Dakkoffer Hapro vs. Thule

Ik ben in de markt voor een dakkoffer. Tot nu to altijd eentje geleend of gehuurd, maar wil er nu zelf eentje gaan kopen.

Keuze is beperkt tussen Hapro of Thule.

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met beide. Dus niet: ik heb een Hapro (of Thule) en die bevalt goed. Nee, ik wil ervaringen van mensen die beide kennen en de verschillen kunnen benoemen. Behalve dan de prijs, dat ik kan ik zelf ook wel beoordelen. Thule is iets duurder, I know.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 aug 2023 07:55

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Een dakkoffer is toch een dakkoffer? Maakt toch geen reet uit als ie maar voldoende groot is voor je benodigdheden?
Andere aspecten zijn wel persoonsgebonden (max. snelheid ed.).

Wij hebben in het verleden een Thule dakkoffer geleend van vrienden. Wij hebben zelf een Hapro gekocht. Vanwege het prijsverschil, de Hapro is goedkoper. De kwaliteit van beide merken is gewoon goed. Voor ons was het belangrijk:

  • ruime dakkoffer
  • dat de koffer aan beide kanten open kan

Een dakkoffer is toch een dakkoffer? Maakt toch geen reet uit als ie maar voldoende groot is voor je benodigdheden?
Andere aspecten zijn wel persoonsgebonden (max. snelheid ed.).

Geraertshoven op 21 aug 2023 11:02

Nou nee, daar zit wel degelijk verschil in. Bijvoorbeeld hoe makkelijk te monteren (constructie van de klemmen). Kwaliteit en gebruikersgemak van de sloten. Maximaal toelaatbare gewicht. Gewicht van de koffer zelf. Bijgeluiden. Enzovoorts.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Hier een Thule na een no-name ding van 40 jaar oud. Oude was van glasvezel/epoxy en 3x zo zwaar. Gewisseld omdat de scharnieren minder werden. Kortweg: doe mij de oude maar, vind die nieuwe plastic dingen maar flubberig. Wel veel handiger qua bevestiging, maar toch. Kan helaas niet vergelijken met Hapro

Edwin van Riel

Zelf vind ik het windgeruis altijd wel een dingetje. Maar dat is lastig te vergelijken. Ik heb al jaren een Hapro en dat ding bevalt prima. Alleen hoor ik boven de 100 km/h wel duidelijk dat ik met een dakkoffer rijdt, aan het windgeruis. Maar misschien dat dat ook per auto nog verschilt. Uit testen (even googlen) van de ADAC blijkt dat dakkoffers ook op dit punt nogal verschillen.

*bericht bewerkt door @Marinus op 21 aug 2023 12:17

Een dakkoffer is toch een dakkoffer? Maakt toch geen reet uit als ie maar voldoende groot is voor je benodigdheden?
Andere aspecten zijn wel persoonsgebonden (max. snelheid ed.).

Geraertshoven op 21 aug 2023 11:02

Nou nee, daar zit wel degelijk verschil in. Bijvoorbeeld hoe makkelijk te monteren (constructie van de klemmen). Kwaliteit en gebruikersgemak van de sloten. Maximaal toelaatbare gewicht. Gewicht van de koffer zelf. Bijgeluiden. Enzovoorts.

havana op 21 aug 2023 12:00

Lijkt mij gewoon allemaal hetzelfde. Montage is allemaal met een snel kliksysteem. Sloten zijn van beide koffers niet echt denderend.
Maximaal toelaatbaar gewicht hangt af van de type koffer, maar wat ik zo op internet lees is dit ongeveer gelijkwaardig. Het blijft gewoon een plastic kuip dus het gewicht zal qua merk niks uitmaken. De grote van de koffer wel…

Thule en Hapro zijn alle twee A merken. Ik zou je aan willen raden om eens op marktplaats te kijken. Ik heb zelf een grote hapro koffer op marktplaats gekocht voor 200 euro, Ipv nieuw 600.

Tip1: Mijn dakdragers hebben ook onder een sleuf. Daar was ik vergeten het rubber in te prikken. Dat geeft nogal wat gefluit en geruis.
Tip2: Koop t-profielen bij je skibox, dat monteert een stuk handiger dan U-profielen.

Heb er onlangs een 2e skibox bijgekocht, we hadden een vrij smalle waar net 4 ski’s inpassen. Nu gewoon dezelfde erbij gekocht maar dan de andere kant op openende. Voor 4 tientjes klaar.

null

*bericht bewerkt door Robert7 op 21 aug 2023 13:11

Ik huur regelmatig een dakkoffer (ongeveer 500 liter) voor de wintersport. Meestal een Hapro. Vorig jaar een Thule gehuurd. De Hapro’s ervaarde ik als stiller. Beide koffers gaan aan beide kanten open. Dicht doen is wel altijd een klein gevecht (4 skies en een snowboard + schoenen is altijd een uitdaging).
Het is flexibel plastic; beide komen dan wat goedkoop over. Echter nooit issues gehad met ongewenst open gaan oid. Tevens de bevestigingen aan de dakdragers zijn van beide meer dan voldoende. Heel af en toe gaat de snelheid iets omhoog 😇 …maar dat kunnen beide koffers prima aan.
Nu merk ik ook al verschil als je alleen met dakdragers rond gaat rijden. Deze maken ook al veel geluid. Dus kan ik mij ook weer voorstellen dat de combi; auto/dakdrager en koffer ook weer verschil uit kan maken. Dan zou mijn tip zijn: huur de modellen die op je short list staan en neem de beste.
Je ziet; mijn review helpt je niets… 😁 Volgens mij kun je bij het kopen van een nieuwe dakkoffer (Thule of Hapro) geen verkeerde kiezen. Succes met je keuze.
Ik ben wel nieuwsgierig welke het gaat worden. Ik verwacht dan een mooie, inhoudelijke review 😉

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Kijk ook uit naar degelijke dakdragers die goed op de auto en dakkoffer passen. Zelfde dakkoffer en auto … eerste jaar met zo’n universele dragers die ik nog had; tweede jaar met stevige en aërodynamische dakdragers van Volvo (eigenlijk Thule). Dat was een erg goed merkbaar verschil tov de oude dakdragers. Pak minder lawaai en amper nog trillingen.

Thanks allemaal.

Dakdragers heb ik al, van Farad. Van de onderkant afgetapet en dat scheelt idd flink wat windgeruis.

Nu nog een dakkoffer. Ik neig naar de Hapro Cruiser. Ik vind m een stuk mooier dan Thule en hij is ook nog wat goedkoper.

*bericht bewerkt door havana op 21 aug 2023 22:20

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Qua windgeruis: veel zaken hebben hier effect op.
Door de dakkoffer met opzet 10 cm meer naar voren of naar achteren te verplaatsen krijg je soms een enorm verschil.
en natuurlijk alle niet gebruikte gaatjes toeplakken met duct-tape om fluiten te vermijden.

Ik rij trouwens al meer dan 10 jaar rond met een dakkoffer van bij ATU in Duitsland, wat een rebranded Thule Jetbag is.
Deze is nog steeds perfect in orde (ik stockeer hem wel droog en donker in de kelder), nog geen enkel teken van brosheid in de gebruikte plastics.
Ik heb wel in de loop der jaren de originele U-beugels vervangen door enkele boutjes die in de sleuven van mijn aluminium dakdragers lopen. Veel makkelijker te monteren (en ook stiller in de praktijk).

Excuses aan de TS: ik heb geen ervaring met Hapro om een rechtstreekse vergelijking te maken.
Ik verwacht dat deze niet ver uit elkaar gaan liggen qua stevigheid.
Bij Thule zal je een beetje voor de naam bijbetalen omdat dit merk beter bekend is.
Hapro is ook niet onmiddelijk een prijsbreker, dus zij gaan extra hun best gedaan hebben in het ontwerp om niet achterop te lopen tov Thule.
Ga naar een shop en koop wat jouw het best/meest praktische lijkt.
Veel shops verhuren ook dakkoffers. Vraag anders om een dakkoffer een aantal uren te mogen testen (of koop een gebruikte koffer uit de verhuur, deze worden toch om de 2 a 3 jaar vernieuwd).

Glide on!

Wel even opletten of de skibox wel passen op de dakdragers. Heb zelf 1 van de grootste Hapro dakkoffers gehad, maar iemand met Thulle dakdragers op zijn auto kon de Hapro koffer niet bevestigen omdat de beugels van de Hapro niet pasten.

Op deze dragers heb ik al een Hapro Traxer gehad, dus een andere Hapro zal ook wel goed gaan.

Overigens ben ik over Farad dakdragers niet meteen enthousiast. Dat is allemaal nogal plastic-fantastic. Maar ja, voor 25 euro op Marktplaats moet ik misschien ook niet te kritisch zijn.

*bericht bewerkt door havana op 22 aug 2023 15:54

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder en afhankelijk van de auto sluit of staat de enen koffer beter dan de ander. Die van Thule zien er in sommige gevallen iets beter afgewerkt uit en dat is heel belangrijk voor sommige mensen.

Na verschillende jaren geleend te hebben, zijn wij een aantal jaren terug ook overgegaan op aanschaf een dakkoffer. (Hapro) Ondanks dat auto steeds fraaier aan het worden is blijft de koffer het zelfde.

Wel gebruiken wij de koffer steeds meer in de zomer en de winter, omdat we deze toch hebben en lenen wij de koffer ook wel eens uit aan vrienden en/of bekenden, hiermee valt een extra investering voor een mooiere of beter aansluitende koffer ook makkelijker af te schrijven, aangezien er meer verbruik is…

Kortom: kijk hoe de koffer aansluit op de auto…

M.b.t. dak dragers: ga voor goede en degelijke dak dragers en niet voor dat rammelende spul, uiteindelijk zit de dak koffer daarmee vast aan de auto en een goede dak dragers kun je ook gebruiken voor andere zaken.

Ik heb al enkele jaren een Hapro Traxer 6.6 en ben daar zeer tevreden van. Installatie met de draaisluitingen gaat erg vlot. De koffer heeft een laadvermogen van 75kg, er zijn ook dakkoffers die maar 50 kg toelaten. De maximale dakbelasting van mijn auto is 100kg, dus dat zit goed. Windgeruis en extra verbruik zijn minimiem. Toch zou ik nu een Thule kopen omwille van de sluiting. Wanneer de Hapro volgepropt is krijg je ze moeilijk toe: de sleutel bedient alle sloten tegelijkertijd, maar wanneer er één sluiting blokkeert gaat het sluiten moeilijk, zeker wanneer de koffer nat is. Thuis op de oprit gaat meestal nog vlot, onderweg of naar huis durft dit al eens een stresserend momentje zijn. De nieuwere Thules klikken eerst dicht vooraleer je sleutel moet omdraaien, wat ik een groot voordeel vind.

johankokken

Kijk eens op surfbox.de
Ik denk dat dat van betere kwaliteit is dan Thule en/of Hapro. Geen pvc wat verouderd maar Fiberglass. Heb zelf een Mobi Dick XL en daar kan mega veel in.

Waarom is fiberglass beter dan plastic?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb zelf het idee dat een glasvezelbox duurzamer is dan een plastic, hogere snelheden aan kan. Maar ik heb daar geen onderbouwing of bewijs voor. Puur gevoel. Wij hebben ook een surfbox, de SLB900 met extra dragers erop (want wij surfen ook). Die is nog 250 liter groter dan die van @swillem we nemen de box dit jaar voor het eerst ook mee op wintersport.

Maar daar ga ik echt niet harder mee dan 110 want dat rijdt gewoon écht niet comfortabel. Hij is echt heel erg groot met 900 liter omdat er normaal zeilen in gaan. Hij ligt op een CX5.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Fiberglas/glasvezel boxen zijn gewoon veel sterker/stabieler/degelijker. Bovendien verouderen ze minder dan plastic.

Waarom trouwens maar keuze uit 2 merken?
En hoeveel liter wil je hebben?

De grootste box is de farad Marlin n7 met 680 liter

In Farad heb ik kwalitatief weinig vertrouwen. Ik heb dragers van dat merk en daar ben ik niet van onder de indruk. De Farad skibox komt ook niet geweldig uit de tests en bovendien vind ik m optisch ook niet mooi.

Ik beperk me op zich niet tussen twee merken hoor, andere suggesties zijn zeker ook welkom.

Surfbox is een interessante optie. Ga ik eens goed naar kijken. Ben wel benieuwd naar de verzendkosten.

*bericht bewerkt door havana op 06 nov 2023 06:52

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

ik heb gekozen voor Hapro. Prijs/kwaliteit beste tegenover Thule.
Beide merken zijn de toppers op de markt.
Kijk eens op https://www.heuts.nl/dakkoffers-skiboxen/alle-dakkoffers/hap…
woon zelf in België en ben hem in Nederland gaan halen omdat ze goedkoper waren. Trouwens de montage van de dakkoffer is top.
2 min en hij staat op de auto.

@havana
Als je in de buurt mag je beste even komen kijken (en voelen) naar m’n surfbox. Dan is het verschil je meteen duidelijk. Verzending kost € 110.

Ik ben wel benieuwd waarop je het verouderingsargument baseert.
Bijna alle boxen die je nu koopt zijn van ABS gemaakt. Dat gaat minstens 50 jaar mee.

Die bevestigingen van surfbox.de zien er overigens vrij rudimentair uit. Ik heb zelf ervaring met die van Hapro en dat is echt zeer eenvoudig en 0,0 gepruts.

Ook vind ik naar voren openklappen minder fijn dan naar de zijkant.

Voorlopig zit ik op het spoor van de Hapro Trivor 640. Niet ver van mijn huis zit Autoshop De Eend waar ik 'm eens kan bekijken.

null

*bericht bewerkt door havana op 06 nov 2023 10:38

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik gebruikt de afgebeelde bevestigingen niet maar de (ook bijgeleverde) T-bouten die in de gleuf van de (BMW) dakdragers passen. Is idd wat meer “zoeken” naar de sleuven onder in de box maar verder een perfecte bevestiging.

We hadden vroeger thuis een Packline glasvezel box die ik tot een jaar of 5 geleden heb gebruikt. Al met al zo’n 40 jaar maar dat zag er inmiddels niet meer uit qua model (vond ik). Verder was deze box nog prima in orde, alleen wat dof van kleur. Ik heb dus geen 40 jaar ervaring met ABS (50 jaar ???) maar wel met glasvezel. Een glasvezel box kan tegen een stootje. Dat is bij de PVC boxen soms wel anders, weet ik van vrienden. Dat wil nog wel eens scheuren of breken.

De nieuwe Packline’s zijn nog steeds heel mooi maar duur. Vandaar ben ik uitgekomen op mijn Moby Dick.

Heb geen ervaring met andere boxen dus kan niet zeggen dat ik die niet goed functioneren. Maar zie wel dat ook de genoemde Hapro nog best duur is. Qua afmetingen redelijk vergelijkbaar met mijn Moby Dick XL. Draagvermogen wat minder maar ik denk niet bepalend.

Blijft over de persoonlijke voorkeur. En ik proef uit je bericht dat die keuze al gemaakt is.

null

*bericht bewerkt door swillem op 06 nov 2023 11:19

Wij hebben de u bouten voor de surfbox en dat gaat prima!

Ook hier mag je altijd komen kijken. SLB 900 van Surfbox / Mobila.

Verzending was om en rond de 110 drie jaar terug.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 06 nov 2023 18:36

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Mocht je de koffer perse op het dak willen, dan heb je niets aan het onderstaande. Maar misschien is een trekhaakkoffer iets. Sins kort heb ik er een van Thule, zonder koffer is het een fietsendrager hetgeen mij erg aansprak. Bovendien minder windgeruis en verbruik. Bij wisseling auto hoef je niet meer met dakdragers en/of koppelstukken bezig, een trekhaak is voldoende. Een groot nadeel voor velen zal zijn dat er geen ski’s in passen, al schijnt dit type ook wel verkrijgbaar te zijn.

@swillem

Nee hoor, keuze is nog niet gemaakt. Neem er rustig de tijd voor, ik heb er geen haast mee.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana Ik weet niet of je skidragers al hebt overwogen? Dan kun je tenminste nog zo hard als je kunt doorrijden ;-) Deze zijn van Thule, erg tevreden mee.

null

*bericht bewerkt door VanIJsselmuide1985 op 07 nov 2023 13:11

@havana Ik weet niet of je skidragers al hebt overwogen? Dan kun je tenminste nog zo hard als je kunt doorrijden ;-) Deze zijn van Thule, erg tevreden mee.

null

VanIJsselmuide1985 op 07 nov 2023 13:08

Ben hier niet zo’n fan van. Net alles gewaxt en geslepen, ga je vervolgens paar 100km door de pekel knallen. Heb de mijne liever in een koffer…

*bericht bewerkt door Verschuuren op 07 nov 2023 13:37

Plaats een reactie