Short ski Oostenrijk met de Trein DB

Het gesjace op de D. Autobahn ben ik zat.
Heeft iemand ervaring om met losse trein tickets door de weeks naar Landeck met DB te gaan? Va Amsterdam.
Zijn de overstap tijden 7 tot 10 min. haalbaar de prijs is wel ok 46 euro voor elke reis. Reistijd 10 uur.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 15 aug 2023 17:00

Ervaring zeker. Is goed te doen.
Overstaptijd neem ik altijd minimaal een half uur. Gewoon om minder snel een aansluiting te missen.
Mocht je toch een aansluiting missen wegens vertraging buiten jouw schuld, dan kun je zugbindung laten opheffen door een stempel te halen bij het loket. Dan kun je verder met iedere andere trein.

7-10 min overstap is helaas een garantie op het missen in Duitsland. De treinen uit Nederland zijn heel vaak een kleine 10 min. vertraagd.
Maar zelfs al is er geen vertraging, dan is 7min op een groot station met skibagage best een uitdaging. Je bent zelden als eerste de trein uit, kent het station niet dus loopt misschien verkeerd.
Als het overstappen naar het perron aan de overkant is, dan kun je het er wel op wagen. De andere trein kan natuurlijk ook prima die paar minuten vertraagd zijn. Heb je geen sparpreisticket met vaste treinen en zitplaatsreservering kun je natuurlijk ook een trein later nemen als je je trein mist. Dan kom je er wel. Maar ga je voor zo’n goedkoop ticket, zou ik wat ruimere overstaptijden aanhouden in het geval van vertraging.

Ook ervaring, laat gerust weten als u specifieke informatie zoekt. In lijn met bovenstaande helemaal eens qua overstaptijd, dan zit je bovendien wat ontspannener in de trein wat anders bij een paar minuten vertraging al zo is. Die lopen ze vaak ook zo weer in, maar toch zit ik dan nooit helemaal meer op m‘n gemak. Direct boeken bij DB zit er online een mogelijkheid om minimale overstaptijd aan te geven, die ken ik niet bij NS Internationaal, wel of alleen telefonisch. Maar heb wel (goede) ervaring met reclameren bij vertraging via NS Internationaal, daar geen ervaring met DB.

Hier al vaak genoemd op het forum is zeker bagage op wielen doen en bij vroegboeken en weinig prijsverschil ook 1e klas echt een overweging waard.

Als Frankrijk ook een optie is, ook prima te doen en Ski Thalys op zaterdag gaat in 1x door. Zou voor een shortski heen of terug te combineren zijn met de TGV vanaf Parijs, laatste stuk boemeltrein richting Bourg st. Maurice. Daar direct aansluiting naar Les Arcs, iets eerder uitstappen zijn diverse stations met aansluitingen via Altibus bv. naar Les Trois Vallees en vele andere skigebieden.

Mijn ervaring is dat in Duitsland tegenwoordig de meeste treinen wel wat vertraging hebben. Soms een paar minuten maar soms ook 20 minuten. Zoals hierboven ook al gezegd kan je dus beter je overstappen ruim nemen, in de planner van de Duitse spoorwegen zit een functie waarmee je kan zeggen hoe lang je overstap minimaal moet zijn.

Ik kies zelf meestal voor een overstap van minimaal 20 minuten, maar liever nog een half uur. Als alles op tijd rijdt heb je mooi wat tijd over om even wat te eten en te drinken te halen op het station, en als de boel vertraagd is dan haal je nog steeds je aansluiting.

Verder kan je ook nog anders gaan kijken: Met de goedkope (Sparpreis) tickets heb je treinbinding, maar die treinbinding geldt niet voor de regionale treinen. Dus als je voor het laatste stukje een boemeltje moet hebben wat 1x per uur gaat, maar je hebt daarvoor een overstap van 3 minuten, dan is het geen ramp als je die mist. Ja, je moet dan een uur wachten, maar je hebt dan geen problemen met treinbinding.

Dat geldt trouwens ook andersom: Als je het eerste stuk met een regionale trein reist en dan overstapt op de ICE, dan geldt voor de regionale trein geen treinbinding. Je kan dus gerust een trein eerder nemen zodat je zeker weten die ICE haalt.

Ik reis zelf vanuit het zuiden van het land altijd bij Venlo de grens over, en de trein die van Venlo naar Dusseldorf rijdt is standaard te laat. Als je niks instelt komt de DB reisplanner soms met een overstap van maar 8 minuten in Dusseldorf, en die haal je echt nooit. Maar je kan vanuit Nederland gewoon de trein een uur eerder nemen, dan haal je het altijd wel. En ook de Nederlandse treinen (intercity’s en sprinters) vallen niet onder de treinbinding, dus ook daar mag je gewoon eerder of later reizen.

Ik zou op dit moment niet reserveren via NS International. Mijn partner wacht al sinds oktober vorig jaar op een reactie op reclamatie bij vertraging. Wordt niet op de hoogte gehouden en krijgt iedere keer niemand te pakken die haar iets kan vertellen. Al een aantal keer een nutteloze mail gekregen dat ze reactie zou hebben voor januari/maart/etc… Terwijl het echt niet zo’n moeilijk verzoek is.

Alhoewel we ook geen ervaring hebben met DB, hoe die dit afhandelen. SNCF handelt het wel in een normale tijd af.

Als Frankrijk ook een optie is inderdaad, TGVs rijden over het algemeen heel goed op tijd.

Plaats een reactie