Info Flachau

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Hallo mede wintersporters!

In begin maart, (02-03-2024 t/m 09-03-2024), willen wij met het gezin naar Flachau.

Nu zijn we nog op zoek naar een geschikte accommodatie. Ons voorkeur ligt bij een appartement dicht bij de skiliften & apres ski.

M’n voornaamste vraag is eigenlijk:

Wat is belangrijkste lift vanuit het dal om te pakken? Zodat je boven aan de berg gelijk goed staat, of in ieder geval een heel eind de goede richting op. We zijn allemaal ervaren wintersporters, we hoeven geen les en kunnen in principe overal naar beneden.
Wat zijn de leuke après ski tentjes in Flachau?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Zodra ik dit weet kan ik een leuk appartement uitzoeken waarbij beide op loopafstand is. Of tips zijn ook altijd welkom! :)

Groetjes,

Danny

Wij hebben 2x in Apparthotel Kristall (unterberggasse) gezeten. Vanaf daar stukje op snowboots naar de lift, daar kluisjes.
Leuk/apres ski, dampfkessel en hofstadl.

In Flachau heb je 3 opties vanuit het dal om omhoog te gaan:

  • starjet 1, stoeltjeslift (apres ski Hofstadl zit hier onderaan)
  • achterjet, gondel
  • spacejet 1, stoeltjeslift (apres ski Dampfkessel zit hier onderaan)

Alle 3 de liften brengen je niet naar het hoogste punt, je moet daarna dus nog minimaal 1 andere lift pakken.

Tip om te lunchen: Brennerhütte, van bovenaf gezien aan de rechterkant net voor het laatste stuk afdaling van de Achterjet.

Thank God summer is over!

Flachau zelf is een erg druk gebied; wij gingen vaak skieend richting Wagrain of Flachauwinkl omdat het daar veel rustiger is.
Ook veel funparken, funslopes en wat skiroutes aan de overkant.

Flachauwinkl is echt wel een mooi gebied ja.

Flachau vind ik minder. Best druk. Veel relatief korte pistes en het skiniveau is niet echt superhoog.
Aan de andere kant kun je echter best flink gas geven op de dalafdaling als het eens een keer rustig is.
Dat is wel lekker. Het is namelijk wel overzichtelijk.
Hofstadl is dikke vette apres-ski maar echt ongelooflijk druk. Je staat op elkaar gepakt.

In het gebied vanFlachauwinkl hebben we een perfecte lunch gehad in een ontzettend mooie oude hut.

Volgens mij de Burgstallhutte

*bericht bewerkt door Kdtl op 11 aug 2023 09:50

Totales Vollidiot

Zoals anderen al hebben gezegd;
Er zijn 3 liften in het dal. Geen van deze 3 zet je aan de top van de berg af. Echter, wanneer de middelste lift (gondel - Achterjet) neemt heb je nog maar 1 lift nodig om aan de top te komen. Begin je bij de rechter of linker lift in het dal (Starjet 1 of Spacejet 1) dan heb je nog 2 liften nodig om aan de top te komen.
Bij Spacejet1 heb je weinig appartementen/verblijven op loofafstand zitten, dus als dat van belang is zoek dan in de buurt van Starjet 1 of Achterjet.

Voor Apres Ski kan je naar de Hofstadl, die zit naast het dalstation van de Starjet 1. Is een typische Apres Ski plek met grote bars in het midden van een grote schirmtent. Vaak wel erg druk.
Bij de Achterjet heb je Yeti’s bar. Hier draait Mental Theo nog wel eens. Van buiten heeft het de uitstraling van een kasteel, van binnen de uitstraling van een club. Niet echt een traditionele Apres Ski tent, maar als je ervan houdt…
Wat 's avonds ook nog leuk is, is de Musistadl. Zit een beetje tussen de Starjet en Achterjet in. Is overdags en begin van de avond een restaurant maar na ± 8 uur 's avonds komt er een bandje en wordt het daar altijd heel gezellig. Is dus niet echt “Apres Ski” want het start pas 's avonds.
Bij de Spacejet heb je nog de Dampfkessel. Gezellige Apres Ski, vaak met een bandje en daarna een DJ. 1 gedeelte is de welbekende schirmbar en 1 gedeelte heeft tafels en stoelen. Hier is het wat rustiger dan bij de Hofstadl.

Flachau staat bekend als een drukke plek, maar jullie gaan buiten de voorjaarsvakantie om dus ik denk dat het wel te doen is qua drukte. Daarbij zit je zo in Wagrain en daar heb je ook de aansluiting naar Kleinarl, Flachauwinkl, Zauchensee. Dus als je het te druk vindt kan je even een andere kant uit.

Ik ben afgelopen winter in de carnavalsvakantie in Flachau geweest. Grote nadeel van de liften in Flachau is zoals hierboven ook is gezegd dat je in 2 of 3 etappes naar boven moet. Dus als het druk is, kan je na de eerste lift nog 1 of 2 keer opnieuw aansluiten en duurt het een tijdje voor je boven bent en echt verder het gebied in kan.
Hier was ik vooral in de drukste periode van het jaar ook bang voor, dus wat wij gedaan hebben is naar het dalstation van de Rote 8er, lift 11/12 op de pistekaart, tussen Flachau en Wagrain gereden. 10 minuutjes met de auto of skibus. Zelfs in de carnavalsweek om half 10 in de ochtend was daar niet meer dan 5 minuten wachttijd en je bent in 1x boven op een punt waar je alle richtingen uit kan: Flachau, Wagrain en Flachauwinkl/Kleinarl/Zauchensee

*bericht bewerkt door bram82 op 12 aug 2023 09:44

Plaats een reactie