Skipas prijs

Dit jaar kost de skipas mij 440 euro per persoon, voor mij geen probleem.
Maar zijn de prijzen de laatste jaren niet teveel gestegen?
Graag jullie mening.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 aug 2023 20:32

Voor 2 weken Ischgl in de kerstvakantie vind ik dat reuze meevallen

Dit jaar kost de skipas mij 440 euro per persoon, voor mij geen probleem.
Maar zijn de prijzen de laatste jaren niet teveel gestegen?
Graag jullie mening.

Jeroen2 op 18 aug 2023 23:19

Voor hoeveel dagen in welk gebied is dat? Pittige prijs idd. Heb ik in mijn geplande gebieden nog niet gezien zo’n prijs.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Dit jaar kost de skipas mij 440 euro per persoon, voor mij geen probleem.
Maar zijn de prijzen de laatste jaren niet teveel gestegen?
Graag jullie mening.

Jeroen2 op 18 aug 2023 23:19

Voor hoeveel dagen in welk gebied is dat? Pittige prijs idd. Heb ik in mijn geplande gebieden nog niet gezien zo’n prijs.

Nick_Lobé op 19 aug 2023 00:45

6 dagen Zermatt

Zermatt was al duur, dus de stijging valt mee. Beroerder zijn de kleinere of goedkopere gebieden.
Door het samengaan van Zell am See/Kaprun en het skicircus zijn de prijzen daar flink gestegen de laatste jaren. Voor de bezoekers aan Fieberbrunn al helemaal. Die gaan sowieso nooit naar Kaprun toe, maar betalen daar bij een meerdaagse pas wel voor (als ze alleen even door naar Hinterglemm willen).

Nadeel is dat alles duurder is, en procentueel gezien valt het tov de accomodatieprijsstijgingen nog mee qua skipassen. Echter is de inflatie qua passen en verblijven al jaren rond de 5%, terwijl onze lonen daarin niet meestijgen. Voor locals gaan er langzamerhand de extra kortingen ook vanaf, dus gebruik maken van de faciliteiten om de hoek wordt steeds minder.

Het kan ook nog 557 euro per 6 dagen worden, moet ik even kijken

Voor een 7 daagse pas voor Val Cenis in de komende kerstvakantie betaalde ik een paar weken geleden 178 euro in de online voorverkoop. Net zo leuk skiën.

@bennie da’s wel jammer, F’brunn apart was altijd goed betaalbaar en erg gaaf skiën

Edwin van Riel

Apart kan nog wel, maar dan kom je waarschijnlijk op dag of familiepassen uit.

Vind de stijging in Zermatt dan nog wel meevallen, betaalde een jaar of 5 geleden niet heel veel minder voor een zomerskipas. Denk dat het toen 400 CHF was?

Het antwoord naar aanleiding van jouw concrete voorbeeld is neen. Zermatt staat al langer bekend als één van de gebieden met de duurste skipassen van de gehele Alpen. De skipasprijzen in Zwitserland liggen überhaupt (prijs/kwaliteit) al gevoelig hoger dan gelijkaardige gebieden in de omringende Alpenlanden door de ongunstige wisselkoers.

Zoals @Bennie al terecht aangaf, de meeste skigebieden hanteren een jaarlijkse stijging van 5% van de skipasprijs, grotendeels door inflatie. Voor Dolomiti Superski betreft het bijvoorbeeld een stijging van ongeveer 18 euro op een zesdaagse skipas in het hoogseizoen ten opzichte van vorig jaar.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 19 aug 2023 13:31

Veel te goedkoop.

Arlberg

2022/23 2023/24 %%%%
1 dag €67 €75 12%
3 dag €194 €217 12%
7 dag €402 €450 12%

ook Toeristenbelasting verhoging van 3,50 naar 5 per nacht 66%

Vergeleken Arlberg is Zermatt nu een koopje begrijp ik?

6d Arlberg was 363 incl. borg van het pasje, seizoen 22/23.
12% erbij zou 406,56 zijn incl. borg.
scheelt dus zo’n 40 euro met Zermatt.

appels met appels (behoudens de borg).

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 21 aug 2023 16:04

Vergeleken Arlberg is Zermatt nu een koopje begrijp ik?

Tiny-M op 21 aug 2023 15:45

Verschillen lijken wel kleiner te worden

Edwin van Riel

Arlberg

2022/23 2023/24 %%%%
1 dag €67 €75 12%
3 dag €194 €217 12%
7 dag €402 €450 12%

ook Toeristenbelasting verhoging van 3,50 naar 5 per nacht 66%

Arlberg op 21 aug 2023 15:21

Typo Correctie

ook Toeristenbelasting verhoging van 3,00 naar 5 per nacht 66%

LTV en Tignes zitten toch ook rond die prijs 420 euro

Ski Amadé seizoenkaart 2022 -> €706,- nu 2023 -> € 770,- !!

Date your skis but marry your boots

In Fugen / Kaltenbach ben je genoodzaakt om een Zillertal superskipas te kopen.
Kosten 401 euro voor 7 dagen. 349 voor 6

tot 1,5 dag zijn er dagpassen verkrijgbaar per gebied maar daar kan ik de prijzen nog niet van vinden.

Edit: gevonden. 109 voor 1,5 dag. Dat loont dus niet.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 28 aug 2023 12:20

Ski Amadé seizoenkaart 2022 -> €706,- nu 2023 -> € 770,- !!

Marco-Paul op 28 aug 2023 11:24

Ze zijn niet goed bij dat ski Amade, afgelopen seizoen €604,- betaald in de voorverkoop. dat wil zeggen dat het dit jaar een prijs verhoging van €166,- dit slaat echt nergens op. En dat zijn nog de voorverkoop prijzen anders kost de Ski Amade All-in white €822 Wat moet ik met een all-in white geef mij gewoon een normale seizoenskaart We zouden eigenlijk met zijn allen moeten protesteren.

Dienten Die Alte schule

Ik vind het wel vervelend dat je verplicht wordt om voor gigantische gebieden een skipas te kopen terwijl je met een kind op les zeker niet zo ver weg komt.

In Fugen / Kaltenbach ben je genoodzaakt om een Zillertal superskipas te kopen.
Kosten 401 euro voor 7 dagen. 349 voor 6

tot 1,5 dag zijn er dagpassen verkrijgbaar per gebied maar daar kan ik de prijzen nog niet van vinden.

SuzannaE op 28 aug 2023 11:49

Dat zie ik bij veel Oostenrijkse en Italiaanse skigebieden. Zo jammer dat er geen deelskigebiedpassen worden verkocht (muv van de dagpassen). Als je dan geen gebruik maakt van de andere gebieden is de prijs-verhouding wel zoek, vind ik. Gelukkig niet bij Franse skigebieden. Daar kun je altijd meerdaagse skipassen kopen voor een deel van het skigebied.

Hoe doen jullie het dan als jullie naar de efteling gaan en niet in de achtbanen durven. Moet daar dan ook korting op de entree worden gegeven omdat je niet alle faciliteiten gebruikt?

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Hoe doen jullie het dan als jullie naar de efteling gaan en niet in de achtbanen durven. Moet daar dan ook korting op de entree worden gegeven omdat je niet alle faciliteiten gebruikt?

Snowball op 28 aug 2023 12:43

T is geen kwestie van niet durven. Maar de verplichte zillertal superskipas. Haal je echt bijna alle gebieden in 1 week? Ik ben samen met een kind van 8 op pad. Dat is niet realistisch m.i.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 28 aug 2023 13:11

Tsja dan zou ik toch echt een kleiner gebied kiezen als het zo zwaar op de maag ligt.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

We gaan niet naar de Efteling, maar naar Sprookjeswonderland, of Julianatoren.
Maar in Oostenrijk lijkt het wel of je een ‘universele pretparkkaart’ moet koepn ongeacht of je de Efteling bezoekt. Of de lokale kinderboerderij.
Het probleem is dat in Oostenrijk steeds meer van die kleine gebieden zich aansluiten bij zo’n verbond en je dus voor het deelgebied geen aparte skipas meer kan kopen.
@ Snowball, kun je ons een klein Oostenrijks skigebied noemen waar ik een meerdaagse pas kan kopen voor alleen dat gebied?

*bericht bewerkt door Suuski op 28 aug 2023 14:03

Hoe doen jullie het dan als jullie naar de efteling gaan en niet in de achtbanen durven. Moet daar dan ook korting op de entree worden gegeven omdat je niet alle faciliteiten gebruikt?

Snowball op 28 aug 2023 12:43

Deze vergelijking gaat toch niet op. Want het gaat er hierom dat het om verschillende losse gebieden gaat. Dat zou net zoiets zijn als dat je Six Flags en de Efteling samen moet kopen.

Het is niet dat hier gevraagd wordt om minder te betalen omdat niet alle pistes worden geskied;

Click. Click. Peace

Ik zie het toch heel anders. Je koopt een ticket voor de faciliteiten of je ze nu gebruikt of niet.
Ik begrijp de grote skigebieden in deze ook wel waarom ze het doen. Alleen de problemen wat het voor het personeel al geeft op het einde/begin van een nieuw deelgebied. Ga er maar aanstaan die lastige mensen die denken dat ze wel naar boven mogen en daar in discissie gaan met het personeel.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

@Snowball Je kunt vanuit Fugen niet per ongeluk bij de lift in Gerlos komen te staan door een verkeerde afdaling te pakken…
Het zijn op zichzelf staande gebieden waarvoor je enkel een uitgebreide pas kunt kopen.

Terwijl je in bijvoorbeeld La Plagne prima een pas kunt kopen voor enkel La Plagne en niet Les Arcs erbij. Of enkel Chatel en niet de hele PdS.

Ik heb voor begin februari 2023 (Davos complete gebied) en eind januari 2024 (Arosa-Lenzerheide) een hotel + skipas geboekt bij touroperator welke veel interessanter is dan zelf hotel + skipas los aan te schaffen. Wij boeken dan altijd een 4 daagse skipas erbij.

Plaats een reactie