Skipas prijs

@Snowball Je kunt vanuit Fugen niet per ongeluk bij de lift in Gerlos komen te staan door een verkeerde afdaling te pakken…
Het zijn op zichzelf staande gebieden waarvoor je enkel een uitgebreide pas kunt kopen.

Terwijl je in bijvoorbeeld La Plagne prima een pas kunt kopen voor enkel La Plagne en niet Les Arcs erbij. Of enkel Chatel en niet de hele PdS.

Hessel op 28 aug 2023 15:06

Ahha… dat is een duidelijkere uitleg.
Maar toch moeten we het doen met wat de gebieden ons aanbieden.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

@Snowball Je kunt vanuit Fugen niet per ongeluk bij de lift in Gerlos komen te staan door een verkeerde afdaling te pakken…
Het zijn op zichzelf staande gebieden waarvoor je enkel een uitgebreide pas kunt kopen.

Terwijl je in bijvoorbeeld La Plagne prima een pas kunt kopen voor enkel La Plagne en niet Les Arcs erbij. Of enkel Chatel en niet de hele PdS.

Hessel op 28 aug 2023 15:06

Ahha… dat is een duidelijkere uitleg.
Maar toch moeten we het doen met wat de gebieden ons aanbieden.

Snowball op 28 aug 2023 15:13

Denk dat voor velen het wel interessant is om alleen maar passen voor deelgebieden te kopen. Ben benieuwd of gebieden dat op den duur net als in Frankrijk dit aan gaan bieden. Moet zeggen dat ik sowieso de prijsstijgingen in Oostenrijk best behoorlijk vind.

Wat een prijzen zeg, ik heb dit seizoen een seizoenspas van €408 in de portes du soleil.

Poei, wij hebben altijd de Superski seizoenspas. Voor volwassenen nu EUR 940 in de voor verkoop. Beste stijging inderdaad.
https://www.superskicard.com/de/superskicard-premium.html…

Poei, wij hebben altijd de Superski seizoenspas. Voor volwassenen nu EUR 940 in de voor verkoop. Beste stijging inderdaad.
https://www.superskicard.com/de/superskicard-premium.html…

Pedro187 op 28 aug 2023 15:42

Pfoeh, das gewoon €200 meer in 4 jaar tijd! Kocht 'm in 2019 voor 740.

Ergens logisch, vroeger werd er winst gemaakt over 4-5 maand, en nu moet het in 3-4 maand.
Zie maar Tignes…, geen zomerski, geen herfstski…
Hoe korter het seizoen, hoe groter de vraag als het toch open is, dus prijsdruk naar boven.
De laatste citroenen worden uitgeperst.

@marc1 Het seizoen is nu juist 1 tot anderhalve maand langer dan vroeger.
Dit dankzij de investeringen in kunstsneeuw. Die kosten en baten strepen elkaar weg, maar hebben de kerstvakantie wel tot een zekerheidje gemaakt waar dat vroeger vaak niet was.

@Snowball Je kunt vanuit Fugen niet per ongeluk bij de lift in Gerlos komen te staan door een verkeerde afdaling te pakken…
Het zijn op zichzelf staande gebieden waarvoor je enkel een uitgebreide pas kunt kopen.

Terwijl je in bijvoorbeeld La Plagne prima een pas kunt kopen voor enkel La Plagne en niet Les Arcs erbij. Of enkel Chatel en niet de hele PdS.

Hessel op 28 aug 2023 15:06

Ahha… dat is een duidelijkere uitleg.
Maar toch moeten we het doen met wat de gebieden ons aanbieden.

Snowball op 28 aug 2023 15:13

Denk dat voor velen het wel interessant is om alleen maar passen voor deelgebieden te kopen. Ben benieuwd of gebieden dat op den duur net als in Frankrijk dit aan gaan bieden. Moet zeggen dat ik sowieso de prijsstijgingen in Oostenrijk best behoorlijk vind.

Tiny-M op 28 aug 2023 15:29

Ik zie het helaas eerder de andere kant uitgaan. In de jaren ‘90 kon je bijvoorbeeld nog gewoon een weekpas voor de deelgebieden in SkiWelt kopen. Bijvoorbeeld alleen Brixen of alleen Scheffau. In Frankrijk kan dat gelukkig nog steeds, maar ook niet meer overal. Vorig jaar een paar dagen in Val d’Isère, Ik wilde toen een deelpas kopen voor alleen Val d’Isère (al eens eerder gedaan, uitdaging zat voor een paar dagen en het is er sowieso al prijzig), maar die optie was helaas niet meer beschikbaar, alleen een meerdagenpas inclusief Tignes.

*bericht bewerkt door paolie op 28 aug 2023 20:32

@Snowball Je kunt vanuit Fugen niet per ongeluk bij de lift in Gerlos komen te staan door een verkeerde afdaling te pakken…
Het zijn op zichzelf staande gebieden waarvoor je enkel een uitgebreide pas kunt kopen.

Terwijl je in bijvoorbeeld La Plagne prima een pas kunt kopen voor enkel La Plagne en niet Les Arcs erbij. Of enkel Chatel en niet de hele PdS.

Hessel op 28 aug 2023 15:06

Ahha… dat is een duidelijkere uitleg.
Maar toch moeten we het doen met wat de gebieden ons aanbieden.

Snowball op 28 aug 2023 15:13

Denk dat voor velen het wel interessant is om alleen maar passen voor deelgebieden te kopen. Ben benieuwd of gebieden dat op den duur net als in Frankrijk dit aan gaan bieden. Moet zeggen dat ik sowieso de prijsstijgingen in Oostenrijk best behoorlijk vind.

Tiny-M op 28 aug 2023 15:29

Ik zie het helaas eerder de andere kant uitgaan. In de jaren ‘90 kon je bijvoorbeeld nog gewoon een weekpas voor de deelgebieden in SkiWelt kopen. Bijvoorbeeld alleen Brixen of alleen Scheffau. In Frankrijk kan dat gelukkig nog steeds, maar ook niet meer overal. Vorig jaar een paar dagen in Val d’Isère, Ik wilde toen een deelpas kopen voor alleen Val d’Isère (al eens eerder gedaan, uitdaging zat voor een paar dagen en het is er sowieso al prijzig), maar die optie was helaas niet meer beschikbaar, alleen een meerdagenpas inclusief Tignes.

paolie op 28 aug 2023 20:32

Ben begonnen met een knipkaart… dat waren nog eens tijden en normalen prijzen. Geen kunstsneeuw, maar wel een hoop (sneeuw)onzekerheid.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

… en onwijs lange rijen bij een hele trage 2-zitten hahaha

Edwin van Riel

Toen zat ik nog in n sleetje als m’n ouders gingen langlaufen in Noorwegen.
Nu mag ik t zelf betalen🙃

In Trois Vallees is de aparte skipas voor Les Menuires/St. Martin ook afgeschaft, meen ik.

De pas voor Vallee de Belleville in ieder geval wel, al een aantal jaar geleden.

Heeft het zin om een skipas op voorhand te kopen? Beetje gokken met het weer. Ik zie in Galibier-Thabor dat je nu al een seizoenspas kan kopen met 60% korting (€385 ipv €962), alleen zit ik daar geen seizoen. Ik neem aan dat er later ook interessante acties zijn voor 6d passen? Ik heb niet veel ervaring met dit soort zaken, mijn eerste keer skiën verleden jaar was last-minute.

Heeft het zin om een skipas op voorhand te kopen? Beetje gokken met het weer. Ik zie in Galibier-Thabor dat je nu al een seizoenspas kan kopen met 60% korting (€385 ipv €962), alleen zit ik daar geen seizoen. Ik neem aan dat er later ook interessante acties zijn voor 6d passen? Ik heb niet veel ervaring met dit soort zaken, mijn eerste keer skiën verleden jaar was last-minute.

King_of_the_Wedge op 29 aug 2023 15:39

Weer zijn lang niet altijd ook acties voor 6d passen. Verschilt per gebied. Wel zie ik vaker acties voor seizoenspassen dan voor 6d.

Ik verwacht binnenkort weer bevestiging van tarief 23/24 v een 6-daagse skipas voor circa 350km pistes voor circa 110-120€…

Arlberg

2022/23 2023/24 %%%%
1 dag €67 €75 12%
3 dag €194 €217 12%
7 dag €402 €450 12%

ook Toeristenbelasting verhoging van 3,50 naar 5 per nacht 66%

Arlberg op 21 aug 2023 15:21

Typo Correctie

ook Toeristenbelasting verhoging van 3,00 naar 5 per nacht 66%

Arlberg op 21 aug 2023 17:25

historische seizoenspasprijs

91/92- 7300sch!! (Schilling )
97/98- 8300sch
03/04- €645
04/05 €650
05/06 €650
07/08- €665
08/09- €680
09/10- €695
10/11- €710
14/15- €775
16/17- €805
17/18- €820

Verdere INFO: startprijs van 645 in 2003, die volgens mij een paar jaar vast bleef staan op 650, langzaam stijgend met 2% per jaar tot 2018 (837), daarna 3 jaar met 3% tot 2021 (912) en daarna 9% ( 995) en nu een stijging van 12% (1114). au. Gemiddeld 3% per jaar. Maar het goede nieuws is dat een seizoenspas vroeger bijna 3,5 keer de prijs van een zesdaagse pas kostte, nu iets minder dan drie keer de prijs, en als de huidige trend zich in 2046 voortzet, zal een zesdaagse pas 1000 euro kosten.!!!

Een seizoenspas voor volwassenen voor St. Anton is in twintig jaar tijd met +73% gestegen, van € 645 in 2003-4 naar € 1.114 in 2023-24.

De jaarlijkse seizoenspasinflatie in St. Anton bedroeg in de jaren 2000 ongeveer 2 à 3%, en was eind jaren 2010 en begin 2020 gestegen tot 5 à 6% per jaar.

De inflatie is de afgelopen jaren meer dan verdubbeld.

*bericht bewerkt door Arlberg op 11 sep 2023 11:13

Voor iemand met de naam Arlberg heb je de sponsorovereenkomst niet helemaal begrepen, geloof ik.

Toendertijd lag het inkomen ook veel lager. Ik merk wel op dat het na corona wel een vlucht heeft genomen, niet alleen de skipasprijzen, maar ook de accomodaties worden fors duurder. Er zijn nog maar weinig plekken te vinden waar een ferienwohnung hetzelfde kost in de vakanties als buiten de vakanties. 2000 euro voor een week is niets, 1000 euro voor een pas is niets en dan nog 500 euro onkosten met eten 500 euro les. 4000 euro gemiddeld moet je denk ik rekenen voor een week wintersport met het gezin. Ik vind dat best duur. Al pleit ik wel voor passen op voorhand kopen. Die dynamische prijzen zitten in ieder geval binnen mijn budget. Ik heb ze al aangeschaft voor mijn week wintersport. 305 euro voor een week. Inclusief alle andere gebieden zal het ongeveer 200 - 250 km aan piste zijn.

Natuurlijk stijgt het elke jaar en het afgelopen jaar zelfs aanzienlijk. Beetje het inflatie verhaal. Maar de lonen stijgen ook evenredig. Dus misschien allemaal een beetje in perspectief bekijken. Als skigebieden geen winst meer kunnen maken, dan stopt het ook voor ons allemaal.
Door klimaatopwarming en de enorme investeringen om gebieden een beetje sneeuwzeker te houden… het gaat er niet goedkoper op worden.
We willen allemaal ook blijven skiën natuurlijk.

Heeft het zin om een skipas op voorhand te kopen? Beetje gokken met het weer. Ik zie in Galibier-Thabor dat je nu al een seizoenspas kan kopen met 60% korting (€385 ipv €962), alleen zit ik daar geen seizoen. Ik neem aan dat er later ook interessante acties zijn voor 6d passen? Ik heb niet veel ervaring met dit soort zaken, mijn eerste keer skiën verleden jaar was last-minute.

King_of_the_Wedge op 29 aug 2023 15:39

Als je twee weken gaat skiën dan heb je de seizoenspas er al uit. Ik heb de afgelopen jaren deze seizoenspas gekocht.

Wat een prijzen zeg, ik heb dit seizoen een seizoenspas van €408 in de portes du soleil.

Bram_ op 28 aug 2023 15:32

Tot Welke datum kun je die voor deze prijs aanschaffen?

@FrankB Heel veel lonen stijgen helemaal niet evenredig hoor, of hebben langere tijd stil gestaan en maken een inhaalslag (die meteen weer achter loopt).
Ik zie zowel bij mijn vriendin als bij mijzelf gebeuren. Wij werken beiden in een uitvoerend beroep. In NL is het sowieso anders geregeld dan in BE. Ik heb nog niets te klagen, maar steigende bestedingsruimte, nee, dat zie ik al jaren niet terug.

@Bennie @FrankB inderdaad, lonen stijgen helemaal niet evenredig mee en doen ze al jaren niet. Dat je een paar % erbij krijgt is totaal niet evenredig met de inflatie EN de koopkracht. In sommige CAO’s is nog geen eens compensatie gekomen. In sommige pas begin dit jaar, om maar wat te noemen. En dat geldt niet alleen in een uitvoerend beroep hoor. Op kantoor is dat idem dito. Gestegen prijzen zijn overigens niet alleen maar inflatie maar hebben ook te maken met andere factoren. Ik zie prijzen sws niet meer gaan dalen. Die worden alleen maar hoger komende jaren. Bovendien hebben ski oorden ook 2 jaar bijna geen inkomen gehad, dus ik geef ze groot gelijk….

Heb het even opgezocht;
Seizoenspas 2017-2018 Euro 570 voorverkoop 285
Seizoenspas 2018-2019 Euro 594 voorverkoop 297 + 4.2 % ten opzichte van voorgaande jaar.
Seizoenspas 2019-2020 Euro 614 voorverkoop 307 + 3.3 %
Seizoenspas 2020-2021 Euro 650 voorverkoop 325 + 5.8 %
Seizoenspas 2021-2022 Euro 670 Voorverkoop 335 + 3.1 %
Seizoenspas 2022-2023 Euro 700 voorverkoop 350 + 4.3 %
Seizoenspas 2023-2024 Euro 784 voorverkoop 392 + 12%

Al met al is de prijsverhoging van afgelopen seizoen wel groot. Andere kant zijn natuurlijk energie lasten voor een skigebied aanzienlijk toegenomen. Voor de periode ik ga skiën vind ik het niet zo een groot probleem. Misschien kom ik dit jaar @piefke weer tegen ;)

Verder zijn er wel meer dingen wegbezuinigd in onze seizoenspas. Zo konden wij voorheen ook met korting skien in Val Thorens / 3V. Wat wel weer is veranderd sinds de begin jaren is dat je in het hele dal kan skien met een pas in plaats van alleen in het dorp zelf. Dit is wel een grote verbetering, nu ruim 300 km piste. Uiteraard ga je niet elke dag ergens anders skien, daar waar wij de deur uitstappen en bij de lift staan.

Denk dat het gewoon een afweging moet zijn wat je uit wilt geven voor wintersport. Wintersport wordt nooit goedkoop maar er zijn wel betaalbare manieren en plaatsen. Ga je liever 1 week all the way of kies je voor meerdere vakanties en let je wat beter op je budget. Natuurlijk zijn er een aantal die nergens naar om hoeven te kijken, maar helaas behoor ik nog niet tot die groep ;)

Met skiën kom je echt tot rust.

Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. De laatste 10 jaar is het in de EU economisch redelijk voor de wind gegaan, waarvan de laatste twee jaar extreme inflatie. Dit zie je ook in de wintersportprijzen terug, zeker in de populaire gebieden. Als skigebieden en accommodaties dit soort prijzen blijven vasthouden, en het gaat economisch wat minder, wat heel goed mogelijk is op de korte termijn, dan ben ik benieuwd wat ze met de prijzen gaan doen.
Daarnaast is het algemeen niveau van skiliften de afgelopen 20 a 10 jaar ook omhoog gegaan, daar mogen gebieden natuurlijk ook wat voor terug krijgen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind de prijzen van skipassen, accommodaties en lessen in sommige populaire gebieden inmiddels buitenproportioneel worden. Maar goed blijkbaar worden deze prijzen toch geaccepteerd, anders werd het wel minder druk.

Ben ik nou gek, of kun je op de site van de Ski-amadé nog niet kijken wat de passen kosten?

Ben ik nou gek, of kun je op de site van de Ski-amadé nog niet kijken wat de passen kosten?

Superskier op 15 sep 2023 13:59 [https://www.skiamade.com/multi-day-tickets](https://www.skiamade.com/multi-day-tickets "https://www.skiamade.com/multi-day-tickets")

*bericht bewerkt door Rosty op 15 sep 2023 14:11

Plaats een reactie