Valfrejus of La Norma

Wij willen met kerst met het gezin naar 1 van deze plaatsen, iemand in alle 2 geweest? Wat zijn de voor en nadelen ten opzichte van elkaar? Maakt het qua zon (mocht die schijnen) nog uit?

Gevorderden skiërs ( behalve kind van 6 maar die kan goed alle pistes mee af)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 aug 2023 08:10

Ik ben alleen in la norma geweest (2x in de krokus). Ik zou daar met de kerst niet heen gaan, want dan schijnt daar geen zon (absolute noordhelling).

Verder heb ik mij daar prima vermaakt met de kids, maar het is geen gebied voor tochten… en je hebt snel alles gehad.

Valfrejus ken ik niet goed genoeg om daar een mening over te hebben.

@piefke Kom er maar in!

Ben een aantal keer in maart in beide geweest (app in La Norma),vind Valfrejus wat groter aandoen qua dorp en qua skigebied, heeft wat meer hooggebergte uitstraling met redelijk wat off piste. Ook is er wat meer keuze aan horeca en winkels.
La Norma vind ik wat gezelliger en het skigebied is gevarieerder.
Wat ook ideaal is is dat je met dezelfde skipas ook een dag in Aussois en Val Cenis kunt skiën(aanrader!)
Ook een dag Val Thorens is maar 20 minuten rijden met prima en ruime parkeergelegenheid (Orelle)

*bericht bewerkt door Alex82 op 09 aug 2023 19:02

Ik ben in beide gebiedjes geweest ;) Mijn allereerste wintersport, 10 jaar (en 15 vakanties) geleden was naar Valfrejus. Toen was het he-le-maal prima voor een stel absolute beginners. Alhoewel je wel snel vaak dezelfde pistes doet, er is niet echt een rondje te maken.

Afgelopen seizoen weer een keer naar Valfrejus geweest, maar dan voor 3 dagen. Op dag 1 alles al meermaals weer gezien, lang niet alles was open. In mijn nostalgische herinneringen was het mooier, als gevorderde wintersporter ben je er erg snel “doorheen” zogezegd.

Voor de afwisseling zijn we toen op dag 2 naar La Norma gegaan. Dat vond ik een leuker gebied, qua pistes en rondjes in ieder geval. Ook komt daar alles uiteindelijk bij dezelfde liften in het dorpje uit. (In Valfrejus kun je een afdaling nemen waarmee je in een stukje uitkomt waar je niet meer uit komt, tenzij je een (klein) stukje gaat lopen naar de gondellift het dorp uit).

Het zal waarschijnlijk ook wel met de nostalgie te maken hebben gehad dat Valfrejus in de praktijk, na zoveel jaren en gegroeide ervaring, wat tegenviel. La Norma was juist weer nieuw en onbekend, dus deze vergelijking gaat wellicht niet helemaal zuiver op.

Beide gebieden hebben een (1) hele lange (en best mooie) dalafdaling door beboste stukken, en afwisseling qua moeilijkere pistes. De lange afdaling in La Norma is groen, maar is helemaal af te dalen zonder vlakke of zelfs oplopende stukken. In de blauwe afdaling in Valfrejus zitten wat stukjes waar je moet prikken (of lopen, als je pech hebt als boarder).

Ow ja, als toevoeging nog: De ligging van beide gebieden ten opzichte van de zon is niet heel gunstig. Veruit de meeste hellingen zijn noord-hellingen en krijgen hartje winter niet veel zon.

*bericht bewerkt door Hindrik op 10 aug 2023 17:52

Wij verblijven al jaren in LA NORMA😍☃️
Valfréjus is nog nooit onze uitvalsbasis geweest.
La Norma vinden wij gezelliger, zeker met de front Neige die meer bied al is de animatie wel flink minder geworden sinds alles geregisseerd wordt vanuit Val Cenis vanwege de HMV community.
Onderaan de gondel zitten verschillende horeca gelegenheden in Valfréjus wat altijd gezellig is, het leukste vind ik de Ierse Celtic pub, dat stukje gezelligheid mis je juist weer in La Norma. Er is genoeg horeca in La Norma maar er zit er eigenlijk maar 1 echt onderaan de piste, naast de sleeplift/gondel, die in mijn ogen maar weinig ambiance brengt, maar goed het publiek is er ook niet naar.
La Norma is echt gericht op gezinnen, Valfréjus ook maar daarnaast ook op groepen jongeren die voordelig een paar dagen of een week naar de sneeuw willen, die groepen jongeren zie je nauwelijks in La Norma.
Het skigebied van La Norma steekt voor ons ruim boven dat van Valfréjus uit. In La Norma is de beleving anders, doet meer overkomen als compleet skigebied ook al blijven het maar 65km’s. Je skiet/board meer tussen de bomen, pas bij de 2 topliften zit je erboven, en heb je minder last van de wind. Valfréjus oogt iig ruiger, je komt met de hoogste lift bovenop een top maar daardoor veel windgevoeliger waardoor je al snel op kaalgeschraapte pistes rondtoert aldaar. Zodra je op die top komt, de top van de Punta Bagna waai je 9 van de 10x weg🥶 en de sneeuw dus ook… Zonder de pistes die daarbij horen blijft er maar weinig over, dan is La Norma dus beter opgebouwd.
De mooiste piste in Valfréjus vinden wij de Jeu, die loopt helemaal buitenom maar is met kerst vaker niet dan wel open, in la Norma is dat de Arlette een heerlijke speelse rode piste tussen de bomen met van alles erin.
Ik denk wel dat off-piste in Valfréjus meer te bieden heeft maar wij hebben daar de skills niet voor dus…
Als je met kerst zonuren wilt hebben zul je bij beide niet gelukkig worden, dan zal je in Valfréjus nog net iets meer zon hebben op de piste maar daar hoef je zeker de overweging tussen beide niet voor te doen.
Wil je echt zon, zeker met kerst, dan moet je boeken in Aussois, het zon Mekka van de Mauriënnevallei😎
Omdat La Norma en Valfréjus een samenwerking hebben mag je als je in 1 van beide verblijft ook onbeperkt bij de ander skiën/boarden en er rijdt een pendelbus tussen beide. Ook mag je met een 6-daagde skipas een dag in Aussois, Val Cenis en Bonneval-Sur-Arc de pistes op.
Zoals al genoemd kan je ook nog via Orelle het skigebied van Valthorens in mocht je dat willen.

Hopelijk zijn je vragen zo beantwoord, zo niet mag je nieuwe stellen😉
Ook is het het altijd leuk om te horen/lezen op welk gebied uiteindelijk jullie keuze is gevallen en hoe het bevallen is zodra je terug bent!☃️

LA NORMA😍☃️

In deze regio zou ik eerder kiezen voor Val Cenis of Valmeinier. Van Valmeinier staat hier al een topic van tientallen posts en honderden fotos. Val Cenis is 2.5 keer zo groot als La Norma en minder windgevoelig dan Valfrejus.

The older I get, the better I was

Plaats een reactie