Een ongeluk zit in een klein hoekje...

Daar lig je dan, op een rots, na een val van een meter of 10. Je rug doet zeer, je schoenen zijn uitgevallen, en je beseft maar amper wat er gebeurt is. De zee is wild, en een golf komt over je heen. Je kijkt naar je voet, en denkt: dit is foute boel… Je trekt je schoenen aan, neemt een slok drinken, doet ademhaling oefeningen, en probeert langzaam weg te komen bij die rots. Alles doet pijn. Rug doet pijn, voet doet enorm veel pijn, maar je moet daar weg.

Je klimt en kruipt naar een veilig stuk rots. Je hoort je vriend met wie je bent roepen, en hij belt samen met een local de hulpdiensten. Even later komt je vriend met een local naar je toe, en ben je opgelucht dat je niet meer alleen bent. De hulpdiensten komen, zei de local, maar ze hebben tijd nodig. Een uur verstrijkt voordat de brandweer er is. Ze hebben water en een brancard. Je bent blij met hulp, maar hebt tegelijkertijd nog zo veel pijn.

Je wordt vast gemaakt op de brancard en wordt een stukje naar de schaduw gebracht. Het is wachten op de bergredding zodat ze je daar weg kunnen halen. Weer een halfuur verstrijkt, en toen de bergredding kwam, zagen ze direct dat het niet mogelijk is. Er wordt een helicopter aangevraagd. De taalbarrière maken dingen niet makkelijk, men spreekt maar amper Engels en eigenlijk heb je geen idee wat er gaande is.

Opnieuw verstrijkt er een halfuur, maar het voelt als een eeuw, en dan hoor je de helicopter. Je ziet twee mensen, volledig in het zwart naar beneden hijsen. Een brancard wordt ook gezakt. Je wordt opgetild, en in de nieuwe brancard gelegd, waarbij je overal goed vast wordt gemaakt. De helicopter komt terug, en de eerste man wordt opgehijst. Daarna wordt de kabel aan jou vast gemaakt waarna je vliegt. Het voelt als een film. Je komt aan in de helicopter, en wordt neer gelegd. De laatste man wordt omhoog gehijst en je vliegt er vandoor.

De helicopter land op een helipad iets verder op. Je wordt daar overgedragen aan een ambulance. In de ambulance is het een enorm gedoe om een ziekenhuis te vinden. Voor vele is de taalbarrière een probleem. Na ruim 45 minuten is er dan eindelijk een ziekenhuis gevonden. De ambulance rijdt er heen en 30 minuten later ben je dan eindelijk in het ziekenhuis.

In het ziekenhuis wordt je direct meegenomen voor röntgenfoto’s en een CT scan. Uitslag: gebroken pink, gebroken voet, gebroken enkel, gebroken knie, gebroken rib, en een gebroken werfel.

Voor de enkel en pink is operatie nodig. De rug lijkt goed, maar er moet uitgesloten worden of er geen zenuwschade is dmv een MRI. Verder moeten er nog extra CT scans gemaakt worden.

Je komt te liggen op de eerste hulp, op een kei hard bed. Je rug doet zoveel pijn, maar je blijft sterk. Je krijgt een brace om je arm en been, en probeert iets meer comfort toe te voegen aan het harde bed met dekens. De taal barrière is nog steeds een probleem. Veel mensen begrijpen je niet, maar gelukkig is er Google translate.

Even later komt daar iemand die Engels spreekt, een leidinggevende van het ziekenhuis. Hij vertelt je dat er geen bed is, en je de nacht moet door komen op de eerste hulp. Je zucht, en smeekt bijna om een alternatief. Het liefst wil je naar het hotel… Maar dat is onverantwoord. Je neemt contact op met je verzekeraar voor advies, maar vanwege drukte kunnen zei niks betekenen. Gelukkig ben je niet alleen en is je beste vriend continu bij je.

Je besluit om opgenomen te worden, en om de eerste nacht door te komen neem je een pijnstiller. Infuus wordt ingebracht, en een kwartier later voel je het zakken. Dat voelt zo goed…

Om 11 's avonds wordt je in eens meegenomen. Je vraagt wat ze gaan doen, maar geen Engels. Je ziet het vanzelf al: röntgenfoto’s. En daarna CT scans, en daarna de MRI. Je krijgt te horen dat er geen schade is aan het zenuwstelsel, en haalt opgelucht adem. De operatie aan je enkel en pink kan overmorgen al plaatsvinden.

Je ligt daar weer, op die felle eerste hulp afdeling. Je vraagt weer om pijnstillers omdat het anders niet te doen is… De nacht is een gebroken nacht, met weinig slaap. Uiteindelijk vraag je nogmaals om pijnstilling. Dit keer is het een ander goedje. En deze werkte goed! Pijn weg, en gelijk ook suf. Je slaapt nog even…

Uiteindelijk wordt je om 6 uur wakker. En wacht je maar tot je vriend langs komt. Om 8 uur is hij er. En even later kwam de leidinggevende ook langs. Hij vertelde dat er vandaag een bed beschikbaar is op een twee persoons kamer. Eindelijk weg van dit klote bed denk je. Die leidinggevende is echt een pracht man. Hij denkt zo met je mee, en doet alles wat hij kan. Uiteindelijk heeft hij voor elkaar gekregen dat je een prive kamer krijgt, waardoor je vriend elk moment langs kan komen. Hij krijgt een pasje waarmee hij zelf de deuren en liften kan openen. Daarnaast maakt hij een uitzondering voor het dagelijks corona testen, waardoor je vriend maar elke 4 dagen hoeft te testen. Echt heel fijn dat de leidinggevende zo mee denkt.

En ja, dan lig je daar dan zo, in bed. Afwachtend op de operatie van morgen. Je enkel wordt met platen en schroeven vastgezet, en pink met een draad ofzo. Je maakt je zorgen om de algehele narcose. Dat is eng, en je weet niet hoe dat gaat.

Gelukkig zijn de zusters en broeders wel heel aardig. Ondanks de taalbarrière helpen ze zoveel mogelijk, checken ze regelmatig of alles nog goed gaat en doen ze echt hun best. Je bent dankbaar voor alle hulp die je krijgt, en voor alle inzet.

Mensen, kijk uit in de natuur, soms lijkt iets onschuldig, maar een val van 10 meter is geen pretje om mee te maken, en had ook anders kunnen aflopen…

Hier wat fotos:

null
null
null
null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 aug 2023 08:10

Wintersport, het beste wat er is.

Oeps.
Daar kom je goed weg, ken er die van veel lager gevallen zijn en het niet kunnen navertellen.
Spoedig herstel, hopelijk geneest alles vlot. 🤞

Bla, bla, bla.

beterschap

Heftig om te lezen.
Hopelijk kom je er weer helemaal goed bovenop

Heftig verhaal! 😱
Je kunt je meteen hier aanmelden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/191146?page=14#last…

Disturbing the peace since 1975

En wat is de relatie met wintersport? Afgezien dat dat ook vaak een beweging van boven naar beneden is.

Heftig om te lezen.
Hopelijk kom je er weer helemaal goed bovenop

niekniek op 08 aug 2023 18:40

Ik zou toch twee keer nadenken om daar weer bovenop te gaan staan.

En wat is de relatie met wintersport? Afgezien dat dat ook vaak een beweging van boven naar beneden is.

Patrick1980 op 09 aug 2023 08:00

Ja weet ik, maar gezien het zomer is en we het hier ook wel over bergsporten hebben wilde ik mijn verhaal even delen.

Wintersport, het beste wat er is.

Heftig verhaal, maar pakkend beschreven toch nog 'ff 2 vragen:

  • Waar heeft het plaatsgevonden?
  • hoe gebeurde het? En hoe kijk je daar op terug? (Had het voorkomen kunnen worden)

Heftig verhaal zeg! Heel veel beterschap!

Click. Click. Peace

Heftig verhaal, maar pakkend beschreven toch nog 'ff 2 vragen:

  • Waar heeft het plaatsgevonden?
  • hoe gebeurde het? En hoe kijk je daar op terug? (Had het voorkomen kunnen worden)
MiyukiJan op 09 aug 2023 13:50

Het is in Busan, Zuid Korea.

En had het voorkomen kunnen worden, ja en nee. Allereerst had ik gewoon het normale pad kunnen volgen. Dat was volledig veilig met overal hekken, maar langs de rotsen lopen vond ik even leuk. Ik had al een aardig stuk langs de rotsen gelopen en geklommen, en overal was ik erg voorzichtig. Maar net voordat ik weer terug zou gaan naar het pad ging het mis. Het was “veiliger” terein, er stonden steenmannetjes die ik volgde dus was ik minder voorzichtig. Ik moest nog langs een kleine rand, en dan was ik zo goed als weer op het pad. Ik pak een steen vast, maar die zat los, en toen viel ik…

*bericht bewerkt door luuk777w op 09 aug 2023 08:42

Wintersport, het beste wat er is.

En wat is de relatie met wintersport? Afgezien dat dat ook vaak een beweging van boven naar beneden is.

Patrick1980 op 09 aug 2023 01:00

Het is een soort redding die wintersporters op zich ook kunnen meemaken ;-)

Wat een verhaal, veel beterschap gewenst!

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Heftig! Bedankt om het neer te schrijven, het kan gewoon iedereen gebeuren die in de bergen op pad is (zomer of winter) … een goed herstel gewenst!

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Even een update.
Allereerst bedankt voor alle beterschap wensen!

Ik heb gister de operatie gehad, en alles is goed gegaan. Ik moet nu nog 3 weken in het ziekenhuis blijven en dan mag ik naar Nederland. Ik heb weinig pijn, en de verzorging is hier goed. Ondanks dat taal lastig is, doet iedereen enorm zijn best om het over te brengen via vertaal apps. Verder is de zorg hier echt heel goed. Ik heb nooit in Nederland in het ziekenhuis gelegen, maar geloof graag dat het een van de beste zorg systemen ter wereld is zoals sommigen websites schrijven…

Terug kijkend op alles heb ik enorm veel geluk gehad. De twee breuken die operatie nodig hadden waren relatief simpel. Ik heb geen zenuwschade. Ik ben niet op mijn nek of hoofd terecht gekomen. Etc. Het had allemaal heel anders kunnen aflopen…

Dus ja, ik zou tegen iedereen willen zeggen: pas op in de bergen/natuur. En juist wanneer terrein relatief veilig lijkt, want juist dan wordt je lakser. Of dit nou dichtbij huis, in de Alpen is, of helemaal in Zuid Korea. Een ongeluk kan iedereen overkomen, en zelfs wanneer je er relatief goed vanaf komt is het nog geen pretje 😅

*bericht bewerkt door luuk777w op 10 aug 2023 11:21

Wintersport, het beste wat er is.

Gaan er gipsvluchten tussen Zuid-Korea en Nederland?👀

Disturbing the peace since 1975

Wow heftig ! Beterschap

Zo heftig zeg, je bent er goed van af gekomen, een lief engeltje op je schouder gezeten. Beterschap en het allerbeste daar nog zo ver van huis. Groet vanuit de bergen in AT

Dienten Die Alte schule

Sterkte en beterschap. Je hebt nu voor de rest van je leven wel een opzienbarend verhaal te vertellen!!

Ik dacht, ik plaats even een updatetje mochten er nog mensen benieuwd zijn.

Inmiddels ben ik weer in Nederland, en wordt morgen ontslagen uit het ziekenhuis. Afgelopen zondag ben ik overgekomen vanuit Zuid-Korea naar Nederland. Met ambulance naar de luchthaven, in business class (zodat ik kan liggen) vliegen, en toen met ambulance naar Isala ziekenhuis. Alles onder begeleiding van een SEH arts die over was gekomen vanuit Duitsland (we vlogen op Düsseldorf)

Hier hebben ze een CT scan gemaakt van mijn werfel, om te controleren of de breuk nog steeds stabiel is, en dat is hij! Ik mag de rug brace dus af (die ik had), en ook hebben ze het gips om mijn been weg gehaald. Nu heb ik wel een knie brace in plaats van het gips. Verder van alle medicatie af, en weinig tot geen pijn.

En dan nu morgen naar huis, en dan een kwestie van fysio, fysio, en nog eens fysio. En dan hopelijk, in maart weer lekker op de lange latten! Eens kijken of ik het kan dan overtreffen 😅 nee, nee dankje. 1 keer is genoeg… 😅

Wintersport, het beste wat er is.

Mooi te horen, hopelijk verloopt het herstel vlotjes. 👍

Bla, bla, bla.

Zo zeg, ben je lekker mee. Succes!

Edwin van Riel

Fijn om te horen dat je naar huis mag! Heel veel succes met alle revalidatie! 🍀

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie