Ochtend of uren-skipas

Beste Forumleden,

Ik ben hier nieuw,dus mocht er iets niet OK of goed zijn… laat het mij vooral weten!
Ik wil jullie even een vraag stellen met betrekking tot een ochtend-of urenskipas.
Wat is nu het geval,mijn vrouw heeft jaren geleden haar kruisbanden gescheurd tijdens het skien (is allemaal weer ok),en skiet momenteel om de dag tijdens onze wintersportweek (om haar knie rust te geven tijdens een tussendag) (onze zoon en ikzelf skiën wel de volledige week).

Maar aangezien de sneeuw gaandeweg de middag slechter “kan” worden en veelal de condities van de pistes in de ochtend technisch gezien beter zijn,vroegen wij ons af of er skigebieden zijn die ochtend of urenpassen aanbieden (dus bv van 9.00 tot 13.00 oid).

Je kunt wel vanaf 11.00/12.00 of 13.00 instappen,maar dan kun je dus te maken krijgen met mindere sneeuwcondities.

Dus mijn vraag is of jullie weten waar deze passen aangeboden worden,of heeft er ervaring mee!

Het liefst in Oostenrijk,maar mocht het onverhoopt in Italië,Frankrijk of Zwitserland zijn dan is dat verder geen probleem,maar Oostenrijk heeft onze voorkeur.

Ook is het wel een wens dat het wel een redelijk skigebied is.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag?

Met vriendelijke groet,

Patrick,Bianca en Darren de Ronde uit Groningen

Ik geloof niet dat die liftpassen bestaan, waarbij je alleen sochtends van de lift gebruik kan maken.

Wellicht is een halve dag pas iets goedkoper (of het nu voor de ochtend of juist alleen de middag is) ondanks dat je ze waarschijnlijk altijd per dag moet kopen. Dan zou ik voor die 5 tientjes ofzo meer gewoon een week pas kopen en zelf per dag bepalen wanneer het moment is om te stoppen. Ene dag is de piste beter dan de andere dag, is het mooi weer kan je boven blijven zitten en smiddags nog gewoon met de lift naar beneden gaan. Dat wordt lastig als je een pas hebt die alleen sochtends geldig is…

Hallo “Bertje”

Ze zijn er dus wel,want daar kreeg ik een paar tips van van de Nederlandse Skivereniging!😊
Maar ik was benieuwd of de forumleden hier misschien ook nog tips hadden over andere gebieden!
De tips die de NSV gaven waren: Skiwelt Wilder Kaiser,Berwang en het Stubaital.

Ik heb helaas geen tip voor een skigebied in Oostenrijk. Wel een tip in Frankrijk. Wij gaan dit jaar naar Roc d’Enfer en ik zag inderdaad dat het skigebied 5-uren-passen aanbiedt. Op de website vind je nog de prijzen van vorig seizoen. Maar 6 dagen x 5 uur= 148 euro voor een volwassene: https://www.rocdenfer.com/en/ski-pass-roc-enfer.php….

Kitzski heeft ook een urenpas.

Je koopt een speciale dagpas en afhankelijk binnen hoeveel tijd je deze weer inlevert (1-2-3-4 uren) krijg je weer geld terug.

Totales Vollidiot

Ik heb afgelopen winter een ochtendje in Hochoetz geskied en daar hebben ze een ochtendpas (uit mijn hoofd tot 12.30 uur).

*bericht bewerkt door Quick op 10 aug 2023 18:05

Mr. Slow

Hier in de portes du soleil hebben ze 5 uur passen, technisch gezien dus een soort ochtendpas als je vroeg begint. Wel is het prijsverschil met een dagpas niet super groot (~€10 op een pas van 55 euro)

Skiwelt heeft ook een ochtendkaart tot 12.30 uur krijg je 10,50 euro korting op een dagkaart. In Mayrhofen krijg je 12 euro terug als de pas voor 13.00 uur inleverd . Nadeel is dat je wel met de lift naar beneden moet ,als je geen dal afdaling meer skiet .

Ski Amade heeft ook 2 - 3 - 4 uurs passen.
Kunnen op elk moment van de dag beginnen.

Ik heb afgelopen winter een ochtendje in Hochoetz geskied en daar hebben ze een ochtendpas (uit mijn hoofd tot 12.30 uur).

Quick op 10 aug 2023 18:05

Dit klopt inderdaad en dit is een combi pas HochOetz-Kühtai, km of 80-85 piste samen. Leuke details hier zijn dat het ten eerste behoorlijk goedkoop is voor een halve dag en ten 2e kun je zo lang als je wilt op de berg blijven zo lang je maar minimaal 1 drankje neemt bij het panoramarestaurant voordat je terug gaat (dat activeert de gondel terug in geval je na 12:30 bent, je krijgt daar een terugrit kaart dan). Dat geeft je de mogelijkheid eerst tot 12:30 (of 13:00?) te skiën, bovenin bij de neue bielefeld hütte te lunchen (top tent), terug te skiën en drankje op het panoramaterras te doen en lekker in de zon te blijven hangen en zo laat terug te gaan als je wilt voor een top tarief.

Sommige andere gebieden bieden ook ochtend passen aan, je moet alleen op hun website echt even in de uitgebreide tarief kaarten neuzen, ze lopen er niet echt mee te koop.

Ski Amade heeft komende winter vanaf 2 dgn een meerdaagse kaart, dat wil dus zeggen dat het deelgebied waar je dan bent hun dag/uren kaarten hebben. Prijzen en details nog niet bekend. Ik denk dat dan de prijzen per skigebied ook wel kunnen verschillen voor een dagkaart.

Dienten Die Alte schule

Vind die van @amelm wel heel mooi gevonden. Topdag voor weinig. Ken het daar niet maar combinatie met een uurtje vellen boven zou helemaal mooi zijn.

Edwin van Riel

Omdat Frankrijk ook bij de mogelijkheden hoort:
Bij mijn weten hebben zo goed als alle Franse skigebieden deze mogelijkheid.

Click. Click. Peace

Skigebied Hochzeiger in het Pitztal biedt een ochtendpas.
Afgelopen jaar kostte deze €38 (hoogseizoen) en geldt dan tot 12:30u.
https://www.pitztal.com/de/winter/preise/skipass-tarife/hoch…
Na half één kan je boven blijven hangen op een terras en terug naar beneden wanneer je wilt. Skiën, maar ook met de gondel, want je hoeft geen poortje door om naar beneden te gaan.

*bericht bewerkt door Jay op 15 aug 2023 15:52

Er zijn verschillende gebieden met een ochtend pas maar een meerdaagse ochtendpas ben ik nog niet tegen gekomen. Als je iedere dag een nieuwe ochtendpas moet kopen ben je in 7 dagen bijna net zoveel geld kwijt als een skipas van een volledige week.

Ja @skizoeker, je ziet het goed. Een ochtendpas is een dagpas. Deze is vaak wel her te gebruiken, en kun je eventueel in je huisje de avond ervoor al weer opladen voor de dag erop, mits het gebied zo’n systeem hanteert.
OP is ook niet op zoek naar iets voor heel de week, maar voor incidenteel gebruik. En 4 ochtendpassen is dan weer goedkoper dan een 5 uit 7 pas.

Plaats een reactie