zijn tweeën of meer te gaan.
Anders heb je nog de opties om alles los te zoeken. Soms vind je nog wel eens appartementjes onder de €400. Vaak via de VVV, en dan het liefste de huizen die niet online boekbaar zijn. Een aanvraag doen voor je data levert soms best wat op. En dan vroeg, of juist laat boeken. Dan nog los een reis zien te vinden, of als je het aandurft een lift in groepen als liftnaardesneeuw of facebook. Haal je het nog steeds onder de €800 totaal.
Iig met één of een paar vriendinnen moet het zeker lukken om all in onder de €750 te blijven.
Buiten het seizoen zijn pakketreizen in Frankrijk vaak het voordeligst. Maar soms tref je het elders. In Saas Balen ligt bijvoorbeeld een vakantiepark met simpele chaletjes die je voor een paar honderd euro voor een week kan huren (via de jong intra). Wel een dure skipas, maar goed, wel een leuke maartbestemming.

*bericht bewerkt door Bennie op 05 aug 2023 13:37

Misschien kun je nog wat tips vragen aan @Dennis089.

Het Tannheimertal is wel een budgettip in Januari; best veel appartementen voor ongeveer 400 euro per week en een gratis skipas van maandag tm donderdag als je meerdere nachten in het dal verblijft. Het heeft dan als nadeel dat het wel dat het kleinere losse gebiedjes zijn en dat het (denk ik) met het ov niet heel makkelijk te bereiken is…

Nog een bespaartip als je vaker dan één keer per seizoen gaat: Eigen materiaal. Goede schoenen aan laten meten; dat kost het nodige. Verder hier of in de (zomer)sale een paar ski’s of snowboard opduikelen. Gebruikt materiaal hier op het forum is vaak in erg goede staat. 2e hands wintersportmateriaal op facebook is een groep met vooral rommel voor te veel geld, maar er kan wel eens wat tussendoor schieten dat de moeite is. De snowboard marktplaats op facebook heeft juist wel weer veel moois, tegen redelijke prijzen. Bij twijfel, vraag hier om advies.

Kijk eens of het loont om een seizoenspas aan te schaffen. Bij een groot skigebied kun je je lol dan echt wel meerdere weken op en dat kan, zeker in voorverkoop met korting, best veel geld schelen.

@Tesski

Ik ben wat betreft mijn wensen precies zoals jij. Wel net student af, maar toen ik student was ging ik bijvoorbeeld mee met Stuwi of met een studenten tennisvereniging. Dan ben je voor ver onder de 1000 euro klaar. Het uitgaan kan je prima aan je voorbij laten gaan op zo een reis.

Verder zou ik aanraden om je Anwarter te gaan halen. Door skiles te geven ontmoet je mensen in die wereld en met jouw mindset. Als je wat vrienden maakt, kan je bijvoorbeeld een keer in het skilerarenhuis slapen als dat van de Skischuleleiter mag. Of als mensen daar zelf wonen, kan je misschien een keer bij hen logeren. In het ‘wereldje’ zitten biedt enorm veel voordelen. :)

Ik mag altijd zelf skiën bij de skischool waar ik weleens werk. Dan kom ik bijvoorbeeld voor 10 dagen. Dan ga ik 3 dagen zelf skien (skipas en onderkomen op kosten van de skischool), en de overige 7 dagen werk ik 4 uur per dag, maar dan heb ik tussen de middag altijd 2 uur pauze, dus dan ben ik ook zeker 1/1,5 uur zelf aan het skien. Per saldo met vliegen, eten en alles kost zo een reis me dan 0 euro. Ik verdien ongeveer 550 en geef ook ongeveer 550 uit (vliegtickets, eten etc.) En als ik zou vragen om een week te werken en een week zelf te skiën, eventueel met een kleine bijdrage, dan ben ik ervan overtuigd dat zoiets geen probleem zou zijn.

Samen wat fixen is ook altijd goedkoper dan alleen. Niet in het wintersport gebied zelf slapen scheelt ook veel geld. Als je op een half uurtje van de lift gaat zitten met de bus, dan ben je ook goedkoper uit. En verder zijn er ook goedkopere skigebieden en goedkopere landen, ook daarop kan je filteren. Slovenie i.p.v. Oostenrijk bij wijze van spreken. Dit werd al geopperd, maar als je vaak gaat is een seizoenspas kopen en elke keer naar hetzelfde gebied gaan sowieso goedkoper dan elke keer een ander gebied bezoeken.

Ik zou iig aan dat soort dingen denken!

Wil je iedere keer een ander gebied of is meerdere keren naar hetzelfde gebied ook prima?
Want als je meerdere keren naar hetzelfde gebied gaat, en dan bij voorkeur ook nog een klein gebied met dus weinig skikilometers, dan kan dat behoorlijk de kosten omlaag brengen.

LA NORMA😍☃️

Misschien kun je nog wat tips vragen aan @Dennis089.

Geraertshoven op 05 aug 2023 17:06

Ha, ha, wou dat ook al zeggen. 😁

Mijn tip: ipv enkele keren op en af rijden: lang verblijf boeken en op basis daarvan zeuren om korting. 🙂
Je hoeft dan niet 4x benzine betalen, je banden slijten minder, 4x minder kans op ongevallen, 4x minder vignetten en toch veeeeeeeeeeeeeeel skiën. 😎👍

Bla, bla, bla.

Misschien kun je nog wat tips vragen aan @Dennis089.

Geraertshoven op 05 aug 2023 17:06

Ha, ha, wou dat ook al zeggen. 😁

Mijn tip: ipv enkele keren op en af rijden: lang verblijf boeken en op basis daarvan zeuren om korting. 🙂
Je hoeft dan niet 4x benzine betalen, je banden slijten minder, 4x minder kans op ongevallen, 4x minder vignetten en toch veeeeeeeeeeeeeeel skiën. 😎👍

bartvwg op 06 aug 2023 12:05

TS gaat met publiek transport en heeft volgens mij geen auto.

It is an amazing world

Een seizoens-skipas heb je er al uit als je meer dan 16a17 dagen gaat skieen.
Vorig jaar had ik de Salzburger Super skipas (860 euro in de voorverkoop), welke geldig is van oktober t/m mei en waarbij je in 21 verschillende skigebieden kunt skieen.
Ook heb je de Tirol Snow card voor als je meer naar Tiroolse gebieden wilt.

Qua accomodaties: goed zoeken, soms zijn er goede aanbiedingen bij reisorganisaties en laat bookings.com links liggen.
Ik kijk veel op bergfex.at of op de site van het skigebied. Ook google “pension+skigebied” kan goede resultaten geven.

Plaats een reactie